Löda filter - Kolla mina färdiga filter sid 6!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-06 16:41

12cm är mycket. Bygg på höjden!
Sedan så tycker jag att du borde läsa lite ellära någon gång, stilla din nyfikenhet så att säga. Fast man behöver inte kunna ett skvatt teori för att kunna bygga elektronik dock!

Det är ju inte så jäkla mycket då komponenterna i sig är ganska stora. Men om det finns vettiga lösningar på det så varför inte.

Jo, borde läsa på mer. problemet är att jag iaf tidigare alltid har varit totalt ointresserad av elektronik. Jag är väl mer praktiker och bygger...Men efter att nu byggt ett antal högtalare och alltid lejt bort filterlödandet tyckte jag det var dags prova själv så man kan göra allt i framtiden...kanske dumt bara börja med det hitills mest komplicerade (största) filtret.[/quote]
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2008-02-06 17:00

JockScott skrev:
12cm är mycket. Bygg på höjden!
Sedan så tycker jag att du borde läsa lite ellära någon gång, stilla din nyfikenhet så att säga. Fast man behöver inte kunna ett skvatt teori för att kunna bygga elektronik dock!

Det är ju inte så jäkla mycket då komponenterna i sig är ganska stora. Men om det finns vettiga lösningar på det så varför inte.

Jo, borde läsa på mer. problemet är att jag iaf tidigare alltid har varit totalt ointresserad av elektronik. Jag är väl mer praktiker och bygger...Men efter att nu byggt ett antal högtalare och alltid lejt bort filterlödandet tyckte jag det var dags prova själv så man kan göra allt i framtiden...kanske dumt bara börja med det hitills mest komplicerade (största) filtret.
[/quote]

Men du har iaf faktiskt-gänget att luta dig på, alltid en tröst eller hur?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-02-06 20:17

Är väl egentligen bara att börja lägga ut komponenterna och tejpa istället för att löda. Checka av varje punkt på schemat efter att du lagt dit komponentbenen, sen när du tycker allt ser klart ut tar du en bild och lägger upp. Är ju inte direkt kritiskt hur komponenterna ligger förutom spolarna så det borde gå att få plats. Och kör du med tejp först så går ju ingen sönder.

(är ju betydligt viktigare hur mdf-bitarna hamnar när man limmar ihop en låda, så klarar du det klarar du att lägga ut komponenter till ett filter också! :wink: )

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-06 20:41

Om han som gjort denna filterlayout är så bra och välkänd i "sina kretsar" borde detväl finnaqs dokumentation och bilder på hur filtret skall monteras.

Du får tycka vad du vill, men det känns vettlöst att trycka ihop allt sådär tätt i en 3-vägare.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-06 20:51

Kaffekoppen skrev:Om han som gjort denna filterlayout är så bra och välkänd i "sina kretsar" borde detväl finnaqs dokumentation och bilder på hur filtret skall monteras.

Varför tycker du det? Finns alla projekt som i övrigt är väldokumenterade med layouter? Tror knappast det, vanligare är väl scheman.

Detta är inget projekt som ligger ute, det har jag fått av honom per mail efter en del kontakt och diskuterande ang de Avalonkloner han bidragit till. Detta är hans egen konstruktion och som jag nu skrivit flera gånger inget som han ville dela med sig av offentligt.

Och jo, han har tidigare skickat en bild på ett halvfärdigt filter, varit i kontakt med honom i veckan och efter sin semester lovade han återkomma med bilder.

Tycker att tråden har varit onödigt lång och avhandlats många problem förutom de verkliga problem och frågeställningar jag haft. Råd och svar ang. frågeställningen som egentligen gäller exakt hur layouten borde se ut är tacksamma i fortsättningen annat kan vi lämna nu.

Är väl egentligen bara att börja lägga ut komponenterna och tejpa istället för att löda. Checka av varje punkt på schemat efter att du lagt dit komponentbenen, sen när du tycker allt ser klart ut tar du en bild och lägger upp. Är ju inte direkt kritiskt hur komponenterna ligger förutom spolarna så det borde gå att få plats. Och kör du med tejp först så går ju ingen sönder.

(är ju betydligt viktigare hur mdf-bitarna hamnar när man limmar ihop en låda, så klarar du det klarar du att lägga ut komponenter till ett filter också! Wink )

Ska börja med detta och se hur det går, med lite feedback borde det till slut bli något liknande ett filter.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-06 21:01

JockScott skrev:Och jo, han har tidigare skickat en bild på ett halvfärdigt filter, varit i kontakt med honom i veckan och efter sin semester lovade han återkomma med bilder.

Jätterbra.

Tråden blev nog lång eftersom det är svårt att se vad du egentligen ville, och att du utökat den med frågeställningar eftersom.

Lycka till!

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-06 21:23

Kaffekoppen skrev:
JockScott skrev:Och jo, han har tidigare skickat en bild på ett halvfärdigt filter, varit i kontakt med honom i veckan och efter sin semester lovade han återkomma med bilder.

Jätterbra.

Tråden blev nog lång eftersom det är svårt att se vad du egentligen ville, och att du utökat den med frågeställningar eftersom.

Lycka till!

Var är den utökade varianten? Frågeställningen har hela tiden handlat om att montera ihop ett filter efter ett schema och kontrollera att det är rätt.

Ibland känns det som att folk borde läsa frågeställningen noga och fundera efter vad man egentligen vill ha svar på.

Gäller ingen speciell bara allmänt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-06 21:39

Din första post verkade för mig iallafall handla om hur man löder och hur man kontrollerar att det har blivit rätt.

Saksamma, nu har du ju fått all hjälp du behöver och dessutom får du hjälp av konstruktören direkt.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-06 22:04

kaffekoppen: Nja, hur man löder har det aldrig handlat om, hur man monterar efter schema är huvudfrågan om nu någon missat detta.

Iaf har jag lagt ut komponenter som jag tror att de ska ligga för basdelen?!:

Bild

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-06 22:59

Så här tror jag kondensatorer och spolar ska ligga, det är efter bilder på halvfärdigt filter jag lagt dit komponenterna. Nere mot vänstra hörnet borde + in ligga och lite över mitten mot högra övre hörnet borde - in ska vara?

Sedan ska det motstånd lite varstans.

Bild

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-06 23:01

Jo, sitter det någon i trakterna av Norrbotten och vill hjälpa montera, ev. mot en liten betalning (alt. fika vid provlyssning av färdig produkt) så är det bara höra av er.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-18 00:35

Kan någon förklara i överdel på bilden som visar baskretsen i filtret varför det ser ut som att motståndet är inkopplat före 22uf kondensatorn som som enligt schemat ska sitta i serie med 100uf(svarta) kondensatorn och bli 122uF.

Som det ser ut så går den mitt mellan och sedan tar man ut både plus och minus till elementet direkt från 22uF kondensatorn i vardera ände.

Det stämmer inte riktigt med schemat men har kanske inga tekniska hinder?

Hade tänkt löda ihop det i helgen men har ej hunnit men började kolla lite mer och det stämmer inte riktigt för mig som egentligen är för okunnig men det kanske inte är några problem?!

Bild på färdigt filter(det som jag ska tillverka och fått från konstruktören):
Bild

Schema:
Bild

Ungefär såhär hade jag tänkt löda det, grovt lagt snyggar till vid fastmonteringen:
Bild

Rätt fel?

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2008-02-18 11:06

Kondingarna på 100µF och 22µF sitter paralellt, inte i serie. Vill man addera två kapacitanser så sätter man dem paralellt. vilket du också gjort. Motstånd därmet sätter man i serie för att addera resistanserna.
Komponenter som sitter paralellt behöver ingen särskild inbördes ordning, därav att hans montering "skiljer sig" från ordningen på schemat. Vad jag menar är att basen, R2 och de kondingar som utgör C6 inte behöver sitta i någon särskild ordning. Välj den snyggaste!

Sista bilden ser ok ut, men kolla så att det inte blir kortis vid spolen!

Lycka till!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-02-18 11:10

JockScott skrev:Så här tror jag kondensatorer och spolar ska ligga, det är efter bilder på halvfärdigt filter jag lagt dit komponenterna. Nere mot vänstra hörnet borde + in ligga och lite över mitten mot högra övre hörnet borde - in ska vara?

Sedan ska det motstånd lite varstans.

Här har det minsann inte knusslats. Shit pommes frites vilka dyra komponenter. Hoppas du fick rabatt... :)

/D

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-18 11:25

Kondingarna på 100µF och 22µF sitter paralellt, inte i serie. Vill man addera två kapacitanser så sätter man dem paralellt. vilket du också gjort. Motstånd därmet sätter man i serie för att addera resistanserna.
Komponenter som sitter paralellt behöver ingen särskild inbördes ordning, därav att hans montering "skiljer sig" från ordningen på schemat. Vad jag menar är att basen, R2 och de kondingar som utgör C6 inte behöver sitta i någon särskild ordning. Välj den snyggaste!

Ok, då förklarar det en del. Att kondensatorer pararellkopplas för uppnå värde hade jag ingen aning om (och tyckte även detta såg konstigt ut), att man gör så med motstånd vet jag och antog det var samma princip. Och var lite förvirrande då motståndet satt på "fel plats" som jag förstod det.

Så då är det bara snygga till mina kopplingar på sista bilden med mitt filter och löda ihop det.

Sen är det de andra två kretsarna men de återkommer jag med.

Här har det minsann inte knusslats. Shit pommes frites vilka dyra komponenter. Hoppas du fick rabatt...

Varför snåla om man lägger mycke tid och pengar på bygget i övrigt. Bara de bästa duger, och det är inte ens det jag köpt. Tog in offert på Duelund (från danmark) och skulle jag köpt filterkomponenter från dem hade bara filtret kostat lika mycket som hela bygget kostar. Och jo, fick en bra rabatt från Hifikit! Tidigare har de inte kunnat konkurrera med priser då jag kollat till andra byggen men hörde mig för och de var faktiskt klart billigare än både Hollänska och tyska firmor som annars har bra priser.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-18 11:41

Om du kollar en tråd här någonstans om delningsfilterkomponenter kan du läsa åsikter att vissa komponenters kvalitet har ganska liten betydelse för ljudåtergivningen, så varför betala mycket för något som inte ger någon förbättring.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-18 12:13

soundbrigade skrev:Om du kollar en tråd här någonstans om delningsfilterkomponenter kan du läsa åsikter att vissa komponenters kvalitet har ganska liten betydelse för ljudåtergivningen, så varför betala mycket för något som inte ger någon förbättring.

Helt ärligt, det där tror jag inte mycket på.

Man får ha vilken åsikt man vill, men inte säkert den är rätt. Att det ska vara precis samma produkt billiga och dyra är inte alls säkert. De dyra kondensatorerena jag har är betydligt större fysiskt mått än de billigare, de ska ha annat innehåll vilket jag inte undersökt...det är helt enkelt inte samma produkt kan man konstatera med ögat.

Att det sedan skiljer obefogat mycke i pris är en annan sak, troligen är tillverkningskostnaderna inte i relation med prisskillnaderna. Men då är vi tillbaka, ska man ha det bästa eller på vägen till det kostar det mer. Alla små skillnader man kan förbättra gör det till en bättre produkt, om sedan en del tycker att prisökning inte står i relation till prestanda är deras åsikt och skilt från fakta.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-18 12:30

Ja, det viktigaste är väl att man är tillfreds själv.

När jag gör högtalare har jag ett annat tillvägagångssätt, nämligen att jag använder rätt billiga komponenter i utvecklingsstadiet (men det behöver ju kanske inte du) så att jag ser om kombinationen element - filterkomponenter ger förväntat resultat.

Men eftersom du följer ett givet projekt är det helt rätt att använda precis de komponenter som orginalplanerna föreskriver - det är nämligen så att spolarnas motstånd och kondensatorernas beteende är en del av filtret.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-18 13:18

Kaffekoppen skrev:Ja, det viktigaste är väl att man är tillfreds själv.

När jag gör högtalare har jag ett annat tillvägagångssätt, nämligen att jag använder rätt billiga komponenter i utvecklingsstadiet (men det behöver ju kanske inte du) så att jag ser om kombinationen element - filterkomponenter ger förväntat resultat.

Men eftersom du följer ett givet projekt är det helt rätt att använda precis de komponenter som orginalplanerna föreskriver - det är nämligen så att spolarnas motstånd och kondensatorernas beteende är en del av filtret.

Precis, så är det. Nu behöver jag som sagt inte utvärdera utan följer ett färdigt koncept.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-18 13:18

Då gör du nog rätt.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-22 11:17

har börjat löda ihop filtrena.

Men om man vill försegla, isolera anslutningar/trådar kalla det vad man vill vad kan man använda? Byggsilikon?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-22 11:21

Behöver du göra det? Löd klart och testa innan du gör något sådant. Krympsland är OK annars.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-22 11:28

soundbrigade skrev:Behöver du göra det? Löd klart och testa innan du gör något sådant. Krympsland är OK annars.

Behöver vet jag inte, men det hör till de grejerna att de borde inte bli sämre?! Och sedan kanske det finns en viss chans att det vid något fel ev. kan skydda. Krympslange är lite besvärligt tråckla dit vid lödning utan jag tänker mer på något man lägger över ytan.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-22 11:51

Jag har fått tips om att pensla shellack på lödningar i rörsteg för att minska coronaeffekter och slikt, men här är det inget som behöver skyddas. Har du lött så tajt och kompakt som du visat tror jag inte saker kommer loss och orsakar kortslutningar.
Kletar du något över lödningarna blir det bara besvärligt om du måste ändra något. Krympslang eller eltejp om du absolut måste.

Inget blir bättre av att du kletar något på lödningarna. Troligtvis inte sämre heller ...

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-23 10:00

Har nu lödit ihop den första kretsen, basdelen. Och det är tydligen mycket jag behöver veta om filter...

Bild

DÅ jag lödit ihop alla komponenterna efter beskrivningen samt bild jag har av färdigt filter samt provmäter med min enkla multimeter så ger den utslag av kontakt mellan plus och minus!? Är det vettigt? Jag satte dit 25 ohms motståndet sist och sist i ledet och före det gav multimetern inga utslag mellan plus och minus då bara kodningarna satt där men efter att jag satte dit motståndet ger den utslag av kontakt.

Ska det fungera så? Blir det inte kortslutning eller så?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-23 10:30

Tror det sitter bautakonding mellan + och -. När du ansluter ohmmeter laddas kondingen upp (det går ström) vilket ger en indikation på "kontakt". Hade du högtalare ansluten? I så fall ska du hamna på ca 8 ohm.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-23 10:38

soundbrigade skrev:Tror det sitter bautakonding mellan + och -. När du ansluter ohmmeter laddas kondingen upp (det går ström) vilket ger en indikation på "kontakt". Hade du högtalare ansluten? I så fall ska du hamna på ca 8 ohm.

Näe, jag mäter direkt på filtret, där anslutningen ska gå in och ur (på respektive plats i +/-) Om man mäter vid in/ut på vardera +/- ger den 0 utslag, men om man mäter ex. +in och -ut så säger den 0.02 samt även tvärtom dvs. den ger ett lite högre värde om man korsmäter. Dessa utslag gav det inte före jag satte dit motståndet då var multimetern "död" dvs inget utslag alls.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-24 22:35

Ingen som har ytterliggare åsikt eller förklaring varför jag får kontakt mellan plus och minus ledaren då jag satt dit motståndet i filtret ovan?

Ska det vara så? Varför?

Innan jag går vidare med resten måste jag försöka ta reda på vad jag gör och vad som händer.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-24 22:59

Värde på motstånd?

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2008-02-24 23:10

Motståndet är 25ohm, enligt schema för filter på basdelen.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum