Hur placera två A1:or på denna vägg?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steelth

Hur placera två A1:or på denna vägg?

Inläggav steelth » 2008-02-05 00:15

Bild
Bild

Precis till vänster om soffan på den vita väggen är en dörr, så placeringsutrymmet är inte bredare än på bilden. Antar att de ska sitta på den vita väggen bakom ryggen på den korta delen av soffan, men hur högt bör de sitta och åt vilket håll ska vinklingen på A1:orna vara - uppåt eller inåt?

Och ja, 2106:ans kartong passar utmärkt som soffbord :-)
Senast redigerad av steelth 2008-02-05 00:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-05 00:22

Om du bara använder två a1 så skall de definitivt sitta på sidoväggarna och inte på lyssnarbakväggen. Använder du 4 sy a1 så kan även då alla sätta på sidoväggarna, det vill säga två sitta på varje sidovägg.

Om du vill ha två på bakväggen så skall de sitta rätt glesta dock.

Man om du använder 6 stycken a1 kan definitivt två sitta på bakväggen, men de skall ändå sitta ganska glest. Hur glest de skall sitta kan jag inte svara på på grundval av ett fotografi.

Vh, iö

- - - - -

PS. Du borde minska bilderna till halva höjden och bredden, så de går att se utan att skrolla.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
steelth

Inläggav steelth » 2008-02-05 00:35

Problemet är att sidovägg saknas för höger surround, därav är jag lite kluven - hur jag placerar dem minst dåligt?

Bild

Mellan hörnet och dörren är det ungefär 150 cm, glesare går inte... Det skulle vara om jag placerar höger surround ovanför dörren, den skulle då hamna 100 cm ovan öronhöjd. Nackdelen blir då att sidoavståndet inte blir riktigt symmetriskt från lyssningspositionen. Men på sidoväggar är omöjligt tyvärr, om inte jag monterar höger surround med ett vinkeljärn ut från väggen, men det är inte aktuellt :-)

EDIT: Bilder fixade!
Senast redigerad av steelth 2008-02-05 00:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
steelth

Inläggav steelth » 2008-02-05 00:47

Kan man kompensera avsaknaden av sidoväggar med att placera A1:orna på bakväggen men med vinklingen inåt?

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-02-05 10:24

Naqref gjorde välan nån specialkoppling där två surroundburkar monterade "rygg mot rygg" stående på ett golvstativ hade samma funktion som en ensam burk placerad på vägg? Det kanske skulle gå att utnyttja nåt liknande här...
Back in black!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-05 14:33

Det är riktigt att en sådan uppstättning på sätt och vis motsvarar att den närmaste sitter på en vägg, men bara nästan, och skillanden är dessutom inte entydigt positiv.

Den bakre kommer förvisso att diffraktera ljud som motsvarar reflexionerna från en vägg bakom den främre, men dessutom kommer den att leda till en massa högfrekventa reflexioner från den vägg som är några meter längre bort ytterligare. Det är inte så bra...

Bättre är därför att helt enkelt sätta de surroundhögtalare som inte kan få någon vägg bakom sig på ett stativ med en lite platta som hjälper till lite i varje fall eller bygga en rimligt bred (3-4 dm?) stolpe från golv till tak att sätta dem på. Eller i brist därpå, utan någonting alls bakom sig. Det sistnämnda leder till att just denna högtalare förvisso kommer att bidra med ett något blodfattigt ljud, men det behöver inte betyda så mycket om de andra har bättre stöd från väggar. Det är ju summan av alla man hör.

Vh, iö

Användarvisningsbild
steelth

Inläggav steelth » 2008-02-05 16:22

Tack för att ni tar er tid!

Varken stativ eller bygga stödplatta är aktuellt tyvärr, och inom budgeten ryms bara två stycken A1:or.

Vilket av följande alternativ är minst dåligt? Det röda alternativet skulle sitta strax över öronhöjd och det blå ca 100 cm över öronhöjd. Samt vet någon om vinklingens riktning kan påverka? Eller ska de alltid monteras med vinklingen uppåt?

