Koffe skrev:subjektivisten >
Du har inte funderat på att byta musiksmak? Jag känner verkligen inte igen mej i det du skriver om mastring. Du verkar fungera som en magnet för dåliga inspelningar. Det leder mer till att fundera på om du inte borde börja lyssna på något annat istället? Ja - menar nyutgivningar av gamla hårdrocksskivor... Hur kul kan det bli? Prova att köpa något nytt istället.
Bara på skoj tittade jag igenom mina 10 senaste köpta (ej klassiska) skivor. Alla från små indie- bolag. Ingen är söndermastrad.

Totalt har jag väl en kanske 10 skivor som är sönderskruvade. Det får man väl anse vara ett olycksfall i arbetet.
Nä - du borde kanske börja lyssna på något annat istället. Jag menar... Du gillar verkligen inte produkterna.

Egentligen kanske jag inte borde svara på ditt inlägg, men jag gör det ändå.
1. Visst skiljer det mycket inom olika genrer, men den som sätter musiken främst ändrar nog inte musiksmak för att "fly" ett mastringsproblem som inte skulle behöva finnas där.
Jämför: Om man älskar spaghetti med köttfärssås, men beklagar att lunchrestaurangerna serverar sönderkokt pasta med en sås som mest består av tomat och morötter och vill diskutera
detta problem, tycker man kanske att "-Börja äta hambrugare iställlet!" eller "-Börja äta vegetariskt istället!" eller "-Börja äta fisk och skaldjur istället!", är en kommentar som har med frågan om hur
den mat man älskar och bryr sig om tillagas, att göra. Ett tillägg i stil med "du gillar ju verkligen inte produkten" är inte ett argument för att ge upp kampen om en väl tillagad Speghetti Bolognese.
Jag förstår att din kommentar var ett tips i all välmening, men det är ju helt olika frågor.
2. De grafer du visar är kanske inget skräckexempel anno 2008 på sönderkomprimering, men reagerar du inte på hur de låter så kan jag tycka att du ändå borde reagera på att hundratals ställen i varje låt som du visar - är utstyrda inom någon enstaka dB från klipping!
Om inte musiken är programmerad syntmusik så är det ju ett solklart exempel på att någon faktiskt har varit framma och komprimerat sönder musiken.
Att du tar fram de visade exempel som exempel på "icke sönderkomprimerad musik" visar snarast hur långt det gått med
acceptansen för åtgärderna.
Jag har massor av exempel på "utgivet fonogram" kontra "studioversion" där det utgivna fonogrammet är avsevärt mycket mindre skadat än i dina exempel, men där ingen människa med hörseln i behåll vill avstå från den oskadade studioversionen (när man väl får jämföra).
För några (nåja, 25...) år sedan hade de filer du visar definitivt varit ett skräckexempel. Idag betraktar du musiken ifråga som något som
inte förstörts av mastring

, trots att grafera visar i samtliga fall visar på musik som är så illa komprimerad (ehuru inte ultraextremkomprimerad) att transienter som antagligen spelats med rejält många dB skillnad i anslagskraft, nu är nästan identiska.
Kanske är det så att människor av idag (utan historiken och minnena) i gemen inte hör mastringsfelen som "fel" - men: Något syns mig vara väldigt konstigt när någon å ena sidan försvarar illa sönderkomprimerade fonogram och säger att de låter bra, men å andra sidan säger att CD-systemet är skitdåligt, och att ingenting på CD låter bra!
Hur går det ihop?
Jag tycker man kanske borde börja med att bestämma sig för om det låter bra eller inte! När man gjort det får man gå vidare och utreda vad det beror på att de fel som finns där, finns där.
(Det gäller då för dom som hör att det finns fel där, de andra kan luta sig tillbaka och njuta. Men vis av diskussionerna ser jag att det inte finns någon som menar att fel saknas, bara människor som vill skylla dem på något annat än vad de nog är.)
Att klaga på vissa fel (CD-systemfelen) som är tusen gånger mindre än mastringsfelen blir hur man än vänder sig underligt.
Ja - de grafer du visar illustrerar påverkan av mastringskomprimering som är ofantligt mycket större än CD-systemets intrinsiska fel.
Vh, iö
Edit: stavningsrättning och en parentes tillagd.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).