Slutsteg till HFLS-1

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zodox

Slutsteg till HFLS-1

Inläggav Zodox » 2008-02-07 22:09

Hej

Är på jakt efter nått att driva mina HFLS-1or med. Har i dagsläget en Nad C372a, den fungerar väll hyfsat men jag tycker att ljudet är lite mörkt och tråkigt. Funderar lite på ett rotel RB-990BX som jag hittat begangat, hur mycket är ett sånt egentligen värt?
Eller skall man slänga ihop ett hypexbygge?

Försteg blir nog nån Denonreceiver.

Användarvisningsbild
chrisss

Re: Slutsteg till HFLS-1

Inläggav chrisss » 2008-02-07 23:00

Zodox skrev:Hej

Är på jakt efter nått att driva mina HFLS-1or med. Har i dagsläget en Nad C372a, den fungerar väll hyfsat men jag tycker att ljudet är lite mörkt och tråkigt. Funderar lite på ett rotel RB-990BX som jag hittat begangat, hur mycket är ett sånt egentligen värt?

Om du skall få liv i dom krävs nog en eq. (eller nya filter) Jag har iofs bara hört dom på hifikit men dom låter trist och instängt.

Det är nog billigare att byta högtalare och förbättringen blir garanterat större än med en annan förstärkare.

piP är en popular rekomendation. Dom har jag hört mycket kort hos IÖ och dom är ett givet val om kapaciteten räcker.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-02-07 23:21

ja du lär inte få så mycket annorlunda ljud som du vill ha med ett förstärkarbyte tyvärr...

hfls har sina tillkortakommanden tyvärr...bättre byta högtalare således :)

Användarvisningsbild
Zodox

Inläggav Zodox » 2008-02-07 23:30

chrisss skrev:

Om du skall få liv i dom krävs nog en eq. (eller nya filter) Jag har iofs bara hört dom på hifikit men dom låter trist och instängt.

Det är nog billigare att byta högtalare och förbättringen blir garanterat större än med en annan förstärkare.

piP är en popular rekomendation. Dom har jag hört mycket kort hos IÖ och dom är ett givet val om kapaciteten räcker.

Jag gillar högtalarna, är inga större ändringar jag är ute efter. Vet att det är relativt små skillnader mellan olika förstärkare. Men skulle vilja ha ett lite ljusare/neutralare ljud, mindre NAD helt enkelt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-08 00:10

Hmm.. om det inte är så stora skillnader mellan förstärkare är det ju inte lätt att åstakomma stora förändringar ljudmässigt ur högtalarna.

Jag vill inte tipsa om något, men ge ett råd. Köp inget utan att ha testat först, helst med förstärkaren/slutsteget hemma hos dig.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-02-09 11:43

Jag hade ett par ssådana hemma hos mig på besök (se tråden provlyssna pIP i umeå), ligger under wänner af ino, och dessa imponerade inte direkt. Jag använde då Electrokompaniet ec-4 försteg och Acurus a-250 slutsteg och en kombo av Thea pearl drive och Wadia 12 dac som signalkällor. Ljudet var mörkt och diffust. Troligen gör du nog rätt i att testa en annan högtalare.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-02-09 11:52

om du undrar så har jag också ägt ett par hfls-1or...

finns mkt bättre högtalare

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2008-02-09 15:15

Kanske ett par beg NHT 1.5 ? Finska amphion ? (heter dom så) låter trevligt också

budget varianten kan ju vara att bygga Nagrefs motsvarighet finns på DIY delen easy nåntig heter den EPS ?
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2008-02-09 17:09

Tyvärr är elementen till de utmärkta EPS utgångna.... :(

Användarvisningsbild
Zodox

Inläggav Zodox » 2008-02-12 20:02

EPS borde väll hur som helst inte vara en direkt uppgradering till HFLS-1? Är väll visserligen en smakfråga.

Kör numera en Denon 1802 som försteg, vilket gav en ganska stor förbättring. Ljudet är numera mer neutralt och inte lika mörkt och tråkigt längre.

Har också hört piP mycket kort en gång. Blev helt klart imponerad av dem, hade varit kul att prova. Är dock lite rädd att dom är lite väl avslöjande. Har dessvärre många skivor med dålig inspelning (metal).

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-02-12 20:24

Jag tror inte att EPS skulle vara uppgradering, tvärtom. Det där Rotelslutsteget är säkert helt ok och de brukar väl gå för < 4k begagnat. Inte helt nya direkt...

Det bästa du kan göra för välljudet gissar jag är att komplettera dina HFLS-1 med ett par basmoduler och dela aktivt vid 80 Hz! Sök lite på DIY-delen så kanske du hittar nåt roligt projekt som nån annan gjort, ifall du är osäker på att dimensionera själv.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-02-12 20:40

Hmm, det är ju en DIY-högtalare => om den låter mörkt, bygg om filtret! :wink:

(om du känner att du kan tänka dig att pilla lite med det)

Återgå till Köpråd