Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Jocke skrev:Tyckte väl jag kände igen dippen vid 7-8kHz!Kan man tänka sig någon liten operation för att få ner impedansen vid resonans, kanske?
/J
Naqref™ skrev:Impedanspuckeln är inte så svår att hantera om man vet hur man ska hantera ett filtersimuleringsprogram. Både T11 och D27 har magnetisk olja i gapet (annars hade impedansen kanske knatat iväg 10ggr värre vid resonans) och de har urborrade (men ej genomborrade) polstycken. Den stora skillnaden dem imellan är att T11 har en viskös dämpning av luftflödet internt m h a en hålförsedd filtplupp.
Vill man promt ha en ännu mer lätthanterligare impedanskurva så kan man genomborra fördjupningen i polstycket med ett antal mindre hål och sätta en väldämpad kåpa på baksidan.
Grejen med OA är väl att ljudet ska reflekteras av rummets begränsningsytor. Har inte tittat på Seas waveguide men generellt begränsas väl spridningen av en sån?
˝Thirty degrees off-axis (horizontal) the frequency response is also very linear and with full level all the way to 20 kHz, which is quite exceptional. Even at 45, 60 and 90 degrees (!) off-axis, the dispersion is impressive and under very good control all the way – impressive.˝ - Michael Madsen*
*) Review of the Mike Thomas LS1 loudspeaker with DXT®, in the Danish magazine High Fidelity, Nov. 2005
Soulman skrev:Pratar "vi" om denna diskant?
H1499-06 27TBCD/GB-DXT
Vad det skrivs om denna ser intressant ut. Väl?
Även detta.
Naqref™ skrev:Menar denna D27 http://www.hifikit.se/index.php?id=255
Filtpluppen kan i sig inte ha viskös dämpning men det lilla hålet i pluppen (som är rätt hård) kan ge ett strömningsmotstånd för luften (som ju har en viskositet).
Jocke skrev:Anledningen till att jag frågade var att jag inte hittade just den modellen i arkivet utan kollade in motsvarande D26 med fs på 1500Hz. Kändes nära nog omöjligt för en 2-vägare! Hittade PDF på D27:an och jag tycker att även den har en lite hög fs på 1000Hz, och varför anger HiFikit 500Hz?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster