Vad gäller motstånden före kondensatorpaketet instämmer jag med rikkitikkitavis inlägg förutom att jag vill specificera att det normalt sett är själva kondensatorbankens låga impedans som man vill åtgärda genom att där höja impedansen något. Varför vill man det?
Kondensatorbanken är som en reservoar med lagrad laddning. Denna reservoar laddas ur via switchar och laddningen passerar därefter genom igenom lasten.
Vad är då dessa switchar för något?
Switcharna kan vara rör i form av pentoder eller trioder. De kan också vara solid state i form av bipolära transistorer eller Mos Fet. Det finns andra typer men dessa är de vanligaste.
Vad är lasten för något?
Lasten är högtalare, om man vill lyssna på musik eller ljud förstås. IÖ skulle kanske fylla i med att det även finns konstlast som är användbar vid lyssning av differenser och vid mätning.
Dessa switchar styrs på deras ingång, ofta kallad styre. Vad styrs switcharna då av?
Det bestämmer du. Det är alltså musiksignalen som styr

Vi talar nu om linjära switchar d v s utströmen skall följa inspänningen så linjärt som möjligt.
Då strömmen passerar genom högtalaren minskas laddningen i reservoaren.
Reservoaren behöver alltså fyllas på. I det här fallet sker det med transformerad nätspänning med efterföljande likriktare i form av solid state dioder, normalt sett kiseldioder.
Denna påfyllnad skall ske snabbt för att fylla reservoaren så att någorlunda konstant likspänning erhålles över reservoaren d v s kondensatorerna medans de töms. Det är alltså genom strömpulser som reservoaren fylls på.
Om man ordnar så att man har en mycket stor reservoar så åtgår det mindre ström för att fylla reservoaren men ju större reservoar desto lägre impedans har den och strömpulserna ökar i takt med att impedansen minskar.
Nu finns ett alternativ. Man kan införa en tidskonstant för att fylla på reservoaren. Det gör man genom att seriekoppla ett litet motstånd med kondensatorena d v s reservoaren. Nu tar det längre tid att fylla reservoaren och då blir strömpulserna mindre. Detta ger normalt sett bättre ljud i lasten d v s i högtalarna.
Varför då?
Med det där beryktade oscilloskopet kan man mäta HF runtomkring och framför allt de svängningar som varje diod uppvisar då dessa öppnar för att fylla på strömen. Kisel är beryktat för sin ketchupeffekt d v s transistorer är som smålänningar d v s snåla, dom vill inte öppna och lämna ifrån sig saker. Med motstånd blir de som fulla nollåttor d v s de är öppna under en längre tid och tiden för själva öppnandet bestäms av tidskonstanten d v s går långsammare och de behöver inte öppna så mycket. Det är en avsevärd skillnad på utstrålad HF då nätdelen görs lite segare. Denna HF sprider sig tyvärr ganska bra i förstärkare som andra nyss påpekat.
Det finns ytterligare en fördel med motstånden därför att det blir en effektivare filtrering av den likriktade spänningen. Motstånd och kondensator utgör filterfunktionen. D v s det resterande överlagrade ripplet över kondensatorerna i reservoaren innehåller mindre HF rippel.
Dessutom fungerar motstånden som en liten ”separator” mellan nät och reservoar och denna ”separator” är dubbelriktad d v s det blir även mindre skräp bakåt ut på nätet.
Jag har själv jobbat med drosslar istället för dessa motstånd med ypperligt resultat.
Ripplet blir snarare en sinusformad våg istället för sågtand. Amplituden på ripplet minskade från +/- 0,5 volt sågtand vid full utstyrning till ynka 5 millivolt sinuston. De gäller vid 100 watts uttag i 4 ohm i mina gamla slutsteg.
Jag kör även ICEpower med drosselkoppling och kondensatorbankar på varsin sida av drosseln. 3:e ordningens filter. Inte mycket rippel kvar

Mina drosslar är ganska stora.
Jag hade även drosslar i några av mina D/A-omvandlare. Så det går att tillämpa denna teknik lite överallt om man har lust. Att jobba med drosslar är inte det lättaste eftersom de fungerar lite som konstantströmgeneratorer. D v s då man vill stänga av apparaten så vill drosseln fortfarande leverera ström men det finns ingen och då blir det spänningsspikar istället som kortsluts i dioderna då dessa går sönder av för hög spänning

Det brukar ryka rätt bra.

Det kan man i och för sig ta hand om på annat sätt

Elektronik, hå, hå, ja, ja.
Vad gäller motstånden efter kondensatorpaketet är svaret inte lika entydigt. Jag är själv inte så förtjust i att öka drivimpedansen från reservoar till sluttransistorer. Skärpa och transientåtergivning blir lidande och det blir för avslaget.
Livekänslan avlägsnar sig in i dimman. Musikens nerv somnar.
Men nu är vi inne på slutsteg och inte på trådens ursprungliga ide, nämligen att fixa ljudet i CD-spelare som består av CD-drivverk och D/A omvandlare. Dock är principerna densamma oavsett om lasten är lågohmig d v s högtalare eller om lasten är högohmig.
Väl mött
PS