Bild

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-05 19:17

Med reservation för att jag inte kan bedöma proportionerna med någon större noggrannhet av de där bilderna föreslår jag att du trots allt sätter den vänstra surroundhögtalaren på vänterväggen, och den högra surroundhögtalaren på ett högt stativ. Den behöver ju inte stå där när man inte använder den. Såhär:

Bild

Om du inte gillar den lösningen skulle jag föreslå att du sätter den vänstra på vänsterväggen rätt nära hörnet, liggande så att den pekar snett framåt, det vill säga sitter med botten mot bak(lyssnar)väggen och rymmen mot sidoväggen - och den högra på likande sätt BORTOM dörren, liggande på samma vis, alltså så att den vänder sin "botten" mot väggen och sticker ut i rummet med toppen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
steelth

Inläggav steelth » 2008-02-05 22:53

Nu låter jag nog väldigt osammarbetsvillig, men ponera att enda alternativen är att ha högtalarna med dess rygg mot bakväggen och endast enligt röd eller blå markering. Vilket alternativ är då bäst? Och är det alltid rekommenderat att ha a1:ornas sluttande elementplacering pekandes uppåt, även vid denna ooptimala placering? Man kan inte låta dem vinklas inåt - eller rent ut av nedåt?

Eller är det kanske så att man inte kan utnyttja A1:ornas potential vid en sådan här placering utan bör titta på någon annan surroundhögtalare? Skulle det bli bättre med dipoler eller omnipolära högtalare (typ Mirage Nanosat, monterade uppochned)?

Att ha en lägenhet på 24 kvadrat har sina begränsning när det gäller hemmabio :cry:

BalticJohan

Inläggav BalticJohan » 2008-02-15 21:48

Nu är jag ingen expert på ljudlösningar - men varför inte sätta en av högtalarna på dörren...

mvh / Johan

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-02-15 22:00

Jag håller med BalticJohan, varför inte sätta ena a1:an på dörren?

Det är inget problem med kablaget, det drar man bara mot sidan som har
gångjärn o att fästa den är ju inga problem heller.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-02-16 13:50

steelth skrev:Nu låter jag nog väldigt osammarbetsvillig, men ponera att enda alternativen är att ha högtalarna med dess rygg mot bakväggen och endast enligt röd eller blå markering. Vilket alternativ är då bäst? Och är det alltid rekommenderat att ha a1:ornas sluttande elementplacering pekandes uppåt, även vid denna ooptimala placering? Man kan inte låta dem vinklas inåt - eller rent ut av nedåt?

Eller är det kanske så att man inte kan utnyttja A1:ornas potential vid en sådan här placering utan bör titta på någon annan surroundhögtalare? Skulle det bli bättre med dipoler eller omnipolära högtalare (typ Mirage Nanosat, monterade uppochned)?

Att ha en lägenhet på 24 kvadrat har sina begränsning när det gäller hemmabio :cry:

Alltså, utan att vara kunnig i sakfrågan, men är det inte läge nu att helt enkelt testa olika positioner ? Du borde ha underlag nu att gissa dig till vad lyssningsresultaten kan bero på, s a s.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-02-16 20:37

Varför inte sätta den ovanför det vita groggbordet, de som sitter där vill nog också höra att det är flerkanal. :D

Användarvisningsbild
steelth

Inläggav steelth » 2008-02-17 17:05

Att sätta den på dörren var ett väldigt kreativt förslag :-) Tyvärr är det barnsligt lyhört till grannen toa-till-toa, därför är den dörren alltid stängd.

Och visst är det bäst att testa sig fram, men en del av syftet med tråden var att reda ut om det var lönt att skaffa sig ett par A1:or eller om andra högtalare skulle kunna göra jobbet bättre.

BalticJohan

Inläggav BalticJohan » 2008-02-17 22:42

Synd med lyhördheten - annars hade du haft en svängbar högtalare, justerbar för aktuell lyssningssituation och publiksammansättning :D
Johan

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-02-17 22:56

steelth skrev:Tyvärr är det barnsligt lyhört till grannen toa-till-toa, därför är den dörren alltid stängd.

Det har du fått lära dig den hårda vägen eller? :D

Användarvisningsbild
steelth

Inläggav steelth » 2008-02-18 17:47

niklas skrev:
steelth skrev:Tyvärr är det barnsligt lyhört till grannen toa-till-toa, därför är den dörren alltid stängd.

Jag väljer att inte göra nr två när jag hör att dom badar sina barn på andra sidan. Man vill ju inte förstöra dem med sina stridsrop vid så låg ålder :-)

BalticJohan

Inläggav BalticJohan » 2008-02-19 17:07

En variant på placering av högtalaren kan ju vara på insidan av dörren - som spelar upp din film i motfas (eller vad det heter på ljudspråk) så att ljudet försvinner, eller kanske något annat trevligt ljud för grannen.

Nu vet jag inte hur seriöst detta är, du måste ju ha en högtalare till till att börja med... :) Å andra sidan får du en högtalare på muggen :D

Säg till när du inte vill ha fler kreativa förslag från mig... det tar nämligen inte slut... kom just på ett placeringsförslag till...

Johan

Användarvisningsbild
steelth

Inläggav steelth » 2008-02-19 19:50

Keep em coming! Jag har förmodligen redan bestämt mig ändå :-)

Har även funderat på att fylla badrummet med fogskum för att få ordning på basen, men det för genast andra problem med sig.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-02-19 19:57

steelth skrev:
niklas skrev:

Jag väljer att inte göra nr två när jag hör att dom badar sina barn på andra sidan. Man vill ju inte förstöra dem med sina stridsrop vid så låg ålder :-)

:lol: :)

Användarvisningsbild
steelth

Inläggav steelth » 2008-02-19 22:06

Förresten, hur kommer det sig att det vid ett (1) par A1:or rekommenderas att placera dem framför sig (se IÖ:s bild)? Tanken är ju att ljudet ska komma bakifrån?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-19 22:53

Det är väldigt bra spridning på dem och de surroundljdet är ju inte bara bakifrån...

BalticJohan

Inläggav BalticJohan » 2008-02-19 22:59

steelth skrev:Keep em coming! Jag har förmodligen redan bestämt mig ändå :-)

Har även funderat på att fylla badrummet med fogskum för att få ordning på basen, men det för genast andra problem med sig.

Kan ju göra saker och ting komplicerat - att fylla med fogskum alltså - är osäker på om det är värt det :D

Men till min variant av upphängning:
- först tänkte jag att du kan hänga högtalaren i en talja, så kan du hissa upp den i taket när du inte lyssnar, på så sätt kan du också experimentera med bästa spelhöjd :D Alltså på samma ställe som IÖ förslår fast upphängd i stället.
- en utvecklad variant av det är att hänga takfästet för taljan i en travers, gärna böjd, så kan du åka med högtalaren - systemet borde kunna automatiseras så att det blir optimerat för olika typer av lyssningssituationer :)

Det var nog allt jag har att komma med i placeringsförslag...

Vad har du bestämt?

mvh Johan

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2008-02-19 23:53

steelth skrev:Förresten, hur kommer det sig att det vid ett (1) par A1:or rekommenderas att placera dem framför sig (se IÖ:s bild)? Tanken är ju att ljudet ska komma bakifrån?

Han rekommendera inte att det skall komma bakifrån, utan från sidan. Kanalerna heter faktiskt surrond left and right och skall vara omslutande från sidan. När man går till 6.1 eller 7.1 så fyller de sista extra kanalerna framför allt ut mitt bak. I min egen montering av A2 med 2st per surround kanal och 1 för varje center vänster bak och en för center höger bak, en så kallad 2+1+1+2 konfiguration så sitter sidohögtalarna en rakt ut åt sidan och en något framför denna. Det fungerar mycket bra även för 5.1 matrial som inte använder sig av center bak kanalerna.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
steelth

Inläggav steelth » 2008-02-20 00:28

wayfarer skrev:
steelth skrev:Förresten, hur kommer det sig att det vid ett (1) par A1:or rekommenderas att placera dem framför sig (se IÖ:s bild)? Tanken är ju att ljudet ska komma bakifrån?

Han rekommendera inte att det skall komma bakifrån, utan från sidan. Kanalerna heter faktiskt surrond left and right och skall vara omslutande från sidan. När man går till 6.1 eller 7.1 så fyller de sista extra kanalerna framför allt ut mitt bak. I min egen montering av A2 med 2st per surround kanal och 1 för varje center vänster bak och en för center höger bak, en så kallad 2+1+1+2 konfiguration så sitter sidohögtalarna en rakt ut åt sidan och en något framför denna. Det fungerar mycket bra även för 5.1 matrial som inte använder sig av center bak kanalerna.

Jo, jag är bekant med de olika uppsättningarna IÖ rekommenderar, dock var den här rekommendationen ny för mig - den med bara ett par högtalare.

Men säg att du skulle reducera dina sex bakkanaler till endast två, vore inte det naturligaste att låta det ensamma paret utgöra en mix av följande två par:
I (I I) (I I) I
snarare än att endast låta dem gestalta
I I I I I I

Enligt THX-rekommendation och liknande ska ju ett ensamt bakkanalspar sitta snett bakom lyssnare. Vad jag menar är; är IÖ:s surroundmoduler skapta på annat sätt och ska således placeras annorlunda för att ge motsvarande effekt?

Återgå till Wänner af Ino