Ett ämne som jag tycker inte riktigt är behandlat på faktiskt.se, trots försök. Det finns en del artiklar på aes, många som jag inte har dock.
Frekvensgång - javisst, här är en rak frekvensgång att föredra för ett neutralt ljud.
Distorsion - så låg som möjligt. Här finns bland de lägsta jag sett uppmätt på en mycket gammal konstruktion, nämligen Denon DL103R. Den har också koniskt nål! Här spelar VTA och stylus rake angle (SRA) en roll. Både pickupens VTA och SRA måste matcha skivans. Generellt är modernare skivor inspelade med 20° VTA, äldre använder lägre runt 15°. SRA har visat sig vara viktigare, ffa när man använder fine-line typer av nålar. Kan vara en orsak till varför Denonen uppvisar så låg dist, den är inte beroende av SRA.
Spårningsförmåga - här finns både hastighet och max amplitud med i ekvationen. Hastigheten tror jag de flesta konstruktioner klarar, men amplituden kan variera 70-100 µm. Här klarar så vitt jag vet två PUs nära 100 µm, återigen Denon DL103R samt AT-OC9II, båda MC. Är detta något generellt för MC, som inte MM klarar? Spårningen av innespår är helt avhängig nålgeometrin.
Kanalbalans och kanalseparation - torde spegla hur precis armaturen är monterad. Jag undrar om detta kanske har en mycket större betydelse än man tror? En taskig kanalseparation leder till ökad S/N. Här finns värden från 15 dB ner till 40 dB. Clearaudios MM-pickuper är ombyggda AT-95, använder sig av samma hus men med andra nålarmar, diamanter, upphängningar, kanske även magneter. De mäts individuellt och klassas därefter. Deras Talisman är en DL103 med annat skal och elliptisk nålspets.
T