DIY hembiodecoder och andra ljudfunderingar?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut

DIY hembiodecoder och andra ljudfunderingar?

Inläggav Helmut » 2008-02-19 16:59

Jag har kopplat in mina CD och DVD spelare direkt till slutstegen vilket innebär att jag inte har tillgång till en volym kontroll vilket i och för sig är onödigt eftersom volymen oftast är lagom.
Eftersom jag skulle behöva höja ljudet ibland funderar jag på att koppla in 6 förförstärkare som jag har liggande ”Allt om Electronik 1994 nr 7 sid 36-38” en kul grej med THD <0,00005 och sn på > 104 dB.
Har jag har letat på nätet efter en Ic-krets som kan omvandla signalerna från den digitala utgången till 5 kanaler + bas men inte hittat någon krets som kan köpas i mindre mängder än ett par tusen. Finns det något företag som säljer kretsar till oss som håller på med DIY gärna också med ett förslag på hur man bygger en decoder med minsta antalet komponenter. Skall bara ha en volymkontroll på lådan och skruvmejsel kontrollerade balanskontroller.
Jag har också letat på nätet efter förslag på hur man bygger om ett ljudkort för datorer till en förförstärkare utan att använda en dator. Skulle det vara möjligt att bygga om ett sådant kort?

Brukar för övrigt gå på konserter och teater ca 35- 40 ggr om året eftersom jag tycker att ljudåtergivningen är bättre live och jag tycker att Cd skivor ofta låter apskit. Någon som har en förklaring till varför musik industrin inte börjar sikta in sig på oss audiofiler nu när många börjar ladda ner komprimerad musik och inte bryr sig om hur det låter. Själv skulle jag köpa betydligt fler skivor om jag hittade BIS skivornas varningstext på omslaget ” Denna skiva har, mot alla normala principer blivit inspelad och återger hela den enorma original dynamiken. För att kunna njuta av resultatet och göra musiken rättvisa måste ni förfoga en förstklassig stereoutrustning". Har en känsla av att de flesta som köper Cd skivor också har en skaplig ljudanläggning som borde klara av okomprimerat ljud. Dom enda som kommer att få problem är folk som laddar ner och sparar ljud på MP3 spelare.
Ps. Någon som byggt slutsteget som AoE publiserade för något nummer sedan den var försedd med rör på ingången och trissor på utgången?

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2008-02-19 17:10

I dagens "hemmabio" ålder känns det ju som om det bara måste finnas en enchipslösning för avkodningen ?, om inte så är det nog inte långt borta :)
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-02-19 17:49

Antar att du är ute efter DD/DTS ljudavkodarkrets och de är svåra att finna! En anledning är att det krävs licens, vilket troligtvis inte är så billigt. De är ju inte några gratis format.

Ett tips om man nu vill bygga lite själv. Skaffa en hemmabioförstärkare och slakta den, ta bitarna du vill ha och smäll in i en ny låda.

//Michael

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-02-20 20:41

Tyvärr är jag rädd att Mich's förslag är det klart enklaste och billigaste. Dvs köp en begagnad hemmabioförstärkare och slakta.
Med lite tur kan du hitta någon som har en med ett eller flera slutsteg brända och då kan den säkert gå att få för några enstaka hundralappar. Du vill ju ändå inte ha slutstegen...

Återgå till DIY-forum