Är HK 970 + BW 685 ett bra första köp?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stygger

Är HK 970 + BW 685 ett bra första köp?

Inläggav Stygger » 2007-12-26 01:05

Hallå och god jul gott folk!
Tänkte starta min högtalar-hifi karriär nu i dagarna och har en "förstärkare + högtalare"-julklapp innestående! :)
Behöver lite hjälp med att välja i denna djungel, där faktisk prestanda och subjektiva åsikter är svåra att skilja.

Kortsiktigt så kommer högtalarna att stå runt tvn och ge bättre ljud till dvdfilmer.
Men planen är att bygga ut med enheter för CD och radio när ekonomin tillåter, håller mig till stereo.
Tvn står i ett vardagsrum som är ca 5x6m, men står när mitten av en långsida vriden åt en av kortsidorna.
Budgeten är från 6 till lite över 10 kkr, kan skjuta till med egna pengar om det blir en för dyr present :wink:
Har tänkt mig köpa nya delar, främst eftersom jag inte har så bra koll att begagnat känns bra.
Ljudmässigt så värderar jag rent, rumsligt (spacious) och "felfritt" klart mer än hög maxvolym och mördarbas.

Förstärkaren jag fattat tycke för är HK 970, om en 4kkr förstärkare är overkill så kanske NAD C315BEE?
Högtalarna BW 685 fånga min uppmärksamhet, trots att jag är skeptiskt emot stativhögtalare.
Har ej sett några golvhögtalare i en prisnivå under BW 683 (11kkr är lite över min tänkta budget) få särskilt bra kritik.
Finns det bra bang for the buck som jag missat eller ska jag svälja mina fördomar emot stativ? :)

Har en HiFi butik här i Linköping så jag har lätt för att lyssna på deras sortiment om ni rekommenderar något därifrån.
(Ursäkta att jag inte lärt mig länka ordentligt, men jag antar att ni känner till allt )

Användarvisningsbild
chrisss

Re: Är HK 970 + BW 685 ett bra första köp?

Inläggav chrisss » 2007-12-26 01:53

Stygger skrev:Hallå och god jul gott folk!
Tänkte starta min högtalar-hifi karriär nu i dagarna och har en "förstärkare + högtalare"-julklapp innestående! :)
Behöver lite hjälp med att välja i denna djungel, där faktisk prestanda och subjektiva åsikter är svåra att skilja.

Kortsiktigt så kommer högtalarna att stå runt tvn och ge bättre ljud till dvdfilmer.
Men planen är att bygga ut med enheter för CD och radio när ekonomin tillåter, håller mig till stereo.
Tvn står i ett vardagsrum som är ca 5x6m, men står när mitten av en långsida vriden åt en av kortsidorna.
Budgeten är från 6 till lite över 10 kkr, kan skjuta till med egna pengar om det blir en för dyr present :wink:
Har tänkt mig köpa nya delar, främst eftersom jag inte har så bra koll att begagnat känns bra.
Ljudmässigt så värderar jag rent, rumsligt (spacious) och "felfritt" klart mer än hög maxvolym och mördarbas.

Förstärkaren jag fattat tycke för är HK 970, om en 4kkr förstärkare är overkill så kanske NAD C315BEE?
Högtalarna BW 685 fånga min uppmärksamhet, trots att jag är skeptiskt emot stativhögtalare.
Har ej sett några golvhögtalare i en prisnivå under BW 683 (11kkr är lite över min tänkta budget) få särskilt bra kritik.
Finns det bra bang for the buck som jag missat eller ska jag svälja mina fördomar emot stativ? :)

Har en HiFi butik här i Linköping så jag har lätt för att lyssna på deras sortiment om ni rekommenderar något därifrån.
(Ursäkta att jag inte lärt mig länka ordentligt, men jag antar att ni känner till allt )

Jag var med min halvdöva far till Hifiklubben för en månad sen.
Han skulle ha högtalare till TVn.

Det billigaste som överhuvudtaget gick att lyssna på var B&W 686.
685 som är en storlek större lät betydligt stramare i botten men kostade en tuselapp till. Far valde lilla 685 men jag hade utan att tveka valt att betala extra för 685.

686 är lite feta i botten. Lite bumliga. Tror dom kompensera det som fattas med lite extra innan dom rullar av samt att dom sannolikt har 6dB baffelkorrigering. Med de medföljande skumpropparna i porten blev det bättre men inte bra.

Mitt tips är att pruta på stärkarn och lägg till på högtalarna.

Ett annat tips är INO piP i byggsats som ligger i samma prisklass.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-12-26 07:53

En golvhögtalare som fått bra kritik är Canton GLE 409. Jag tror den kostar runt 6000kr. Den ger dig definitivt "rätt" skjuts i basen vid filmtittande. Det får du inte med en liten stativare. Men den är inte bara bra på att dundra, den spelar också rent och klart.
HK förstärkaren är nog helt rätt. En annan bra stärkare är NAD C352 som jag själv har och är mycket nöjd med. Du borde nog kunna hitta båda dessa begagnade för någon/några tusenlappar under nypris. Då räcker det dessutom till en squeezebox :) Med en sådan lär du aldrig fundera på en cd spelare mer... någonsin... :)
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2007-12-27 11:58

H/K förstärkaren för 4kkr och ett par Larsen 4 för 6kkr är nog klockrent för dig.
De finns på TV-Tjänst i Linköping
http://larsenhifi.com/larsen4.htm

Användarvisningsbild
Stygger

Inläggav Stygger » 2008-02-23 11:27

Nu ska jag snart in till staden och lyssan på högtalare.
Tänker testa NAD C315BEE + B&W DM685 först eftersom min budget blev lite mindre.
Inga sista tips innan jag är i HiFi försäljarnas garn? :wink:

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-02-23 12:06

Ta med egna skivor!
2021 maj på Spotify

akelius

Inläggav akelius » 2008-02-23 13:01

Nad 325 (tror jag den heter) är bättre än både 315 och 352 när det gäller den musikaliska helheten,satsa på stativare och komplettera med lämpligt aktivbas senare.Lyssna dig fram
Lycka till!!
Senast redigerad av akelius 2008-02-23 19:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Stygger

Inläggav Stygger » 2008-02-23 17:08

Nu har jag varit och lyssnat... fick lite bättre koll men även en kalldusch. :?

Har läst er "hifi-nördar" (in the good way) skriva hur stativare är bra men inte har lika mycket bas som golvare.
Antog helt felaktigt att jag skulle vara helt nöjd med basen från B&W 685 och att extra basen från golvare ni tillber vore overkill för mig.
Sitter just nu och lyssnar på farsans BOSE 901:or, vid datorn har jag hyfsade sateliter + en seriös sub.

Inser att jag kommer att köpa till en sub senare om man köper ett par stativare.
Golvhögtalare blir nog lite dyra om de ska vara lika bra som stativarna jag tittar på (B&W 683 eller IKON 6)

Lyssna på B&W 685 + NAD 325 - HiFi klubben
Kom nog in med för höga förväntningar, blev besviken till en början.
Satt länge och jämförde ljudet med golvhögtalarna DALI Concept 6 (som jag inte överväger att köpa).
B&W var riktigt bra på den del de spelade, men ljudbilden på golvhögtalarna var förvånansvärt mycket större.
B&W stativarna var även mycket kinkiga vad gäller riktningen de ställs i, flyttar man sig en meter låter det helt olika.

Lyssna på Audiovector K1 Super + HK 970 - Leffes HiFi
Testa ett par rätt dåliga stativare precis innan så K1 Super shockade míg verkligen.
Kanske hade jag sänkt mina förväntningar på stativare och trodde inte att dessa jättesmå lådor skulle låta bra,
eller så kom det verkligen riktigt bra ljud ur högtalarna.

Synd att jag inte kunde lyssna på B&W samt K1 Super samtidigt och att demoplatserna samt förstärkare var olika. :cry:

Det blir troligtvis NAD 325 plus en av dessa stativhögtalare och så blir nästa investering en passande bas.
HK 970 såg verkligen plastig ut så om ni inte har några bra förslag är NAD högst på listan.
Varför kunde inte 685:orna "rockat super fett", skulle göra det enklare att välja...

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-02-23 17:34

nad 325 kostar 220£ på htfr.com 220x12.6 = 2772kr + kanske 200kr frakt på det. dessutom om den skulle gå sönder så strular dom inte.

http://www.htfr.com/quicksearch/?text=nad
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-02-23 17:42

C315BEE är en snikmodell. Hellre 325 eller 320 begagnad.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-02-23 17:54

Kan inte göra annat än att rekommendera ett par Ino Audio piP. Har suttit och lyssnat på mina idag med ett leende på läpparna. Man blir helt förvånad varje gång över vart all bas kommer ifrån :) Detta såklart om du gillar att fixa lite själv med lödning och ytbehandling.
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

akelius

Inläggav akelius » 2008-02-23 19:48

nad 325+piP=Bra köp.

Användarvisningsbild
Stygger

Inläggav Stygger » 2008-02-23 19:54

Alla vägar leder till Ingenjör Öhman, eller hur var det nu!? :)
Hur lätt är det att få en piP till Linköping och hur mycket behöver jag fixa för att få ihop den?
Jag betvivlar verkligen inte att det är bäst "bang for the buck", men är det värt besväret?

akelius: Du menar 325 va?

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-02-23 19:58

schmutziger skrev:H/K förstärkaren för 4kkr och ett par Larsen 4 för 6kkr är nog klockrent för dig.
De finns på TV-Tjänst i Linköping
http://larsenhifi.com/larsen4.htm

Tycker nog att "schmutziger"s råd är klart tänkvärt och lyssningsbart, särskilt som de* fanns i linköping... :)

*Larsen 4 iaf, vet inte om H/K:n finns i Linkpng.....
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-02-24 01:42

[quote=" men är det värt besväret?
quote]

Det kan du lita på!
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2008-02-24 18:46

Om du tyckte B&W 685 var för "tunna" i basen för dig så ska du akta dig för Pip. Dessutom måste du bygga om hela lyssningsrummet för att dom ska låta bra. 8O

Det är inte enligt mig utan läs här i forumet. 8)

Vad du än gör får du ut en bättre bas ur B&W 685.
Med Pip är det ingen tvekan längre, du måste ha en sub. :?
Mvh
Per
"Lyssnar till allt men blir knottrig av Blues."

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-02-25 00:35

frilins skrev:Om du tyckte B&W 685 var för "tunna" i basen för dig så ska du akta dig för Pip. Dessutom måste du bygga om hela lyssningsrummet för att dom ska låta bra. 8O

Låt bli att trolla, är du snäll.

Stygger, så här är det:
piP nära vägg -> mycket djup bas för en stativhögtalare
annars -> svag bas

Vissa ser det som en fördel att kunna ha högtalarna nära väggen istället för ute i rummet, andra inte. Det är upp till var och en. Ombyggnad är inte nödvändig, men däremot bör man dämpa bakom högtalarna.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2008-02-25 14:44

guldfisk skrev:
frilins skrev:Om du tyckte B&W 685 var för "tunna" i basen för dig så ska du akta dig för Pip. Dessutom måste du bygga om hela lyssningsrummet för att dom ska låta bra. 8O

Låt bli att trolla, är du snäll.

Stygger, så här är det:
piP nära vägg -> mycket djup bas för en stativhögtalare
annars -> svag bas

Vissa ser det som en fördel att kunna ha högtalarna nära väggen istället för ute i rummet, andra inte. Det är upp till var och en. Ombyggnad är inte nödvändig, men däremot bör man dämpa bakom högtalarna.

Så om Pip ger svag bas när den står ute i rummet och B&W 685 ger bra bas då den står ute i rummet innebär då detta att om du ställer B&W:a intill väggen får du en riktig dunder bas! :D
Mvh
Per

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-02-25 15:01

Jag är skeptisk. Till B&W 685. Minimalt med delningsfilter, dessa nautiluspipor på diskanterna. Försök hitta ett par begagnade i CDM-serien istället.

685:orna borde spela bas, riktigt uppställda i ett normalstort rum iaf. Det kan vara svårt att lyssna efter baskvalitet i en öppen butik ofta. Eller så är du helt enkelt van vid massor av bas. :) Tog ett tag för mig att vänja mig av vid basmängden i mina gamla Dali 808.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-02-25 15:52

Martin skrev:Jag är skeptisk. Till B&W 685. Minimalt med delningsfilter, dessa nautiluspipor på diskanterna. Försök hitta ett par begagnade i CDM-serien istället.

685:orna borde spela bas, riktigt uppställda i ett normalstort rum iaf. Det kan vara svårt att lyssna efter baskvalitet i en öppen butik ofta. Eller så är du helt enkelt van vid massor av bas. :) Tog ett tag för mig att vänja mig av vid basmängden i mina gamla Dali 808.

piP har också minimalt filter. En reaktiv komponent/flank.
Gissar att diskanten börjar rulla flack för att dyka brantare längre ner i frekvens. Basen har bara en spole. Svårt att veta hur den rullar utan att mäta. Delningfrekvensen är ju rätt så hög så den kanske också rullar naturligt + filtret?

Hur mycket bas man vill ha är en smaksak.
Jag gillar mycket bas men den måste vara naturlig.

Den lilla 686an låte bumligt och resonant när den står nära bakvägg.

685an lät bra i butiken jfr med 686.

Det skulle vara intressant att jämför med piP.
Jag har ett par piPs själv numera. Dom låter otroligt neutralt och spelar djupt. piP räcker mycket långt om man sansar sig lite med volymkontrollen. Dom låter rent även om man spelar högt med det känns som om dom komprimerar basen. Den liksom krymper och hänger inte med riktigt. MEN DET ÄR JU BARA EN 5-tummare så det får man leva med. Eller skarva med en sub.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2008-02-25 16:23

hifi & musik gjorde mätningar på B&W DM685 när de testade några högtalare i nr 11 -07. jag vet inte hur väl deras mätningar är, jag besitter själv inga större kunskaper på området. men frekvensgången var ganska ojämn speciellt kring delningen vid 4khz samt en tydlig dipp därefter, sen ytterligare någon som de kallar ringning vid 2khz och lite väl stora resonanser runt 600hz.

den har dessutom ett något problematiskt impedans- och fasväxlingsförlopp som kräver sin förstärkare men påverkar enligt H&M även diskanten där lasten blir allt för kapacitiv.

finns som du säkert vet en hel del andra högtalare i den här prisklassen att titta på, vilket jag skulle göra och försöka jämföra lite innan du bestämmer dig.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-02-25 18:29

kanske canton, dali, infinity , kef, klipsch el monitor audio?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2008-02-25 19:51

B&W 685 vann EISA* European Stativ högtalare 2007-2008 1:a pris.

Och det är inget tillfällighet, det är en väldigt komplett och fantastisk liten högtalare. Klart en av de mest prisvärda.

Här pratas det mycket om kurvor, mätningar och nu minimalt med delningsfilter, vad det nu betyder... :)

Använd öronen och lyssna istället, dom spelar en tight och stram bas som går ner dit den behöver och är imponerande i sin klarhet.
Lådan är fullständigt försvunnen.

Var och varannan hifi tidning i världen har gett dom högt betyg och det är välförtjänt.
B&W har också satsat hårt på denna serie och jag känner väl igen ljudbilden från mina B&W 801:or och det är i sig imponerande av en stativhögtalare under 5000 kronor.

Jag tror också som någon säger här att du är kanske van vid en stor rund bas och det är möjligen så att en golvhögtalare passar dig bättre.

Jag gillar själv en stram och snabb bas som inte är för rund mer än då den ska, naturligtvis, så för mycket bas blir jag bara trött på i längden. :?

801:orna är likadana dvs spelar bara bas då den ska, detta gör att somliga får för sig att dom inte kan spela djup bas tills man lyssnar till kanonerna i Tchaikovskys 1812 eller spelar Kodo trummor från Japan.

Jag lovar att man omedelbart vaknar i soffan. :lol:
Mvh
Per

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-02-25 21:30

Hm, trots detta i först posten så verkar du vilja ha just mördarbas eller möjligen hög volym på basen.

Att få en sub att integrera snyggt mot ett par stativare utan att köra aktiv delning är oftast mycket svårt att få till bra. Den enkla lösningen är då att köra med hemmabioförstärkare och använda den inbyggda delningen.
Om du inte vill göra det utan använda en ren stereoförstärkare så bör du ha ett externt delningsfilter, och då börjar vi prata högre prisklasser.
Jag ställer mig ganska tveksam till att köra stativare + sub i ditt fall. En bättre lösning är att satsa på ett par golvare som du tror att du kan leva med.

Ps. Butiken heter Lefflers, inte Leffes.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-02-28 18:48

80-talet skrev:hifi & musik gjorde mätningar på B&W DM685 när de testade några högtalare i nr 11 -07. jag vet inte hur väl deras mätningar är, jag besitter själv inga större kunskaper på området. men frekvensgången var ganska ojämn speciellt kring delningen vid 4khz samt en tydlig dipp därefter, sen ytterligare någon som de kallar ringning vid 2khz och lite väl stora resonanser runt 600hz.

den har dessutom ett något problematiskt impedans- och fasväxlingsförlopp som kräver sin förstärkare men påverkar enligt H&M även diskanten där lasten blir allt för kapacitiv.
Det förvånar mig inte. Man får en känsla av att B&W numera har som egensyfte att göra högtalare med få delningsfilterkomponenter. Det har ju inte Ingvar, det bara blir så men skulle lika gärna kunnat vara många. Han talar ju inte om sina få delningsfilterkomponenter som någon speciell fördel för ljudet iaf som B&W verkar göra.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-02-28 19:38

Det är antagligen en bieffekt av att B&W numer är ett varumärke som förknippas med FoU och "ingenjörsmässig design", med stylade tekniska artefakter som konkret attribut . Egna element, portar och nu delningsfilter. När grejerna lyfts fram måste de vara stilrena och minimalistiska. "Simplicity", med deras egna ord.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-02-28 20:14

Nja, enligt B&W så designar de specifikt elementen för en viss applikation. Genom att styra parametrarna noga på elementen så kan man eliminera komponenter i delningsfiltret.

Som jag förstått det så gör IÖ samma sak. Om man däremot tar ett standardelement som är gjort för ett bredare användningsområde, t.ex. paras ihop med massor av olika element så går det inte att göra på detta sättet.

För B&W's del så är det nog lönsamt att lägga extra tid på designen av element och högtalare för att få enklare och billigare tillverkning. Dessutom så kan de använda det i marknadsföringen som ett plus, och det gör nog att de tjänar in den extra utvecklingen en gång till.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-02-29 01:10

Jag ska inte misskreditera B&W för mycket men ett exempel är nya 800D-serien där B&W förklarar att man flyttat fram diskanten endast för att kunna använda färre komponenter i filtret. Framflyttad diskant som kompensation för fasen i filterdomänen innebär ju att man får ett annat fasförhållande mellan elementen off axis... Det kan man också se på mätningar i stereophile att den nya 800-serien har försvagningar utåt off axis runt delningsområdet pga en ökande fasskillnad som inte de tidigare modellerna hade på samma sätt.

Det är alltså ett konkret exempel på den känslan jag pratar om och jag gottar mig inte i det utan tycker faktiskt det är tråkigt att man gör så.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-29 12:55

Jag är skeptisk. Till B&W 685. Minimalt med delningsfilter,

:lol: va kul, i min värld är det ju tvärtom
Bikinitider

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2008-02-29 14:23

Martin skrev:Jag är skeptisk. Till B&W 685. Minimalt med delningsfilter, dessa nautiluspipor på diskanterna.

Intressant.

Sen när blev minimalt delningsfilter något dåligt? Det finns många
exempel på konstruktioner där det har jagats spikrak frekvensgång
med hjälp av massor av komponenter i filtret, utan att högtalarna har
låtit speciellt bra. Du har visserligen rätt i att man inte ska ge sig på
att använda 6dB filter till dåliga element. B&W bygger sina element
själva, och kan enkelt anpassa de till konstruktionen. Där var det
problemet löst. De har helt enkelt låtit parametrar som impulssvar
och fasstabilitet gå före en frekvensgång a'la spik. Kanske för att
frekvensgången inte är så extremt viktig när det gäller välljud som
många påstår. Rummet är i stort sett alltid ett större problem än
högtalaren.

"Dessa" nautiluspipor dämpar bakåtriktad energi från membranet,
genom ett hål i magnetsystemet. B&W är långt ifrån ensamma om
att dämpa bakåt.

Oavsett vad som diskuteras så är Pip alltid bäst. När någon som råkar
tycka att B&W bygger välljudande högtalare argumenterar emot blir
svaret:

"Låt bli att trolla".

Är det inte rätt intressant? 8)
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Nästa

Återgå till Köpråd