Är vinyl-spelaren snart dödsdömd ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Ja, nätverksspelare kommer att råda i framtiden
23
19%
Nej, vinylspelare kommer att finnas kvar
101
81%

Antal röster : 124

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-02-04 14:47

Min skivhandlare var inte speciellt oroad. I och för sig menade han att han närmade sig en punkt där han var tvungen att bestämma sig för vad han ska göra med butiken framöver när cd-försäljningen viker. Ett alternativ var att köra vidare med begagnad vinyl. Han trodde inte att det i sig var något större problem eftersom det finns en rätt stabil marknad för vinyl. Det kommer naturligtvis att gå lite i vågor men vinylen kommer att få en renässans, det är jag övertygad om. Den yngre generationen som aldrig har hört vinyl kommer att upptäcka den så småningom.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-04 15:15

mapem skrev:Inspirerad av denna tråd hade jag en liten vinyl-session därhemma i går. Det vill säga jag spelade några LP-skivor, de flesta från tidigt 60-tal. Jag kunde konstatera att vissa lät platt och instängt, andra lät stort och dynamiskt. Många är avskurna både uppåt och neråt, väldigt många har begränsad dynamik i basen (av utrymmesskäl?), åter andra besväras av en irriterande diskanthöjning men några har fullödig återgivning i alla register.

En del skapade ett titthål till musikerna, andra målade upp en bred ljudbild, och några placerade ut musikerna i rummet framför mej.

Jag vill framhålla att mina skivor knastrar inte (utom några få som råkat ut för olyckor).

Vinyl kan alltså låta väldigt olika. Det gjordes en del dåliga skivor också på vinyltiden, även på de legendariska 60-talet.

Och det gjordes bra sådana. När jag spelade en skiva med Vivaldis Årstiderna, Stuttgarts kammarorkester, dir Karl Münzinger, kommenterade sonen, som var på besök, så här: "Vad nära musikerna låter". Jo den skivan lyckas verkligen återskapa en intim kammarmuskalisk känsla i det lilla formatet. Och fiolerna har "kropp" och låter som fioler.

Slutsats: Vinyl kan låta bra eller dåligt. CD kan låta bra eller dåligt. SACD kan säker låta bra eller dåligt, jag vet inte.

Vad var frågan nu igen? Jo, är vinylspelaren dödsdömd? Svar nej, så länge det finns några som fortfarande har vinylskivor i sin ägo och vårdar dem och vill lyssna på dem.

Och det finns hopp för framtiden, sett från vinylsynpunkt, i alla fall om man drar slutsatser från min egen begränsade krets. Sonen köper nämligen vinylskivor i bland och han har en vinylspelare (en Dual - klassiker från 70-talet).

F ö är en av mina absoluta favoritskivor, som jag spelar ofta, Beatles Abbey Road, och den har jag på vinyl i originalutgåva. Så de så!

Väldigt bra skrivet! :P

Håller med om varenda lite bokstavskrusidull.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-02-04 19:10

subjektivisten skrev:
Chris_Lymme skrev:Vinyl klarar inte av att klå en bra SACD som spelas i en bra anläggning. Det gör inte CD heller, oavsett hur bra man mastrar den.

Faktum är att en korrekt mastrad SACD låter generellt mer organisk än en CD förutsatt att inspelningen är bra. Den som gillar den organiska klangen hos vinylmediet borde kanske snarare ha satsat på SACD och fått högre upplösning och dynamik på köpet.

Chris, kunde du svara på hur du har kunnat komma fram till dessa åsikter? Att du vet det är formatet och inte masteringen du lyssnat på.

Nin, det är verkligen inte svårt.

Man lyssnar på CD-skivor med erkänt bra ljudkvalité och så jämför man med SACD-utgåvan.

Om du lyssnar på en bra SACD i en bra anläggning så kommer du att höra ett slags ljud som du aldrig har hört på CD, förutsatt att öronen och resten av knoppen fungerar som det ska.

Fast det krävs ju att man lyssnar själv istället för att ligga i någon annans knä.
Senast redigerad av Chris_Lymme 2008-02-04 21:12, redigerad totalt 1 gång.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-02-04 19:47

Ärligt talat så är nog ljudkvaliteten minst avgörande när det gäller vinylens överlevnad, om vi inte utgår från hifi-folks uppfattningar.

Vad finns det för format som är behagliga, egentligen? Kassetter? Visserligen lite mysiga men njae. CD? Finns väl knappast nån som tyckt att dessa plastbitar i skrangliga askar har varit annat än praktiska. minidisk? För anonymt. Rullbandspelare? Väldigt hög coolhetsfaktor men för opraktiskt.

Grejen med vinyl är väl att det är en sällsynt lyckad kombination av mysfaktor, estetik, ljudkvalitet, osv. Det är helt enkelt det mest lyckade - ur "mänsklig" synvinkel - sättet att avnjuta musik.

Jag tror m.a.o. att det ständigt kommer att finnas folk som upptäcker hur roligt det är att spela vinylskivor - inte av enstaka anledningar utan av att hela konceptet är en sån bra mix av flera saker som är bra för musikupplevelsen.

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2008-02-04 19:51

phloam skrev:Ärligt talat så är nog ljudkvaliteten minst avgörande när det gäller vinylens överlevnad, om vi inte utgår från hifi-folks uppfattningar.

Vad finns det för format som är behagliga, egentligen? Kassetter? Visserligen lite mysiga men njae. CD? Finns väl knappast nån som tyckt att dessa plastbitar i skrangliga askar har varit annat än praktiska. minidisk? För anonymt. Rullbandspelare? Väldigt hög coolhetsfaktor men för opraktiskt.

Grejen med vinyl är väl att det är en sällsynt lyckad kombination av mysfaktor, estetik, ljudkvalitet, osv. Det är helt enkelt det mest lyckade - ur "mänsklig" synvinkel - sättet att avnjuta musik.

Jag tror m.a.o. att det ständigt kommer att finnas folk som upptäcker hur roligt det är att spela vinylskivor - inte av enstaka anledningar utan av att hela konceptet är en sån bra mix av flera saker som är bra för musikupplevelsen.

Vilken intressant sammanfattning, jag delar Din uppfattning, försökte tidigare i tråden göra en jämförelse med en god middag där miljön, menyval, dofter, matens smak och konsistens, sällskapet o s v utgör en helhet.

Väl talat (skrivet)Phloam
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-02-04 19:59

phloam:

Mitt i prick!
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-04 20:04

Jag lyssnar på musik och det är det intressantaste för mig.

Äger inte en enda vinylskiva längre, mest beroende på en irriterande stöld.

Visst är det trevligt när någon slänger på en skiva, men som sagt det är musiken jag försvinner in i.

Kan tom acceptera kass återgivning bara musiken fångar mig 8O

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-02-04 20:06

Vovven skrev:Att bara äta en tablett är säkert praktiskt men inte kul!!!

Ah, nu såg jag, precis min åsikt. :) Format är ju så mycket mer än bara ljudkvalitet!

Därför är jag aningen skeptisk till utvecklingen mot att alla filmer, all musik, foton etc ska dumpas på nåt hårddiskutrymme nånstans. Extremt praktiskt - men känslan?

Jag kan iofs gå med på att det extremt digitala förhållningssättet har en väldigt fräck futuristisk känsla i sig, men...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-04 20:44

Chris_Lymme skrev:Man lyssnar på CD-skivor med erkänt bra ljudkvalité och så jämför man med SACD-utgåvan.

Problemet är att du lyssnar på olika masteringar och kanske även olika prestanda i avspelningsapparaterna då. Inte själva formatet.

Chris_Lymme skrev:Om du lyssnar på en bra SACD i en bra anläggning så kommer du att höra ett slags ljud som du aldrig har hört på CD, förutsatt att öronen och resten av knoppen fungerar som det ska.

Vad skulle det vara? Hur låter det?

Chris_Lymme skrev:Fast det krävs ju att man lyssnar själv istället för att ligga i någon annans knä.

Vad menar du med detta?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-02-04 21:11

phloam skrev:Grejen med vinyl är väl att det är en sällsynt lyckad kombination av mysfaktor, estetik, ljudkvalitet, osv. Det är helt enkelt det mest lyckade - ur "mänsklig" synvinkel - sättet att avnjuta musik.

Det tror jag stämmer mycket bra. Fast jag skulle nog vilja lägga till att många gillar ljudet, också.

Själv lyssnar jag inte på vinyl särskilt ofta längre men jag är uppfostrad med det mediet. Varje gång jag hör en vinylskiva känns det som att komma hem. Ljudet flyter på naturligt och varmt och det känns nästan lättare att andas när man lyssnar på vinyl. Dessutom minns jag mycket väl att jag fick huvudvärk när jag började lyssna på CD för drygt 20 år sedan.

För egen del är det inte aktuellt att börja med vinyl igen eftersom jag nu har den mesta musik som jag gillar på CD. Då känns det faktiskt mer meningsfullt att skaffa valda dubbletter på SACD.

I framtiden vore det väl bäst om vi fick heldigitala spelare som inte är låsta till ett visst format utan kan mjukvaruppgraderas för nya och bättre format.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-02-04 21:13

subjektivisten skrev:
Chris_Lymme skrev:Man lyssnar på CD-skivor med erkänt bra ljudkvalité och så jämför man med SACD-utgåvan.

Problemet är att du lyssnar på olika masteringar och kanske även olika prestanda i avspelningsapparaterna då. Inte själva formatet.

När SACD:n bygger på en högupplöst master så är det ju mediets fördelar man hör.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-04 21:38

Chris_Lymme skrev:När SACD:n bygger på en högupplöst master så är det ju mediets fördelar man hör.

Vad är det du hör då? Ljud över 22Khz? Högre dynamik än 96db? Och hur vet du att inte dom är masterade olika och att dina apparater påverkar ljudet olika?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2008-02-04 22:41

Oj, här går det undan! Hög tid att förtydliga mitt snart 20 timmar gamla inlägg.
IÖ, det var inte menat som kritik mot vad du skrivit tidigare, utan bara en kommentar eftersom jag tyckte tråden drivit iväg en bit.
Dessutom inser jag att jag uttryckte mig på ett sätt som kan tolkas som teknik- eller kunskapsförakt. Det var inte min mening. :oops:
Vad jag inte riktigt fick fram var att jag skiljer på mål och medel.
Konkret uttryckt, eftersom jag hittat så lite musik som intresserar mig utgiven på DVD-A har jag inte spenderat en massa pengar på en spelare som kan återge det formatet riktigt bra, men jag har en ordinär multispelare som i princip utan extra kostnad åtminstone kan spela upp DVD-A. Jag skaffar mig inte hårdvara för ett nytt format som är tekniskt överlägset om det inte finns mjukvara som jag är verkligt intresserad av.

Jag ska tala om varför jag köpte min multispelare, någon cineast är jag nämligen inte och någon DVD-spelare ägde jag inte.
Det var när Disney gav ut de tidigaste Kalle Anka-filmerna endast på DVD!
(Om någon undrar så gick jag Elektro på Chalmers och har varit Ankist sedan 6-årsåldern). 8)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2008-02-04 23:11

Subjektivisten,
jag håller med. Jag har hört riktigt bra CD-utgåvor låta så bra på utomordentliga CD-spelare i högklassiga anläggningar att jag inte saknat något inom de begränsningar som tvåkanalsåtergivning i ett bostadsrum utgör. I dessa sammanhang har det inte funnits tillgång SACD som haft identiska inspelningar. Visst har jag hört SACD som låter mycket bra, men de har aldrig överträffat den bästa CD-återgivning jag hört.
För mina öron är alltså 44,1 kHz/16 bitar tillräckligt bra om de hanteras optimalt från start till mål. Att så sällan är fallet vet vi.
Vinylavspelning har jag också upplevt på motsvarande kvalitetsnivå, men saknat möjligheter till direkt jämförelse.
Han som har Rockport-skivspelare har ingen DCS-rigg och vice versa.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-05 00:37

Chris_Lymme skrev:
subjektivisten skrev:

När SACD:n bygger på en högupplöst master så är det ju mediets fördelar man hör.

Du har tydligen inte läst in dig på den studie som gjordes helt nyligen, som gick ut just på att undersöka högbarheten av att SACD-inspelningar tvingades passera det nålsöga som CD-systemet (16/44,1)...

Det kanske du borde göra.

Dina påståenden i det ovanstående är för övrigt felaktiga, bara så du vet. Din avspelningskedja påverkas nämligen alltid av vilket media du spelar, så du lyssnar inte på samma kedja ens om CD-versionen på någon av dina SACD/CD-fonogram är omastrad och SACD-versionen är tvåkanalig. Om du betvivlar det, så undersök en så enkel sak som utnivån. Kontrollera om den överensstämmer exakt mellan CD-spåret och SACD-spåret.

Vh, iö

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-02-05 10:49

Vovven skrev:
Vilken intressant sammanfattning, jag delar Din uppfattning, försökte tidigare i tråden göra en jämförelse med en god middag där miljön, menyval, dofter, matens smak och konsistens, sällskapet o s v utgör en helhet.

Väl talat (skrivet)Phloam

Mao, som jag sade tidigare, vinylspelaren har redan överlevt CD-spelarens ålder vilken verkar vara över... och vinylskivan lär överleva både ett och annat ytterligare format. Så dött kan man verkligen inte förklara formatet.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-05 11:37

Jag har liksom tydligen många andra i den här tråden (vilket gläder mig mycket) avspelningsmöjlighet för en mångfald olika format.

Rullband, Kassettband, DAT, schellac, EP, LP, MD, CD, SACD, DVD-A, VHS, LD, DVD för att nämna några av dem (de festa tror jag).

Det har jag för att jag vill kunna spela av alla de fono- och videogram jag har, inte för att jag vill göra en poäng av att de äldre formaten skulle vara bättre. Jag gillar dem dock alla, och ser dem som både symboler för sin tid och som något jag behöver kunna hantera avspelning av.

Här i den här tråden ser jag dock att många vill stöta de olika mediernas egenskaper mot varandra och gärna göra gällande att de äldre medierna är bättre, alltså inte bara att de är trevligare att hantera, utan att de har tekniska företräden.

Jag har redan sagt vad jag har att säga - saken går att undersöka, och utfallet blir då det motsatta. När man inkluderar dagens sätt att misshandla musiken (utanför själva lagringsmediet) blir resultatet dock ofta att CD-utgåvorna kommer till korta, men det beror ju inte på mediet som sådant. Vill man lösa problemet är det därför kontraproduktivt att skylla på mediet, eftersom det bara leder till att man isåfall vänder uppmärksamheten ifrån de verkliga problemen. :(

Hursomhelst var det inte det jag tänke kommentera nu, utan detta: När det gått så långt att man vill göra gällande att "Vinyl överlevt det nu avlidna CD-mediet" (inget ordagrant citat), så måste jag regera.

Vinyl är ett sett till försäljning YTTERST marginellt format, fortfarande. Och CD är långt ifrån dött.

Om någon anser det motsatta får ni gärna presentera den fakta som uppfattningen är baserad på. Påståenden och åsikter i alla ära - men det här är ju inte en subjektiv fråga, så fram med argumentationen grabbar! :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-02-05 13:46

IngOehman skrev:Vinyl är ett sett till försäljning YTTERST marginellt format, fortfarande. Och CD är långt ifrån dött.

Om någon anser det motsatta får ni gärna presentera den fakta som uppfattningen är baserad på. Påståenden och åsikter i alla ära - men det här är ju inte en subjektiv fråga, så fram med argumentationen grabbar! :wink:

Vh, iö

:D .. Ja jag menar iaf inte att det ena eller det andra med bestämdhet är allenarådande bäst men att se att CD'n som den är idag standardmässigt kommer att ersättas av andra sorters discar är nog rätt klart. Spelarna skulle iaf jag tro kommer att vara formatkompatibla bakåt under lång tid.

Men hur blir det med nyproduktion av nuvarande sorts CD skivor när standarden höjs i och med ett annat format på i stort samma disc? Om den nu gör det? Jag antar att det blir så iaf. I så fall har jag svårt att se att CD enligt den gamla standarden kommer att vara attraktivt att producera.

Frågan är vad som blir nästa format? Majoriteten ser ju en 128 kbit/s mp3 som fullvärdig och verkar tycka att musik på flashminne eller on demand är helt okej. En annan fråga är om även de silvriga discarna framöver kommer att bli föremål för liknande entusiasm som vinylskivan nu är.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-05 14:13

matereo skrev:
IngOehman skrev:Vinyl är ett sett till försäljning YTTERST marginellt format, fortfarande. Och CD är långt ifrån dött.

Vh, iö

:D .. Ja jag menar iaf inte att det ena eller det andra med bestämdhet är allenarådande bäst men att se att CD'n som den är idag standardmässigt kommer att ersättas av andra sorters discar är nog rätt klart. Spelarna skulle iaf jag tro kommer att vara formatkompatibla bakåt under lång tid.

Jag tror du hr fel i att CD-kommer att ersättas av andra sorters diskar. Tror snarare att CD är det sista signifikanta disk-formatet för musik.

Och det är det framgångsrikaste i HiFi-historien dessutom. Förvisso fanns 78-varvarna under en längre tidsperiod och även vinylerna fanns något längre (än CD funnits hittills) men säljet var ju oerhört mycket mindre av 78-varvare än det varit under CD-eran. Och även vinylförsäljningen ligger i lä jämfört med CD.

78-varvarna (som förvisso inte alltid snurrade med 78 rpm, så de kanske borde kallas Schellac istället) fanns i mer än 40 år, som kommersiellt stort och dominerande medium.

Vinyl fanns ungefär 30 år också, som dominerande medium.

CD (eller polykarbonat, kanske? :wink: ) har hittills funnit i 25 år, och ännu syns ingen riktig ersättare i sikte.

Men hur blir det med nyproduktion av nuvarande sorts CD skivor när standarden höjs i och med ett annat format på i stort samma disc? Om den nu gör det? Jag antar att det blir så iaf. I så fall har jag svårt att se att CD enligt den gamla standarden kommer att vara attraktivt att producera.

Att gå från 2 till flera kanaler är förvisso en riktig färbättring, men annars tycker jag inte att kritiken mot CD-systemet är väl motiverad.

Frågan är vad som blir nästa format? Majoriteten ser ju en 128 kbit/s mp3 som fullvärdig och verkar tycka att musik på flashminne eller on demand är helt okej. En annan fråga är om även de silvriga discarna framöver kommer att bli föremål för liknande entusiasm som vinylskivan nu är.

Jag tror som sagt att CD är det sista musikmediet i form av en skiva. Och det är min uppfattning, att även om CD gärna hade fått ha en något mera högupplöst skriven standard (20/50 istället för 16/44,1?) så är den kritik som systemet fått utstå inte bara irrelevant, utan rent av osaklig och spekulativ.

Vh, iö

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2008-02-05 15:55

Hallå !

Vinyl kommer att leva kvar hur länge som helst, de skivor man införskaffat vill man ju kunna spela :wink:

Det är en speciell känsla att lägga på en "Tcahaikovsky 1812 Overture" Mercury Living Presence från 1958 eller en bra DECCA inspelning från sent 50 eller tidigt 60-tal.

Men att CD formatet är behändigare råder det väl ingen tvekan om,
och ljudkvaliten när det är som bäst är fantastiskt bra (tycker jag) och har utan tvekan bättre förutsättningar än vinylskivan, om det görs rätt.

IngOehman Skrev:
Jag har liksom tydligen många andra i den här tråden (vilket gläder mig mycket) avspelningsmöjlighet för en mångfald olika format.

Rullband, Kassettband, DAT, schellac, EP, LP, MD, CD, SACD, DVD-A, VHS, LD, DVD för att nämna några av dem (de festa tror jag).

Jag noterade att du inte har kvar möjlighet för varken Sony Betamax eller det kanske främsta (om man ser till bildkvalite, upplösning , färger etc) formatet på 80-talet, Philips/Grundig VCC 2000 eller Video 2000 som det också kallades, många kanske har glömt dessa format, men åtminstone Video 2000 hade enorma tekniska innovationer som slog VHS med hästlängder.
DTF (Dynamisk Track Following) vilket gjorde att manuell "tracking" ej behövdes, snabbspolning med bild utan störningar, vändbara band med dubbel inspelningstid, mycket bra timer funktion, bra stillbildshantering, auto-rewind funktion, som kom lång senare på VHS maskinerna och kanske den bästa "Go To" funktionen, vilket borde varit standard på alla VHS maskiner då det begav sig.

Inte alltid det bästa formatet valdes då och samma misstag görs även idag (tänker främst på SACD och DVD-Audio), och kommer säkert att göras i framtiden också

Ursäkta off Topic :oops:

Vh Göran Nilsson
Senast redigerad av grannilsson 2008-02-05 16:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-05 16:28

Jag har en fungerande V2000 spelare hemma 8)

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2008-02-05 16:48

Subjektivisten skrev:
Jag har en fungerande V2000 spelare hemma

Kul, har du några filmer också ?, jag har en helt oanvänd Video 2000 maskin (DUX) i kartong med plast omkring 24 år gammal, aldrig använd , kanske samlar/antik värde på den :lol:

Vh Göran Nilsson

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-05 19:00

Har väl en 15 st band med lite olika inspelad på och 2-3 originalband med filmer på. Har också en Dux, som var en Philips klon. Du har inte funderat på sälja din spelare? Är mkt sugen. 8)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-02-05 20:08

Sen får man ju skilja på CD som skiva och CD i betydelsen "CD-skiva plus spelare" eller kanske bara CD-spelaren i sig.

CD-skivan lever kvar, Cd-spelaren ersätts av dator i högre grad, i kombination med Squeezebox och liknande. Typ kanske.

Sen lär ju datorn fortsätta att bli bättre, tystare, smidigare, ge mer för pengarna även i framtiden så det blir spännande att se var det finns brytpunkter för olika slags användande/mediakonsumtion.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-05 21:25

Jag har faktiskt inte ens ägt varken någon Batamax-videospelare, eller någon Video2000-apparat.

Skälet är detta: Betamax hade förvisso några fördelar bildmässigt framför VHS, men ljudkvaliteten var under all kritik i ALLA Sony-videor jag testade. Så dålig att mediet i praktiken bara dög till stumfilm. Så - totalt sett föredrog jag faktiskt VHS redan från början! :o

Dessutom var det MYCKET tidigt uppenbart att VHS-lägret (JVC) förstod nödvändigheten av kontakter med filmbolagen, således att filmer behöver finnas att hyra (och köpa, men det förstod inte landet Sverige). Därtill utvecklades faktiskt VHS signifikant, och mot slutet var det överlägset Betamax.

När det gäller Video-2000 kom det helt enkelt för sent för att jag skulle tro att det hade någon möjlighet att konkurrera ut VHS. Kan även tycka att det är märkligt att marknadsföra det som en fördel att ett band behöver vändas. Det hade nog varit vettigare att göra som VHS - arbeta mot att dubbla speltiden genom att halvera bandhastigheten.

Vh, iö

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-02-05 21:41

Kul att flera faktiskt bekänner att de inte är så nöjda med CD som man kan tro när man läser många inlägg som rör vinylavspelning kontra CD-avspelning.

Jag tänker inte förneka mig; Har några hört Linn:s nätverksspelare? De är helt grymma! Överglänser alt. krossar alla Linn:s tidigare CD-spelare (även den billigare el. mindre dyra, om man så vill, DS-spelaren är minst lika bra som CD12:an). Har även hört Klämboxen och även den låter rätt bra (för priset), inte som någon av Linn:s senaste CD-spelare, men ändå - för priset klart imponernade.

... och de nya spelarna visar att CD-mediets format inte var det avgörande problemet utan avspelningen av detsamma! De löser givetvis inte mastringsproblematiken, men de visar att mastringen i många fall inte var ett riktigt så avgörande problem som många trott.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-02-05 23:06

Själv blir jag mer och mer förtjust i cd-mediet för varje år som går. Kombinationen av god lyssningsmiljö och tidiga (ca 1982-1990) överföringar ger emellanåt hisnande goda upplevelser. Min förtjusning gäller inte bara den goda ljudkvaliteten, utan också det behändiga formatet, de utbytbara askarna, den avskalade estetiken och de lättidentifierade katalognumren. Och jo, mastringen är från omkring 1990 det allt överskuggande hotet mot välljud - oavsett format.

Ibland händer det att jag hittar en vinylskiva som bjuder på en upplevelse som motsvarar god cd-lyssning, men den mekaniska avspelningen sätter allt som oftast hinder i vägen. Det hindrar inte att vinylskivan kommer att överleva de flesta av oss här på listan, för att återgå till trådämnet.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-06 00:25

Frågan är väl vad överleva skall betyda...

Peter Steindl menade i en annan tråd att en marknad som sjunkit till 1/4 av vad den varit tidigare har "brakat ihop" och är nånting som är ute.

Hur många LP produceras och säljs idag jämfört med 1982?

Är LP inne eller ute?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Goblin_semester

Inläggav Goblin_semester » 2008-02-06 00:40

Svar nej

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-02-06 00:44

Länge leve DCC banden!
Bild
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

FöregåendeNästa