petersteindl skrev:Det är väl i o f ok med Ingvars inlägg. Han svarade johanrohm. Men det är inte jag som avgör utan Rookie eller dom där, där uppe.
Jag såg inte hänvisningen till den där andra tråden.
Jag håller i princip med Ingvar i hans inlägg. Nu ere Blu-ray som gäller. Jag har redan idag hunnit beställa ett 10 tal filmer från Amazon.com. Angående [s]regionskådningar[/s] regionskodningar har jag ingen aning.
Det finns risk att du inte kan spela dem om det är amerikanska Amazon du beställt från (den brittiska heter väl .uk, eller minns jag fel?). Fast det beror ju på om du kan knäcka din bluray-spelares regionskodning.
Pratar man om PAL och NTSC med såna här HD system?
Nej.
Nåväl, bara jag får min Ratatouille så blir jag glad. Under förutsättning att man kan lira den förstås.
Jag väntar även bl a på Donnie Brasco (Extended Cut) och Blade Runner (Five-Disc Complete Collector's Edition), Cars och Big Fish sen har jag minst 15 titlar till på min Amazonwishlist som jag snart kommer att beställa.
Bra filmer det där. Jag har nästan allihopa. Fast Donnie Darko är ju mycket bättre än Donnie Brasco.
För att sammanknyta detta med tidigare inlägg kan jag nämna att jag spanade in Blu-ray utbudet i Los Angeles och fann att det är mångfalt större än här. Det förefaller som att vissa filmer som finns med USA region inte finns utgivna här. De är också billigare än i butik här.
Det beror ju på var man letar det.
Är det någon skillnad i bild eller ljudkvalitet på de amerikanska gentemot de europeiska Blu-ray skivorna?
Det kan det vara, men inte beroende på systemskillnader.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).