uppdelad lådvolym

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

uppdelad lådvolym

Inläggav celef » 2008-02-11 14:53

mina testlådor är något för små, går det att koppla ihop flera lådor för större gemensam lådvolym?
jag tänkte stacka lådorna på varandra och använda vanlig tätningslist mellan lådorna? blir det för otätt? jag har för mig naim gjorde lådor på så vis för att minska lådväggsvibrationer

även, när man ökar element-cms minskar element-vas? och sänker man oxå element-qts så krävs mindre låda?
Bikinitider

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: uppdelad lådvolym

Inläggav DQ-20 » 2008-02-11 15:17

celef skrev:mina testlådor är något för små, går det att koppla ihop flera lådor för större gemensam lådvolym?
jag tänkte stacka lådorna på varandra och använda vanlig tätningslist mellan lådorna? blir det för otätt? jag har för mig naim gjorde lådor på så vis för att minska lådväggsvibrationer

Tips?:

http://user.faktiskt.io/lilltroll/DIY/BOX/index.htm

/D

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-11 17:38

ganska bra men inte tydligt nog :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-11 18:40

Är det för labbruk?

Modellera är akustikerns bäste vän. Om du har två lådor med ett rätt stort hål på en sida bör det gå utmärkt att ställa lådorna på varandra med en sträng modellera emellan dem så att det tätar. Effektiva lådvolymen blir, hör och häpna, summan av de två volymerna :) .

Cms=Vas / (rho0*c²*Sd²), dvs större Vas <=> slappare fjädring. Cms mäts i m/N.

Qts=1/Rmt*sqrt(Mms/Cms), dvs slappare fjädring ger lägre Qts.

Hmm, heter det Rmt? Aja, den är konstant iaf.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-11 19:13

dvs större Vas <=> slappare fjädring.

aj fan, jag har som vanligt fått allt om bakfoten, dvs att det krävs en större luftpelare (vas) att knuffa en hård fjädring

jag har skurit ur bitar i spidern för att sänka fs + qt samt addat xtramagnet för att sänka qt än mer - så nu måste jag ha än större lådor...

Modellera är akustikerns bäste vän.

lera är ju kletigt, skulle hellre vilja använda fönstertätningslist, frågan är om den verkligen kan hålla tätt - så tätt som en högtalarlåda kräver som är under enorma tryck?
Bikinitider

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-02-11 19:22

nja, trycket i högtalarlådan är inte speciellt högt.
1 Pa = 94 dB = 0,00001 atmosfärers övertryck.

Även 140 dB är en bråkdel av en atmosfär, 20 Pa övertryck.

Kraft = area gånger tryck så med 1 m2 yta blir det 20 Newtons kraft, vilket du får av en 2 kg vikt :)

Det räcker nog med tätningslist, men du får se till att hålla samman lådorna på något sätt bara.

Kanske spännband eller en vikt ovanpå?
(borde räcka med lådans vikt i sig, bara den är tung nog)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-11 20:30

:!: så bra

:idea: eller kanske kan jag anpassa och använda luftspalt till att avstämma helmholtzresonatorn, det var väl så naim gjorde
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-11 21:53

celef skrev:
dvs större Vas <=> slappare fjädring.

aj fan, jag har som vanligt fått allt om bakfoten, dvs att det krävs en större luftpelare (vas) att knuffa en hård fjädring

jag har skurit ur bitar i spidern för att sänka fs + qt samt addat xtramagnet för att sänka qt än mer - så nu måste jag ha än större lådor...

Ja, det här är lite lustigt, det är ett exempel på när det är dåligt att fundera i termer av Vas och Qts. Här är det bättre att tänka direkt på Cms. Anledningen är att när man ändrar Cms så ändras både Vas fs och Qts, och de samvarierar på ett sätt som är ganska svårgenomskådat.

Till att börja med ska jag väl säga att du inte alls har gjort fel, en slappare för ett givet element kan mycket väl betyda att du kan ha en (lite) mindre låda.

Om vi tar med det enkla fallet med en sluten låda och antag att vi vill ha skolboksexemplet Qtc=0,7. Antag att elementet från början har fs=25 Hz, Qts=0,35. Cms= 1mm/N. Fjädringen ska nu göras styvare med lådans fjädring. Resonansfrekvensen kommer att stiga i samma grad som Q-värdet, dvs med en faktor 0,7/0,35=2. Fc blir alltså 50 Hz.

För att resonansfrekvensen ska stiga med en faktor 2 måste fjädringen bli 4 ggr så styv, dvs

Ctot=1/(1/Cms+1/Cmv)=Cms/4.

1/4=1/[Cms(1/Cms+1/Cmv)]=1/(1+Cms/Cmv)

4=1+Cms/Cmv

Cms/Cmv=3

Cmv=Cms/3.

Lådans fjädring ska alltså vara 3 ggr så styv som elementets fjädring, dvs Vb=Vas/3.

Häri ligger faran.

Man tror lätt att genom att sänka Vas genom att endast styva till Cms, så kan man ha en mindre lådvolym. Det är fel. Det skulle vara rätt om vi lyckades hålla Qts och fs konstanta, men så är det ju inte om vi inte samtidigt ändrar på Mms och Rmt.

Vi kan börja med att tänka rätt i stället, jag ska snart förklara varför det är fel. Det slutna systemet har en svängande massa (kon+spole och lite luft) och en fjädring (konupphängning och luftenilådanfjädringen). Dessa två bestämmer resonansfrekvensen. Till detta kommer resistiva förluster (elektriska och mekaniska) som tillsammans med massan och resonansfrekvensen bestämmer systemets Q-värde Qtc. För ett givet fc kommer alltså systemet att ha ett Qtc oavsett hur fördelningen av fjädring mellan element och låda är.

Nu önskade vi oss Qtc=0,7 och därmed indirekt fc=50 Hz. Massan är fix. Lådans volym kommer att bestämmas av fördelningen av fjädring mellan låda och upphängning. Slappare fjädring i elementet gör att lådfjädringen kan vara lite styvare, dvs en mindre låda. Du har alltså tänkt rätt, eller åtminstone gjort rätt ;) .

Varför var det fel att resonera sådär däruppe då?

Jo, om man ändrar Cms så ändras även fs och Qts. Säg att Cms blir halveras, dvs fjädringen blir dubbelt så styv, dvs 0,5 mm/N. Då stiger fs och Qts med en faktor sqrt(2), dvs fs=35 Hz och Qts=0,5.

Fjädringen ska även nu göras styvare med lådans fjädring. Resonansfrekvensen kommer att stiga i samma grad som Q-värdet, dvs med en faktor 0,7/0,5=sqrt(2)*. Fc blir alltså även nu 50 Hz.

För att resonansfrekvensen ska stiga med en faktor sqrt(2) måste fjädringen bli 2 ggr så styv, dvs

Ctot=1/(1/Cms+1/Cmv)=Cms/2.

1/2=1/[Cms(1/Cms+1/Cmv)]=1/(1+Cms/Cmv)

2=1+Cms/Cmv

Cms/Cmv=1

Cmv=Cms.

Dvs Vb=Vas.

Förut blev Vb=Vas/3, med gamla Vas-värdet blir det 2/3 av volymen som behövs med det styvare elementet.

Så trots att vi nu har minskat Vas till hälften genom att göra elementfjädringen styvare, så behöver vi en större låda.

Så kan det gå. Vas, Qts och fs må vara bra när man ska välja element, men de är inte bra när det gäller att förstå vad som händer när man ändrar en av de bakomliggande parametrarna, som Cms.

*Ja, vad ska man kalla det här... Omrundning? Jag ökade precisionen genom att räkna exakt i huvudet, egentligen så var ju 0,7=sqrt(1/2). och då blir det sqrt(2). :lol:
Senast redigerad av Svante 2008-02-11 22:02, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-11 22:00

rikkitikkitavi skrev:nja, trycket i högtalarlådan är inte speciellt högt.
1 Pa = 94 dB = 0,00001 atmosfärers övertryck.

Även 140 dB är en bråkdel av en atmosfär, 20 Pa övertryck.

Kraft = area gånger tryck så med 1 m2 yta blir det 20 Newtons kraft, vilket du får av en 2 kg vikt :)

Det räcker nog med tätningslist, men du får se till att hålla samman lådorna på något sätt bara.

Kanske spännband eller en vikt ovanpå?
(borde räcka med lådans vikt i sig, bara den är tung nog)

Mja, man kan väl tillägga att 140 dB inte är särskilt mycket inuti en låda. Basta!s defaultsystem, en tämligen ordinär 6-tummare i en 23-liters låda kommer upp i 150 dB inuti lådan.

Spännband är nog bra, eller en veckohandling mjölk. I varje fall om man ska spela starkt.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-12 12:15

:!: oh shit, det där tar för mig ett tag att smälta
:idea: hm, du menar...
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-13 14:35

skumt, varje gång jag har provat att adda en xtramagnet så låter elementet piss eller iaf något som kan beskrivas skrikigt
Bikinitider

Återgå till DIY-forum