Moderator: Redaktörer
Intressant, detta får du gärna utveckla.BertilAlving skrev:...i vissa fall kan en liten försiktig dynamikkompromering få de lyssningsmässiga fördelar som påtalats här. Men det gäller att vara försiktig son f-n!
Nefilim skrev:Ställ in ett trumset i vardagsrummet, och låt en duktig batterist spela på detta. Spela samma stycke på ett fonogram och jämför sedan...
Vad tycker du?
Ställ in ett trumset i vardagsrummet, och låt en duktig batterist spela på detta. Spela samma stycke på ett fonogram och jämför sedan...
Vad tycker du?
Nefilim skrev:Tja Peter.. Möjligen, men ändå inte....
Ställ in ett trumset i vardagsrummet, och låt en duktig batterist spela på detta. Spela samma stycke på ett fonogram och jämför sedan...
Vad tycker du?
Dunderklumpen skrev:Har verkligen lust att bjuda in till en faktiskt.se träff här i mittens rike, där ni får träffa Kurtan S samt andra, och lyssna på hans högtalare..
Dessutom tror jag inte att att det skulle bli svårt att bjuda in Leif Erntsen heller..l (Dynamic Precision)... ( Har vissa kontakter)
Tror jag säkert. Ljudtrycket bestäms ju av förstärkaruteffekt*högtalarkänslighet, så det kan man ju tweaka på lämpligt sätt.
Tycker ni inte att det är är ett tillräckligt bra svar?Bill50x skrev:Nefilim skrev:Det som är min rgentlis fråga: Vad är dynamik???
Skillnad mellan det starkaste och svagaste ljudet. Anges i dB.
/ B
Kaffekoppen skrev:Tycker ni inte att det är är ett tillräckligt bra svar?Bill50x skrev:Nefilim skrev:Det som är min rgentlis fråga: Vad är dynamik???
/ B
Svante skrev:Det som rör till det, tror jag är det här: Av definitionen förljer att ett system som är kapabelt att återge hög dynamik kan återge både svaga och starka ljud. Om man inför kompression, dvs dynamikreducerar, så lyfts svaga ljud fram och görs tydligare. Detta gör att det är lätt att uppleva ett komprimerat material som mer dynamiskt eftersom man hör ett större dynamiskt område.
Tja, men nu frågades rakt ut vad dynamik var för något, och då får man ju ta till definitionen. Resten blir ju lite filosofiskt..Svante skrev:Kaffekoppen skrev:Tycker ni inte att det är är ett tillräckligt bra svar?Bill50x skrev:Nefilim skrev:Det som är min rgentlis fråga: Vad är dynamik???
/ B
Jo, det är precis definitionen av det.
Det som rör till det, tror jag är det här: Av definitionen förljer att ett system som är kapabelt att återge hög dynamik kan återge både svaga och starka ljud. Om man inför kompression, dvs dynamikreducerar, så lyfts svaga ljud fram och görs tydligare. Detta gör att det är lätt att uppleva ett komprimerat material som mer dynamiskt eftersom man hör ett större dynamiskt område.
Knepigt det där...
Kaffekoppen skrev:1812
Den siffran berättar om dynamik
Svante skrev:
Ja, det där är nog en rätt tydlig förklaring till varför det processas som det gör. Ingen vettig människa vill väl att det ska låta som det gör med ett trumset i vardagsrummet, speciellt inte grannarna. Kvar blir då att försöka skapa en upplevelse som är lika häftig, och då duger inte en enkel ljudstyrkeminskning. Man kan minska styrkan på topparna, men drar man ner resten så blir det fjuttsvagt. Lösning: komprimera, dvs behåll styrkan på svansarna men dra ner topparna.
Eldfågeln är kanon!Almen skrev:Jag tycker Telarcs utgåva av Eldfågeln med Atlanta (tror jag det är) är häftigare i det avseendet. Den går att spela med fullt ställ på 2x250 W utan att man får ont i öronen. Och då har jag ändå litet avklingande basåtergivning.
1812 är dessutom extremt mycket tråkigare musik...
Det gäller nog att sansa sig lite.verdad skrev: Är det verkligen så att hornhögtalare återger ljud mer verklighetstroget än konhögtalare? Vad finns för för resp. nackdelar?
En nackdel är ju förstås dålig WAF faktor, men sen då?
verdad skrev:paa skrev:Alla system måste bedömas efter sina fel och förtjänster, inte med förutfattade meningar, oavsett om man tror att horn är fågel eller fisk.
Det är sant, men vad tycker du då om de hornsystem du lyssnat på?
Varför skulle det vara låg waf? Min sambo skulle jubla den dagen jag sålde mina högtalare och bytte till ett par sånna här:verdad skrev:En nackdel är ju förstås dålig WAF faktor, men sen då?
paa skrev:verdad skrev:paa skrev:Alla system måste bedömas efter sina fel och förtjänster, inte med förutfattade meningar, oavsett om man tror att horn är fågel eller fisk.
Det är sant, men vad tycker du då om de hornsystem du lyssnat på?
Jag har hört väldigt många dåliga, men det på Cosmonova är väl inte kattskit precis!
Magnuz skrev:Svante skrev:
Ja, det där är nog en rätt tydlig förklaring till varför det processas som det gör. Ingen vettig människa vill väl att det ska låta som det gör med ett trumset i vardagsrummet, speciellt inte grannarna. Kvar blir då att försöka skapa en upplevelse som är lika häftig, och då duger inte en enkel ljudstyrkeminskning. Man kan minska styrkan på topparna, men drar man ner resten så blir det fjuttsvagt. Lösning: komprimera, dvs behåll styrkan på svansarna men dra ner topparna.
Visst och det gör heller inget om man limiterar så hårt att det börjar dista för då låter det bara ännu högre trots att volymen är låg. Det här är nog kärnan i loudness race-problematiken. Någon form av komprimering (i sin enklaste form helt enkelt att man sänker nivån på trummorna i mixen) krävs för grannsämjan, men det har gått överstyr och idag mastras musiken för att låta riktigt högt och maffigt även på klockradionivåer... Samtidigt skulle jag tycka det vore häftigt att faktiskt kunna återge trummor helt realistiskt i vardagsrummet, men då får det nog bli villa först.
Almen skrev:Jag tycker Telarcs utgåva av Eldfågeln med Atlanta (tror jag det är) är häftigare i det avseendet. Den går att spela med fullt ställ på 2x250 W utan att man får ont i öronen. Och då har jag ändå litet avklingande basåtergivning.
1812 är dessutom extremt mycket tråkigare musik...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster