Moderator: Redaktörer
Vee-Eight skrev:verkar också att de lägre registren har dålig upplösning... Vad beror detta på?
Vee-Eight skrev:Tackar för ett blixtxnabbt svar!
Men "window function", vad gör det valet?
Och bandbredden?
Och som sagt, i de lägre registren så blir gråskalan ganska lågupplöst... vad beror detta på?
Annars tack för ett mycket trevligt program!
Harryup skrev:Svante:
Om man har 2 vardagsrum som ligger med 1,5m omlott med kortsidorna emot varandra och man spelar långsida mot långsida i inre rummet. Vilken volym har man då? Båda rummens? eller ena? Eller funkar inte? Rummen är någorlunda lika stora ca 6*4,2m.
Öppning emellan rummen är ca 2m hög och 3 m bred.
Harryup skrev:Nu önskar man ju lite OT men är inte en plattformsoberoende java kul, Svante?
Kör helst med äpplen.
Isidor skrev:Mjä, det är ju lite farligt att se efterklangsradien som en rumsegenskap när man har med högtalare att göra. Högtalare i gemen har oftast ganska uttalad och likartad riktverkan. Det fungerar nog bättre som en hygglig approximation för många (men långt ifrån alla) musikinstrument. Hur som helst bör man i alla fall veta vilka inskränkningar man gör.
Isidor skrev:Efterklangstiden under ca 100 Hz i normala rum beror nästan uteslutande på membranabsorption. I akustiskt "mjuka" rum med begränsningsytor av trä, träfiber eller gips får man oftast bara en måttlig ökning mot låga frekvenser. I "hårda" rum med sten, tegel, lättbetong och speciellt betong i väggar, golv och tak blir däremot ökningen vanligtvis påtaglig.
Isidor skrev:Vad gäller det "grå" området i dina kurvor skulle åtminstone jag gärna se värden ned mot 50 Hz eller lägre även om tidsupplösningen blir lidande (det går förstås att dela upp frekvensområdet också med olika längd på tidsfönstren). Man bör även komma ihåg att efterklangstidsökningen sällan blir tydlig förrän under ca 100 Hz.
Isidor skrev:Att överrösta bakgrundsnivån för de allra lägsta frekvenserna kan vara svårare än man tror i praktiken, speciellt när man mäter bredbandigt. Har man tillgång till hyggliga hifi-högtalare så skall det dock inte vara något som helst problem i hemmiljö i alla fall.
Isidor skrev:Jag har inte använt programmet men det är bra att veta att man inte är begränsad i bandbreddsinställningen. Som sagt var, jag tror att många kan lära sig massor med detta program.
Isidor skrev:Den akustiska kopplingen mellan rummen som nämndes ovan kan för övrigt försummas så länge som kopplingsytan är liten i förhållande till den ekvivalenta absorptionsarean i rummen (utom för de allra lägsta frekvenserna där man måste titta på individuella moder). Man kan lugnt utgå från att detta är fallet här så länge som rummen är möblerade. För den som noterar det standardartade SEA-resonemanget (Statistisk EnergiAnalys) ovan kan jag meddela att jag själv konstaterat många gånger att detta stämmer experimentellt också.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster