Tänkte starta min högtalar-hifi karriär nu i dagarna och har en "förstärkare + högtalare"-julklapp innestående!
Behöver lite hjälp med att välja i denna djungel, där faktisk prestanda och subjektiva åsikter är svåra att skilja.
Kortsiktigt så kommer högtalarna att stå runt tvn och ge bättre ljud till dvdfilmer.
Men planen är att bygga ut med enheter för CD och radio när ekonomin tillåter, håller mig till stereo.
Tvn står i ett vardagsrum som är ca 5x6m, men står när mitten av en långsida vriden åt en av kortsidorna.
Budgeten är från 6 till lite över 10 kkr, kan skjuta till med egna pengar om det blir en för dyr present
Har tänkt mig köpa nya delar, främst eftersom jag inte har så bra koll att begagnat känns bra.
Ljudmässigt så värderar jag rent, rumsligt (spacious) och "felfritt" klart mer än hög maxvolym och mördarbas.
Förstärkaren jag fattat tycke för är HK 970, om en 4kkr förstärkare är overkill så kanske NAD C315BEE?
Högtalarna BW 685 fånga min uppmärksamhet, trots att jag är skeptiskt emot stativhögtalare.
Har ej sett några golvhögtalare i en prisnivå under BW 683 (11kkr är lite över min tänkta budget) få särskilt bra kritik.
Finns det bra bang for the buck som jag missat eller ska jag svälja mina fördomar emot stativ?
Har en HiFi butik här i Linköping så jag har lätt för att lyssna på deras sortiment om ni rekommenderar något därifrån.
(Ursäkta att jag inte lärt mig länka ordentligt, men jag antar att ni känner till allt )