Om jag ändrar dimension på basreflexröret, hur....

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
frilins

Om jag ändrar dimension på basreflexröret, hur....

Inläggav frilins » 2008-02-13 11:42

Hej.
Har kollat runt här på forumet och har förstått att om man ökar inner diametern på basreflexröret så måste man förlänga det med procentuellt lika mycket för att få samma effekt. Om jag nu förstått rätt... 8)

Men om jag minskar inner diametern från 100mm till 75mm minskar jag längden med 25% och får samma effekt. :)

Eller är jag helt ute och cyklar...? :?

Det gäller en renovering av mina gamla OA5.2, tänkte att när jag ändå renoverar så varför inte sätta dit ett riktigt basreflexrör istället (har 75mm papprör hemma) för dom hål som finns idag. :)

Tacksam för svar. :D
Mvh
Per
"Lyssnar till allt men blir knottrig av Blues."

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-02-13 11:49

Ingen cykeltur.

De två exemplen kommer bete sig annorlunda dynamiskt dock. En liten port blir olinjär och (kan man säga) ändrar karaktär (i högre grad än den större porten) vid ökande nivåer.

Turbulens som resulterar i blåsljud kommer även tidigare med en mindre port.

/Peter

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2008-02-13 12:04

Är skillnaden stor?
Kan man kompensera för detta (olinjärheten)...
Eller är det så att det alltid är bättre med så stor diameter som möjligt i en lådas storlek?

Är dum när det gäller detta, vad menar du med olinjär, vad innebär det? 8)

Blåsljudet tänkte jag dämpa med hjälp av rundad port. :)
Mvh
Per

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-02-13 13:07

1- Ja

2- nej

3- ja, i princip, dock så blir längden ju till slut orimlig.

Olinjär kan betyda fler saker tex. distortion och ändrad frekvenskurva vid olika nivåer. Båda dessa problem ökar med en liten port.

Rundad port hjälper men bara till en viss del.

/Peter

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-02-13 21:01

Dristar mig till en förklaring... Korrigera gärna om jag är ute och cyklar.

* Linjär port = laminär (skiktad) luftström i porten = portens bidrag vid resonansfrekvensen kan förutses.

* Olinjär port = turbulent luftström i porten = portens bidrag vid resonansfrekvensen kan ej förutses.

Som tumregel bör man ej överstiga 10 m/s lufthastighet i porten.
11010000

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-13 21:05

Precis, det gäller att hålla lufthastigheten låg, men inte få porten groteskt lång (med andra problem).

10m/s låter iof väldigt långsamt.... ?

Användarvisningsbild
viggen

Inläggav viggen » 2008-02-13 21:30

det är den procentuella ändringen av arean inte diametern se nedan.

Konsten att räkna om rören

Om man inte hittar rör med rätt diameter får man räkna om till större, mindre eller flera rör. Anta att man ska ha ett större rör än 12 cm i diameter och längden 12 cm (som var alternativet), så räknar man ut arean, A, på det rörets öppning (A = 3,14 x Radien x Radien). Räkna sedan ut i procent hur mycket större det nya rörets area är än 12 cm-röret och gör det nya röret lika mycket längre:
Ny längd = (stora area / lilla arean) x längden

Ska man t.ex. använda ett 15 cm rör har det 56% större area än 12 cm-röret och ska alltså vara 56% längre (12 x 1,56 = 18,7 cm långt). Rörlängden ska alltså öka med lika många procent som rörarean ökar.

Om du vill använda två rör med samma diameter som det redan beräknade röret, behöver du bara dubbla rörlängden.
Exempel: Ett rör med diametern 10 cm och längden 15 cm, blir två rör med diametern 10 cm och längden 30 cm.

Om du vill använda två rör men inte vill ändra rördiametern (arean) räknar du fram rörets öppningsarea (Radien x Radien x 3,14) och delar med två.
Räkna nu om den nya arean till diameter (( ROT (area / 3,14)) x 2) och det blir diametern på varje rör. Längden påverkas då inte.

En enkel formel (baserad på metoden ovan) för att täkna ut total diameter på flera rör (alltså hur stort rör de flera mindre rören motsvarar): ROT(Antal rör) x ett rörs diameter = ny diameter.
Exempel: Om du använder 3 rör med diametern 7 cm vardera, motsvarar det: ROT(3) x 7 = 12,12 = ett rör med diametern 12,12 cm. "ROT" i sammanhanget är "roten ur". Roten ur 9 är t.ex 3.

kopierat från http://www.drkrupp.se/hifi/
bra sida att kolla igenom för att lära sig grunderna
squeezebox-hemmabygt passivt försteg med fjärr-monoblock med lm3886-stativhögtalare med jordan jx92s

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-02-13 21:51

viggen skrev:det är den procentuella ändringen av arean inte diametern se nedan.

Konsten att räkna om rören

Om man inte hittar rör med rätt diameter får man räkna om till större, mindre eller flera rör. Anta att man ska ha ett större rör än 12 cm i diameter och längden 12 cm (som var alternativet), så räknar man ut arean, A, på det rörets öppning (A = 3,14 x Radien x Radien). Räkna sedan ut i procent hur mycket större det nya rörets area är än 12 cm-röret och gör det nya röret lika mycket längre:
Ny längd = (stora area / lilla arean) x längden

Ska man t.ex. använda ett 15 cm rör har det 56% större area än 12 cm-röret och ska alltså vara 56% längre (12 x 1,56 = 18,7 cm långt). Rörlängden ska alltså öka med lika många procent som rörarean ökar.

En 100 liter låda med rör som är 12 långt med 12cm dia ger en avstämning på just under 40 Hz. Om man byter till ett rör med diameter 15 cm så ska det vara drygt 21 cm för att få samma avstämning, så det verkar inte vara så där enkelt med bara procenten på röret.
Jag föreslår att man använder något av gratis-programmen som beräknar basreflexlådor i stället, när man ska beräkna portlängder.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-13 21:56

Gör alltid röret lite för långt och korta ned det lite i taget.

Det är väldigt omständigt att göra röret längre. Tänk på att det kan vara trevligt att placera röret där lufthastigheten inte är orkan i lådan också.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-02-13 21:59

Kaffekoppen skrev: Tänk på att det kan vara trevligt att placera röret där lufthastigheten inte är orkan i lådan också.

Ja, och så att man kan få plats med dämpmaterial mellan elementet och porten, utan att porten dämpas för mycket.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
viggen

Inläggav viggen » 2008-02-13 22:10

hmmmm gjorde några snabba simuleringar och du har så rätt paa.
squeezebox-hemmabygt passivt försteg med fjärr-monoblock med lm3886-stativhögtalare med jordan jx92s

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-13 23:36

viggen skrev:hmmmm gjorde några snabba simuleringar och du har så rätt paa.

Alltså, formeln du gav stämmer om man med längd menar effektiv längd. Den effektiva längden innehåller även ändkorrektioner, typiskt 0,85 * rörradien på vardera sidan.

Så:

-Lägg först till 1,7 ggr rörradien på rörets längd.

-Räkna om mha formeln

-Dra bort 1,7 ggr den nya rörradien

...så stämmer det någorlunda.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2008-02-14 00:26

Ursäkta att man är så dum. :?
Men om jag då har ett originalmått på röret som är 100mm i innerdiameter och 280mm långt men vill använda ett som är 68mm i innerdiameter.
Hur långt ska det vara då? 8O
Mvh
Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-14 01:05

frilins skrev:Ursäkta att man är så dum. :?
Men om jag då har ett originalmått på röret som är 100mm i innerdiameter och 280mm långt men vill använda ett som är 68mm i innerdiameter.

280+1,7*50=365

365*(68/100)²=168,8

168,8-1,7*34=111 mm
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2008-02-14 09:33

Svante skrev:
frilins skrev:Ursäkta att man är så dum. :?

280+1,7*50=365

365*(68/100)²=168,8

168,8-1,7*34=111 mm

Tusen tack.
Jag litar på din uträckningen men 111mm, det låter väldigt kort 8O , kan det verkligen räcka som basreflex till Philips 8" elementet i OA5.2?

Jag menar, i OA52 är röret endast 60mm men 300mm långt. 8O
Det är visserligen ett helt annat element men ska det vara så stor skillnad...

Ursäkta att jag tjatar. :wink:
Mvh
Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-14 09:54

Alltså, man kan väl säga ungefär så här:

-Lämplig diameter på röret bestäms av elementets pumpförmåga.
-Lämplig längd på röret bestäms av önskad avstämningsfrekvens och lådvolymen (och diametern då). Dessutom bör inte röret bli för långt med hänsyn till pipresonanser.

Det går alltså inte att säga att ett visst element ska ha en viss längd på röret utan att se till alla de andra parametrarna också.

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2008-02-14 10:25

Svante skrev:Alltså, man kan väl säga ungefär så här:

-Lämplig diameter på röret bestäms av elementets pumpförmåga.
-Lämplig längd på röret bestäms av önskad avstämningsfrekvens och lådvolymen (och diametern då). Dessutom bör inte röret bli för långt med hänsyn till pipresonanser.

Det går alltså inte att säga att ett visst element ska ha en viss längd på röret utan att se till alla de andra parametrarna också.

Jag förstår, tack för din hjälp det var mycket vänligt. :D
Vill inte hålla på och experimentera utan jag tänkte lita till de rekomendationer som finns... :)
Mvh
Per

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-02-14 11:17

Jag läste OA52 hela tiden, sådana tingestar vet jag inget om. 8)

OA5.2 däremot, dom liknar popboxen väldigt mycket, och den har jag sett på nära håll. Det finns beskrivningar på Carlssonplaneten om hur popboxen är konstruerad, där står också hur långt och grovt röret är.

En skillnad är att popboxen står på ben. En OA5 står ganska platt mot golvet, och det påverkar ett eventuellt basrör relativt mycket. Man brukar ha minst nån rördiameter fritt vid röröppningen, golvet i det här fallt. Närheten till stödyta tenderar att "förlänga" rörets funktion.

Sätter du rör på OA5.2 så får du nog sätta högre fötter på den också. Ett problem i det sammanhanget kan vara att toppen på lådan kommer högre upp då, kan kanske påverka hur det blir att lyssna på högtalaren i alla andra register förutom basen.

En OA5.2 kunde, tycker jag, mycket väl ha röret mynnande bakåt, framåt eller åt ena sidan istället, som OA5x-modellerna.

Boxen platt på golvet och röret en bit upp riktat framåt istället. Då börjar det på samma ställe inuti boxen, flödet på utsidan störs inte av golvet, men basen har fortfarande stöd av golvet. ( ... åsså var det ingen OA5 längre ... )

Det är många finesser på ett spett. :D

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2008-02-14 11:37

phon skrev:Jag läste OA52 hela tiden, sådana tingestar vet jag inget om. 8)

OA5.2 däremot, dom liknar popboxen väldigt mycket, och den har jag sett på nära håll. Det finns beskrivningar på Carlssonplaneten om hur popboxen är konstruerad, där står också hur långt och grovt röret är.

En skillnad är att popboxen står på ben. En OA5 står ganska platt mot golvet, och det påverkar ett eventuellt basrör relativt mycket. Man brukar ha minst nån rördiameter fritt vid röröppningen, golvet i det här fallt. Närheten till stödyta tenderar att "förlänga" rörets funktion.

Sätter du rör på OA5.2 så får du nog sätta högre fötter på den också. Ett problem i det sammanhanget kan vara att toppen på lådan kommer högre upp då, kan kanske påverka hur det blir att lyssna på högtalaren i alla andra register förutom basen.

En OA5.2 kunde, tycker jag, mycket väl ha röret mynnande bakåt, framåt eller åt ena sidan istället, som OA5x-modellerna.

Boxen platt på golvet och röret en bit upp riktat framåt istället. Då börjar det på samma ställe inuti boxen, flödet på utsidan störs inte av golvet, men basen har fortfarande stöd av golvet. ( ... åsså var det ingen OA5 längre ... )

Det är många finesser på ett spett. :D

.

Jo jag vet att högtalaren ska ha högre ben så ditt förslag till basreflexrör i sidväggen är bra, bryr mig inte om att original blir ändrat synligt, har hittat högtalarna i en container. :)

Jag har sett vad CarlssonPlanet rekomenderar men jag har 68mm rör hemma och tänkte använda dom istället.

Eftersom det räcker med 111mm längd på mitt rör för att få "samma" effekt är det kort nog att sätta på sidan i lådan så det syns mindre... :D
Mvh
Per

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-02-14 12:20

Om du har mycket rör hemma så kanske två 68 mm rör kan vara ett bra alternativ. Det blir som ett 100 mm rör ungefär, och med samma längd som ett sånt då. (eller som 96mm och ~25cm i längd) Lite rundade portar är aldrig fel.

Då måste dom nog hamna framåt för att få plats på längden. Två rör bredvid varandra ser väl inte helt fel ut. :)

Dom kan gärna sitta 15-20 cm upp, i botten kan du lägga du 2-3 flak gullfiber som i popboxen. Dämpningen direkt bakom elementet är lika viktig som i popboxen för att få rätt Q-värde. Botten tätas förstås.

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2008-02-14 15:58

phon skrev:Om du har mycket rör hemma så kanske två 68 mm rör kan vara ett bra alternativ. Det blir som ett 100 mm rör ungefär, och med samma längd som ett sånt då. (eller som 96mm och ~25cm i längd) Lite rundade portar är aldrig fel.

Då måste dom nog hamna framåt för att få plats på längden. Två rör bredvid varandra ser väl inte helt fel ut. :)

Dom kan gärna sitta 15-20 cm upp, i botten kan du lägga du 2-3 flak gullfiber som i popboxen. Dämpningen direkt bakom elementet är lika viktig som i popboxen för att få rätt Q-värde. Botten tätas förstås.

Vad vinner jag på det? :)
Mvh
Per

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-02-14 17:55

Lite lägre lufthastighet i porten, men den blir inte så stor ändå, en 9710 har ju ingen slaglängd att tala om.

Du vinner kanske lite imponatoreffekt dock ..... :D

Återgå till DIY-forum