Dynamik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-02-18 21:15

...
Senast redigerad av Nefilim 2008-02-18 21:18, redigerad totalt 2 gånger.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-18 21:15

BertilAlving skrev:...i vissa fall kan en liten försiktig dynamikkompromering få de lyssningsmässiga fördelar som påtalats här. Men det gäller att vara försiktig son f-n!
Intressant, detta får du gärna utveckla. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-18 21:23

Nefilim, jag har en liten fråga.

Jag gick precis tillbaks i tråden för att se vad tråden egentligen handlar om.

Då såg jag att i ditt första inlägg så ställer du frågan Vad är dynamik för dig?

Jag mindes det snarast som så här: Vad är dynamik?

Sen såg jag att du har ändrat texten 2 gånger men jag vet inte vad som är ändrat.

Har det stått: Vad är dynamik? Jag bara undrar, jag kan ha mints fel. Blev bara lite förbryllad.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-18 21:30

Nefilim skrev:Ställ in ett trumset i vardagsrummet, och låt en duktig batterist spela på detta. Spela samma stycke på ett fonogram och jämför sedan...

Vad tycker du?

Du får ju också tänka på att ett trumset kan generera över 110 dB på några meters håll (eller vad tror experterna - 112 dB, 115?), och med en vanlig högtalare behöver du minst ett par hundra watt i slutsteget i sådana fall.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-02-18 21:31

Ja jag ändrar och ändrar.. :)

Vad jag menar är: Vad är DYNAMIK?Det är frågan...

Ställde möjligtvis frågan lite väl oprecis då... :wink:
Senast redigerad av Nefilim 2008-02-18 21:33, redigerad totalt 1 gång.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-18 21:37

Nefilim

Du skriver
Ställ in ett trumset i vardagsrummet, och låt en duktig batterist spela på detta. Spela samma stycke på ett fonogram och jämför sedan...

Vad tycker du?

Mitt svar är att om jag har trummor hemma och en duktig batterist så slänger jag ut både trummor o batterist innan grannarna gör det för om dom gör det så åker även jag ut tillsammans med trummor o batterist.

Jag tycker att nspelning av musik görs normalt för att konservera musiken. Jag vill alltså få hem ett event som har varit och då på en annan plats.

Om trummorna spelas på i en större lokal och lyssnaren är på normalt avstånd säj kanske 15 meter, trummor brukar placeras längst bak, så är ljudtrycket lägre än då man står bredvid trummorna.

Om man vill spela in trummorna som står i ens vardagsrum och sedan spela upp trummorna i samma vardagsrum så rekommenderar jag att spela vidare på trummorna. Jag skall först leta tag i mina öronproppar.

MvH
PS

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-18 21:53

Det här va kul. Mitt inlägg hamnade helt fel. Ni som börjat läsa kan gå in på den där tråden om media å nånting. :D :D Jag tryckte på fel knapp.

Va fånigt det blev.
:oops:

Nåväl, trummor e fint
PS
Senast redigerad av petersteindl 2008-02-18 21:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-18 21:53

Nefilim skrev:Tja Peter.. Möjligen, men ändå inte.... :wink:

Ställ in ett trumset i vardagsrummet, och låt en duktig batterist spela på detta. Spela samma stycke på ett fonogram och jämför sedan...

Vad tycker du?

Ja, det där är nog en rätt tydlig förklaring till varför det processas som det gör. Ingen vettig människa vill väl att det ska låta som det gör med ett trumset i vardagsrummet, speciellt inte grannarna. Kvar blir då att försöka skapa en upplevelse som är lika häftig, och då duger inte en enkel ljudstyrkeminskning. Man kan minska styrkan på topparna, men drar man ner resten så blir det fjuttsvagt. Lösning: komprimera, dvs behåll styrkan på svansarna men dra ner topparna.

