Relä på utgången för förstärkare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Relä på utgången för förstärkare

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-02-07 12:58

Någon som har ett relä att rekommendera? Gärna Elfa...

Det är tänkt främst att skydda högtalare mot DC och andra otrevligheter, kortslutningskydd finns innuti förstärkaren (även om det så småningom bryter reläet )

Samt uppstartsfördröjning mm.

Alternativet är kofotskydd på nätdelen och bryta primären på trafon men det blir så otrevliga energipulser att ta hand om då.

/Rickard

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-02-07 13:12

Kika på ExtremA. Där sitter relät på matningen mellan lytarna och utgångstrissorna. Ingen lagrad energi.. inget relä i högtalarkretsen.

/Peter

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2008-02-07 13:14

Allt om elektronik 5/2007 sid 15 har en enkel konstruktion lämplig att byggas på ett experimentkort. Den innehåller både Dc-skydd och mjukstart men inte överbelastningsskydd.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-02-07 14:25

Piotr, bra ide!

Har funderat på det fast då sätter man dit lite kraftigare reläer eftersom de skyddar mot DC (blir lätt ljusbågar) främst. Det finns lite energi lagrat i avkopplingskondensatorerna nära utgångssteget mm, och ännu mindre lagrat i induktanser och halvledare men ingetdera räcker för att sabba en högtalare utgår jag ifrån.

Säg man har 2-3 s fördröjning innan man sluter reläerna, vilket ger nätdelen tid att få stabil spänning. Borde minska poppar o dylikt också.

Dock inser jag nu att frågan är svår att besvara då jag inte har specificerat brytförmågan :? Får nog ta hemläxa på detta...

Helmut, mjukstart för nätdelen är en annan sak, men tack för tipset. finns många goda exempel därute och det är nog en nödvändighet i de flesta fall då ringkärnor har en tendens att ha stora startströmmar.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2008-02-07 14:55

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-02-07 15:25

mm, nackdelen är att få reläer klarar av att bryta 10-15A resistivt och med 40 V över polerna ser jag när jag tittar i lite datablad. Det är ju typiska värden för en mindre effektförstärkare. (inte Morellos Monster)

Det kan gå, men risken att få kontaktsvets är överhängande. Och då gör inte reläet ngn nytta... några sekunder där efter får man väl ta o köpa nya högtalare :(

Därav kofotskyddet... Kanske går att lösa genom att bryta primär matningen och samtidigt korta elektrolyterna i nätdelen över resistorer för att blöda ut energin.

Det senare går att lösa mha MosFet också, alltså kontaktlös brytning.

1) feltillstånd upptäcks
2) bryt spänningen till /från transformatorn
3) koppla in "kofoten"
4) håll tummarna att det räcker :)

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2008-02-07 15:59

uPC1237H är en bra krets, sitter tight som tusan, kan skriva mer ikväll.
Rotel 1090 + Brystonsteg använder den tillsammans med relä.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-02-07 16:27

vet , har tittat på databladet iom att jag studerat service manualen för RB1090 :) (hade hellre studerat RB1090 :)

Kretsen gör dock livet lättare iom allt är integrerat i en IC. Men var får man tag i den :) . Kanske en liten PIC eller AVR kan göra samma sak?

RB1090 har dubbelt relä på utgången med parallellkopplade utgångar, men jag undrar ändå vad som händer ifall + 96 V kommer på utgången. Nu blir iofs inte strömmen genom baselementet mer än U/R där R = DC resistansen+ resistans i eventuella spolar/kablar o övriga serieresistanser men låt oss aproximera detta till ca 5-6 ohm. då får vi ändå 15-20A vid 96V att bryta av. Inte helt lätt...

Hade varit intressant att veta vilket relä de använder i RB1090 :)

Skulle man kortsluta blir strömmen betydligt högre och jag förutsätter att man har intern strömbegränsning som nyper drivningen till utgångssteget enligt klassisk maner (RB1090 har det ) för annars hjälper inga reläer ...

Efter en stund går då temperaturskyddet in och bryter på utgången.
Eller vad man nu har för detektion av feltillstånd.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2008-02-07 16:31

När Morello och jag inhandlade saker till vår förstärkare så passade vi på att köpa 10st samtidigt, jag tror inte vi betalade mer än några få dollar per st. för den och han vi köpte av var väldigt trevlig så han fixar säkert nya på under en vecka :)

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2008-02-13 23:47

Tänk på att reläet bara behöver funka ett par gånger och i normalfallet bryter det strömlöst. 10A kontakter räcker gott. Välj hårdsilver.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Återgå till DIY-forum