Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Ett stort problem med Shibata slipningen är att man har tagit ett runt ämne och slipat två plan. Då får man ett rundning fram och ett skarpt veck bak. Så långt allt väl eftersom det vecket inte ligger an mot skivan, men det gör däremot det övergången mellan den runda ytan och planet. Man får alltså en yta med en böjd radie från topp till spetsen som ligger an mot skivsidan.
Det gör att man kommer få en lyftkraft på nålen och en hackande gång.
Slet ut CD-4 skivorna kraftigt redan på 70-talet. Fördelen för Ortofon är väl att man behöver slipa bara 2 plan och inte 4 st 3-dimensionella ytor.
mvh/Harry
Thomas_A skrev:Harryup skrev:Ett stort problem med Shibata slipningen är att man har tagit ett runt ämne och slipat två plan. Då får man ett rundning fram och ett skarpt veck bak. Så långt allt väl eftersom det vecket inte ligger an mot skivan, men det gör däremot det övergången mellan den runda ytan och planet. Man får alltså en yta med en böjd radie från topp till spetsen som ligger an mot skivsidan.
Det gör att man kommer få en lyftkraft på nålen och en hackande gång.
Slet ut CD-4 skivorna kraftigt redan på 70-talet. Fördelen för Ortofon är väl att man behöver slipa bara 2 plan och inte 4 st 3-dimensionella ytor.
mvh/Harry
Frågor, är det inte en elliptisk ämne som man slipat två ytterligare plan på? Enligt Shibatapatentet ser det ut så.
Böjd radie, lyftkraft och hackande gång? Hmm, blir det inte bara en liten skillnad i anliggningsgeometri på olika delar av spåret?
Thomas_A skrev:Harryup skrev:Ett stort problem med Shibata slipningen är att man har tagit ett runt ämne och slipat två plan. Då får man ett rundning fram och ett skarpt veck bak. Så långt allt väl eftersom det vecket inte ligger an mot skivan, men det gör däremot det övergången mellan den runda ytan och planet. Man får alltså en yta med en böjd radie från topp till spetsen som ligger an mot skivsidan.
Det gör att man kommer få en lyftkraft på nålen och en hackande gång.
Slet ut CD-4 skivorna kraftigt redan på 70-talet. Fördelen för Ortofon är väl att man behöver slipa bara 2 plan och inte 4 st 3-dimensionella ytor.
mvh/Harry
Frågor, är det inte en elliptisk ämne som man slipat två ytterligare plan på? Enligt Shibatapatentet ser det ut så.
Böjd radie, lyftkraft och hackande gång? Hmm, blir det inte bara en liten skillnad i anliggningsgeometri på olika delar av spåret?
Harryup skrev:Thomas_A skrev:Harryup skrev:Ett stort problem med Shibata slipningen är att man har tagit ett runt ämne och slipat två plan. Då får man ett rundning fram och ett skarpt veck bak. Så långt allt väl eftersom det vecket inte ligger an mot skivan, men det gör däremot det övergången mellan den runda ytan och planet. Man får alltså en yta med en böjd radie från topp till spetsen som ligger an mot skivsidan.
Det gör att man kommer få en lyftkraft på nålen och en hackande gång.
Slet ut CD-4 skivorna kraftigt redan på 70-talet. Fördelen för Ortofon är väl att man behöver slipa bara 2 plan och inte 4 st 3-dimensionella ytor.
mvh/Harry
Frågor, är det inte en elliptisk ämne som man slipat två ytterligare plan på? Enligt Shibatapatentet ser det ut så.
Böjd radie, lyftkraft och hackande gång? Hmm, blir det inte bara en liten skillnad i anliggningsgeometri på olika delar av spåret?
Jo, runt eller elliptiskt ämne är samma sak enl VdH. Om du tänker dig en normal ner genom anläggningsytan så på en VdH-nål så är den ett rakt streck, men på an Shibata blir det 2 streck eftersom man lagt in ett rakt lutande plan. Tar man då skillnaden mellan strecken så är det den minsta radie som skall spela av spåret. Eftersom ämnet är runt och planet är rakt så blir ytan böjd. Detta gjorde att den bärvåg man skulle spela av för bakkanalerna slets ut i CD4 systemet ganska fort. Har för mig att det var ca 44kHz. Att man slipade raka plan istället för en listigare utformning som typ VdH-1 nålen har att göra med att sliperierna helt enkelt inte kunde göra något annat på den tiden.
Därför är det heller inte någon skillnad på anliggningsytan mellan ett runt ämne eller ett elliptisk ämne.
mvh/Harry
Laila skrev:Thomas_A !
Fick hem en AT95SA(AT-95 med Shibata-nål ej "nude shank") för
c:a 3 veckor sedan. Köpte den av ren nyfikenhet o kan berätta att
den gör utmärkt ifrån sig spelandes Ortofon:s testskiva. D.v.s.
spårar rubbet, Difference tone-test "försvinner" nästan helt i egenbruset.
"Knaster/rep-undertryckningen" är utmärkt o innerspår är nada problema.
Vet ej vilken exakt dimension nålslipningen har men kan upplysa om att
den är inköpt på LPGear för $89.95+$20 i fraktkostnad.
ps. Puppen spelar naturligtvis utmärkt även på musikvinyl ds.
Mandozzi skrev:Thomas_A skrev:Harryup skrev:Ett stort problem med Shibata slipningen är att man har tagit ett runt ämne och slipat två plan. Då får man ett rundning fram och ett skarpt veck bak. Så långt allt väl eftersom det vecket inte ligger an mot skivan, men det gör däremot det övergången mellan den runda ytan och planet. Man får alltså en yta med en böjd radie från topp till spetsen som ligger an mot skivsidan.
Det gör att man kommer få en lyftkraft på nålen och en hackande gång.
Slet ut CD-4 skivorna kraftigt redan på 70-talet. Fördelen för Ortofon är väl att man behöver slipa bara 2 plan och inte 4 st 3-dimensionella ytor.
mvh/Harry
Frågor, är det inte en elliptisk ämne som man slipat två ytterligare plan på? Enligt Shibatapatentet ser det ut så.
Böjd radie, lyftkraft och hackande gång? Hmm, blir det inte bara en liten skillnad i anliggningsgeometri på olika delar av spåret?
Enligt shibatapatentet slipar man tre plan.
Mandozzi skrev:För övrigt är Vinyl én förlegad och helt ointressant ljudbärare, i af om man jämför med mastertejperna. Men det klart, gillar man distortion, svaj och kanster så e det ju jättebra... Men det finns pluggar som simulerar eländet mycket trovärdigt oxå...
petersteindl skrev:Jag tror inte Ortofon OM 40 har problem med spårning.![]()
PS
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster