Distortion från Thorens TD-320 mkII

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

-Roger-

Distortion från Thorens TD-320 mkII

Inläggav -Roger- » 2008-02-10 01:22

Hej!

Jag har under en tid haft problem med distortion från min Thorens TD320 mkII. De första spåren på en platta låter bra men när man närmar sig slutet på skivan så börjar diskanten dista, ibland ganska rejält beroende på vilken skiva det är. Har försökt justera nåltryck och antiskating men får inte bort det. Har testat allt mellan 1 och 3 grams nåltryck. Jag kör med en Grado Prestige Black pickup. Pickupen är 9 år gammal men inte särskilt mycket spelad. Nån som har några idéer?

/Roger

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-02-10 01:29

Spåret är ju kortare på slutet och det brukar ju innebära en viss degradering av signalen men att det skulle vara så dramatiskt som du beskriver det kanske innebär att vinklarna behöver justeras?

/J

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-10 01:56

Antingen är pickupen dåligt inställd eller så är den dålig och du behöver en bättre. Det kan finnas en chans att skivorna, speciellt om dom är äldre från 60-talet, är förstörda på innerspåren p g a en dålig pickup.
Detta märker du om du spelar dom på någon annan spelare.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-10 02:09

Jag har ofta funderat på det här. Nu tog ju min skivspelarkarriär slut för kanske 15 år sen, men jag minns väl att innerspåren alltid lät sämre.

Egentligen är det ju inte konstigt, hastigheten i spåret är ju bara 2*pi*6*33/60=20 cm/s i innerspår jämfört med 2*pi*15*33/60=50 cm/s i ytterspår. Jfr med vad som hände när man körde en bandspelare i halvfart.

Går det verkligen att få bra ljud i innerspåret?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-02-10 02:16

Det finns faktiskt plattor som låter bra hela vägen men många vill gärna bli lite skräniga på slutet. Har inte kunnat lägga ner vinylandet, tycker det blir för mycket jobb att föra över alla metrar med LP.

/Jocke

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-02-10 03:34

Roger !

Som någon redan sagt så skulle jag börja med att
kolla att pickupen är rätt injusterad(överhäng +"vinkel")
med tex. en "alignment protracor ". Om det inte stämmer
någorlunda exakt så kan detta räcka för att just innerspår
låter extra illa.

Om inte högre nåltryck eller ovan hjälper så tycker i alla fall
jag att du bör överväga ett nål/pickup-byte.
:(

-Roger-

Inläggav -Roger- » 2008-02-10 14:16

Har testat att vinkla pickupens framända både inåt centrum och utåt i förhållande till ursrungsinställningen på min TP-90 tonarm men inte lyckats förbättra ljudet nämnvärt. Får helt enkelt ta och beställa en testskiva och en inställningsmall så att jag får rätt vinklar istället för att chansa...

/Roger

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-02-11 11:28

Jag hade lite problem med min hyperelliptiska nål i en Shure M75 i en TP 13a- arm på en TD 150 mk II. Det lät bättre med en "rund" nål eller vad det kallas. Men efter noggrann inställning med hjälp av ett protractor-schema, hämtad från nätet (vinylengine eller analog dpt, minns inte vilken) låter det bra hela vägen, och HE-nålens fina diskantegenskaper kommer till sin rätt. Ja, det låter tight och fint i basen också. Det lönar sig att lägga lite möda på detta, och det är inte särskilt svårt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-02-11 11:46

Om pickupen är 9 år gammal är kanske gummiupphängningen åldrad? Utöver det som nämnts bör du även kolla den vertila inställningen av pickupen.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-02-18 19:31

RogerGustavsson skrev:Utöver det som nämnts bör du även kolla den vertila inställningen av pickupen.

Vad innebär den vertila inställningen? :)

mvh

Falkis

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2008-02-18 20:29

Fenomenet kallas "innerkantsdistortion" och beror på pickupens vinkel mot spåret som ju ändras när pickupen närmar sig mitten. Jag antar att problemet ökar med elliptiska pickuper då nålen ligger snett i spåret när den närm,ar sig mitten. Såvitt jag förstår har problemet inget med VTA att göra. Jag har personligen upplevt samma fenomen när jag bu
ytte pickup. Kör för närvarande med en Clearaudio Aurum Alpha och upplever och irriteras över detta fenomen. Man kanske skulle testa en rent sfärisk pickup.

MVH
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2008-02-18 22:23

Problemet är geometriskt. Innerspår blir packade och får sämre utstyrningsförmåga.

- En sfärisk nål spårar sämst i diskanten. Det bästa är att skaffa en modernare nålslipning, ex microridge eller microline. En AT440MLa eller AT150MLX ex. Även Shibata och FG/vDH-nålar är bättre. SRA dock kritisk! Är den fel kan det vara så att en sfärisk nål spelar med lägre distorsion.

- Gummiupphängningen på nålen kan vara sliten om pickupen är gammal, då spårar den sämre.

- Spåret kan också vara slitet, pga av att man spelat med gammal nål, felinställd pickup, för högt/lågt nåltryck. Mycket vanligt. Kräver att man då byter till en annan nålslipning för att komma i kontakt med mer oslitna partier. Återigen kan ex byte till en sfärisk pickup låta bättre, pga av att den ligger an mot orörda domäner.

Inställningen av pickupen: För en traditionell arm är felet 0 på två ställen, och sämre i början, mittenparti och mot slutet. Det ger dock fasfel, okänt huruvida det påverkar spårning.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-02-19 15:14

för att det ska låta bra över hela skivan bör

nålen ha en bra slipning. van den Hul på t ex Super OM40 är alldeles OK.
Det finns kanske andra???

VTA vara rätt, för skivan Det här är svårt: skivor har graverats med från 15 grader upp till 20. Sätt till 18 som en kompromiss. VTA är alltså vinkeln mot skivans plan för linjen genom nålspets och nålarmsupphängning, för vettig placering av magneter (eller spolar för MC) (minns jag det som.... Eller???)

Rake Angle, dvs se nålprofilen som en mejsel i spåret, den profilen skall luta lite "framåt", dvs som om den tänkte skära in i materialet. Ca 89 grader verkar funka.

Nålkraften skall vara tillräcklig, och används som slutjustering av VTA (nålen vrider sig av trycket, lite.) VTA-trimningen är viktigare än att trycket blir precis.

Var det nåt mer?? Jo, antiskatingkompenseringen skall vara rätt, och horisontella offsetten ska vara rätt, liksom överhäng. Det ställs helst in genom att man justerar för noll horisontellt vinkelfel vid två lämpligt valda radier.

Armen ska också justeras så att pickupens översida är parallell med skivan.

Nå hur??

IÖ har skrivit om detta, alldeles korrekt och begripligt. Hitta MoLT från, var det 89, 90, 91....????
92???

En av dom små MoLTarna var det väl...

Det är dock svårare än man tror, jag lyckades bra sista gången, och min a skivor låter numera lika över hela skivan.

Min tonarm har VTA-justering inbyggd i skalet, vilket underlättar.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet...
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2008-02-19 20:25

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-02-26 08:45

En liten fråga. (Pretty please svara, snälla!)

Om man plockat loss pickupen, för att sedan sätta tillbaka den, vilket jag har gjort, och nu tycker jag att det distar lite på sista låten. Vad kan man göra då?

Inbillar mig att den ska sitta i ett visst läge i "skenan" eller pickuphuset eller vad det nu heter? Hur ska man göra för att sätta den i rätt läge?

Jag har en Ortofon FF 15 EO MKII (på den gamla Luxorspelaren som begluttas i min medlemstråd!)

Om någon har svar så är jag evinnerligt tacksam! :)

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-02-26 11:58

Svante skrev:
Går det verkligen att få bra ljud i innerspåret?

Ja det gör det verkligen, med en bra tangentialarm... tex. Cantus är ju ett superfynd till arm, så slipper man bla. det problemet.

För mig är det fortfarande obegripligt att folk med minutiös precisionsnojja, trixar med VTA när man har radial armar som har så otroligt mycket värre problem inbyggt i sin grundkonstruktion! :)
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Rundfunk

Inläggav Rundfunk » 2008-02-29 18:25

Jag skulle tro att det handlar om dålig nål. 9 år är gammalt, en normal livslängd på nålen är mellan 500-1000 timmar, beroende på tillverkare modell etc. Sedan blir ju slitaget större om man spelar på skitiga och repiga skivor, har en dåligt inställd PU, för högt eller för lågt nåltryck, etc etc.

Ladda ner och skriv ut en protraktor och justera Pickupen ordentligt! Det är a och o om man inte har en tangentialarm!

http://www.vinylengine.com/articles.shtml

Återgå till Teknikforum