[/quote]Jag är inte så hemma i studiovärlden men det låter som om man hissar övre mellanregistret i stort sett jämnt vilket tex ger det där frasiga som nästan alltid ligger ovanpå röster. Instrument låter ofta hårt och tunnt för att kompensera för murkiga apparaters tillkortakommanden.
Men visst har du rätt i att många inte vet hur "the real thing" låter, eller kanske rent av inte bryr sig. Live musik låter på ett sätt, det är det man hör live. Det man hör i sina lurar eller i stereon/datorn är något annat. Ömsom vin ömsom vatten, så att säga!
/ B
Eftersom jag varit med vid en hel del inspelningar i studio kan jag bara hålla med dig. Den mellanregisterhöjning samt den hårdhet man upplever på framförallt pop/rock skivor ibland ,beror ofta, enligt min mening på två mycket vanliga digitala effekter:
1. Kompression ( skär bort basen och gör att allt låter lika högt- bra genom en dålig transistorradio eller bilstereo, dåligt genom en fin stereo. )
2. Exiters används. Mycket vanligt i popmusik, snarast legio.
Lägger till digitalt uträknade övertoner till originalistrumentet vid mixningen eller mastringen.
Detta är en underskattad ljudkvalitetsförstörare enligt min mening, eftersom det nästan alltid pratas om kompressorer på detta forum.
Exiters är lika stora välljudsfiender som kompressorn, enligt min mening
Exiter- effekterna gör att ljudet kan upplevas som tydligare genom en dålig transistorradio. men, det låter fruktansvärt genom en god anläggning.
Jag skulle personligen uppskatta att upp till 90 % av alla pop/rock inspelningar är behäftade med denna effekt, mer eller mindre.
( det är nog därför de resterande 10% låter fint.. )
Det intressanta är att exitereffekten inte användes under 60-70 talet. Då fanns den inte. Den har däremot använts flitigt på " remastered " skivor från sagda årtionden, tillsammans med digital kompression.
H. Richard.