Banal hobbyfunderare jobbar på sitt lilla lyssningsrum

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RSG

Banal hobbyfunderare jobbar på sitt lilla lyssningsrum

Inläggav RSG » 2008-02-06 17:39

Rummet...
3560*3270mm
Högtalarna på "långväggen"
På vänster sida befinner sig skrivbord och fönster skapligt centrerat.
På höger sida befinner sig en bokhylla och dörren längst upp mot högtalar väggen.
Sällan ideealt lyssningsrum men,,,här kan jag sitta isolerad från störande ljud, samt sent på nätterna poppa i lugn och ro utan att störa resten av familjen.
Så det är bara att försöka göra det bästa av situationen.
Har upprepade gånger försökt att få in heltäcknings matta...Förgäves :oops: .
Snacka om nedröstad :cry:
Mattor är det som accepteras av den bättre hälften.
Så då får jag väl gå på det som accepteras av min hyperestetiska hälft.
Måste få ordning på allt (klapper)eko.

Börjar med Högtalarväggen för att få bort första resonansen samt bädda för näravägg placering.

[img]http://www.svensktmodellflyg.se/users/46/Högtalarvägg_före.jpg[/img]

På med regelverk och 50mm markskiva.
Distans bakom markskiva vägg blir 21mm inte mer pga dörrhålet.
Bild

Sågar till och provpassar bitarna innan målning.
Bild

Upp med ett grönt tyg förr att matcha min fotölj och dit med målade plank så ser det ut så här.
[img]http://www.svensktmodellflyg.se/users/46/Färdig_dämpning_högtalarvägg.jpg[/img]

Har en fundering på diffraktion av övre delen av väggen i form av Sådana däringa fejkad tegelvägg.

Fråga: Bra/dåligt ???

Härnäst står Lyssningsväggen på tur.
Funderingarna här går runt dämpning/diffraktion.
Modell glespanel (70mm råplan stående med ca 20-25mm spalt mellan)med lite dämpning bakom.
21 mm spalt bakom panel med 10mm dämpmatta från Mekonomen mot vägg.
Ett snyggt (mörkt)tyg över dämpmattan som sen kommer att synas i spalten mellan panelplankorna.

Fråga: Bra/Dåligt ???

Sen kommer taket att preppas på någe sätt.
Tankarna går här i en fackverksmodell bestående av stående(hängande) 95-120 plank med frihängande dämpplattor mellan (dvs ett rutmönster på sisådär 700*700mm).
Alternativt fejkade takbjälkar med lite frihängande tyg mellan.

Sent om sider så får kommer basabsortion på tapeten.
Där skall man väl kunna få till det med några helmholtz absorbenter modell rör i hörnen med nån finurlig smyckning.

Åsikter och Ideer mottages med största tacksammhet !!!
Hepp/Johan

Edit:Ändrat rubrik
Senast redigerad av RSG 2008-03-06 16:48, redigerad totalt 1 gång.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-02-06 18:19

Coolt, fler byggbilder eftersökes!

Jag behöver inspiration för mitt kommande projekt...

När du säger (klapper-)eko tänker jag på frugan som kommer gående i högklackat. En kollega som brukar råka ut för det brukar säga tyst för sig själv: "Nu är det kört, nu är det kört..." :)

Nefilim
Sura gubben

Re: Jobbar på mitt lilla lyssningsrum

Inläggav Nefilim » 2008-02-06 18:24

RSG skrev:
Har upprepade gånger försökt att få in heltäcknings matta... Förgäves :oops: .
Snacka om nedröstad :cry:
Mattor är det som accepteras av den bättre hälften.
Så då får jag väl gå på det som accepteras av min hyperestetiska hälft.

Är du inte herre i ditt eget hus? Toffel! :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2008-02-06 21:27

"Nu är det kört, nu är det kört..."

:lol: :lol: :lol:

Toffel!

Vad gör man inte för att få till det :wink:
Husefriden dårå asså mena ja ju förståss :roll:

Hepp/Johan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-02-07 08:35

Ska man inte lämna en odämpad yta mellan högtalarna?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-07 09:00

RogerGustavsson skrev:Ska man inte lämna en odämpad yta mellan högtalarna?
Enligt akustikern Ingvar Öhman behövs det för att kompensera för stereosystemsfelen.

Taket skall inte vara absorberande, bara difuserande (eller möjligen absorberande i närområde över högtalarna).

Ovanstående är värdelösa tumregler från en banal hobbyfunderare varvid jag frånsäger mig allt ansvar för resultatet ;)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-02-07 11:10

Kaffekoppen skrev:
Ovanstående är värdelösa tumregler från en banal hobbyfunderare varvid jag frånsäger mig allt ansvar för resultatet ;)

:lol: :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-02-07 12:11

Det där skulle nästan fungera som en signatur... 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-07 13:13

som vanligt är det alltid bättre att låta bli än att försöka själv...
Bikinitider

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-07 13:25

Väldigt snyggt arbete iallafall!

Och på fortsatt hobbymaner tror jag resultatet är bättre efter än innan iallafall :)

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-02-07 13:28

Tänk om alla som babblade på det här forumet (inklusive undertecknad) istället ägnade sig åt konstruktion istället. Tänk så mycket som skulle bli gjort!

Fast då skulle ju tjusningen med hela den här grejen liksom försvinna ju...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-07 13:36

Det där med att få tummen ur är verkligen mitt aber... tänker för mycket och agerar för lite...

Som sagt, jag har flera saker jag skall göra i lägenheten och trådskaparen är välkommen när som för att hjälpa till :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-02-07 13:39

Man behöver väl tänka i två år, planera i två samt ta ett år på sig att utföra.... typ?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-02-07 13:40

Lägenheten ... ? Den skall ju vara färdig om 48 timmar ! 8O 8)

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2008-02-07 13:40

RogerGustavsson skrev
Ska man inte lämna en odämpad yta mellan högtalarna?

stereosystemsfelen

Det här var nått jag missat helt i mitt surfande.
Att man inte skulle dämpa HELA väggen har jag förstått men som sagt, det här hade jag missat. :cry:

Men panel på lyssningsväggen då ?
På bästa "banal hobbyfunderare" sätt. :wink:

Hepp/Johan

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-02-07 13:46

RSG skrev:Det här var nått jag missat helt i mitt surfande.
Att man inte skulle dämpa HELA väggen har jag förstått men som sagt, det här hade jag missat. :cry:

Det är väl bara att pillra ut dämpningen i "mittfacket" och göra något kul "hårt" av det? (Kanske nyttja kanterna man får till lite snyggt mot mitten infallande ljus, typ från ljusslang? )

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-07 13:46

man kanske kan ställa stereostapeln mitt mellan högtalarna å om inte det räker en fristående diffusor

markskiva känns inte 100, är inte den väldigt hård - för hård?
dämppanelens djup bör oxå anpassas efter högtalarens funktion - hur fungerar den?
Bikinitider

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-02-07 13:46

Jo, att man kan sätta en massa grejor överallt, det är ju helt möjligt. En bra fråga är varför man skall sätta grejor just precis där man tänkt sätta dom. :)

Alltså, var har du dina resonanser, hur lång är efterklangstiden, vilka väggar är hårda eller mjuka, vad säger din fru ..... :D

Det är det senare som ger lösningen på allt det andra .... :lol:

.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-07 13:49

phon skrev:Lägenheten ... ? Den skall ju vara färdig om 48 timmar ! 8O 8)
:oops: :oops:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-02-07 13:53

celef skrev:markskiva känns inte 100, är inte den väldigt hård - för hård?
dämppanelens djup bör oxå anpassas efter högtalarens funktion - hur fungerar den?

En hård skiva riskerar ge viss ytreflektion. Den kan man minska med en toppig skumplastabsorbent.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2008-02-07 14:03

Att man kan sätta dit hård skiva om det skulle visa sig att inte bli bra det var det första som slog mig.

Samt stereostapeln befinner sig mitt mellan högtalarna.

Hur den fungerar vet jag ej ännu då rummet står tomt just nu.

phon
Alltså, var har du dina resonanser, hur lång är efterklangstiden, vilka väggar är hårda eller mjuka, vad säger din fru .....

Då jag inte har tillgång till avancerad mätutrustning kan jag inte svara på de två första.
på tre svarar jag: gips på träreglar, samtliga väggar.
På fyra svarar jag: Massor !!!

Det jag vill undvika vid panel uppsättning vid lyssningsvägg är resonanser bakom panelen då det kommer att bli en spalt mellan vägg och panel. detta för att få ett vettigt sätt att fästa panelen.
Samtidigt vill jag inte dunka dit för mycket dämpning då jag tror att det är större chans att få det fel om jag gör så.
Vad skall jag fylla spalten med :?:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-07 15:15

man vill kanske minska tidiga reflexer och behålla dom senare, ett gäng speglar och ett måttband kanske är verktygen som behövs mest?
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-02-07 15:30

RSG skrev:Vad skall jag fylla spalten med :?:

Ingenting, den gör bra nytta som den är. Dämpningen blir effektivare (börjar vid lägre frekvens) med en stor spalt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-02-07 15:34

RSG skrev:Att man kan sätta dit hård skiva om det skulle visa sig att inte bli bra det var det första som slog mig.

Du skulle kunna sätta dit en masoniteskiva på övre halvan av de två mittersta dämppanelerna. Så de reflekterar upptill och dämpar nertill.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-07 15:39

Sedär, ett förslag :)

Skulle det förbättra om han tog bort dämpmaerialet bakom och ersatter det med dubbla lager gips istället? Lite styvare/hårdare yta och enklare att ytbehandla snyggt (vilket det nog kan finnas de som skulle uppskatta).

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2008-02-07 15:53

Ytan blir inget problem vid eventuell fastsättning av hård skiva.
Den kommer i vilket fall täckas av tyget som givetvis sätts tillbaka över skivan. :D
Om man går på Nagrefs förslag och fyller hela resterande utrymmet med isover så torde man väl få en basabsorbent (av okänd verksamhet, samt i fel ände av rummet(precis som resten av mitt arbete då :roll: )).

Nu skall jag handla lite plank och fnula runt lite mer runt lyssningsväggen. :)

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2008-02-07 20:15

Var ute och for runt och letade tyger/kollade på isolering men ballade ur pga rädsla att det här kan misslyckas.

Känner dock att det är dags för ett tillrättaläggande angående min påtänkta lyssnarvägg.

Ideen med panelvägg bakom huvudet kommer sig inte av akustik ändamålet i sig. det är egentligen en önskan av att estetisk karaktär.
Jag gillar fondvägg av råplan och skulle väldigt gärna ha det i mitt rum.

Gör man på det sättet som är vanligt (fästplanka vågrätt på vägg 60cc sen själva panelen utanpå) så får man ett djup i väggen som är härlig(tycker jag).

Vad som uppstår är att man får en spalt mellan panel och vägg på sisådär 21mm, frågan är om denna spalt kan/kommer att ställa till problem :?:
Bild
Gu va haj man e me paint :?

Därav kom min tanke på att dämpa bakom panelen för att förhindra att problem uppstod.

Frågan är om jag kommer att få problem om jag fäster denna variant direkt mot gipset :?:

Och om jag får problem går det att kurera detta genom att bara delvis fylla spalten med någon slags dämpning (mot gips forfarande med spalt ut mot panel/rum):?:

Att fästa panelen dikt an mot gips/dämpning känns inte direkt som ett alternativ då man helt förlorar djupet på väggen som till stor del är det som tilltalar mig.
Om det är så att jag utalat kan förvänta mig problem så tror jag att jag avstår från denna variant och hittar på något enklare :( .

Hepp/Johan

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-02-07 20:43

Du får ju en panelabsorbent med en (höftad) maxdämpning runt 200 Hz. Det är bra att ha om du behöver dämpning just däromkring. Det blir ingen större skillnad med dämpmaterial bakom.

Sätter du panelen med mellanrum mellan panelbrädorna kan du bygga en spaltabsorbent istället, med en bra påverkan på nån annan trevlig frekvens. Det gäller bara att lista ut vilken frekvens som är trevlig, först.

Annars är väl en panel bra, lite lagom ojämn sådär så att reflexerna sprids lite. Platt mot gipsen är nog mitt val utan att veta ett smack om vad som behöver göras. Jo, du har nog en rätt bra dip runt knappa 80 Hz i lyssningsposition ... tror jag .... hmmmmm :)

Spegel och måttband är bra. Sätt dig i soffan och be någon hålla spegeln i ögonhöjd mot sidoväggen. Där du ser vänster högtalare med spegeln mot höger vägg, just där sprayar du ett stort rött kryss på väggen med sprayfärg. Likadant på andra sidväggen, vänster vägg och höger högtalare då. Stort rött kryss, jättestort ... !!

Sedan gäller det att dölja kryssen med t.ex. såna där vågiga snygga skummattor, nån kvadratmeter eller tre. Röda kryss på väggarna är ändå inte så snyggt, det håller nog hustrun med om också 8O

Hur var det nu ....... :D

Ovanstående är värdelösa tumregler från en banal hobbyfunderare varvid jag frånsäger mig allt ansvar för resultatet :wink:

.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-07 21:24

phon skrev:
Hur var det nu ....... :D

Ovanstående är värdelösa tumregler från en banal hobbyfunderare varvid jag frånsäger mig allt ansvar för resultatet :wink:

.
WTF :lol:

Tycker det lät så bra att du får komma hem till mig och spraya på ett pappersark 8)

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2008-02-07 23:56

RSG: Tja, gillar du träpanel-looken har du ytterligare ett alternativ här: http://www.component.se/forum/index.php ... c=8428&hl=

Har precis börjat lägga in en liten byggtråd på Component-forumet. Lägger in lite mer vartefter. (Här är information på förlagan som jag kopierat: http://www.rpginc.com/products/badpanel/index.htm Funkar bra både som diffusor och absorbent om man läser igenom alla data och länkar. Enkel att bygga dessutom och kräver inga specialla verktyg)

Nästa

Återgå till DIY-forum