Alltså, det är ju inte hifi, men ändå. Ska man kalla det "bestfi", kanske, givet att man inte får spela på en naturtrogen nivå?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-02-18 21:56

Dunderklumpen skrev:Har verkligen lust att bjuda in till en faktiskt.se träff här i mittens rike, där ni får träffa Kurtan S samt andra, och lyssna på hans högtalare.. :)

Dessutom tror jag inte att att det skulle bli svårt att bjuda in Leif Erntsen heller..l (Dynamic Precision)... ( Har vissa kontakter)

Om det inte krockar med något annat som jag måste göra, så kommer jag om detta blir av!
Senast redigerad av paa 2008-04-15 15:05, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-02-18 21:56

Almen skrev:
Tror jag säkert. Ljudtrycket bestäms ju av förstärkaruteffekt*högtalarkänslighet, så det kan man ju tweaka på lämpligt sätt.

Jag var på besök hos en jag känner, och han har fastnat för hornhögtalare. Han har byggt egna, riktigt stora åbäken. Nu har jag inte lyssnat så mycket på hornhögtalare, men jag måste säga att jag blev närmast chockad över vilket bra ljud det var. Inte många system jag lyssnat på som varit så "luftiga" samtidigt väldigt mycket närvaro. Det var nästan som att befinna sig på konsert. Otroligt återgivning.
Hur är detta möjligt, någon som känner för att förklara detta. Är det verkligen så att hornhögtalare återger ljud mer verklighetstroget än konhögtalare? Vad finns för för resp. nackdelar?
En nackdel är ju förstås dålig WAF faktor, men sen då?

Detta var en mycket inspirerande samt intressant upplevelse. Har aldrig förut lyssnat till hornhögtalare som låtit så bra, i Hifi sammanhang.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-18 22:12

Bill50x skrev:
Nefilim skrev:Det som är min rgentlis fråga: Vad är dynamik???

Skillnad mellan det starkaste och svagaste ljudet. Anges i dB.

/ B
Tycker ni inte att det är är ett tillräckligt bra svar?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-18 22:20

Kaffekoppen skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Jo, det är precis definitionen av det.

Det som rör till det, tror jag är det här: Av definitionen förljer att ett system som är kapabelt att återge hög dynamik kan återge både svaga och starka ljud. Om man inför kompression, dvs dynamikreducerar, så lyfts svaga ljud fram och görs tydligare. Detta gör att det är lätt att uppleva ett komprimerat material som mer dynamiskt eftersom man hör ett större dynamiskt område.

Knepigt det där...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-18 22:37

Svante skrev:Det som rör till det, tror jag är det här: Av definitionen förljer att ett system som är kapabelt att återge hög dynamik kan återge både svaga och starka ljud. Om man inför kompression, dvs dynamikreducerar, så lyfts svaga ljud fram och görs tydligare. Detta gör att det är lätt att uppleva ett komprimerat material som mer dynamiskt eftersom man hör ett större dynamiskt område.

Så är det. Det krävs faktiskt en viss medveten träning för att höra vad som egentligen är dynamiskt material.

Problemet är att jämförelsen ofta görs mellan det okomprimerade på strax under lagom volym, och sedan direkt det komprimerade, som då hamnar på lagom volym eller strax över. Spontant tycker då de flesta att det komprimerade låter bättre.

Bättre jämförelse är att först spela det komprimerade på lagom volym, och sedan höja volymen (motsvarande medelnivåskillnaden) och spela det okomprimerade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-18 22:44

Svante skrev:
Kaffekoppen skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Jo, det är precis definitionen av det.

Det som rör till det, tror jag är det här: Av definitionen förljer att ett system som är kapabelt att återge hög dynamik kan återge både svaga och starka ljud. Om man inför kompression, dvs dynamikreducerar, så lyfts svaga ljud fram och görs tydligare. Detta gör att det är lätt att uppleva ett komprimerat material som mer dynamiskt eftersom man hör ett större dynamiskt område.

Knepigt det där...
Tja, men nu frågades rakt ut vad dynamik var för något, och då får man ju ta till definitionen. Resten blir ju lite filosofiskt..

1812

Den siffran berättar om dynamik :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-02-18 22:53

Dynamis (grek) = kraft!

Att mäta kraft är en definiton som inte är helt enkel. Vad är kraften? Jag tycker det skall ses utifrån behovet? Stark är kontroll en kontroll som dominerar det som kraften skall vara till!

Om en bil, en micra har 115hk och 190nm räknas den som stark. Är den 500hk och 800nm är den ännu starkare men till vilken nytta? Den blir obrukbar.

Dynamiken skall främst vara och fungera som harmoni mellan enheterna. Har man en svag förstärkare kanske man inte skall använda magnepan! Medan och man har Klipchhorn är det överflöd med 2kVa steg. Dynamiken finns på inspelningen och skall presenteras av anläggningen. Dvs om det inte är en söndermastrad skiva.

Ojoj vad komplicerat det blev för att säga att man kan avnjuta dynamiska aktiviteter på hemma anlöggnignar utan miljoner watt. Jag har upplevt dynamik tillfredstllande. Det är ju inte live hemma utan en cheep copy och det kommer vi aldrig att kunna överbrygga helt.

Suck nu måste jag ducha innan jag blir skrivsvettig! :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-18 22:54

Kaffekoppen skrev:1812

Den siffran berättar om dynamik :)

Haha.... Ändå tror jag att kanonerna inte alls är särskilt korrekt återgivna i dynamikhänseende på skivan.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-18 22:57

Det är nog svårt eftersom det bör vara klart mer än 100db...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-18 22:59

Jag tycker Telarcs utgåva av Eldfågeln med Atlanta (tror jag det är) är häftigare i det avseendet. Den går att spela med fullt ställ på 2x250 W utan att man får ont i öronen. Och då har jag ändå litet avklingande basåtergivning.

1812 är dessutom extremt mycket tråkigare musik... :roll:

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-02-18 23:00

Svante skrev:
Ja, det där är nog en rätt tydlig förklaring till varför det processas som det gör. Ingen vettig människa vill väl att det ska låta som det gör med ett trumset i vardagsrummet, speciellt inte grannarna. Kvar blir då att försöka skapa en upplevelse som är lika häftig, och då duger inte en enkel ljudstyrkeminskning. Man kan minska styrkan på topparna, men drar man ner resten så blir det fjuttsvagt. Lösning: komprimera, dvs behåll styrkan på svansarna men dra ner topparna.

Visst och det gör heller inget om man limiterar så hårt att det börjar dista för då låter det bara ännu högre trots att volymen är låg. Det här är nog kärnan i loudness race-problematiken. Någon form av komprimering (i sin enklaste form helt enkelt att man sänker nivån på trummorna i mixen) krävs för grannsämjan, men det har gått överstyr och idag mastras musiken för att låta riktigt högt och maffigt även på klockradionivåer... Samtidigt skulle jag tycka det vore häftigt att faktiskt kunna återge trummor helt realistiskt i vardagsrummet, men då får det nog bli villa först.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-02-18 23:00

Om systemet har mindre brus och lägre distorsion vid låga nivåer så klarar det högre dynamik.
Senast redigerad av paa 2008-02-18 23:52, redigerad totalt 1 gång.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-18 23:07

Almen skrev:Jag tycker Telarcs utgåva av Eldfågeln med Atlanta (tror jag det är) är häftigare i det avseendet. Den går att spela med fullt ställ på 2x250 W utan att man får ont i öronen. Och då har jag ändå litet avklingande basåtergivning.

Eldfågeln är kanon! ;)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-02-18 23:08

verdad skrev: Är det verkligen så att hornhögtalare återger ljud mer verklighetstroget än konhögtalare? Vad finns för för resp. nackdelar?
En nackdel är ju förstås dålig WAF faktor, men sen då?
Det gäller nog att sansa sig lite.
Det finns ju så mycket som kallas hornhögtalare. Det kan t.ex vara horn i diskanten, eller i mellan och diskant. Eller så kan det vara en dubbelkonhögtalare som spelar i bakladdat bashorn fast utan horn i mellan och diskant. Osv, osv.
Alla system måste bedömas efter sina fel och förtjänster, inte med förutfattade meningar, oavsett om man tror att horn är fågel eller fisk.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-02-18 23:16

paa skrev:
Alla system måste bedömas efter sina fel och förtjänster, inte med förutfattade meningar, oavsett om man tror att horn är fågel eller fisk.

Det är sant, men vad tycker du då om de hornsystem du lyssnat på?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-02-18 23:51

verdad skrev:paa skrev:

Jag har hört väldigt många dåliga, men det på Cosmonova är väl inte kattskit precis!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-19 00:02

Att ha enorm dynamik är inget självändamål. Att lyssnar på vanlig popmusik med ett crest på 50db skulle nog vara helt värdelöst. All musik har sin naturliga dynamik inbyggt i musiken, då tror jag man förstår om man "överskapar" en dynamik som inte passar musiken.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-02-19 00:12

verdad skrev:En nackdel är ju förstås dålig WAF faktor, men sen då?
Varför skulle det vara låg waf? Min sambo skulle jubla den dagen jag sålde mina högtalare och bytte till ett par sånna här:
Bild
och det har bara med utseendet att göra.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-02-19 00:17

paa skrev:
verdad skrev:paa skrev:

Jag har hört väldigt många dåliga, men det på Cosmonova är väl inte kattskit precis!

Tänk att jag har alltid tyckt det låter onaturligt och distat i mellanregistret. Spelar högt med bra tryck ja, men inte naturligt och rent.

/Peter

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-02-19 00:22

Alexi skrev:
Varför skulle det vara låg waf? Min sambo skulle jubla den dagen jag sålde mina högtalare och bytte till ett par sånna här:

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D [/img]

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-19 00:34

Magnuz skrev:
Svante skrev:

Visst och det gör heller inget om man limiterar så hårt att det börjar dista för då låter det bara ännu högre trots att volymen är låg. Det här är nog kärnan i loudness race-problematiken. Någon form av komprimering (i sin enklaste form helt enkelt att man sänker nivån på trummorna i mixen) krävs för grannsämjan, men det har gått överstyr och idag mastras musiken för att låta riktigt högt och maffigt även på klockradionivåer... Samtidigt skulle jag tycka det vore häftigt att faktiskt kunna återge trummor helt realistiskt i vardagsrummet, men då får det nog bli villa först.

Ja, visst är det så. Samtidigt som jag tror att 90% av normalbefolkningen skulle ropa "dra neeer!" om man lyckades.

Det är hårt att vara hifinörd.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-19 02:36

Almen skrev:Jag tycker Telarcs utgåva av Eldfågeln med Atlanta (tror jag det är) är häftigare i det avseendet. Den går att spela med fullt ställ på 2x250 W utan att man får ont i öronen. Och då har jag ändå litet avklingande basåtergivning.

Håller med, och det gör faktiskt Telarc också!

Flera representanter för Telarc som jag talat med håller den än idag som referensen för vad de kan åstadkomma, trots den ansenliga åldern (1978 sisådär? Jag minns inte exakt, men jag tror det är sent 70-tal i varje fall. Den är inspelad digitalt på en Soundstream-digitalbandare.)

En märklighet är att de gör det, men ändå är deras moderna utgåvor avsevärt mycket mindre dynamiska. :?

Vh, iö

- - - - -

Svante: Har du hört den där 1812 på Telarc som diskuteras? Det är trots allt riktiga kanoner (ehuru halvsmå) som är inspelade, och det finns ingen kompressor inblandad... (på vinylutgåvan nota bene, CDn klipper till och med :x )
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi