Är vinyl-spelaren snart dödsdömd ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är vinyl-spelaren snart dödsdömd ?

Ja, nätverksspelare kommer att råda i framtiden
23
19%
Nej, vinylspelare kommer att finnas kvar
101
81%

Antal röster : 124

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-02-08 17:51

Kaffekoppen skrev:Är du säker på det där Richard?

Jag har för mig att jag fick "pisk" på fingrarna av Öhman när jag trodde det. Databuffringen har ju som jag förstått det i de flesta fall inget med felkorrigering att göra.

Det som Meridan gör är väl att den läser av skivan flera gånger, vilket inte är normalt.

Jag är nästan helt säker på det. Annars blir det väl pisk på fingrarna för mig också, kan tänkas. :D

Har jag fel i detta ändrar jag mig naturligtvis.

H. Richard

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-08 17:51

:lol:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-08 19:23

Min skivspelare är nog dödsdömd, iaf nålen. Den spårar uselt nu och tror det beror på att jag släppt ner den i tallriken två gånger när jag skulle spela 10 tums vinyler. :x
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-02-09 00:17

subjektivisten skrev:
Chris_Lymme skrev:Själv skiter jag helt i Öhman och lyssnar själv. På så sätt har jag upptäckt att SACD potentiellt ger ett mycket trevligt ljud som CD inte kan nå upp till.

Exakt vad är det som den gör som inte CDn kan göra? Vad säger du om tester där man kört SACD/DVD-A via en 16/44.1 DAC och jämfört och man kunde då inte skilja dom åt?

Ja vad är det för konstigt med det?

Fördelen med högupplösta ljudformat är just att de är högupplösta. Om man klipper ner dem till CD-upplösning lär de knappast komma till sin rätt.

Some people!

P.S. Jag har nog märkt att du bråkar med andra SACD-anhängare på andra forum. Att du aldrig ger dig! Njuter du av att vara en böld i arslet på mänskligheten?

subjektivisten skrev:Min skivspelare är nog dödsdömd, iaf nålen. Den spårar uselt nu och tror det beror på att jag släppt ner den i tallriken två gånger när jag skulle spela 10 tums vinyler. :x

Du kanske skulle spisa skivor i nyktert tillstånd?
--- Medlem i VMGÖ ---

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-09 00:30

Jag har svarat på ditt inlägg. Om du är nykter nog att läsa det så får du gärna besvara det .

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-02-09 00:54

du bör aldrig lyssna på musik nyckter gamalt kinesiskt ordspråk

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-09 03:40

Wein , Weib und gesang
Gammalt Germanskt ordspråk.

Det fanns alltså för lite brudar i närheten av 10 tumsvinylerna :) eller fanns det för många?

PS

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-09 04:36

Chris_Lymme skrev:Ja vad är det för konstigt med det?

Fördelen med högupplösta ljudformat är just att de är högupplösta. Om man klipper ner dem till CD-upplösning lär de knappast komma till sin rätt.

Det konstiga är att man får med alla "postitiva" egenskaper från SACD även när den gått igenom en 16/44.1 DAC. Hur förklarar du det?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-02-09 18:56

subjektivisten skrev:
Chris_Lymme skrev:Ja vad är det för konstigt med det?

Det konstiga är att man får med alla "postitiva" egenskaper från SACD även när den gått igenom en 16/44.1 DAC. Hur förklarar du det?

Tyvärr vet jag inte vad du dillar om. Jag läser mig inte till "erfarenhet" på nätet utan lyssnar själv och bestämmer mig för hur det ligger till.

Kaffekoppen skrev:Jag är mer intresserad av musiken än det format som den är lagrad på. Jag köper alltså ett musikstycke och inte en CD-skiva, DVD-A skiva eller SACD, och jag tror detsamma gäller dig.

Nä. Jag är extremt petig med allt. Förutom att det ska vara rätt musikstycke så ska det vara rätt tolkat och rätt framfört och dessutom återgivet med bästa möjliga ljudkvalitet.

Därmed blir både formatet och återgivningsutrustningen extremt viktiga. Vi är väl audiofiler?
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2008-02-09 19:30

Köpte en ny pickup idag, så nu är det nytt liv i skivspelaren. Trots detta har jag röstat "Ja, nätverksspelare kommer att råda i framtiden" på frågan om vinyl-spelaren snart är dödsdömd. Naturligtvis kommer det att finnas vinylspelare kvar under vår generation, men den yngre generationen verkar till nästan 100% förlita sig på nätverksspelare. Jag kan inte se att jag själv hade köpt en vinylspelare idag om jag inte hade haft hundratals LP redan. De under 25 år har i de allra flesta fall inte det arvet att leva med.

