Moderator: Redaktörer
mapem skrev:Inspirerad av denna tråd hade jag en liten vinyl-session därhemma i går. Det vill säga jag spelade några LP-skivor, de flesta från tidigt 60-tal. Jag kunde konstatera att vissa lät platt och instängt, andra lät stort och dynamiskt. Många är avskurna både uppåt och neråt, väldigt många har begränsad dynamik i basen (av utrymmesskäl?), åter andra besväras av en irriterande diskanthöjning men några har fullödig återgivning i alla register.
En del skapade ett titthål till musikerna, andra målade upp en bred ljudbild, och några placerade ut musikerna i rummet framför mej.
Jag vill framhålla att mina skivor knastrar inte (utom några få som råkat ut för olyckor).
Vinyl kan alltså låta väldigt olika. Det gjordes en del dåliga skivor också på vinyltiden, även på de legendariska 60-talet.
Och det gjordes bra sådana. När jag spelade en skiva med Vivaldis Årstiderna, Stuttgarts kammarorkester, dir Karl Münzinger, kommenterade sonen, som var på besök, så här: "Vad nära musikerna låter". Jo den skivan lyckas verkligen återskapa en intim kammarmuskalisk känsla i det lilla formatet. Och fiolerna har "kropp" och låter som fioler.
Slutsats: Vinyl kan låta bra eller dåligt. CD kan låta bra eller dåligt. SACD kan säker låta bra eller dåligt, jag vet inte.
Vad var frågan nu igen? Jo, är vinylspelaren dödsdömd? Svar nej, så länge det finns några som fortfarande har vinylskivor i sin ägo och vårdar dem och vill lyssna på dem.
Och det finns hopp för framtiden, sett från vinylsynpunkt, i alla fall om man drar slutsatser från min egen begränsade krets. Sonen köper nämligen vinylskivor i bland och han har en vinylspelare (en Dual - klassiker från 70-talet).
F ö är en av mina absoluta favoritskivor, som jag spelar ofta, Beatles Abbey Road, och den har jag på vinyl i originalutgåva. Så de så!
subjektivisten skrev:Chris_Lymme skrev:Vinyl klarar inte av att klå en bra SACD som spelas i en bra anläggning. Det gör inte CD heller, oavsett hur bra man mastrar den.
Faktum är att en korrekt mastrad SACD låter generellt mer organisk än en CD förutsatt att inspelningen är bra. Den som gillar den organiska klangen hos vinylmediet borde kanske snarare ha satsat på SACD och fått högre upplösning och dynamik på köpet.
Chris, kunde du svara på hur du har kunnat komma fram till dessa åsikter? Att du vet det är formatet och inte masteringen du lyssnat på.
phloam skrev:Ärligt talat så är nog ljudkvaliteten minst avgörande när det gäller vinylens överlevnad, om vi inte utgår från hifi-folks uppfattningar.
Vad finns det för format som är behagliga, egentligen? Kassetter? Visserligen lite mysiga men njae. CD? Finns väl knappast nån som tyckt att dessa plastbitar i skrangliga askar har varit annat än praktiska. minidisk? För anonymt. Rullbandspelare? Väldigt hög coolhetsfaktor men för opraktiskt.
Grejen med vinyl är väl att det är en sällsynt lyckad kombination av mysfaktor, estetik, ljudkvalitet, osv. Det är helt enkelt det mest lyckade - ur "mänsklig" synvinkel - sättet att avnjuta musik.
Jag tror m.a.o. att det ständigt kommer att finnas folk som upptäcker hur roligt det är att spela vinylskivor - inte av enstaka anledningar utan av att hela konceptet är en sån bra mix av flera saker som är bra för musikupplevelsen.
Vovven skrev:Att bara äta en tablett är säkert praktiskt men inte kul!!!
Chris_Lymme skrev:Man lyssnar på CD-skivor med erkänt bra ljudkvalité och så jämför man med SACD-utgåvan.
Chris_Lymme skrev:Om du lyssnar på en bra SACD i en bra anläggning så kommer du att höra ett slags ljud som du aldrig har hört på CD, förutsatt att öronen och resten av knoppen fungerar som det ska.
Chris_Lymme skrev:Fast det krävs ju att man lyssnar själv istället för att ligga i någon annans knä.
phloam skrev:Grejen med vinyl är väl att det är en sällsynt lyckad kombination av mysfaktor, estetik, ljudkvalitet, osv. Det är helt enkelt det mest lyckade - ur "mänsklig" synvinkel - sättet att avnjuta musik.
subjektivisten skrev:Chris_Lymme skrev:Man lyssnar på CD-skivor med erkänt bra ljudkvalité och så jämför man med SACD-utgåvan.
Problemet är att du lyssnar på olika masteringar och kanske även olika prestanda i avspelningsapparaterna då. Inte själva formatet.
Chris_Lymme skrev:När SACD:n bygger på en högupplöst master så är det ju mediets fördelar man hör.
Chris_Lymme skrev:subjektivisten skrev:Chris_Lymme skrev:Man lyssnar på CD-skivor med erkänt bra ljudkvalité och så jämför man med SACD-utgåvan.
Problemet är att du lyssnar på olika masteringar och kanske även olika prestanda i avspelningsapparaterna då. Inte själva formatet.
När SACD:n bygger på en högupplöst master så är det ju mediets fördelar man hör.
Vovven skrev:
Vilken intressant sammanfattning, jag delar Din uppfattning, försökte tidigare i tråden göra en jämförelse med en god middag där miljön, menyval, dofter, matens smak och konsistens, sällskapet o s v utgör en helhet.
Väl talat (skrivet)Phloam
IngOehman skrev:Vinyl är ett sett till försäljning YTTERST marginellt format, fortfarande. Och CD är långt ifrån dött.
Om någon anser det motsatta får ni gärna presentera den fakta som uppfattningen är baserad på. Påståenden och åsikter i alla ära - men det här är ju inte en subjektiv fråga, så fram med argumentationen grabbar!![]()
Vh, iö
matereo skrev:IngOehman skrev:Vinyl är ett sett till försäljning YTTERST marginellt format, fortfarande. Och CD är långt ifrån dött.
Om någon anser det motsatta får ni gärna presentera den fakta som uppfattningen är baserad på. Påståenden och åsikter i alla ära - men det här är ju inte en subjektiv fråga, så fram med argumentationen grabbar!![]()
Vh, iö
.. Ja jag menar iaf inte att det ena eller det andra med bestämdhet är allenarådande bäst men att se att CD'n som den är idag standardmässigt kommer att ersättas av andra sorters discar är nog rätt klart. Spelarna skulle iaf jag tro kommer att vara formatkompatibla bakåt under lång tid.
Men hur blir det med nyproduktion av nuvarande sorts CD skivor när standarden höjs i och med ett annat format på i stort samma disc? Om den nu gör det? Jag antar att det blir så iaf. I så fall har jag svårt att se att CD enligt den gamla standarden kommer att vara attraktivt att producera.
Frågan är vad som blir nästa format? Majoriteten ser ju en 128 kbit/s mp3 som fullvärdig och verkar tycka att musik på flashminne eller on demand är helt okej. En annan fråga är om även de silvriga discarna framöver kommer att bli föremål för liknande entusiasm som vinylskivan nu är.
IngOehman Skrev:
Jag har liksom tydligen många andra i den här tråden (vilket gläder mig mycket) avspelningsmöjlighet för en mångfald olika format.
Rullband, Kassettband, DAT, schellac, EP, LP, MD, CD, SACD, DVD-A, VHS, LD, DVD för att nämna några av dem (de festa tror jag).
Subjektivisten skrev:
Jag har en fungerande V2000 spelare hemma
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 15 gäster