Hur konstruerar man en "öronvänlig" cd-spelare ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-02-14 15:46

Väldigt kul och lärorikt, detta, Peter!

Förresten, har du några favorit IC att använda vid I/V omvandling samt buffert i cd-spelare ?

NE 5534 gillas ju på detta forum. Likaså OPA 2134. Som jag lärt mig är det ingen större ljudande skillnad på olika IC:s . Åtminstone inte på detta forum.
Skillnaderna brukar bero på kringkonstruktionen.

På den tid det begav sig, så bytte jag IC i min marantz 63 ( från en JRC-34 någonting ) till först AD 275, som jag inte tyckte lät tillräckligt bra, till OPA 2604. OPA 2604 har ju väldigt hög bandbredd i sina specifikationer. Kanske därför den fungerade bra i marantz cd-63 spelaren, vid I/V omvandlingen? Eller jag kanske talar placebo, här ?

Linn, för att ta ett företag som kanske ibland är intressant, inte minst marknadsföringssmässigt 8O fullständigt gödslar sina försteg, slutsteg, aktiva filter, cd och DVD-spelare med opa 604/2604. Man använder kretsen genomgående i alla sina apparater, åtminstone i förra generationen. I Linn Ikemi satt det 12 st. opa 604, både till I/V omvandling samt buffert,samt till de balanserade utgångarna. Deras cd-spelare sägs ju låta åt det " analoga " hållet. Kan det, enligt dig, bero till viss del på valet av IC ?

Vilka favorit IC:s har du, Peter ?

Väl mött.
V.H. Richard.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-02-14 16:10

Peter,

Om man ordnar så att man har en mycket stor reservoar så åtgår det mindre ström för att fylla reservoaren men ju större reservoar desto lägre impedans har den och strömpulserna ökar i takt med att impedansen minskar.

Så.. blev det mer eller mindre ström? :)

Vi hade en diskussion här för nåt år sen.. herrar Morello samt Öhman m.fl deltog.

Minns inte vad slutsatsen i den diskusisonen var.

Nåväl, idealet måste väl vara en STOR kondingbank med en relativt hög impedans mellan likriktare och bank. Hur denna höga impedans realiseras, av en resistans eller utformas som ett C-L-C filter (ja dom kallar denna typ av nätdel för detta over there), kan väl lämpligen styras av den aktuella applikationen.

/Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-14 16:20

Piotr

Jag menar för att kontinuerligt fylla på reservoaren.

Då man startar upp apparaten och kondensatorerna är tömda så åtgår det naturligtvis mer ström för att fylla reservoaren i startögonblicket.

Sedan är det är strömuttaget i lasten som i slutändan bestämmer strömpåfyllningen i reservoaren.

Richard, jag har inte hållit på med OPampar sen början på 90-talet.

Idag skulle jag prova de där nyutvecklade High End OPamparna som det skrivs om i amerikanska hifiblaskor. Är det National som gör OPamparna? Jag kommer inte ihåg. Ska kolla upp det.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-02-14 16:30

Peter, din förklaring är intressant, jag har varit inne i de banorna med PI-filter på nätdelen , nackdelen är att spolar med tolerans för DC blir stora om de inte skall gå i mättnad vid stora strömpulser.

Och skärmningen så klart!!! En spole är värre en än ledare på att generera magnetfält

Tips på OPs som har bra data

NE5534, OPA2134 (pris/prestanda winner all time, dessutom mumlas det om lite lyssningstester mm i databladet vilket nog måste sägas vara ett stort steg för Burr Browns hårdkokta mäta-designa-ingenjörer)

För att ta mig friheten o svara i Peters ställe när det gäller coola OPs med så låg distortion att det inte finns något sätt att mäta den direkt:
"coola op is the shit"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-14 17:02

Jag använder ringkärneformade drosslar med ett magnetmaterial som är bra vid mättnad. Om jag inte minns fel så mättas mina slutstegsdrosslar vid 70 ampere. :D Det räcker för mig. Strålningen är inte så stor som med andra typer av drosslar. Funderar på att bygga in dom i µ-metall för nollstrålning åt alla håll o kanter.

Kan nämna att jag hade 17 dB lägre utstrålad HF ur slutstegen i basmodulen som jag byggde åt SMS med 500 W ICEpower slutsteg i än vad B&O själva åstadkom med samma slutsteg. Detta var enligt B&Os CE märkningsprotokoll i jämförelse med CE-märkningsprotokollet för SMS basmodul. I denna konstruktion var nätdelen switchad d v s utan mina drosslar men väl med befintliga ICEpowerdrosslar + en massa andra filter på alla inkommande och utgående kablar.

I själva verket kunde mätlabbet inte detektera någon förhöjning av HF i deras HF-täta lokal i förhållande till bakgrundsstrålningen d v s då slutsteget var helt avslaget och frånkopplat från nätet. Då kände jag mig stolt. :)
Jag tror att denna isoleringsteknik går att applicera på andra apparater som t ex Blue Ray spelare som även tar CDskivor eller varför inte till en sån däringa HDD maskin.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-02-14 18:33

Rikki,

min nya favvo designer Bruno Putzeyz kan ju bygga grejor med låg dist och han har varit skeptisk till OP's men håller denna nya från National för att vara den bästa there is!

Ska testa den i min AD/DA såsmåningom.

/Peter

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-02-14 20:02

Chris_Lymme skrev:
Max_Headroom skrev:
Chris_Lymme skrev:Det vore ju roligt om det fanns en enkel fix så att alla LTS-are kunde "laga" sina F/E-korrekta CD-spelare. I smyg, förstås, så att inte IÖ får reda på det.

Finns att köpa rör-buffer-stegatt koppla in mellan t.ex.CD och förstärkare. Ger lite trevlig 2a tonsdist bl.a.

Har testat Musical Fidelitys buffertsteg men tyckte inte att det gav så mycket, egentligen. Ljudet blev lite mer glättigt och lättlyssnat men saknade karaktär.

En fråga som kan vara intressant är om det är enklare att bygga en icke färgande CD-spelare än en CD-spelare som färgar på ett visst, behagligt sätt.

Öhman kanske har lite upplysningar om det?

Intressant frågeställning, Chris.

H. Richard.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-02-14 22:41

Håller med.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-02-15 11:47

En fråga som kan vara intressant är om det är enklare att bygga en icke färgande CD-spelare än en CD-spelare som färgar på ett visst, behagligt sätt.

Tror jag inte det är.

/Peter

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2008-02-15 11:50

Piotr skrev:

Tror jag inte det är.

/Peter

Inte jag heller.
Dessutom finns det alltid några skivor i samlingen där just DEN färgningen förstör musiken, så det blir ju aldrig genomgående behagligt med färgning.
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-15 14:03

Chris_Lymme skrev:
Max_Headroom skrev:
Chris_Lymme skrev:Det vore ju roligt om det fanns en enkel fix så att alla LTS-are kunde "laga" sina F/E-korrekta CD-spelare. I smyg, förstås, så att inte IÖ får reda på det.

Finns att köpa rör-buffer-stegatt koppla in mellan t.ex.CD och förstärkare. Ger lite trevlig 2a tonsdist bl.a.

Har testat Musical Fidelitys buffertsteg men tyckte inte att det gav så mycket, egentligen. Ljudet blev lite mer glättigt och lättlyssnat men saknade karaktär.

Öhman kanske har lite upplysningar om det?

Det där är ju en psykologisk fråga faktiskt. :wink:

"Icke färgande" är en väldigt tydligt definierad egenskap, medan en som "färgar på ett visst sätt" är en som har egenskaper som man får förmoda måste bedömas helt subjektivt.
(Det går inte att undersöka med någon metod påminnade om F/E-lyssning, att färgningen verkligen är på det där vissa viset, med mindre än genom att jämföra med en annan, som färgar precis rätt.)

Så jag tror det är rimligt att förmoda att den som gör en CD-spelare som färgar på ett "visst behagligt vis" kommer att vara mera tolerant för små avvikelser runt de där "behagliga egenskaperna". :wink:

Men oräknat detta är det nog inte svårare att optimera apparategenskaperna till "ingen färgning" än att få en apparat att låta på ett visst vis, med samma hyperprecision.

Däremot finns det ju en specialsvårighet om målet är "ingen färgning", och det är att man har även systemegenskaperna att handskas med. CD-systemet som sådant har ett S/N-förhållande som är en hörbar degradering jämfört med verkligheten, och det kommer man inte runt hur bra CD-spelare man än gör. :? Men hur stort problem det är kan man diskutera. Jag skulle gärna ha sett att det givits 24 eller i varje fall 20 bitars upplösning.

Men - trådskaparens fråga, hur gör man för att få ljudet mera mjukt och öronvänligt?, skulle jag vilja kommentera på ett helt annat sätt än någon gjort hittills i tråden. Min respons blir en fråga tillbaka:

Om konsekvensen av förefintliga inspelningar spelade genom en rimligt transparent kedja är att människor tycker att det inte låter tillräckligt bra - varför skall just CD-spelaren utnämnas till problemet, och få uppdraget att åstadkomma en mjuk och öronvänlig färgning?

CD-spelaren är ju inte skyldigare till problemet än någon annan del av kedjan.

Eller med andra ord: Jag får för mig att trådfrågan på något sätt lyckats väva in en antydning om att CD-spelarna är problemet, och att de därför behöver (borde) tillhandahålla medicinen, men det ifrågasätter jag å det bestämdaste! :twisted:

I varje fall om man talar om CD-spelare som apparater som skulle representera en massa systemproblem. Visst finns en viss oundviklig brusnivå som inte går att bli av med, men bortsett från det är CD-systemet vädigt styvmoderligt behandlat, och de fel och fulheter som människor lider av när de spelar CD är varken CD-spelarnas fel (apparatfel) eller CD-systemets fel (systemfel). Det är nästan alltid andra saker som är problemet!

Det kanske kan verka vara ett vågat påstående, men det är min uppfattning efter att ha ägnat en himla massa tid åt att kartlägga vad det finns för orskaer till de icke-optimala ljudupplevelser som klingar i hemmen.

Kort sagt: Synpunkter som "Chris Lymme och Bill 50x är t.ex. inte så förtjusta i ljudet" tycker jag är lite olyckliga, eftersom de sementerar missuppfattningen att det skulle vara CD-systemets egenskaper som sådana, eller apparat-tillkortakommanden som varit problemet.

Synpunkten: "Peter Stendl påstår i en annan tråd att mediet misslyckats att övertyga konsumenterna om att det är ett välljudande sådant", har liknande tendens, det låter det vara underförstått att mediet har något med brist på välljud att göra.

Jag vet att han underförstår motsatsen, alltså att mediet INTE bär skulden. Men det citerade kan få någon att tro att en kritik mot mediet skall underförstås.

Missförstå mig inte - jag påstår inte att CD-spelare är varken perfekta eller identiska med varandra, bara att de fel som en normal lyssnare tycker sig höra där hemma vid spelning av CD (när fel upplevs), nästan undantagslöst domineras av andra problem än de som har med CD-spelaren eller CD-systemet att göra.

Att då söka lösningen på det STORA problemet endera genom att nittpicka med kretslösningar* eller att försöka hitta en metod att "färga snyggt", är båda irrfärder.

När CD låter illa beror det pratiskt taget alltid på något av följande fall:

1. Programmaterialet låter just så illa.

2. Programmaterialet låter egentligen bättre (vilket hördes på de äldre vinylutgåvorna) men är för utgiving på CD söndermastrat så att det låter så illa.

3. Ens egna anläggning ställer till med ljudkvalitetsproblem både på grund av egen distorsion (gäller hela anläggningen) och på grund av att den inte adresserar stereosystemfelen och motverkar dem (gäller främst högtalarna).

4. Rummet man spelar i adderar förfulande ljud i sådan utsträckning att det inte låter kul att lyssna på inspelningarna man spelar på CD.

Egenskaperna som beskrivs i punkt 4 och punkt 3 bör man ta hand om på platsen (rum + högtalare), men de i punkt 2 och 1 kan tas om han om i princip var som helst i kedjan. Vi kan inte gå tillbaka om fixa dem där det hade vart bäst att göra det, så vi får nöja oss med att kompensera dem, och dår är min uppfattning denna:

Det vilktiga är inte var denna kompensation (som får ljudet att låta mjukt och behagligt) ligger någonstans i kedjan, utan det viktiga är att det är en kompensation som är borkopplingsbar. Kompensation av fel som bara finns ibland, vill man ju bara ha inkopplad ibland. Det är i varje fall min uppfattning.

Min uppfattning är att det logiska är att lägga sådana funktioner någonstans antingen i kontroll/förförstärkaren (/förstärkaren/receivern, om man inte har delarna uppdelade) eller i dess närhet. Att den skall sitta i just CD-spelaren verkar bara konstigt, tycker jag.

Kompensation av sönderkomprimering låter sig inte göras med några rimliga medel. Men - ofta kan man ta hand om vissa av de mest illa ljudande konsekvenserna av kompressionen - de klangliga.

Kompression leder ofta till att registret runt 3,5 kHz (som från levande musik aldrig blir starkare i förhållande till grundtonerna än vad man upplever vara behagligt, eftersom fula ljud som finns live, med tiden som domare, har valts bort :P ) blir "igenfyllt" (en kompressor lyfter ju hänsynslöst och utan urskillning, och lyfts något mer än något annat, så är det just det som var tillbakahållet från början :( ), och det blir olidligt att lyssna på programmaterialet på högre ljudstyrka än mycket svagt. Denna klangliga bieffekt av kompressionen kan motverkas med ett anti-filter för detta register.

I övrigt är många inspelningar behäftade med en massa obehagliga klangfel (inte sällan beroende på brister i monitorlyssningar med eller utan att vara i kombination med typiska fel som hamnar på inspelningar på grund av valda utrustningar, främst mikrofoner), och även dessa klangfel går ju med fördel att kompensera.

Jag skrev för 18 år sedan en artikel om grunden till många av de vanligaste "oavsiktliga" klangfelen på inspelningar. I artikeln fanns även ett förslag till hur de skulle kunna kompenseras. Anti-filtret hette Noolom.

Om det finns intresse av det och någon är intresserad av att sätta sådana i produktion (färdiga eller i byggsats) i modern reviderad variant, till självkostnadspris, så bjuder jag med glädje på själva konstruktionen. Gör man den batteridriven blir det en mycket enkel konstruktion (kretskortet kan göras 4 * 6 cm stort). Den kan alltså byggas på ett litet kretskort där det även finns knappkontakter för två 9V-batterier och där både RCA-kontakter och omkopplare sitter direkt på kortet.

Är någon intresserad av projektet?

(Jag försäkrar att den gör MÅNGA CD som upplevdes som i det närmaste ospelbara, fullt spelbara. :) )

Vh, iö

- - - - -

*Därmed inte sagt att nittpickande med kretslösningar för att optimera prestanda hos enskilda apparater inte är av godo, det är det definitivt och det gör apparaterna bättre om man vet vad man gör, men det är åtgärder som inte hjälper knappt ett endaste något mot de totalt dominerande problemen som drabbar de som lyssnar på inspelningar, mixade, mastrade, lagda CD, avspelade i CD-spelare, nivåkontrollerade i kontrollförstärkarkretsar, förstärkta i slutsteg, omvandlade till ljud i högtalare och sedan påverkade av tidiga reflexer och efterklang i lyssningsrummet.

Edit: Röd text tilllagd.
Senast redigerad av IngOehman 2008-02-25 02:43, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-02-15 14:13

Separat Noolom-tråd FTW!
...perspektiv...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-02-15 14:42

Tack Ingvar för detta lärorika inlägg!

Jag menade inte att trådens syfte på något sätt skulle vara att ogiltigförklara cd-systemet som sådant.
I verkligheten väljer ju en del (men inte alla ) audiofiler cd-spelare som färgar ljudet, därför att man subjektivt gillar det. Ibland tror köparen dessutom att det färgade ljudet är ett ofärgat sådant.
Att ljudet kanske inte är F/E transparent bortser man ibland från.
Ibland väljer köparen ett färgat ljud med ren vilja.

Jag tyckte därför att det skulle vara trevligt med en rent subjektiv tråd som denna, där avsikten inte varit att degradera cd-systemet ( som ju är bra ), utan istället belysa de olika tankar som finns kring olika konstruktionsfilosofier bakom cd- spelare.
Sedan kan man ju säkert tycka att vissa konstruktionsinlägg är litet tokiga ( inte minst från min sida ) - detta är ju en subjektiv tråd, om den subjektiva ljudupplevelsen.

Jag tycker en del trevligt kommit fram, av de olika forummedlemmarna.

Tack Peter Stendl, Piotr, IÖ, Chris Lymme, ricki, Kaffekoppen, mfl.

H. Richard.
Senast redigerad av Richard 2008-02-15 14:54, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-02-15 14:45

guldfisk skrev:Separat Noolom-tråd FTW!

går OT i en i övrigt intressant och lärorik tråd:
det finns en tråd om detta redan. Sök så hittar du (jag har inte luskat ut hur man länkar)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-15 15:25

FTW?

Richard skrev:Tack Ingvar för detta lärorika inlägg!

Jag menade inte att trådens syfte på något sätt skulle vara att ogiltigförklara cd-systemet som sådant.
I verkligheten väljer ju en del (men inte alla ) audiofiler cd-spelare som färgar ljudet, därför att man subjektivt gillar det. Ibland tror köparen dessutom att det färgade ljudet är ett ofärgat sådant.
Att ljudet kanske inte är F/E transparent bortser man ibland från.
Ibland väljer köparen ett färgat ljud med ren vilja.

Håller såklart med om allt det där.

Ville bara säga att jag inte ser något skäl till att tillgripa några speciella "förskönande" trick i CD-spelaren, som skiljer sig från de "förskönande trick" som man skulle tillgripa någon annanstans i kedjan, för att göra totalresultatet av samma kedja trevligare att lyssna till. Syftet är ju detsamma - att skapa något man gillar bättre.

Man lyssnar ju alltid på HELA kedjan, och är något fel (oavsett om felet i kejdan ligger före eller i den egna kedjan (hifi-apparaterna man äger)) så vill man ju kompensera det, om man nu vill det. Det är endast om ett fel uppstår i en specifik apparat som det kan vara en poäng att istället för att kompensera det, åtgärda det.

Jag tyckte därför att det skulle vara trevligt med en rent subjektiv tråd som denna, där avsikten inte varit att degradera cd-systemet ( som ju är bra ), utan istället belysa de olika tankar som finns kring olika konstruktionsfilosofier bakom cd- spelare.

Okej. Alltså ventilera tankar om hur man åstadkommer färgningar i just en CD-spelare?

Helt ok, men jag har inget att tillföra. Jag vill inte göra det nämligen (åstadkomma färgningar som sitter fast i en apparat).

"Vanliga problem i CD-spelare och hur de kan undvikas" skulle jag i och för sig kunna skriva en massa om, men det är ju inte vettigt att angripa sådana ur en helt subjektiv synvinkel, där ursprungstrohetsperspektivet inte finns med. :?

Då trevar man bara omkring i blindo.

Sedan kan man ju säkert tycka att vissa konstruktionsinlägg är litet tokiga ( inte minst från min sida ) - detta är ju en subjektiv tråd, om den subjektiva ljudupplevelsen.

Jo, det tyckte jag att jag förstod, och det var förför jag tyckte att placeringen av den där "mjuka trevliga" färgningen inte var det viktiga. Utan att det viktiga var att en sådan "effektkrets" (det heter ju så i proffsvärlden) är urkopplingsbar, alltså att den inte permenentas som en konstruktionsdetalj i en CD-spelare.

Jag tycker en del trevligt kommit fram, av de olika forummedlemmarna.

Tack Peter Stendl, Piotr, IÖ, Chris Lymme, ricki, Kaffekoppen, mfl.

H. Richard.

Jag tyckte det var en intressant fråga, inte minst var det intressant att ifrågasätta dess infallsvinkel. 8) Så det gjorde jag.

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-15 16:29

Jag vill ge en kort kommentar till det som Ingvar skrivit.

Ingvar skriver följande:
Kort sagt: Synpunkter som "Chris Lymme och Bill 50x är t.ex. inte så förtjusta i ljudet" tycker jag är lite olyckliga, eftersom de sementerar missuppfattningen att det skulle vara CD-systemets egenskaper som sådana, eller apparat-tillkortakommanden som varit problemet.

Synpunkten: "Peter Steindl påstår i en annan tråd att mediet misslyckats att övertyga konsumenterna om att det är ett välljudande sådant", har liknande tendens, det låter det vara underförstått att mediet har något med brist på välljud att göra.

Det som jag menar är just det som jag åtminstone försökte skriva nämligen att mediet är ett välljudande sådant d v s underförstått är att jag definierar det i och med detta som välljudande, men att man misslyckats med att övertyga konsumenterna om detta. Misslyckandet är alltså i själva övertygelsen och inte i mediet som sådant.

Nåt annat anser jag mig inte själv ha påstått. Jag hoppas att min förklaring räcker, jag kan nämligen själv inte riktigt se hur det kan tolkas på annat sätt.

Jag anser att det är av flera orsaker som man misslyckats i själva övertygandet, men jag kommer inte att gå på detta eftersom det är ej frågan i den här tråden.

Som jag har förstått så frågar trådskaparen Richard detta:

Det vore också intressant med input från Ingvar Öhman.
Hur konstuerar man, enligt dig, en "öronvänlig cd-spelare" ?

Här står ingenting skrivet om mjukt. Jag har därför utgått från att det inte är mjukt ljud som gäller utan enkom öronvänligt. För mig betyder öronvänligt samma sak som transparent ljud d v s icke-färgande. Så har jag tolkat det hela. Ljudet i konserthuset är för mig öronvänligt och jag kan bara utgå från min egen värdering. Andra får ha sin värdering.

T ex är en mjuk pianoklang för mig samma sak som en icke-transparent pianoklang. För mig har t ex pianot hårda klanger och inte mjuka. Jag gillar inte mjukt ljud. Jag gillar heller inte vasst ljud eller gällt ljud fast naturligtvis under förutsättning att originalljudkällan som man vill återge inte har ljust eller vasst eller gällt eller mjukt ljud.

Ingvar Öhman skriver detta:
Att då söka lösningen på det STORA problemet endera genom att nittpicka med kretslösningar eller att försöka hitta en metod att "färga snyggt", är båda irrfärder.*

*Därmed inte sagt att nittpickande med kretslösningar för att optimera prestanda hos enskilda apparater inte är av godo, det är det definitivt och det gör apparaterna bättre om man vet vad man gör, men det är åtgärder som inte hjälper knappt ett endaste något mot de totalt dominerande problemen som drabbar de som lyssnar på inspelningar, mixade, mastrade, lagda CD, avspelade i CD-spelare, nivåkontrollerade i kontrollförstärkarkretsar, förstärkta i slutsteg, omvandlade till ljud i högtalare och sedan påverkade av tidiga reflexer och efterklang i lyssningsrummet.

Min fråga till dig Ingvar Öhman är:
Är det mina inlägg i tråden som du anser vara nittpickande med kretslösningar?

Som tillverkare av utrustning för ljudåtergivning så väljer jag att försöka optimera varje enskild produkt för sig genom att bygga bort de faktorer i varje enskild produkt som bidrar till att minska transparens. Kedjan är lång från konserthus eller ljudstudio till vår hjärna som är slutdestinationen. Att på något sätt försöka motverka någon annan svag del i kedjan genom att införa motfel i en apparat får andra syssla med.
Det står alla fritt fram att försöka lösa problem på sitt eget sätt. Men kom ihåg, jag väljer mitt sätt.

Jag har blivit ombedd genom ett PM att ur min synvinkel svara på frågor. Det har jag försökt göra. Ur detta PM har jag fått den uppfattningen att tråden är till för att öka förståelsen i att konstruera en icke färgande CD-spelare och detta just för att öka ljudkvaliteten för att öka den subjektiva förståelsen för att mediet är bra. Jag nappade på denna begäran just därför att jag tycker att det är en bra ide eftersom jag tycker mediet är bättre än utförandet av många CD-spelare och speciellt tyckte jag det var en bra ide därför att vi tillsammans kanske kunde tillföra något.

Vad jag förstår har du blivit ombedd att svara på frågor ur din synvinkel och din synvinkel om oss andra våra synvinklar har du ju nu redogjort för.

För mig är lösningen på det stora problemet att jag gör min del av det stora genom att lösa den del i problemställningen som berörs av just den produkt som jag utvecklar.

Jag hoppas att jag har lyckats bringat lite klarhet över hur jag tänker.

Jag vill påpeka att detta mitt inlägg är skrivet som ett svar på Ingvars inlägg skrivet 13:03. Om det på tråden har kommit mer inlägg efteråt vet jag inte. Jag har hållit på att skriva mitt inlägg sen 13:08 ungefär.

Väl mött
PS

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-15 17:43

IngOehman skrev:Synpunkten: "Peter Stendl påstår i en annan tråd att mediet misslyckats att övertyga konsumenterna om att det är ett välljudande sådant", har liknande tendens, det låter det vara underförstått att mediet har något med brist på välljud att göra. .

Den kopplingen tycker iallafall jag är rätt svår att göra.

Läser man det Peter skriver tycker jag han påstår, och förmedlar att han har direkt motsatt åsikt.

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2008-02-15 20:23

rikkitikkitavi skrev:
guldfisk skrev:Separat Noolom-tråd FTW!

går OT i en i övrigt intressant och lärorik tråd:
det finns en tråd om detta redan. Sök så hittar du (jag har inte luskat ut hur man länkar)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ght=noolom

TADA !
Öhman får gärna utveckla detta, låter högst intressant.
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-25 02:57

petersteindl skrev:Jag vill ge en kort kommentar till det som Ingvar skrivit.

Ingvar skriver följande:

Synpunkten: "Peter Steindl påstår i en annan tråd att mediet misslyckats att övertyga konsumenterna om att det är ett välljudande sådant", har liknande tendens, det låter det vara underförstått att mediet har något med brist på välljud att göra.

Det som jag menar är just det som jag åtminstone försökte skriva nämligen att mediet är ett välljudande sådant d v s underförstått är att jag definierar det i och med detta som välljudande, men att man misslyckats med att övertyga konsumenterna om detta. Misslyckandet är alltså i själva övertygelsen och inte i mediet som sådant.

Nåt annat anser jag mig inte själv ha påstått. Jag hoppas att min förklaring räcker, jag kan nämligen själv inte riktigt se hur det kan tolkas på annat sätt.

Jag anser att det är av flera orsaker som man misslyckats i själva övertygandet, men jag kommer inte att gå på detta eftersom det är ej frågan i den här tråden.

Som jag har förstått så frågar trådskaparen Richard detta:

Det vore också intressant med input från Ingvar Öhman.
Hur konstuerar man, enligt dig, en "öronvänlig cd-spelare" ?

Här står ingenting skrivet om mjukt. Jag har därför utgått från att det inte är mjukt ljud som gäller utan enkom öronvänligt.

Njae.. I ursprungsfrågan stod:
Richard skrev:Min första fråga är, eftersom det finns så många kompetenta audioingenjörer på detta forum- hur gör man för att få ljudet mera mjukt och öronvänligt ? ( att det innebär en objektiv försämring är jag fullt medveten om ).

petersteindl skrev:För mig betyder öronvänligt samma sak som transparent ljud d v s icke-färgande. Så har jag tolkat det hela. Ljudet i konserthuset är för mig öronvänligt och jag kan bara utgå från min egen värdering. Andra får ha sin värdering.

T ex är en mjuk pianoklang för mig samma sak som en icke-transparent pianoklang. För mig har t ex pianot hårda klanger och inte mjuka. Jag gillar inte mjukt ljud. Jag gillar heller inte vasst ljud eller gällt ljud fast naturligtvis under förutsättning att originalljudkällan som man vill återge inte har ljust eller vasst eller gällt eller mjukt ljud.

Ingvar Öhman skriver detta:
iö skrev:Att då söka lösningen på det STORA problemet endera genom att nittpicka med kretslösningar eller att försöka hitta en metod att "färga snyggt", är båda irrfärder.*

Min fråga till dig Ingvar Öhman är:
Är det mina inlägg i tråden som du anser vara nittpickande med kretslösningar?

Nej, min kommentar berör frågeställningen, som efterlyser "kompenserande färgningar" - inte ditt inlägg, som jag i det stora hela uppfattar som ett inlägg som inte besvarar frågan.

(Vilket ju inte mitt heller gjorde :oops:, eftersom jag uppfattar frågan som irrelevant. Men att diskusionen startade är ju självklart en bra konsekvens. Även "felställda frågor" kan vara bra och leda till mycket kreativa och bra diskussioner! :) All heder till Richard!)

petersteindl skrev:Som tillverkare av utrustning för ljudåtergivning så väljer jag att försöka optimera varje enskild produkt för sig genom att bygga bort de faktorer i varje enskild produkt som bidrar till att minska transparens. Kedjan är lång från konserthus eller ljudstudio till vår hjärna som är slutdestinationen. Att på något sätt försöka motverka någon annan svag del i kedjan genom att införa motfel i en apparat får andra syssla med.

Det är en uppfattning som jag delar, som du vet. Och har haft i hela mitt audioaktiva liv, det vill säga ändå tillbaka från 60-talet.

petersteindl skrev:Jag har blivit ombedd genom ett PM att ur min synvinkel svara på frågor. Det har jag försökt göra. Ur detta PM har jag fått den uppfattningen att tråden är till för att öka förståelsen i att konstruera en icke färgande CD-spelare och detta just för att öka ljudkvaliteten för att öka den subjektiva förståelsen för att mediet är bra.

Jag blev också ombedd att delta, men uppfattade tråden som en fråga om hur man skall färga CD så att det låter bra, vilket jag inte ville svara på. :wink:

(I frågan innehölls ju både fraserna "mjukt ljud" och ett förtyligande om att det handlade om "objektiv försämring". Jag tyckte det var svårt att tolka det som något annat än en fråga om hur man skulle färga så att det skulle bli bra, "trots" CD-systemets tillkortakommande. Därför lade jag själv tyngdpunkten vid att klargöra att CD-systemet inte är ett problem som är ens i närheten av att vara huvudskuld för det dåliga ljud som många CD innehåller, eller som så ofta ställs till med senare i kedjan.)

petersteindl skrev:Vad jag förstår har du blivit ombedd att svara på frågor ur din synvinkel och din synvinkel om oss andra våra synvinklar har du ju nu redogjort för.

Njae, det var inte min mening att det skulle uppfattas så. :o

Jag har kommenterat ursprungsfrågan (som jag uppfattade den) ur min synvinkel, och jag har konstaterat att mitt svar skiljer sig mycket från det som alla andra givit. Det är väl bra? :)

Om alla svarade lika kunder det ju räcka med ett svar.

Min ambition med det jag skrev var att "ogiltigförklara" ursprungsfrågans ansats, och klargöra att det som behövs är åtgärder som tar hand om felen, och inte åtgärder som kompenserar ett påhitt om ett undermåligt medium.

Det sistnämnda behövs inte, eftersom mediet inte är undermåligt! :wink: (Hur många som än tror att det är det*)

Vh, iö

- - - - -

*Sakfrågors sanna svar har inget med majoritetsuppfattningar eller demokrati att göra. Massmissförstånd är inga ovanligheter. 8)

Edit: Några små tillägg och stavningsrättningar.
Senast redigerad av IngOehman 2008-02-25 03:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-25 03:10

Ok, Ingvar

Efter telefonsamtal och ditt svar i tråden känns frågan utredd. Skilda svar ger en större helhet, ty vi ser ju ur varsin synvinkel.

Lycka till med att stiga upp i dag på morgonen. :D

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-25 03:32

Det blir nog inte så svårt. Det är ju inte förrän vid 9 jag skall upp, och än på ett tag behöver jag inte gå och lägga mig, däremot skall jag ju hinna med en himla massa saker innan jag går och lägger mig.

Bland annat tror jag att jag skall sätta igång och laga middag snart. Det skall bli gott! :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2008-02-25 13:32

IngOehman skrev:Bland annat tror jag att jag skall sätta igång och laga middag snart. Det skall bli gott! :wink:

Borde det inte kallas något annat än middag så där dags? :) Hur som
helst: Vad blev det för något gott?

(Eller vad brukar det bli för något gott när Ing. lagar middag, undrar jag
nog i själva verket. :o )

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-25 15:00

Ingvar, sen när har du börjat med vanlig sketen svennistid för middagar? 8O

De e ju löjligt, jag e djupt chockerad, du brukar ju aldrig käka middag klockan kl 6 pm 8O

Du får ta å skärpa dig. :) Middagar skall käkas klockan 9 pm inte på såna där löjliga lagomtider som klockan 6 pm som vanliga medelsvenssonfamiljer med ungar, hund å V70 gör :D Nu fåru fan ta å skärpa dig! :?

Vi pratar ju naturligtvis Los Angeles time :D för det är ju den som gäller, eller hur. :D Thou shalt käka middagar klockan 06:00 -06:30 på morron svensk tid, hajjaru! :D

PS

Föregående

Återgå till DIY-forum