Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:På amazon kan man även läsa detta om till exempel AC/DC's remasterade Back in black, som är totalt slaktad av loudness war:
"And the sound quality? I personally listened to the previous CD edition and this version back to back, and not only can you hear the difference but also FEEL the difference. The new version projects with more force and clarity. "
"This newley remastered edition of "Back In Black" now on the Epic Label surpasses the older 1994 remastered version in that the volume is pumped up higher, there's definately more bottom end and mid-range. I actually listened to both versions of the disc and this new one blows the other away. "
Så vad okända "svensson" säger är inte direkt något jag skulle använda mig av som bevisning.
Piotr skrev:Ja okey.. men mätningarna i artikeln jag länkade till (som du sett tidigare) är på en praktisk tillämpning. Vad jag kan förstå utav artikeln så är påståendet att SACD är underlägset CD falskt.
Är du av annan uppfattning eller menar du att Bruno Putzeys framställer fabricerade mätresultat?
/Peter
Piotr skrev:För övrigt har jag fått för mig att AD för DSD och PCM audio är snarlika och skillnaden ligger i den signalbehandling som sker efter det inledande AD steget.
IngOehman skrev:Kan nämna att Opus 3 (Jan-Erik Persson) idag hanterar problemen på ett mycket finurligt sätt. De spelar helt enkelt in i PCM (24/88,2) således att signalen hålls ren och smutsfri under hela inspelnings- och mixprocessen, för att omvandla till DSD bara i allra sista steget.
Chris_Lymme skrev:För det första är du en okänd svensson för mig, bara så att du vet.
Chris_Lymme skrev:För det andra har killen inte helt fel. Jag har också remastern och visst är den överstyrd. Men det översätts inte i särskilt mycket distortion och det finns en hel del dynamik kvar i inspelningen. Dessutom är ljudet faktiskt ganska klart. Så jag skulle inte säga att den är förstörd av loudness war - bara lätt märkt.
subjektivisten skrev:Chris_Lymme skrev:För det första är du en okänd svensson för mig, bara så att du vet.
Sant.
IngOehman skrev:Att göra som Opus 3 gör idag - hålla sig helt till PCM så långt som det nara är möjligt i kedjan, är dock självklart den smarta vägen att gå. Riktigt finurligt faktiskt. Undrar varför jag inte kommit på det själv.![]()
IngOehman skrev:[
Allt blir bättre. Det enda jag väntar på nu är en SACD-spelare med brant LP-filter som verkar över 22 kHz. Det skulle ta hand om problemen rätt väl, och göra förlusten av DVD-A mindre trist att tänka på. Men hur man än vänder på det bli upplösningen i högsta oktaven 300 ggr sämre än den kunda ha varit med DVD-A.
KarlXII skrev:Det som händer nu är ju sämsta tänkbara scenario:
Skivbolagens trendkänsliga studiopersonal kapar kvaliteten jämns med fotknölarna för att tillfredsställa behoven på främst de som INTE köper sin musik - piratladdande MP3-lyssnare.
Bra jobbat, skivbolagen. Verkligen.
Bill50x skrev:KarlXII skrev:Det som händer nu är ju sämsta tänkbara scenario:
Skivbolagens trendkänsliga studiopersonal kapar kvaliteten jämns med fotknölarna för att tillfredsställa behoven på främst de som INTE köper sin musik - piratladdande MP3-lyssnare.
Bra jobbat, skivbolagen. Verkligen.
En genialiskt formulerad slutsats!
/ B
subjektivisten skrev:Chris, jag lyssnar just nu på en VBR MP3a av remasterade For those about to rock mot min original US vinyl (RL graverad) och det är ingen match. Om någon har den 2003 remasterade skivan på CD eller Flac så får han gärna höra av sig.
Chris_Lymme skrev:Om du tycker att det är knasigt att jämföra CD och SACD i samma spelare vad ska man då säga om att jämföra mp3 med vinyl?
subjektivisten skrev:Chris_Lymme skrev:Om du tycker att det är knasigt att jämföra CD och SACD i samma spelare vad ska man då säga om att jämföra mp3 med vinyl?
För det är ENORM skillnad på den gamla vinylen och 2003 remastered CDn.
Chris_Lymme skrev:För det första har du inte testat CD:n utan en Mp3.
Chris_Lymme skrev:För det andra så använder du två helt olika signalkällor.
Chris_Lymme skrev:Det hade förvånat mig ENORMT om de hade låtit lika.
Chris_Lymme skrev:Man kan gott bortse från ditt resultat, som för övrigt är helt subjektivt även om du hade testat riktigt.
Chris_Lymme skrev:Tycker att du silar mygg och sväljer kameler.
Koffe skrev:subjektivisten >
Du har inte funderat på att byta musiksmak?
Koffe skrev:Jag känner verkligen inte igen mej i det du skriver om mastring. Du verkar fungera som en magnet för dåliga inspelningar. Det leder mer till att fundera på om du inte borde börja lyssna på något annat istället?
Koffe skrev:Ja - menar nyutgivningar av gamla hårdrocksskivor... Hur kul kan det bli? Prova att köpa något nytt istället.
Koffe skrev:Bara på skoj tittade jag igenom mina 10 senaste köpta (ej klassiska) skivor. Alla från små indie- bolag. Ingen är söndermastrad.
Koffe skrev:Totalt har jag väl en kanske 10 skivor som är sönderskruvade. Det får man väl anse vara ett olycksfall i arbetet.
Koffe skrev:Nä - du borde kanske börja lyssna på något annat istället. Jag menar... Du gillar verkligen inte produkterna.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 17 gäster