av n3mmr » 2008-02-19 15:14
för att det ska låta bra över hela skivan bör
nålen ha en bra slipning. van den Hul på t ex Super OM40 är alldeles OK.
Det finns kanske andra???
VTA vara rätt, för skivan Det här är svårt: skivor har graverats med från 15 grader upp till 20. Sätt till 18 som en kompromiss. VTA är alltså vinkeln mot skivans plan för linjen genom nålspets och nålarmsupphängning, för vettig placering av magneter (eller spolar för MC) (minns jag det som.... Eller???)
Rake Angle, dvs se nålprofilen som en mejsel i spåret, den profilen skall luta lite "framåt", dvs som om den tänkte skära in i materialet. Ca 89 grader verkar funka.
Nålkraften skall vara tillräcklig, och används som slutjustering av VTA (nålen vrider sig av trycket, lite.) VTA-trimningen är viktigare än att trycket blir precis.
Var det nåt mer?? Jo, antiskatingkompenseringen skall vara rätt, och horisontella offsetten ska vara rätt, liksom överhäng. Det ställs helst in genom att man justerar för noll horisontellt vinkelfel vid två lämpligt valda radier.
Armen ska också justeras så att pickupens översida är parallell med skivan.
Nå hur??
IÖ har skrivit om detta, alldeles korrekt och begripligt. Hitta MoLT från, var det 89, 90, 91....????
92???
En av dom små MoLTarna var det väl...
Det är dock svårare än man tror, jag lyckades bra sista gången, och min a skivor låter numera lika över hela skivan.
Min tonarm har VTA-justering inbyggd i skalet, vilket underlättar.
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet...
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.