Moderator: Redaktörer
Nefilim skrev:Jag var och lyssnade på Terry Bozzio för ett antal år sedan här i stan. Och snacka om dynamik då.. Jag har dessutom ett antal CD-skivor med honom, som jag spelat på anläggningar från 10KKr-500KKr utan att uppleva samma dynamik som irl..
Lazyworm skrev:Nefilim skrev:Vad är det för verkningsgrad på en bastuba, klarinett, trombone, trumpet osv..?
Verkningsgrad? Du menar ljudtryck vid maxblås?
Svante skrev:Är det inte så att du med dynamik menar höga ljudtryck utan distorsion?
Ett material med 40 dB dynamik låter väldigt olika om det spelas vid 40-80 dB eller 60-100 dB. Det är nog inte så ovanligt att det senare grötar ihop sig vid de högre nivåerna pga dist.
Nefilim skrev:Jo det är väl så.. Höga ljudtryck utan dist..Svante skrev:Är det inte så att du med dynamik menar höga ljudtryck utan distorsion?
Nefilim skrev:Ja men. Om man jämför med livespelningar så måste väl alla inse att det inte funkar via hifi, eller så har jag alltid lyssnat på undermåliga anläggningar, vilket jag inte tror..
Förutom det ovan beskrivna PA-systemet...
Du Almen kan säkert ha rätt i CD-inspelningarna, och om det är så att det brister i det ledet så blir jag jäkligt besviken..
Väldigt låg, skulle jag gissa.Nefilim skrev:Vad är det för verkningsgrad [maxnivå] på en bastuba, klarinett,..?
Litet högre.trombone, trumpet osv
Nefilim skrev:Jag har tyvärr inte lyssnat på dina högtalare Ingvar, men jag hoppas att det ges tillfälle ngn gång..
Nefilim skrev:Och vad är dynamik egentligen??
Nefilim skrev:Håller med dig Ingvar. Alla hifi-anläggningar jag lyssnat på är nog undermåliga...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster