Golvare?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Golvare?

Inläggav dwain1 » 2008-02-22 17:31

Har nu börjat tröttna på allt småtrams jag har ståeendes så jag säljer det mesta nu. Jag kan säga att jag har riktigt mycket grejor men inget jag är specielt nöjd med. Och nu har jag spanat in ett par qrs merkurius 2 och är helt såld dom är fantastiska men långt över min budget. Tanken var att köpa ett par högtalare som jag kan ha tillsvidare. Det jag har nu är ett par jbl från 80-talet. Dessa låter helt okej men diskanten är för dålig. Det är ingen bra upplösning i varken diskanten eller mellanregistret. Antagligen för att det är gammla högtalare. Det jag har nu som drivning är en amplifix och till detta billiga transparent-kablar.

Jag vill inte ha stativare. Har ägt ett par qrs luna au som jag var grymt nöjd med när det gällde allt förutom möjligheten att kunna spela högt med mycket djupbas. Jag ångrar lite att jag sålde dom men samtidigt så behövde jag lägga pengarna på körkortet.

Dom högtalarna jag sneglat på är.
Infinity primus 360
Infinity beta 50
Proson reality 63mk2
Dynavoice df-5

Och som sagt min referens är qrs merkurius 2. Men som sagt 34000 kr är mkt pengar och det är pengar jag aldrig kommer ha till en sådan sak hehe.

Jag lyssnar på all musik. Men det blir ganska mycket rock och pop även en del infected mushroom. Det jag vill ha är ett par högtalare som låter rent och behagligt med lite värme dom ska klara att man vrider på lite och disktanten ska inte vara vass utan bara vällupplöst.
Jag har ett par basmoduler som jag även kommer köra ihop med en delning runt 50hz och dessa kommer ge lite mer djupbas till helheten.

Dom enda högtalarna jag hört är dynavoicen och prosonen. Dynavoicen imponerade stort på mig på en mässa men uppe hos fynda så lät det sådär. Prosonen lät också sådär upp hos fynda lite bättre än dynavoicen men dock vass i diskanten. Nu var dessa helt nya så det kan vara därför också.

Men alla tipps och ideer är välkommna :)
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-02-22 18:08

B&W 801 från ca 1995. Eller de senaste om du har råd.

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Inläggav Trams » 2008-02-22 18:13

QRS Merkurius 2 hörde jag på Arken-mässan, hos Akellis Audio, och de lät inte alls bra då...
Denon DCD-500AE
Denon PMA-700AE
Audio Pro Avanti A.90
--------------------
Pioneer DV-400V
Panasonic 42PX70E

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-02-22 18:37

B&W 801? Nja asså dessa kostar ju för fasen 150 000kr. Ne budgeten ligger runt 2-4000kr max. Tanken är att försöka köpa beggat om det går.

Trams: Smaken är som baken haha. Ne men jag har hört dom många gånger på mässa och också tyckt att det låter ganska dåligt. Men uppes hos hificonsult med tyren så låter det grymt bra :P

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2008-02-22 20:02

Ett par Snell E/III borde du kunna få för dom pengarna. Jag hade ett par sådana i ganska många år och dom var riktigt bra.

T.ex: http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... onsID=1637
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-02-22 22:19

men är dom upplösta nog i diskanten?
Jag vill inte gärna köpa ett par högtalare som inte är bra nog i diskanten :)

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Inläggav Trams » 2008-02-23 07:42

dwain1 skrev:Trams: Smaken är som baken haha. Ne men jag har hört dom många gånger på mässa och också tyckt att det låter ganska dåligt. Men uppes hos hificonsult med tyren så låter det grymt bra :P

Beror nog mest på rummet/uppställningen och mindre på Tyr;)
Denon DCD-500AE
Denon PMA-700AE
Audio Pro Avanti A.90
--------------------
Pioneer DV-400V
Panasonic 42PX70E

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2008-02-23 09:41

dwain1 skrev:men är dom upplösta nog i diskanten?
Jag vill inte gärna köpa ett par högtalare som inte är bra nog i diskanten :)

Vad menar du med upplösta i diskanten? Jag tycker dom låter bra alltså varken murrigt eller "hissigt".

Dessutom har dom en finess. På baksidan sitter det en diskant som spelar bakåt vars uppgift är ett ge lite mera "ambiens" (rumskänsla). Nivån på den bakre diskanten kan justeras genom en liten volymkontroll på baksidan av högtalaren.

Som alltid när det gäller äldre högtalare bör du vara noga med att kolla skicket så att inte skumkanterna har gett upp.
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-02-23 14:09

ja asså med upplösning så menar jag en diskant som spelar rent och mjukt. Mina jbl har en tendens att vara lite murriga i ljudet. Nu är det ju som sagt ett par gammla högtalare och kanske det har och göra med att komponenterna börjar bli gammla?

Men ett par äldre högtalare som snellen verkar vara en risk då man kommer behöva kanta om dessa och då vill man naturligtvis ha orginal kant och det blir inte billigt.

Just nu så har jag eliminerat dynavoicen och infinity burkarna. Så nu är det prosonen eller ett par canton gle-409 som det står mellan :)

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-02-23 14:31

dwain1 skrev:ja asså med upplösning så menar jag en diskant som spelar rent och mjukt. Mina jbl har en tendens att vara lite murriga i ljudet. Nu är det ju som sagt ett par gammla högtalare och kanske det har och göra med att komponenterna börjar bli gammla?

Men ett par äldre högtalare som snellen verkar vara en risk då man kommer behöva kanta om dessa och då vill man naturligtvis ha orginal kant och det blir inte billigt.

Just nu så har jag eliminerat dynavoicen och infinity burkarna. Så nu är det prosonen eller ett par canton gle-409 som det står mellan :)

Ingen av de högtalarna du väljer mellan är lika bra som Snell E3... kolla på ett par klipsch synergy 2 eller 3 med... inte tokigt för de pengarna.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-02-25 21:41

Grejen är att jag vill allra helst inte ha ett par 2vägare då jag känner att om man blandar mellanregister och bas så tenderar mellanregistret att bli grötigt på lite högre volymer och det vill jag inte. Så ett par högtalare med ett separat mellanregister är nog att föredra tror jag :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-25 21:47

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-02-25 22:42

vad var det i annonsen kaffekoppen? gick jag misste om ett grymt fynd? Den var borta nu när jag kollade :(

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-02-25 22:53

Edit: auktionen gällde ett par NHT 2.5i (eller om det var utan "i") för drygt 5000.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-02-25 23:17

När jag läser tråden igen så funderar jag på om inte Klipsch Synergy 2 eller 3 borde ingå bland de du testar...
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-02-25 23:58

ja klipshen verkar intressanta men var kan jag finna dessa?

Jag skrev samma på sweetspoot typ.

Stärkare är som tidigare nämnt en amplifix på 2x115w och den är riktigt strömstark.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-26 00:27

dwain1 skrev:vad var det i annonsen kaffekoppen? gick jag misste om ett grymt fynd? Den var borta nu när jag kollade :(
Som vanligt går saker fort... NHT 2.5i var det..

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-02-26 01:09

Hifihuset och ljudpunkten bla säljer Klipsch.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-26 03:42

Det verkar vara länkningen som inte funkar... annonsen finns fortfarande!

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-02-26 07:26

Kaffekoppen skrev:

Det verkar vara länkningen som inte funkar... annonsen finns fortfarande!
Jag misstänker att annonsen buffas upp genom att tas bort, och läggas till igen, då försvinner länkningen...
Här finns den också (eller en till)...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67086

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-26 07:55

Knepiga är att den hade samma ID...men så är det nog...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-02-26 08:23

Snell E/II och III är riktigt trevliga, likaså NHTn... bra förslag.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2008-02-26 19:17

det är kanske samma men ett par NHT 2.5i säljs genom HF.nu också.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-03-11 11:43

jaha efter mycket funderande hit och dit så bestämde jag mig för ett par proson reality 63 mk2. Jag har bestämt mig för att det var smartast att lägga lite pengar nu och sen spara som tusan tills jag kan få det jag vill ha.

Har spelat på burkarna ett tag nu. Dom spelar riktigt bra. Till pengarna är det löjligt bra faktiskt. Dessutom har dom de kvaliteer jag gillar. Med luftig diskant och rent ljud.

Det enda som inte är så kul är att min amplifix inte orkar hela vägen. Den bottnar ganska tidigt enligt mina mått mätt. Och då distar den rejält. Och basarna fladdrar totalt okontrolerat. Jag trodde aldrig att den skulle sätta begränsning för den sägs vara grymt strömstark men ja vad ska man säga begränsning finns tydligen ganska rejält.

Ideen jag har nu är att hänga på mitt phonic-steg till basarna i burkarna och på så vis få 2x200 i basen och sen då amplifixen i toppen och få 2x115w där. Tror ni det är helt galet?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-11 12:58

Biampning ger inte direkt något tycker jag.

Vad betalade du för dina högtalare? Var det mycket mindre än vad du fått betala för NHT grejjerna?

Förresten, hoppas du kommit på "rätt köl" med tillvaron nu!

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-03-11 16:29

jag gav 2000kr ca för burkarna. Sen blir det en hel del moddande av burkarna mer dämpmaterial och asfaltsmatta ska jag även pilla i. Men annars är jag nöjd. Har även börjat inse att mitt rum är en stor begränsande faktor. Det är på tok för litet för att få det välljud jag söker på högre volymer.

Men annars börjar saker falla på platts. Som sagt jag behöver mer drivning till högtalarna. Ska pröva och köra enbart phonicen kanske den ger lite extra tryck annars får jag vänta ett tag och se vad som händer.

Bytte till mig ett zachry d-250 eller vad det heter. Ett svart basslutsteg på 120w 8ohm och 250w 4 ohm. Jag trodde alldrig att mina baslådor kunde låta så bra. Så nu är även det på plats. Kanske jag lägger vantarna på ett sådant steg till och kör en per bas.

Har även fått igång hemmabion och fy fasen vad kul det är. Ska integrera hemmbio och hifi nu när jag har ett par rejäla golvare som inte bottnar. Nu med drivningen till baslådorna så kan jag även använda dom i hemmabion med gott resultat. Det är verkligen skönt när saker börjar falla på plats.

Återgå till Köpråd