Chris_Lymme skrev:Nä. Jag är extremt petig med allt. Förutom att det ska vara rätt musikstycke så ska det vara rätt tolkat och rätt framfört och dessutom återgivet med bästa möjliga ljudkvalitet.
Därmed blir både formatet och återgivningsutrustningen extremt viktiga. Vi är väl audiofiler?
För mig innebär det viktiga det som når mina öron.
Jag hoppas det kan klassificera mig som audiofil trots att jag varken lyssnar till formatet eller avspelningsutrustningen, utan är intresserad av den musik jag lyssnar till. För mig är en audiofil en musikälskare, vare sig det är via avspelning eller live.
Jag är alltså mer petig med att det som finns tillgängligt, oavsett format, har sådanna förutsättningar som formatet medger och inte begränsas på annat sätt.
Jag såg att det inte berörde dig att ditt högupplösta format passerade en 16/44.1 DAC vilket är förvånande om du anser att avspelningsutrustningen är extremt viktig. Det borde det ju göra med ditt resonemang. Vad är då fördelen med SACD om man begränsar ner till CD-systemet innan det avlämnas till förstärkning/högtalare?
Kan det måhända faktiskt vara så att med en liknande mastring (som faktiskt skilljer idag till SACD fördel) hade givit att du hade varit nöjd med det ljud du hade kunnat berikas med från CD-formatet?
Kanske, kanske inte, för det kanske du aldrig har testat? Iallafall är min poäng att det finns inget vettigt skäl att minska CD-formatets förmåga.
Det kan vi väl vara överrens om?
Och om man inte minskar CD-formatets möjligheter i mastringsprocessen så kanske den här frågan hade löst sig av sig själv. Då hade vi konsumenter fått möjlighet att välja format just med våra öron på rättvisa villkor. Min övertygelse idag är att det hade varit en tuff nöt för SACD, men som sagt, så länge det inte är så kan vi bara hypotetiskt debattera frågan.