Moderator: Redaktörer
Njäaee... Här skulle man kunna spekulera. Så då gör jag det.Nattlorden skrev:Fast då glömmer vi bort att färgande saker har en stor tendens att imponera vid kort tids användning och bli en besvikelse (och rendera i inköp av nya saker som imponerar) på längre sikt.
En neutral återgivare vinner sällan i ett sådant test för att imponatoreffekten av de övriga lätt "överväldigar" sinnena. Och det vore ju konstigt att sitta i ett test och försöka leta upp den som imponerar minst...
Fast då glömmer vi bort att färgande saker har en stor tendens att imponera vid kort tids användning och bli en besvikelse (och rendera i inköp av nya saker som imponerar) på längre sikt.
EngelholmAudio skrev:Att man inte byter sina "icke hörbart färgande" apparater (skall vi börja kalla det för IHF?) skulle ju kunna bero på att det finns en hel förening med 2000 medlemmar som övertygar dig att
- NEJ du skall inte byta nått
- det är inte lönt
- det färgar inte
- det blir inte bättre
- vi har F/E-testat
- du vill väl inte inte ha färgat ljud
- jasså skall du ha den förstärkaren...den färgar i diskanten
Hur länge håller imponatoreffekten i sig?
Flint skrev:Dahlqvist
Jag börjar förstå vad som skiljer oss åt. Du nöjer dig med att konstatera att färgning finns och ondgör dig över det. Jag vill dra nytta av insikten och göra något bättre. Göra en trovärdig utvärdering och gå vidare. Jämför med när inte 0.0000001% THD låter bättre än 0.0001% bör man kanske ifrågasätta om mätmetoden är så viktig. Det skulle förmodligen i det läget inte låta bättre med värdet 0.0000000000001% heller.
Jag väljer alltså Tuban från din berättelse om det passar mig bättre än en torr och död transparent återgivning som ni anser är teoretiskt bättre. OK, det krävs en del självförtroende.
Flint skrev:NattlordenFast då glömmer vi bort att färgande saker har en stor tendens att imponera vid kort tids användning och bli en besvikelse (och rendera i inköp av nya saker som imponerar) på längre sikt.
Man kan också tröttna på en död och platt återgivning.
Det spelar inge roll hur många och långa inlägg du skriver om testets förträfflighet. Jag tycker i alla fall att utvärderingen är fel. Att en färgning alltid är av ondo vid normalt användande. Ett marginellt problem. Statiskt tänkande. Tänk nytt istället. Utvecklingen inom hifibranschen har ju inte direkt exploderat sedan ni började f/e-testa. Jag märker ingen skillnad alls.
Fram tills nån presenterar ett bättre sätt att finna sådana på så framhåller jag F/E som det hittils bästa sättet.
EngelholmAudio skrev:Jag ser här två personer som skjuter (långt) utanför varandras mål.
Dahlqvist verkar vilja hålla testet till det snäva område som det avser testa. Flint verkar vilja vidga vyerna och blanda in aspekten subjektivt tyckande till hela testmetoden och ger exempel på testsituationer.
Känner jag Flint rätt så skall detta testa ske blint. Nått som jag tycker borde tas emot med öppna armar av F/E förespråkarna.
10 valfria (men helst olika) låtar och koppla mellan icke hörbart färgande förstärkare och en "Flintförstärkare" eller testet med kablar som Flint nämner ovan. Om man får en lyssningssession med 9 av 10 som föredrar den ena lösningen framför den andra har man ett intressant och viktigt indata till hela denna diskussionen.
Jag börjar förstå vad som skiljer oss åt. Du nöjer dig med att konstatera att färgning finns och ondgör dig över det. Jag vill dra nytta av insikten och gå vidare och göra något bättre. Göra en trovärdig utvärdering och gå vidare. Jämför med när inte 0.0000001% THD låter bättre än 0.0001% bör man kanske ifrågasätta om mätmetoden är så viktig. Det skulle förmodligen i det läget inte låta bättre med värdet 0.0000000000001% heller.
Jag väljer alltså Tuban från din berättelse om det passar mig bättre än en torr och död transparent återgivning som ni anser är teoretiskt bättre. OK, det krävs en del självförtroende.
Dahlqvist skrev:EngelholmAudio skrev:Jag ser här två personer som skjuter (långt) utanför varandras mål.
Dahlqvist verkar vilja hålla testet till det snäva område som det avser testa. Flint verkar vilja vidga vyerna och blanda in aspekten subjektivt tyckande till hela testmetoden och ger exempel på testsituationer.
Känner jag Flint rätt så skall detta testa ske blint. Nått som jag tycker borde tas emot med öppna armar av F/E förespråkarna.
10 valfria (men helst olika) låtar och koppla mellan icke hörbart färgande förstärkare och en "Flintförstärkare" eller testet med kablar som Flint nämner ovan. Om man får en lyssningssession med 9 av 10 som föredrar den ena lösningen framför den andra har man ett intressant och viktigt indata till hela denna diskussionen.
Då har du sett fel. Det finns för övrigt ingen poäng med att a/b testa en "icke-färgande" mot en "färgande" förstärkare: den "icke-färgande" förstärkaren skall ju approximera "ingen ljudlig påverkan". Men varför nöja sig med en approximation. Det är bättre att testa "ingen förstärkare alls" mot en förstärkare för att ta reda på hur förstärkaren i testets påverkar ljudet, dvs ett f/e-test. Sedan kan vi bestämma om vi tycker att skillnaden talar till den testade förstärkarens fördel eller nackdel. Svaret är nämligen inte uppenbart. Skilj på metoden och den subjektiva utvärderingen av resultaten. Lägg för övrigt märke till att det är Flint som säger vilka åsikter jag har om vad som är en "bra" förstärkare, inte jag. Eller är det någon som på rak arm skulle vilja speca mina favoritförstärkare? Hmm?
/Dahlqvist
Detta får nog stå för dig själv och är enligt mig inte en världssanning. Många trivs bättre med att jämföra olika ljudliga signaturer (direkt) mot varandra.Det är bättre att testa "ingen förstärkare alls" mot en förstärkare för att ta reda på hur förstärkaren i testets påverkar ljudet, dvs ett f/e-test.
Ranefjord skrev:Ungefär som att jag blir extremt skeptisk till en stärkare med 0,000005dist (förvrängning). Låter liksom mer otroligt än troligt egentligen. Har man missat nått eller finns det verkligen så "bra" prylar?
Flint skrev:Nattlorden
Har du varit med på en f/e-test där det framgick att förstärkaren var platt och död?
Ett lysande exempel på hur lätt det är att missförstå exempel och analogier. Det är lätt att läsa in för mycket i texten än vad som egentligen åsyftas.Dahlqvist skrev:Ranefjord skrev:Ungefär som att jag blir extremt skeptisk till en stärkare med 0,000005dist (förvrängning). Låter liksom mer otroligt än troligt egentligen. Har man missat nått eller finns det verkligen så "bra" prylar?
Har du något exempel med en tillverkare som påstår att den uppmätta harmoniska distortionen+brus är 0.000005 %? Halcro?
Undrar,
Dahlqvist
Flint skrev:Conan
Jag tror att båda sidor har lika svårt att ställa upp på blindtest.
F/e-gänget har sin teknikexpertstaus att försvara.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 25 gäster