&
Valet av baselement var hyfsat lätt, ehuru Vifa P21 är en av få 8" som kan delas högt nog för tvåvägsapplikation. 8" är ju praktiskt för den som vill flytta luft och X max får väl lov att betraktas som ok (4 mm).
Som diskant hade jag egentligen tänkt mig den erkända SS 9700, men det blev till slut ett begagnat par pi60-diskanter enligt bild då jag är en snål smålänning.
Lådan blir av klassisk jaffatyp med plats för 25 mjölktetror och lika många liter mineralull. Avstämningen hamnar tillsammans med...
...på 31 Hz.
Tänkte skriva några rader om filtret också, som jag pillat med en del (minst sagt...). Basen är först ut.
Till basen har jag haft en andra ordningen akustisk avrullning som mål. Udda ordningens filter gick bort pga vertikal lobning (mer om det sedan...). Andra ordningens filter tycker jag verkar vara en schysst kompromiss av spridning, grupplöptid samt (o)känslighet för det faktum att de tvenne elementen ej kommer att stråla från en punkt. (Denna uppfattning har jag fått av Dickason, btw).
Hursomhaver. Medelst Basta! så simulerade jag P21 i min låda till följande (ofiltrerad):
Tycker att detta verkar rimligt. Baffelsteget gör sig gällande upp till ca 1 kHz och avtar sedan. Basta! gör en korrekt skattning av känsligheten för P21.
Lägger man på ett andra ordningens filter på detta så landar man här (obs: inte Basta!:s förslagna, utan de som ligger i mitt nuvarande basfilter):
Tråkig resonans vid delningen renderar konjugatlänk:
Plockar vi sedan ned baffelsteget en smula så landar vi här:
Baffelsteget är inte helt utslätat, men jag tycker mig inte kunna få till det mycket bättre än så här. Möjligen skulle induktansen kunna ökas en del, men detta renderar viss hängmatteeffekt under 500 Hz.
En annan brasklapp i basåtergivningen är golvstödet, som nu har ignorerats (läste lite om detta i IÖ:s artikel hos Sonic Design). Kom faktiskt att tänka på Morellos projekt häromkvällen, och närmare bestämt hans tredje ordningens basfilter med uppåtriktad vertikal lobning (pga 90 graders fasvinkel) i syfte att göra golvreflexen mindre påtaglig. Klart intressant lösning som jag möjligen ska simulera lite på.
I övrigt tycker jag filtret, vars schema syns nedan, ser rätt ok ut:
Slutligen lite bilder på jaffalådan (tack Naqref, för uttrycket asså) i teori och praktik (en låda är ihopbankad i skrivande stund):
//Ekan
Edit: ja just det, synpunkter är såklart mer än välkomna.
Edit 2: delningsfrekvens = 3,5 kHz.