TMM eller TM?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JohanS

TMM eller TM?

Inläggav JohanS » 2004-08-15 18:44

Har suttit och läst lite om fördelarna och (främst) nackdelarna kring en TMM-konfiguration med seriekoppling av mellanregistren. Sammanfattningsvis har jag kommit fram till:

1) TMM ger utsläckningar vilket medför ojämn frekvensgång. Speciellt vid hög delning.

2) Två mellanregister i seriekoppling ger fördubblad effekttålighet (konutslaget fördelas på båda elementen).

Problemet är alltså vilket jag ska prioritera, i slutändan hur mycket ljudtryck jag behöver. Hur ska man bilda sig en uppfattning om det? Jag vill kunna spela rimligt högt, men kan jag göra det utan en massa onödiga utsläckningar vore det ju såklart bra. Elementen är Tangband W4-657 och tål ju inte rasande mycket effekt direkt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-15 19:17

2.5-konfigurationen är väl ett sätt att ta hand om problemen. Eller åtminstone ett försök. Då får man den ökade effekttåligheten (effekten finns ju mest vid låga frekvenser, vid högre frekvenser strålar bara den ena, och dessutom tar man hand om baffelsteget).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-08-15 19:40

Svante skrev:2.5-konfigurationen är väl ett sätt att ta hand om problemen. Eller åtminstone ett försök. Då får man den ökade effekttåligheten (effekten finns ju mest vid låga frekvenser, vid högre frekvenser strålar bara den ena, och dessutom tar man hand om baffelsteget).

Dock så kanske det inte är effekttåligheten som begränsar i första hand utan t.ex. distortion vid högre frekvenser.
Fast annars kan det vara en bra ide med 2.5-vägs då tangbandarna har rätt låg verkningsgrad...

Jag vill kunna spela rimligt högt, men kan jag göra det utan en massa onödiga utsläckningar vore det ju såklart bra.

Svårt att svara på då vad man menar med rimligt högt är så individuellt. Själv tycker jag att jag kan spela rimligt högt med mina tangbandare delade vid 150hz, fast det säger ju inte så mycket :) Spelar man högre än rimligt högt tycker jag det börjar låta lite vasst, fast det behöver ju inte bero på tangbandaren utan kan ju t.ex. bero på min diskant eller nåt annat... skall försöka så småningom att mäta lite mer vad som händer när man matar in pulser med hög nivå.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-08-15 20:42

Lutar nog mot att jag kör med ett mellanregister istället. 2.5-vägare verkar lite för krångligt, och TMM har för problematisk spridning.

Det är väl inte tänkt som mitt sista projekt någonsin heller :D

Återgå till DIY-forum