Isidor,
jag tror inte det beror på nätstörningar. Detta har varit upp förr men i stereophile's mätningar på LP12 och lingo v1 ser störningarna ut så här:
I version 2 av lingo så här:
Mina egna mätningar på Linn axis uppvisar endast svaga 50 Hz komponenter:
Jag har även AM och FM analys av signalen, samt polärplottar. För polärplottar se:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=2943
Jag har en mkt liten avvikelse i axeln hos motorn (den börjar bli gammal, ska försöka byta den), som ger 4.2 Hz sidband (rotationsfrekvensen på motorn). Jag har också en komponent på ca 5.5 Hz, som jag inte kan identifiera orsaken till ännu.
Senare har jag gjort mätningar på själva motorn. Detta gjordes med mikrofonen placerad ca 0.5-1 cm från motorns drivpult med häftmassa mot plinten. Jag gjorde tre olika mätningar.
1. Med nätsladden ansluten, men avslagen motor.
2. Påslagen motor, men motorns rotation avslagen. Det sitter en avkännare tror jag som drar igång motorn i början 5-10 sek, men strömförsörjningen går ner på låg effekt efter ett tag. Man kan dra igång motorn med lite hjälp och då går den i 5-10 sekunder igen. Dvs väldigt likt styrningen på Linn Lingo.
3. Samma som 2, men jag vidrör motorns drivpult med fingret (utan att den går igång). Då känns vibrationerna kraftigare samt den hörs ett lågfrekvent ljud.
Graferna uppvisar en fundamental frekvens på 50 Hz, som ökar ca 15 dB när jag vidrör motorn.
Bild 1.
Bild 2.
Bild 3.
Även om det är lite låg upplösning på bilderna så får ni tro mig att fundamentalen ligger på 50 Hz.
Nu är det ju så att den fundamentala skillnaden mellan Linn Axis och Linn Lingo är i skivspelarnas upphängning. Motor är identisk, lager väldigt lika. Motorstyrning är också principiellt mycket lika. Även om LP12ans sidband kan bero på annat, så misstänker jag att själva upphängningen är orsaken, då vibrationen hos motorn kan få det flytande chassit att röra sig.