Jag vet att flera hävdar vinnylens (i vissa fall) bättre mastring och/eller inspelning. Tonåringarna bryr sig föga om detta idag, och vi som tycker det är viktigt kan lägga vinylerna på fil, eller ännu bättre kräva samma kvalitet av de digitala formaten.

Som vanligt är det en hel del semantik, när inträffar framtiden och vad innebär dödsdömd.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2008-02-09 20:03

pingvinen skrev:Naturligtvis kommer det att finnas vinylspelare kvar under vår generation, men den yngre generationen verkar till nästan 100% förlita sig på nätverksspelare.

Men dom som är yngre och gillar detta med Hifi? att vända skivor är ju en del av hobbyn.

pingvinen skrev: De under 25 år har i de allra flesta fall inte det arvet att leva med.

Jag har en jobbarkompis som inte hade en massa vinyl i bagaget men han har ändå köpt en spelare och jagar nu skivor, ja han är under 25år

pingvinen skrev:Som vanligt är det en hel del semantik, när inträffar framtiden och vad innebär dödsdömd.

Defenetivt, hur länge måste vinylen finnas kvar? jag vill fortsätta att lyssna på vinylskivor och kanske mina barn kan lära sig att uppskatta mediet, även om det inte är mest Hifi för pengarna.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-10 01:26

petersteindl skrev:Wein , Weib und gesang
Gammalt Germanskt ordspråk.

Det fanns alltså för lite brudar i närheten av 10 tumsvinylerna :) eller fanns det för många?

PS

Nja, jag hade rätt mörkt när jag spelar skivan (Radiohead) och såg mig inte för. Sen har jag flera skivor som etiketten är i sista spåret, vilket är INTE bra. Värst är nog senaste Queens of the stone age som kom på trippel 10 tums vinyl, där ALLA etiketterna är över sista lead-in spåret! Det verkar som det är meningen med 8O

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-10 01:30

Chris_Lymme skrev:Tyvärr vet jag inte vad du dillar om. Jag läser mig inte till "erfarenhet" på nätet utan lyssnar själv och bestämmer mig för hur det ligger till.

Det jag dillar om är tester där man kört SACD och DVD-A matrial genom en 16/44.1 DAC och jämfört blint, och inte kunnat skilja dom åt. Då får man väl säga att 16/44.1 är tillräckligt?
Det jag inte förstår med dina egna tester är fortfarande, hur vet du att det är formatet och inte masteringen och/eller apparatfel du har jämfört?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-10 01:48

Chris_Lymme skrev:Nä. Jag är extremt petig med allt. Förutom att det ska vara rätt musikstycke så ska det vara rätt tolkat och rätt framfört och dessutom återgivet med bästa möjliga ljudkvalitet.

Därmed blir både formatet och återgivningsutrustningen extremt viktiga. Vi är väl audiofiler?

För mig innebär det viktiga det som når mina öron.

Jag hoppas det kan klassificera mig som audiofil trots att jag varken lyssnar till formatet eller avspelningsutrustningen, utan är intresserad av den musik jag lyssnar till. För mig är en audiofil en musikälskare, vare sig det är via avspelning eller live.

Jag är alltså mer petig med att det som finns tillgängligt, oavsett format, har sådanna förutsättningar som formatet medger och inte begränsas på annat sätt.

Jag såg att det inte berörde dig att ditt högupplösta format passerade en 16/44.1 DAC vilket är förvånande om du anser att avspelningsutrustningen är extremt viktig. Det borde det ju göra med ditt resonemang. Vad är då fördelen med SACD om man begränsar ner till CD-systemet innan det avlämnas till förstärkning/högtalare?

Kan det måhända faktiskt vara så att med en liknande mastring (som faktiskt skilljer idag till SACD fördel) hade givit att du hade varit nöjd med det ljud du hade kunnat berikas med från CD-formatet?

Kanske, kanske inte, för det kanske du aldrig har testat? Iallafall är min poäng att det finns inget vettigt skäl att minska CD-formatets förmåga. Det kan vi väl vara överrens om?

Och om man inte minskar CD-formatets möjligheter i mastringsprocessen så kanske den här frågan hade löst sig av sig själv. Då hade vi konsumenter fått möjlighet att välja format just med våra öron på rättvisa villkor. Min övertygelse idag är att det hade varit en tuff nöt för SACD, men som sagt, så länge det inte är så kan vi bara hypotetiskt debattera frågan.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-10 01:54

pingvinen skrev:Köpte en ny pickup idag, så nu är det nytt liv i skivspelaren. Trots detta har jag röstat "Ja, nätverksspelare kommer att råda i framtiden" på frågan om vinyl-spelaren snart är dödsdömd. Naturligtvis kommer det att finnas vinylspelare kvar under vår generation, men den yngre generationen verkar till nästan 100% förlita sig på nätverksspelare. Jag kan inte se att jag själv hade köpt en vinylspelare idag om jag inte hade haft hundratals LP redan. De under 25 år har i de allra flesta fall inte det arvet att leva med.

Håller inte helt med. Jag är medlem på Sweden rocks forum, eller board som det heter där, och där har vi fullt med folk under 25 år som köper vinyl. Senast var det en 15 årig tjej som ville ha tips om en okej skivspelare. Såklart är dessa i minoritet, samma som audiofiler, men dom finns iaf. Med tanke på dom OTROLIGT snygga utgåvorna jag fick igår på vinyl så hoppas jag att vinylen överlever ett par decennium till :P

Användarvisningsbild
lennartj

Skum test

Inläggav lennartj » 2008-02-10 02:01

Subjektivisten,
det där var en riktigt skum test.
Den måste jag hårdra och höra vad du och andra säger om det.
Fattar jag rätt att jämförelsen gjordes så att man i SACD-fallet konverterade DSD-dataströmmen till PCM 16/44,1 och skalade ner DVD-A från 24/96 till samma?
Varför inte gå ett steg till och rippa SACD respektive DVD-A till 128 kbps MP3 och lyssna om man hör någon skillnad på dem, eller sända ljudet från SACD- respektive DVD-A avspelningarna över telefon och jämföra?

Jag menar att för en rättvis jämförelse mellan respektive formats prestationer ska man låta varje format för sig spelas med sin egna optimala DA-omvandling.

Å andra sidan är min personliga uppfattning än så länge, med den begränsade erfarenhet jag hitttills har av SACD och DVD-A att de kan låta mycket bra på spelare som inte är extremt dyra, men jag har inte hört dem överträffa den bästa CD-avspelning jag hört.

Edit: jag började skriva detta inlägg före 1:54 och hade inte sett vad som kom därefter.
Senast redigerad av lennartj 2008-02-10 02:06, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Re: Skum test

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-10 02:05

lennartj skrev:Å andra sidan är min personliga uppfattning än så länge, med den begränsade erfarenhet jag hitttills har av SACD och DVD-A att de kan låta mycket bra på spelare som inte är extremt dyra, men jag har inte hört dem överträffa den bästa CD-avspelning jag hört.
Det är kul att det finns de som faktiskt gör sitt bästa för att deras musik verkligen skall låta bra.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Re: Skum test

Inläggav subjektivisten » 2008-02-10 02:10

lennartj skrev:Jag menar att för en rättvis jämförelse mellan respektive formats prestationer ska man låta varje format för sig spelas med sin egna optimala DA-omvandling.

Man jämförde den rena SACD/DVD-A signalen, från den DACen, mot samma signal som gått genom en 16/44.1 DAC. Man hörde ingen skillnad mellan dessa två.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2008-02-10 02:18

Vad är "den rena SACD-signalen"?
Den är ju inte alls kompatibel med en 16/44 DAC.
Körde men den analoga utsignalen från SACD-spelaren en vända genom 16/44 AD + DA?
Om så är fallet bekräftar det min personliga iakttagelse att 16/44 är tillräckligt bra. Låter det inte bra är det inte 16/44-formatet i sig det är fel på utan hanteringen.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-10 02:35

Alltså, man jämförde signalen från SACD/DVD-A spelaren mot samma signal som man tog igenom en 16/44.1 DAC. Alltså, 24/96 signalen mot 16/44.1, och kunde inte skilja dom åt vid det testet.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2008-02-10 03:07

SACD är inte 24/96. Om en spelare överhuvud taget lämnar ifrån sig en PCM-signal från SACD-avspelning har den något rackartyg för sig.
I så fall kan jag inte betrakta testet som en säker bekräftelse på mina personliga iakttagelser.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-10 03:12

DVD-A var det med. Du förstår inte vad jag menar eller? Vi tar det igen.

Man tog SACD och DVD-A. Man hade även en 16/44.1 DAC.
Då jämförde man såhär:

T ex en SACD -> förstärkare -> högtalare
mot
SACD -> 16/44.1 DAC -> förstärkare -> högtalare.

Då jämförde man alltså ljudet från SACDn mot samma ljud som nersamplats till 16/44.1 och man hörde ingen skillnad i det testet. Alltså räckte 16/44.1.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-02-10 03:19

Äh, trams. Skaffa dig en vettig SACD-spelare och några skivor så vet du helt plötsligt vad du talar om. det skulle vara en välkommen nyhet.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2008-02-10 03:25

Vad jag ifrågasätter är hur man får ut en PCM-signal från SACD.
DSD-strömmen är mycket olik PCM-dataströmmen.
Vissa billigare multiformatsspelare gör en fuling och konverterar DSD till PCM och gör därefter DA-omvandlingen från PCM även för SACD.
Då tappar man delvis vad SACD-anhängarna anser är finessen med SACD, nämligen den specifika DA-omvandlingen från DSD som logiskt sett är genialt enkel, men helt olik PCM-DA.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-10 03:34

Chris_Lymme skrev:Äh, trams. Skaffa dig en vettig SACD-spelare och några skivor så vet du helt plötsligt vad du talar om. det skulle vara en välkommen nyhet.

Jag väntar fortfarande på ditt svar. Ställer frågan igen iaf du lyckats missa den alla gånger;
Hur kan du veta det är formatet som är skillnaden när du jämför SACD mot CD? Hur kan du veta det inte är olika masteringar och/eller olika apparatfel?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-10 03:39

"Audibility of a CD-Standard A/D/A Loop Inserted into High-Resolution Audio Playback". E. Brad Meyer and David R. Moran. JAES 55(9) September 2007

Claims both published and anecdotal are regularly made for audibly superior sound quality for two-channel audio encoded with longer word lengths and/or at higher sampling rates than the 16-bit/44.1-kHz CD standard. The authors report on a series of double-blind tests comparing the analog output of high-resolution players playing high-resolution recordings with the same signal passed through a 16-bit/44.1-kHz "bottleneck." The tests were conducted for over a year using different systems and a variety of subjects. The systems included expensive professional monitors and one high-end system with electrostatic loudspeakers and expensive components and cables. The subjects included professional recording engineers, students in a university recording program, and dedicated audiophiles. The test results show that the CD-quality A/D/A loop was undetectable at normal-to-loud listening levels, by any of the subjects, on any of the playback systems. The noise of the CD-quality loop was audible only at very elevated levels.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-02-10 03:42

Chris_Lymme o subjektivisten !

Ni är ta mig tusan helt underbara. :)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2008-02-10 03:51

Som sagt, jag håller ju med resultatet. Ville bara få en bekräftelse på att testet som hänvisas till inte är alltför amatörmässigt. Jag tror jag ska knalla upp till Chalmers bibliotek och själv läsa artikeln i JAES.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-10 04:03

Så här sa Öhman tidigare om detta i en annan tråd:

*Alltså - man kan dela in världen i tre grupper:

1. De som gjort den studien själv och/eller deltagit i en sådan studie som någon annan gjort. De är alla överens om att CD-systemet under sådana förutsättningar som varit rådande inte har renderat detektion, jämfört med varken SACD eller DVD-A. (Även om förhoppningsvis alla i den gruppen är så vetenskapligt förnuftiga att de inser att det inte bevisar CD-systemets "fulländning", utan bara skall ses som ett resultat giltigt under studiens omständigheter, och att allt däröver bör begränsas till insatta gissningar.)

2. De som inte har varken gjort den studien själv, eller deltagit i en som någon annan lagt upp, och som därför håller frågan öppen eller litar på de resultat de tagit del av från de dylika studier som gjorts.

3. De som inte har varken gjort den studien själv, eller deltagit i en som någon annan lagt upp - men som ändå okunnigt häver ur sig dogmatiska/spekulativa floskler/påståenden om att CD-systemet ställer till musiksignalen på det ena eller andra sättet - i vissa fall trots att de informerats om studiernas utgång.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-02-10 04:15

Ord o inga visor ! 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi