Tandberg TR1055

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
snillet

Tandberg TR1055

Inläggav snillet » 2008-02-13 22:05

Plockade fram den gamla recivern som varit min livskamrat fram tills hembiomaskinen inköptes.

Invändigt är den rejält moddad med diverse bytta kondingar i signalväg, stadigare kablage mellan nätdel-slutsteg m.m. men utsidan tycker jag är sådär härligt vacker som bara blandningen av ädelträfaner och aluminium kan bli :)

När den är igång lyser den med en mysig blå/turkos färg över skalan.

MMM 8), nåt annat än marabou det :wink:

Den plockades fram då jag behöver något att driva suben med under testfasen av det projektet.

Bild

Aluminiumbiten längst ned är en lucka som döljer diverse filterfunktioner m.m.

Hyfsat kraftfull är den, vill minnas att den är specad till 2x55W över 8ohm. Den spelade galant skjortan av en NAD 3240PE som jag ägde ett tag men såld pga att stereobilden liksom krympte ihop med den. Då är ju inte 3240PE någon dålig maskin skall gudarna veta, recivervarianten 7240PE är ju mera känd dock tror jag.

Älskar TR1055:an :mrgreen:
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-02-14 18:32

Ja, Tandbergs 1000-serie räknas ju til märkets mera lyckade konstruktioner. Höga priser på dessa i Norge. Titta på QXL.no.
1055 är speciellt eftertraktad; den är inte helt vanlig.

Tips: på www.hifisentralen.no finns en del intressant om Tandberg.

Hur många av er vet förresten att det i år är 30 år sedan Vebjörn Tandberg dog; eller rättare sagt tog livet av sig. När man i de ekonomiska svårigheter koncernen hade, ville skuffa gamle Tandberg, då i 70-årsåldern, åt sidan helt och hållet, valde han denna drastiska utväg.

M v h

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2008-02-15 09:38

Att Tandberg var ett märke att räkna med under ett antal år visste man ju, men norrmännen har uppenbarligen tagit dem till sitt hjärta på riktigt :)

Upptäckte när jag körde igång maskinen att den nog behöver en översyn, öppnade locket och såg diverse läckande kondingar m.m. :cry:

Stackaren.
Får nog pyssla lite med den, kanske se om någon glad norrbagge vill ha den å kanske använda den, hos mig kommer den bara att "stå".
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-02-15 11:07

Tanberg gjorde mycket fina saker. Jag hade en lillebror till din TR-2055, en TR 2025 på 2x25W (2x40 i 4 ohm). Mycket fin apparat med stort öppet ljud, fin tunerdel. Jag gillade den verkligen. Snygg design också. Köpte den 76 eller 77 tror jag, på PUB:s hifi-avdelning.

Bild

När den började bära sig konstigt åt, skrapade i volymen, tystnade helt ibland och en del andra egenheter kastade jag bort den efter att ha lyssnat hos en reparatör vad det skulle kosta att fixa den. Med sorg i hjärtat. Jag ångar det idag, det hade varit en bra idé att reparera den. men själv kan jag inte sånt.

Jag ersatte den kring 1990 med en NAD 7240PE (!) som jag aldrig blev vän med. Instängt, platt, bumligt lät det med den i jämförelse med Tandberg-apparaten. När den la av kastade jag bort den med lättat hjärta.

På landet har jag en TR-200 som används när vi är där. Fin apparat det också. Och i källaren står en oanvänd Sölvsuper 11-73 på 2x20W som jag funderar på att damma av och hitta någon användning för.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-02-15 14:43

Om man ska vara riktigt noga, så är inte TR 2025 en lillebror till TR 1055. Apparaterna är två helt olika serier och helt olika konstruktioner.

Receivrarna i 1000-serien är "traditionellt" kostruerade. De har ac-kopplade slutsteg och asymetrisk spänningsmatning. Utgångskondensatorerna är den svaga biten i 1000-serien. De ska nog med fördel bytas, så här runt 35 år efter tillverkningsåret. Det skadar nog inte att byta nätdelselektrolyterna heller och denna åtgärd kan nog gälla även för 2000-serien.
2000-serien har dc-kopplat slutsteg, med dif-ingång och helkomplementärt utgångssteg och följdaktligen symmetrisk spänningsmatning.
Förstegsdelen i de bägge serierna skiljer sig inte så mycket åt.

Norrmännen själva brukar beskriva 1000-serien som mjuk, luftig och detaljerad i återgivningen, medan 2000-seriens ljud ofta får omdömet kallt, vasst och analytiskt.

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2008-02-15 20:10

Naej, va ju senast inne å rotade i apparaten senast igår kväll, asymmetrisk matning och utgångskonding är det då inte i min iaf. 1040 och 1055 är ju i princip samma maskin med olika trafos och utgångstransistorer, lite förenklat.

Kollar lite, den står bakom ryggen på mig här i kontoret....

Definitivt +/0/- matning, 2lågohmiga motstånd med uttag mot högtalarutgången i mitten på varje steg, separata steg för höger/vänster. Utgångskonding finnes icke.

Om det betvivlas kan jag rota fram servicemanualen, den finns nånstans på vinden så jag hoppas slippa det :wink:
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-02-15 20:34

Ja, du har rätt.
Jag förväxlade den med TR 1000. Både 1040 och 1055 är dc-kopplade. Jag har kollat i mina källor.
M v h

Återgå till Vintage-hifi