Var köper man musik nuförtiden egentligen?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Var köper man musik nuförtiden egentligen?

Inläggav Koffe » 2008-02-14 01:45

Vi vet alla hur dåligt branschen har skött övergången till online försäljning av musik som fil. De har gjort det urdåligt.

... Men det här är ingen diskussionstråd utan en tråd där vi hjälper varandra... att hitta de lagliga nedladdningsalternativen. I alla fall jag har svårt att hitta ställen där man faktisk kan/får köpa musik - istället är det ofta lättare att "pirata" den. Och då blir det så - alltså inte av något annat skäl än att det var enklast. Alltså:

1. Detta är inte en gnäll- tråd. Har pratar vi om de ställen som säljer fil på nätet - inte om de som inte gör det.
2. Här talar vi om - just - sajter som säljer filer för nedladdning. Att det finns ställen som säljer CD/LP... visst men de ställena handlar inte den här tråden om.
3. Jag tror att alla har insett att DRM suger. Vi lämnar alltså företräde till ställen som säljer drm-fria öppna format.
4. Mp3 och komprimering kan man diskutera till dödagar - det handlar inte heller den här tråden om.
5. Vi har alla en uppfattning om fairness och priser och ditten och datten. Det handlar inte det här tråden om. Den handlar om var man kan köpa musik, lagligen idag.
6. Vissa butiker är geografiskt spärrade. De skriver vi inte om... om ni inte kan tipsa om hur man kommer runt spärren förstås.

Skriv alltså gärna:

Adressen till webbshoppen, vilka format de har, om de har några konstiga krav typ download managers eller något sånt.

Got it?! Alltså var kan man köpa musik för nedladdning ... och vara glad! :-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-02-14 02:01

Jag börjar själv med det tre senaste ställena jag har handlat på:

Magnatune.com - Ett fristående skivbolag/e-handlare. De har artister och inspelningar ur kategorierna:

Classical: baroque, renaissance, medieval, contemporary, minimalism.
Electronica: ambient, IDM, industrial, trance, goa, and 5 zillion more sub-genres.
Jazz and Blues: classic, fusion, progressive, avant-garde
Metal & Punk Rock: speed, thrash, death, black, goth, industrial, and all sorts of punk.
New Age: tribal, electronic, world-influenced, meditation, acoustic, classical-oriented.
Rock and Pop: goth, electro, classic, new-wave, synthpop, shoe-gazer, guitar-oriented, progressive, psychadelic, grunge, art-rock, folk.
World: Indian, Celtic, Arabic, Tango, Eastern-european, Native-American.

... Men om man skall vara uppriktig så verkar de vara bäst på "early musik" - Alltså tidig klassisk musik.

En annan rolig sak är att man får välja vad man vill betala - och att de har flera olika format... bla flac-filer. Jag har handlat ganska mycket klassiskt på Magnatunes. Man kan alltid lyssna på hela låtar och det funkar bra med betalning och nedladdning.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-02-14 02:11

Gimell Records - Så är säger de själva: - "Gimell Records was set up in 1981 to make and sell recordings by The Tallis Scholars. Single-artist labels have become commonplace in recent years: Gimell was the first, predicting the trend by at least a decade. This gave Peter Phillips and Steve Smith a head-start both in the technique of recording a capella singing and in gaining irreplaceable experience with a single repertoire and one artist. This experience is unique and enduring, informing every one of the 50 discs and more which Gimell has produced."... "This new website is further proof of Gimell's determination to be at the cutting-edge of significant technological improvements. Gimell believes that the ability to offer downloads with audio quality that is far higher than the restrictive technical specification of the MP3 format, combined with the recent introduction of audiophile-quality Network Music Players to reproduce these downloads through your Hi-fi system, will be seen in the future to be a significant development in the retailing of recordings of classical music.".

Om man gillar klassik körmusik och är lite nerdig... Wow! Jag har köpt deras Studio Master Pro Downloads i 24-bit/96kHz flacar och det låter otroligt bra (... och det låter bra när man samplat ner dem till 16/44.1 också :-))

Butiken fungerar bra - snabb nedladdning - jag fick ut nästan 2mbit/s. Och det behövs när man skall ladda ner 1,5 Gb med flac-filer.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-02-14 02:25

Werkshop.com - skivbolaget Nettwerks shop för de egna artisterna. Om Nettwerk på wikipedia: - "Nettwerk is a large Vancouver, British Columbia based record label and music management firm. The label was founded in 1984 by Terry McBride, Mark Jowett, and Brad Saltzberg in McBride's small Vancouver apartment, initially to release albums by Jowett's band Moev. Saltzberg eventually sold his share of Nettwerk to Ric Arboit. Additional branches of Nettwerk exist in New York City, Los Angeles, London UK, Boston, Nashville, and Hamburg, Germany."...

"Nettwerk is one of the first major music companies to abolish DRM releasing songs in the unrestricted MP3 format. Many songs are available on Nettwerk's own store as well as Puretracks, a Canadian music download site. Nettwerk is also the first major music company to have their music listed on Amie Street."...

"Nettwerk states on its website: Litigation is destructive, it must stop .... as per Nettwerk copyrights, we have never sued anybody and all our music is open source to encourage fans to share it with others and help us promote our Artists. As per those Artists we manage on other labels (Majors), we take issue with those labels claiming that litigating our fans is in our interest, as it clearly is not. "

Ord och inga visor. De har en bra shop... lite knepigt att hitta artister. Nu mer säljer de även i flac- format. Nettwerk regerar!

Just det... artister. Jo bland annat: Skinny Puppy, Sarah McLachlan, HEM, Jenny Owen Youngs, Single Gun Theory, Econoline Crush, MC 900 Ft. Jesus, Consolidated, Ron Sexsmith, Delerium, Sixpence None the Richer, BT, The Grapes of Wrath, Guster, Josh Rouse, Autour de Lucie, Lava Hay, Boxcar, Nathan, Tara MacLean, The Hermit, Rose Chronicles, By Divine Right, Doubting Thomas, Great Lake Swimmers, Trespassers William, Severed Heads.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-02-14 12:39

Boomkat.com – I mitt tyckte en helt lysande nätaffär. Väldigt mycket experimentell musik och säljer mycket av sådant som gått ur vanlig produktion eller är svårt att få tag på, som filer istället. De går att köpa både som mp3 och flac, men jag vet inte kvalitén på mp3-filen och verkar inte se det på sidan just nu.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-02-14 15:54

www.linnrecords.co.uk

Speciellt för de som gillar äldre irländska damer som försöker tolka Dylan :-)

Men det finns en hel del bra saker, klassiskt, jazz, lite singer/songwriter å så. Det är dock inga speciellt kända artister, inte heller musik som sticker ut åt något håll.

Kvaliteten är däremot på topp och alltmer musik går att hämta hem i 24/96-format (flac/wma) förutom rena wav och mp3. Även omslagen kan man numera tanka hem i jpg- och pdf-format.

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-02-14 17:49

Tack Koffe för Nettwerk-tipset, väcker minnen med en massa bra grupper där... :)

Jag bidrar med www.bleep.com som är skivbolaget Warp's musikaffär på nätet. Både fritt från DRM och med FLAC. Massor av kvalitetsmusik från ett bolag som vet vad de vill och har sitt ursprung hos artisterna själva.

Väldigt smidigt sätt att provlyssna har de, man "ser" hela låten och kan välja passager på en slidebar... coolt!

Alltid en bra låt att lyssna på när man går in på www.warp-net.com om man vill få inspiration att köpa nåt...!

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2008-02-14 18:04

Itunes Store\Itunes plus :D

DRM fri musik i 256 kbs till samma pris som övriga Itunes Store :)

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2011-12-22 09:46

*BuMp*

Here's a list of sites that offer CD-quality downloads (16/44) mostly in FLAC format, some in WAV.

http://www.audiostream.com/content/musi ... sites-list
For the purposes of this overview we've included all websites that offer downloads of higher than CD-quality music regardless of the original recorded resolution.

http://www.audiostream.com/content/hd-m ... load-sites
Senast redigerad av TCM 2011-12-23 00:21, redigerad totalt 1 gång.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-12-22 09:53

NK skivavdelning och Bengans på Drottninggatan handlar jag på. Finns inte så mycket mer att välja på numera.

Bengans har just öppnat sin andra Stockholmsbutik på Söder, helt emot trenden.

Köper aldrig skivor på nätet. Jag vill hålla i dem och titta på dem innan jag köper.

Det dåliga fysiska utbudet gör att jag köper allt färre skivor. Går på konserter i stället, och lyssnar på mina gamla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-12-22 14:05

mapem skrev:NK skivavdelning och Bengans på Drottninggatan handlar jag på. Finns inte så mycket mer att välja på numera.

Bengans har just öppnat sin andra Stockholmsbutik på Söder, helt emot trenden.

Köper aldrig skivor på nätet. Jag vill hålla i dem och titta på dem innan jag köper.

Det dåliga fysiska utbudet gör att jag köper allt färre skivor. Går på konserter i stället, och lyssnar på mina gamla.

Det finns väl ett par skivaffärer på Söder om jag inte missminner. Dels nere i Söderhallarna, om den inte har stängt (det var ett tag sedan jag var där), dels på Skånegatan - vad de nu heter. Gamla som gatan, rätt kända, har väl café och pub ihop tror jag.

/ B

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-22 23:22

Kribban skrev:Itunes Store\Itunes plus :D

DRM fri musik i 256 kbs till samma pris som övriga Itunes Store :)

MVH Christer

Japp, tummen upp för iTunes Store. Det mesta finns ju även där. Nackdelen
är att det inte är lossless, men nu handlade ju inte tråden om detta. :)
Alea iacta est.

kennethjonsson

Re: Var köper man musik nuförtiden egentligen?

Inläggav kennethjonsson » 2016-08-11 16:09

http://www.bowers-wilkins.co.uk/ kostar en årsprenumeration $60.
Man får två utvalda album per månad, ett med klassisk musik, och kan dessutom köpa några ytterligare ur deras pyttelilla skivkatalog.
Musiken skall vara inspelad med stor dynamik och finns i några olika tekniska format.
Peter Gabriel är med och bidrar med urval och star-quality.

Återgå till Musikstugan