Dubbla portar vs. enkla.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
magils

Dubbla portar vs. enkla.

Inläggav magils » 2008-02-19 14:49

Jag har lite svårt att få detta att gå ihop.

Såvitt jag fattat det hela rätt så är avstämningsfrekvensen en funktion av mängden luft i en port i förhållande till lådans volym och stoppning. ( struntar i temp etc)

Om man nu ändrar från en port till två, "allt annat lika", även tvärsnittsarea på resp rör. ( och bortser från minskade volymen i lådan) så tycker jag att längden borde dubblas i respektive rör, för att få samma avstämning, rent spontant alltså dvs.2 rör med samma totalarea som 1

Men.....som ses nedan så stämmer inte detta på ngt vis....

Räkneexempel (ISD)

1 rör Vb=30 Fb=40 r=2 => A= 12,57 cm2 => Längd 4,92 cm
1 rör Vb=30 Fb=40 r=2,83 => A=25,14 cm2 => Längd 27,3 cm
2 rör Vb=30 Fb=40 r=2 => A= 2x12,57 cm2 => Längd 12,78 cm

Kan nån förklara hur? Innan jag börjar kapa till rör, som inte får vara för korta.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-19 14:53

Ja, det stämmer. Vad gäller portarnas storlek alltså.

Allt samma, så blir respektive rör precis dubbelt så långa.

Kapa dem dock alltid något extra långa och beta ner till du når avsett avstämningsfrekven.

Finns nog rätt många trådar som behandlar detta.

Du måste dock tillse att volymen i lådan är densamma som innan, dvs rent praktiskt borde du göra lådan större om du ökar volymen som upptas av portarna.

Edit: förtydliganden..
Senast redigerad av Kaffekoppen 2008-02-19 15:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Dubbla portar vs. enkla.

Inläggav Svante » 2008-02-19 15:00

magils skrev:Såvitt jag fattat det hela rätt så är avstämningsfrekvensen en funktion av mängden luft i en port i förhållande till lådans volym och stoppning.

Mm, det är här det går fel. Fh är INTE direkt relaterad till den mekaniska massan i porten. Det kommer till en transformationsfaktor också, som beror av portens tvärsnittsarea.

fh=c/(2*pi)*sqrt(S/(LV))

Som du ser står det S/L under rottecknet. Hade det varit den mekaniska massan hade det stått S*L i stället. Bla därför talar man ibland om den akustiska massan för ett rör, den är den mekaniska massan delat med S^2. Den mäts i kg/m^4...

PS L ovan innehåller en ändkorrektion också, som motsvarar massan hos den medsvängande luften utanför porten. Den gör att porten verkar lite längre än den är.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
magils

Inläggav magils » 2008-02-19 15:55

Ah so! Misstänkte att det fanns en hake...så "dubbla längden" är en ganska kass approximation, eftersom det blir 3 gånger...

Nåja...två rör à 15cm blir väl en bra start.

Tack!

edit: Nu upptäckte jag också att nya Basta har stöd för fler portar :oops:

Återgå till DIY-forum