Subwoofer - questionáirre ;>

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fackamato
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2008-01-31
Ort: Nära Ulricehamn

Subwoofer - questionáirre ;>

Inläggav Fackamato » 2008-02-01 13:01

Hejsan! Jag hittade precis detta forum, verkar ju hur bra som helst! :D

Jag har fått reda på att far min har köpt ett MDS-element (vänta! stäng inte tråden än!), som han har satt i sin basreflex-låda (hemmabio/musik), för att det gamla elementet gick sönder.

Elementet vi pratar om är ett MDS Audiophile TeamR12, data:

Kod: Markera allt
Tillverkare:    MDS
Maxeffekt:    3500WMAX
Effekt RMS:    1750WRMS
Impedans:    2x4 ohm
Xmax +/- mm:    13.3
Fs Hz:    33,2682
Qts:    0.7574 (2ohm) 1.3961 (4ohm) 0.7835 (8ohm)
Vas liter:    37.0326
REVC Ohm:    1.8 (2ohm) 3.6 (4ohm) 7.2 (8ohm)
SD msgm:    0.049
BL tm:    9.6965 (2ohm) 9.606 (4ohm) 19.031 (8ohm)
Qms:    7.4451
Qes:    0.8432 (2ohm) 1.7184 (4ohm) 0.8756 (8ohm)
Cms um/n:    108.6159
Mms g:    210.7118
Garanti:    1 år


Det sitter i en 53L låda, externa dimensioner b/h/d 310/455/377 med ett 100mm rör som är 255mm långt. Elementet drivs av två st MDS PH-200 Inbyggnadsslutsteg, specat till 400W RMS vid 4ohm.

Det spelar inte bra, och det blåser som fan i porten också (mer än det brukade innan, dock hör jag inga blåsljud). Det känns som att det skulle gå att spela mycket högre än vad det gör just nu.

Jag vet att elementet skall sitta i en bil... men nu när far har skaffat det så tänkte jag att varför inte göra det bästa av situationen. Vad för låda skall man ha egentligen? Eller går det ens, alls?

Mycket tacksam för svar! PS. Trevligt forum ;)
MVH Mathias
Senast redigerad av Fackamato 2008-02-09 17:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2008-02-01 13:25

Testa att plugga porten. Problemet är att den är anpassad för bil och därför har för hög resonansfrekvens (Fs), du kan ju försöka att öka den rörliga massan (mms). Men hur du än gör blir det aldrig riktigt bra.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7510
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2008-02-01 13:25

Hej och välkommen!

Det där elementet är ett element optimerat för sluten låda. Det mycket höga qts-värdet gör det mycket svårt att få till vällljud i portad låda.

MDS har förslag på lådor till såväl bil som hemmabruk, se länk till förslag till låda för hemmabruk:

http://www.mds.se/Archive/documents/Ritningar/Teamr12/Team.R12.Hemma.pdf

Lycka till!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23515
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2008-02-01 13:44

Optimerat för sluten låda är det väl knappast med det Q-värde? För sluten låda borde då Q ha legat kring 0.4. Q på 0.7 är ju mera lämpat för montering i en jättelåda = bilens bagageutrymme.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2008-02-01 13:58

Eller sätt det i en låda på drygt 100 liter fylld till 2/3 med dämpmaterial (mineralull) och stäm av den till 22 Hz (tänk på att röret blir rätt långt om det är av tillräcklig diameter, vilket är 4" eller mera).

Det kanske inte blir den mest exakt återgivande basalstraren i världshistorien, men den kommer att ge en mjuk och fyllig basåtergivning. Men du behöver en rätt stor förstärkare till det.

Vill du ha en perfekt återgivning så välj ett för ändamået mera passande baselement. Eller proppa igen porten. Det känns dock trist att placera ett element med så styv fjädring i en sluten låda. Väldigt ooptimalt. Samma prestanda hade ju kunna åstadkommas i en låda med minder än halva volymen, om fjädringen varit mjukare.

Därför skulle jag trots allt välja den basreflexavstämnda lösningen - i stor låda med mycket dämpmaterial i.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-02-13 12:59, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Fackamato
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2008-01-31
Ort: Nära Ulricehamn

Inläggav Fackamato » 2008-02-01 14:01

Hm okej, jag skall prova att köra med sluten (lägga något i porten så att den blir stum).

Om jag lyckas få han till att byta elementet, kan ni på rak arm säga något som skulle passa perfekt? ;) T.ex. något ifrån peerless, skulle t.ex. SWR308-830500 vara något för denna låda?

Kod: Markera allt
Gjutet chassi, armerad kon, +/- 12.5 mm X-max, +/- 22 mm X-max. Eff. 300 Watt. Känsl. 90.2 dB. Frekv. Omf. 20-500 Hz. Imp 5/8 Ohm. Rek deln frekv. <200Hz. Qts 0.20 Vas 139,2 lit. Fs 18,8Hz. Ytterm. 308 mm. Baff.hål 278 mm. Djup 126 mm. Vikt 6.2 kg.


2425:- på ljudia.se ...

Tack för svar btw!
DIY subs: Harbottle Audio 24UHT x2 slutna. MiniDSP
DIY main: JBL 2226H 15" bas + B&C DE250 med horn (Four Pi clones)
Crest Pro-Lite 7.5 for subs, Rotel RB-981 for JBL, AMP100 for horns

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2008-02-01 14:33

Passa på att limma dit en motriktad magnet på baksidan av den som sitter där, direkt på den plana sidan bakpå alltså.

Det sänker det (för) höga Qts med nån eller några tiondelar, ger lite extra drag i elementet och kostar bara några tior. Finns på HiFiKit i Stockholm.

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Fackamato
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2008-01-31
Ort: Nära Ulricehamn

Inläggav Fackamato » 2008-02-01 15:58

Hur stämmer man av en låda? Är det rörets diameter och längd som avgör det?

Jag skulle kunna tänka mig att prova med en 100L-låda som är väldigt dämpad, med ett rör då, och med den extra magneten (om den går att få på, elementet ser ju ut såhär):

Bild

IngOehman, du skriver att jag behöver rätt stor förstärkare till det... jag har inte tillgång till mer än 2*400W/4ohm som sagt :O...

Tack för svar!

Ja just det, skulle peerless-elementet matcha den nuvarande lådan bättre kanske? :o

MVH Mathias
DIY subs: Harbottle Audio 24UHT x2 slutna. MiniDSP
DIY main: JBL 2226H 15" bas + B&C DE250 med horn (Four Pi clones)
Crest Pro-Lite 7.5 for subs, Rotel RB-981 for JBL, AMP100 for horns

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2008-02-01 16:54

på liknande element brukar jag numer skära bort ett par fyra stora slitsar i den oftast gula spidern som sitter under konen - då blir elementet mycket mera lättrörligt och jag inbillar mig att elementet låter betydligt bättre (mindre grå i tonen)

jag skulle vilja göra ett seriöst test vad som händer efter sådan operation kontra före - vet dock ej hur

mekansikt blir elementet dock mycket mindre stryktåligt
Bikinitider

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10118
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Nykvarn

Inläggav Martin » 2008-02-01 17:00

Den där ska man köra i open air.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Fackamato
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2008-01-31
Ort: Nära Ulricehamn

Inläggav Fackamato » 2008-02-01 18:34

Provade att plugga basen nu, det gick men den spelade inte lika högt/djupt.

Jag provade att skruva ur slutsteget (infällt), så att det blev "open air", då gick det inte alls... blev ingen bas över huvudtaget. Hm!
DIY subs: Harbottle Audio 24UHT x2 slutna. MiniDSP
DIY main: JBL 2226H 15" bas + B&C DE250 med horn (Four Pi clones)
Crest Pro-Lite 7.5 for subs, Rotel RB-981 for JBL, AMP100 for horns

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2008-02-01 18:54

Provade att plugga basen nu, det gick men den spelade inte lika högt/djupt.


så uppfattas slutna lådor ofta, andra kallar det korrekt återgivning :)

Jag provade att skruva ur slutsteget (infällt), så att det blev "open air", då gick det inte alls... blev ingen bas över huvudtaget. Hm!


det blir aksutisk kortslutning om man gör så med en liten "låda", mer bas blir det ju större öppen "låda" man använder

du kan simulera högtalare+låda här: http://www.ljudia.se/se/teknik/isd/index.html
Bikinitider

Användarvisningsbild
tvett
 
Inlägg: 7003
Blev medlem: 2006-02-12
Ort: Umeå

Inläggav tvett » 2008-02-01 19:43

Open air i en bil är att använda bagaget eller dyliktt som låda. Dvs utan kortslutning.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Fackamato
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2008-01-31
Ort: Nära Ulricehamn

Inläggav Fackamato » 2008-02-01 20:21

Om jag struntar i detta elementet, och istället använder ett Peerless-element? Jag har då två val.

Jag har två slutsteg a 400w rms / 4 ohm.

Skall jag då använda:

Peerless 308SWR 51 147 NX ALP 4L XLS 830500

eller

308SWR XXLS 830847 som har två talspolar (använda ett slutsteg per talspole?)

Vad tror ni?

MVH Mathias

Edit: Jag har nu för avsikt att totalt ignorera detta element, och MDS över huvud taget i framtiden! (jag måste använda de två MDS-slutstegen jag har nu dock...)

Bild

Gul - MDS G30 (gamla subben som nu är sönder)
Grön - Peerless 830500
Orange - Exodus Audio Shiva 12"

Jag har med det gamla elementet bara som referens. Utav Shiva och Peerless, vilket är egentligen bäst?
Hur skall jag utläsa diagrammen? MDS verkar ju spela högst, men antagligen inte lika "bra"?
Peerless är ganska trögdrivet och kanske inte fungerar bra med 400 MDS-Watt RMS/4ohm? Dock så finns Peerless-elementet i variant om två talspolar (8+8ohm), kanske skulle fungera bättre då jag har två likadana slutsteg?
Återförsäljare för Exodus finns här.
Jag är (nästan iaf) helt vilsen! :)

MVH Mathias
DIY subs: Harbottle Audio 24UHT x2 slutna. MiniDSP
DIY main: JBL 2226H 15" bas + B&C DE250 med horn (Four Pi clones)
Crest Pro-Lite 7.5 for subs, Rotel RB-981 for JBL, AMP100 for horns

Användarvisningsbild
DrFunk
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2007-09-26

Inläggav DrFunk » 2008-02-02 03:10

Fackamato skrev:Peerless är ganska trögdrivet och kanske inte fungerar bra med 400 MDS-Watt RMS/4ohm? Dock så finns Peerless-elementet i variant om två talspolar (8+8ohm), kanske skulle fungera bättre då jag har två likadana slutsteg?


MVH Mathias


Hmmmmm.... man bör väl ändå inte ansluta ett element till två olika slutsteg? Vad skulle vitsen med det vara? Meningen med två talspolar är väl rimligen att man skall kunna välja impedans (i detta fall 4 eller 16 ohm).

Mvh Doktorn

Användarvisningsbild
Fackamato
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2008-01-31
Ort: Nära Ulricehamn

Inläggav Fackamato » 2008-02-02 03:14

DrFunk skrev:
Fackamato skrev:Peerless är ganska trögdrivet och kanske inte fungerar bra med 400 MDS-Watt RMS/4ohm? Dock så finns Peerless-elementet i variant om två talspolar (8+8ohm), kanske skulle fungera bättre då jag har två likadana slutsteg?


MVH Mathias


Hmmmmm.... man bör väl ändå inte ansluta ett element till två olika slutsteg? Vad skulle vitsen med det vara? Meningen med två talspolar är väl rimligen att man skall kunna välja impedans (i detta fall 4 eller 16 ohm).

Mvh Doktorn


Jag vet inte! Så är det kopplat nu i alla fall! Kan man inte göra så? Aja, då gör jag inte det :)
DIY subs: Harbottle Audio 24UHT x2 slutna. MiniDSP
DIY main: JBL 2226H 15" bas + B&C DE250 med horn (Four Pi clones)
Crest Pro-Lite 7.5 for subs, Rotel RB-981 for JBL, AMP100 for horns

Användarvisningsbild
tvett
 
Inlägg: 7003
Blev medlem: 2006-02-12
Ort: Umeå

Inläggav tvett » 2008-02-03 14:43

Ok, vi startar om


Två Peerless SLS 10" i varsin sluten låda. Done.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Fackamato
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2008-01-31
Ort: Nära Ulricehamn

Inläggav Fackamato » 2008-02-03 14:51

Jag har nu bestämt mig. Det blir såhär:

Bild

8)
DIY subs: Harbottle Audio 24UHT x2 slutna. MiniDSP
DIY main: JBL 2226H 15" bas + B&C DE250 med horn (Four Pi clones)
Crest Pro-Lite 7.5 for subs, Rotel RB-981 for JBL, AMP100 for horns

Användarvisningsbild
Basso
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 2006-09-23
Ort: Borås

Inläggav Basso » 2008-02-03 16:24

Tjenixen. Ser ju trevligt ut, förrutom en sak. 23,5 m/s är nog "lite" i mesta laget för en port. Den kommer nog inte fylla sin funktion vid högre ljudtryck. Vet ej vad som är ok hastighet men jag brukar försöka hålla mig mellan 10 och max 15 m/s. Provade att lägga in dina värden i basta och fick fram, 2st 110mmx89cm långa 20hz=15m/s. 3x110mmx138cm=10m/s. 2x110mmx72cm 22hz=15ms. 3x110mmx113cm 22hz=10m/s. Vet ej om dessa siffror är ok, men att stämma av så lågt ger väldigt långa rör. Det finns säkert nackdelar med väldigt långa rör också, det får du nog söka eller fråga om dock. Har för mig att någon byggde en högtalare med en slitport på omkring en meter och att detta funkade bra. Någon som vet vad jag jag menar? Hur som helst ser jag fram emot en byggtråd, eller? Har sneglat lite på exodus elementen innan, finns de hemma i sverige ännu?

Användarvisningsbild
Fackamato
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2008-01-31
Ort: Nära Ulricehamn

Inläggav Fackamato » 2008-02-03 16:27

Basso skrev:Tjenixen. Ser ju trevligt ut, förrutom en sak. 23,5 m/s är nog "lite" i mesta laget för en port. Den kommer nog inte fylla sin funktion vid högre ljudtryck. Vet ej vad som är ok hastighet men jag brukar försöka hålla mig mellan 10 och max 15 m/s. Provade att lägga in dina värden i basta och fick fram, 2st 110mmx89cm långa 20hz=15m/s. 3x110mmx138cm=10m/s. 2x110mmx72cm 22hz=15ms. 3x110mmx113cm 22hz=10m/s. Vet ej om dessa siffror är ok, men att stämma av så lågt ger väldigt långa rör. Det finns säkert nackdelar med väldigt långa rör också, det får du nog söka eller fråga om dock. Har för mig att någon byggde en högtalare med en slitport på omkring en meter och att detta funkade bra. Någon som vet vad jag jag menar? Hur som helst ser jag fram emot en byggtråd, eller? Har sneglat lite på exodus elementen innan, finns de hemma i sverige ännu?


Tack för din input! Ja jo jag vet att det kanske är i högsta laget, skall också experimentera lite mer med portarna. Som sagt det ger långa rör att stämma av så här lågt, men men. Exodus-basar finns hos http://www.streamingaudio.se/ !

Edit: Med en 130L låda, 3st 3" rör, som är 93cm styck, så får jag ett blås på 18.2m/s vid 16Hz, över 16z avtar det t.ex. 14.1m/s vid 20Hz. Det blir trångt i lådan som är 580 hög, 350 bred och 910 djup, men det kanske kan gå?
DIY subs: Harbottle Audio 24UHT x2 slutna. MiniDSP
DIY main: JBL 2226H 15" bas + B&C DE250 med horn (Four Pi clones)
Crest Pro-Lite 7.5 for subs, Rotel RB-981 for JBL, AMP100 for horns

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2008-02-03 18:33

Du ska undvika att få rör som är längre än max 50cm
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Fackamato
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2008-01-31
Ort: Nära Ulricehamn

Inläggav Fackamato » 2008-02-03 18:57

Alexi skrev:Du ska undvika att få rör som är längre än max 50cm


Hm okej, jag litar på dig, men varför är det så? För mycket "motstånd" ?

Om jag kör 2st 3"-rör på 60cm styck så får jag 22 meter per sekund vid 20Hz. Är det acceptabelt?

MVH Mathias
DIY subs: Harbottle Audio 24UHT x2 slutna. MiniDSP
DIY main: JBL 2226H 15" bas + B&C DE250 med horn (Four Pi clones)
Crest Pro-Lite 7.5 for subs, Rotel RB-981 for JBL, AMP100 for horns

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2008-02-03 21:14

Fackamato skrev:
Alexi skrev:Du ska undvika att få rör som är längre än max 50cm


Hm okej, jag litar på dig, men varför är det så? För mycket "motstånd" ?

Om jag kör 2st 3"-rör på 60cm styck så får jag 22 meter per sekund vid 20Hz. Är det acceptabelt?

MVH Mathias


Om röret är för långt blir det problem á la orgelpipa med röret. Om det är 50 cm långt blir det en pipresonans vid 345/(2*0.5)=345 Hz. Ju lägre den hamnar, desto kraftigare blir excitationen av den, och hamnar den för lågt så kommer den att färga ljudet. Problemen kan minskas genom att man tar död på resonanserna genom att borra hål mitt på röret, men det kostar en del nivå i basen.

Om röret har för liten tvärsnittsarea (=är för kort) kommer lufthastigheten i porten att bli för hög, vilket ger upphov till blåsljud, en nivåberoende tonkurva och distorsion. Man kan minska de här problemen genom att se till att röret är smalare på mitten och har mjukt rundade kanter vid mynningen.

De två ovanstående står i konflikt med varandra och gör att lådor som ska ge djup bas med högt ljudtryck inte kan vara små. Måste de ändå vara det får man ta till slavbas.

I Basta! har jag satt defaultgränsen för portöverstyrning till 10 m/s, jag vet att andra sätter andra gränser. Men nånstans i de trakterna brukar det börja flåsa, iaf.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Fackamato
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2008-01-31
Ort: Nära Ulricehamn

Inläggav Fackamato » 2008-02-03 22:43

Svante skrev:
Fackamato skrev:
Alexi skrev:Du ska undvika att få rör som är längre än max 50cm


Hm okej, jag litar på dig, men varför är det så? För mycket "motstånd" ?

Om jag kör 2st 3"-rör på 60cm styck så får jag 22 meter per sekund vid 20Hz. Är det acceptabelt?

MVH Mathias


Om röret är för långt blir det problem á la orgelpipa med röret. Om det är 50 cm långt blir det en pipresonans vid 345/(2*0.5)=345 Hz. Ju lägre den hamnar, desto kraftigare blir excitationen av den, och hamnar den för lågt så kommer den att färga ljudet. Problemen kan minskas genom att man tar död på resonanserna genom att borra hål mitt på röret, men det kostar en del nivå i basen.

Om röret har för liten tvärsnittsarea (=är för kort) kommer lufthastigheten i porten att bli för hög, vilket ger upphov till blåsljud, en nivåberoende tonkurva och distorsion. Man kan minska de här problemen genom att se till att röret är smalare på mitten och har mjukt rundade kanter vid mynningen.

De två ovanstående står i konflikt med varandra och gör att lådor som ska ge djup bas med högt ljudtryck inte kan vara små. Måste de ändå vara det får man ta till slavbas.

I Basta! har jag satt defaultgränsen för portöverstyrning till 10 m/s, jag vet att andra sätter andra gränser. Men nånstans i de trakterna brukar det börja flåsa, iaf.


I Shiva-X-manualen, eller snarare en PDf där de har lagt in en massa exempellådor så säger dom att man helst inte skall gå över 15m/s, pga att det då kan uppstå blåsljud osv. I exemplet nedan så är det definitivt under kontroll, å andra sidan så är två 10cm rör á 80cm rätt mycket rör när man talar om längd. Det blir inte bra i praktiken eller...?

Bild
DIY subs: Harbottle Audio 24UHT x2 slutna. MiniDSP
DIY main: JBL 2226H 15" bas + B&C DE250 med horn (Four Pi clones)
Crest Pro-Lite 7.5 for subs, Rotel RB-981 for JBL, AMP100 for horns

Användarvisningsbild
Fackamato
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2008-01-31
Ort: Nära Ulricehamn

Inläggav Fackamato » 2008-02-04 01:17

Jag har nu äntligen kommit fram till slutresultatet.

Antingen så blir det:

2st 4tums rör på 50cm, med ett luftblås på 20.7m/s som max vid 20Hz ELLER
1st 4tums rör på 40cm, med ett luftblås på 29.3m/s som max vid 20Hz

Jag tror inte jag får till det bättre. Jag har också ändrat lådan så att den är jättefylld med dämpning, det hjälpte lite (i alla andra simuleringar körde jag med minimal dämpning).

Som synes så får jag lite mera tryck vid 23-45Hz när jag kör med två rör.

Gul kurva är 2st 4" rör 50cm styck, F3 vid 18.73Hz
Grön kurva är 1st 4" rör 40cm, F3 vid 20.16Hz



Bild

Jag förstår att jag är rent ut sagt jäkligt tjatig, men frågar man inget så får man inget reda på! 8)

Just nu lutar det åt två rör, men jag är inte övertygad åt något håll.
DIY subs: Harbottle Audio 24UHT x2 slutna. MiniDSP
DIY main: JBL 2226H 15" bas + B&C DE250 med horn (Four Pi clones)
Crest Pro-Lite 7.5 for subs, Rotel RB-981 for JBL, AMP100 for horns

Kraniet
 
Inlägg: 12810
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2008-02-04 18:05

tycker det verkar som en lite för liten låda till elementet. närmare 200 liter verkar vara mer lämpligt.

edit: ja eller 120 liter med så mycket dämpning det går och sen en avstämmning runt 15hz, skulle kanske funka.

edit2: fast ärligt talat förstår jag inte varför du väljer shiva framför peerless. bara känsligheten på 82db borde ju avskräcka något. dyra verkar de också vara?
varför inte välja ett element som passar dina lådor istället för att tvinga in dom i nåt som inte är optimalt?
120 liter och sådan hög avstämning kommer nog inte blir helt optimalt. själv är jag rätt allergisk mot såna "bullar i basen" du får ju räkna in rummets förstärkning också. en mjukt avrullande kurva ser då jag som mer intressant än den sedvanliga 0.707 "optimal kurve" grejjen.
tror peerless kommer fungera bättre i cirka 120liters lådor, ge kortare rör och mer känslighet. sen vet jag inte om jag är så imponerad av shivas "super lågdistande basar" de tester jag sett har snarare visat motsatsen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Fackamato
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2008-01-31
Ort: Nära Ulricehamn

Inläggav Fackamato » 2008-02-04 18:38

Kraniet skrev:tycker det verkar som en lite för liten låda till elementet. närmare 200 liter verkar vara mer lämpligt.

edit: ja eller 120 liter med så mycket dämpning det går och sen en avstämmning runt 15hz, skulle kanske funka.

edit2: fast ärligt talat förstår jag inte varför du väljer shiva framför peerless. bara känsligheten på 82db borde ju avskräcka något. dyra verkar de också vara?
varför inte välja ett element som passar dina lådor istället för att tvinga in dom i nåt som inte är optimalt?
120 liter och sådan hög avstämning kommer nog inte blir helt optimalt. själv är jag rätt allergisk mot såna "bullar i basen" du får ju räkna in rummets förstärkning också. en mjukt avrullande kurva ser då jag som mer intressant än den sedvanliga 0.707 "optimal kurve" grejjen.
tror peerless kommer fungera bättre i cirka 120liters lådor, ge kortare rör och mer känslighet. sen vet jag inte om jag är så imponerad av shivas "super lågdistande basar" de tester jag sett har snarare visat motsatsen.


Peerless (8+8ohm, parallell > 4ohm till steget) kostar 2490 eller något sådant på hifikit.se. Shiva kostar lika mycket på http://www.streamingaudio.se/ . Pga att peerless endast har en xmax på 12.5mm så blir det väldigt svårt att få det att spela lika högt/lågt som med shiva, iaf med de simuleringar jag har kört...

Men tack för din input!

Jag har också tänkt på det där med rummet. Jag har ingen aning om hur rummet påverkar kurvan, jag har ingen möjlighet att mäta, men det har en hörnsoffa (3+2), 2.4m till tak, och själva rummet är väl 4.5 långt och 5.5 brett eller något. Men det säger ju ingenting... golvet (andra våningen) är rätt svajigt, långsmala balkar. Plastmatta. Kala väggar. Inge så ljudvänligt kanske! :P Får fixa till lite mattor och grejer
DIY subs: Harbottle Audio 24UHT x2 slutna. MiniDSP
DIY main: JBL 2226H 15" bas + B&C DE250 med horn (Four Pi clones)
Crest Pro-Lite 7.5 for subs, Rotel RB-981 for JBL, AMP100 for horns

Användarvisningsbild
tvett
 
Inlägg: 7003
Blev medlem: 2006-02-12
Ort: Umeå

Inläggav tvett » 2008-02-04 18:57

Stirra dig inte blind på 4ohm. Två SLS10" i varsin sluten låda :wink:
/J

Cygnus resurectum

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Inläggav boom » 2008-02-04 20:08

Kraniet skrev:tycker det verkar som en lite för liten låda till elementet. närmare 200 liter verkar vara mer lämpligt.

edit: ja eller 120 liter med så mycket dämpning det går och sen en avstämmning runt 15hz, skulle kanske funka.

edit2: fast ärligt talat förstår jag inte varför du väljer shiva framför peerless. bara känsligheten på 82db borde ju avskräcka något. dyra verkar de också vara?
varför inte välja ett element som passar dina lådor istället för att tvinga in dom i nåt som inte är optimalt?
120 liter och sådan hög avstämning kommer nog inte blir helt optimalt. själv är jag rätt allergisk mot såna "bullar i basen" du får ju räkna in rummets förstärkning också. en mjukt avrullande kurva ser då jag som mer intressant än den sedvanliga 0.707 "optimal kurve" grejjen.
tror peerless kommer fungera bättre i cirka 120liters lådor, ge kortare rör och mer känslighet. sen vet jag inte om jag är så imponerad av shivas "super lågdistande basar" de tester jag sett har snarare visat motsatsen.

kan du referea till vilka tester med länk på shivan
och om jag inte miss miner mig så har väl perlessens känslighet vid 2.8volt mredans shivans är mätt vid 1w 1m

Kraniet
 
Inlägg: 12810
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2008-02-04 22:23

det har snackats en hel del om shiva här på forumet. kanske inte just det element som det pratas om här men ändock.
vad gäller slaglängd osv spelar det ju ingen roll hur mycket slaglängd du har om porten begränsar det hela. har du samtidigt för liten låda kommer det ge kompressioner och dist och återigen blir slaglängden oviktig.

peerless kan du köpa från audiocomponents i holland för mycket lägre pris. kommer inte ihåg just nu men tror priserna därligger på 2/3 av hifikit. http://www.tymphany.com/830847 är väl den som förespråkats.

ska du använda shivan verkar det nästan enklast att stoppa den i en sluten låda ifall du inte vill ha monsterlådor. men då går ju känsligheten ner ännu mer.
sen är skillnaden mellan 84 och 90 db känslighet rätt stor. du får stoppa in 4 gånger mer effekt i shivan för att spela lika kraftigt.

Men shivan kanske är så pass mycket bättre jag vet inte.

Men sen är det klart.. om du vill ha nåt som du kan vara säker på att det fungerar så köper du ett par basmoduler från Ino.. Blir samma peng men garanterat bra (och kanske bättre..)
Men det kanske inte är lika kul :)

edit: peerless i ca 100 liter avstämd vid 20hz ser ut att fungera rätt bra.
Mvh
Magnus

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 230 gäster