färdigställandet av mina högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
housemicke

färdigställandet av mina högtalare

Inläggav housemicke » 2008-02-23 23:18

ok det börjar bli dags att bygga klart mina högtalare och nu har jag ett par frågor.

om man ska ha 2 basar parallellkopplade hur kopplar jag dom fysiskt i lådan? kan man koppla den ena basens +pol till bas nr 2´s +pol och sen vidare (och minuspolerna också naturligtvis) eller måste man dra enskilda kablar från varje bas till filtret?

högtalarna är byggda efter kriterierna: 1 - låta likadant över ett stort område framför dom och 2 - simpla och billiga filter, inget komplicerat.
jag har inte designat (förrutom lådorna) el räknat på nåt själv utan har bara haft önskemål på frekvensgång, storlek, typ etc. det är även en baslåda till högtalarna, den kanske jag orkar göra klart nu i veckan. storlek på högtalarna är 60l , slutna, färg: british racing green (triumph).

här är lite bilder iaf.

filtret. tror ni det blir några problem här? har aldrig lödit nåt filter innan men det ser inte så komplicerat ut så jag hoppas det går bra. 10+2.2 kondingarna är egentligen en 12.2

Bild

elementen: tangband diskant, okända basar

Bild

så här mäter dom om jag gör allt rätt

Bild
Bild

komponenter, dom blev lite dyrare än jag ville men det är verkligen inga superdyra komponenter.

Bild

byggmaterial, lite spraylim till luddet, lite annat lim, skruv, bult borr, filterplattor, etc

Bild

högtalarna

Bild
Bild
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-02-23 23:25

btw är det nån av komponenterna som är känslig för vilket håll den ska sitta åt i filtret?

nån som har lite allmänna tips innan jag börjar filterlödandet?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-02-23 23:42

Oerhört bra färgval!

Kan basarna vara av märket MGR?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-02-23 23:44

Max_Headroom skrev:Oerhört bra färgval!

Kan basarna vara av märket MGR?

troligtvis inte, jag tippar på nåt kinesiskt men jag vet inte.

/ din rasp i röven

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-24 03:22

Du kan koppla vidare till bas nummer två från bas nummer ett medelst parallellkoppling som du funderade på.

Men är det ett stort problem att dra kablar från respektive baselement till filtret?

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-02-25 23:57

nej det är inget stort problem faktiskt, tänkte bara att det är lite smidigare med mindre kabel i lådan.

har iaf limmat fast ny dämpning i lådan nu, och lödit filter.

lödde ihop komponenterna med små kabelbitar, kabel har jag markerat med sicksack på pappret

hade tänkt koppla in basarna där jag markerat bas+ och antingen där det är en etta eller tvåa på pappret, spelar det nån roll vart jag kopplar in minuspolen?? (hade tänkt mig 1)

blev det rätt i övrigt???

Bild

/ din rasp i röven

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-26 00:48

[s]Hmm.. det där schemat avviker ju från det som är högre upp ;)

15 myF och 0,56ohm skall kopplas in parallellt över basen. Liksom från plus till minus över baselementet rent schematiskt. Skissen högre upp är bättre.

Om du bara lägger in bas nummer två i skissen där uppe genom att koppla från plus vid bas 1 till plus på bas två och kopplar ihop deras minus ochså så blir det rätt.

Som du visade på den senaste skissen så kommer 15myF och 0,56ohm på minssidan bara och inte parallellt över basarna...

Fasiken vad svårt att förklara när man inte kan skissa :)[/s]

Edit: Äh, nu fattade jag... det spelar ingen roll var du kopplar minus på basarna, elektriskt spelar det ingen roll om det är vid 1 eller 2 :) :)

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-02-26 01:01

ok så om jag kopplar in basarna vid 1 så har jag den kretsen som den första skissen visar?

/ din rasp i röven

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-26 01:07

Ja, så slarvigt läst av mig!

Kopplar du in basarnas plus där du visar, och ansluter deras minus vid skissens nr 1 så är det helt korrekt! :)

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-03-01 00:59

ja som ni ser så är det en d'appolito-konstruktion, vad vill jag ha för lutning på frontbaffeln för att dom ska låta som det var tänkt??

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
housemicke

färdig

Inläggav housemicke » 2008-03-16 04:12

Bild

dom låter jävligt bra, trots att dom bara går ner till 60hz, drar man full bas på på naden så låter dom "fullrange", tror jag ska ha det så tills jag lackat baslådan.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-16 13:05

ja som ni ser så är det en d'appolito-konstruktion, vad vill jag ha för lutning på frontbaffeln för att dom ska låta som det var tänkt??

jag tror inte man brukar luta baffeln på en mtm-konstruktion, jag tror det gör uppställningen osymmetrisk. bättre är att höja lådan till rätt lyssningshöjd tror jag

dom låter jävligt bra, trots att dom bara går ner till 60hz, drar man full bas på på naden så låter dom "fullrange", tror jag ska ha det så tills jag lackat baslådan.

grattis! men är det sagt med dom mest kritiska öronen på? jag tycker ljudkvaliten brukar dala kraftigt med spelade minuter - att justera filtret brukar ta lång tid innan iaf jag blir nöjd
Bikinitider

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-16 13:50

Se till att diskanten kommer i öronhöjd så är det biff :)

Det bästa med DIY konstruktioner är att de per automatik blir det bästa som gjorts ;)

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-03-16 20:50

En fundering kring d'appolito, kaffekoppen du skriver i öronhöjd. Men vissa konstruktionder som jag har sett där kommer översta basen i öronhöjd och diskanten betydligt längre ner. Vad kommer det sig att det görs så?
Jag antar att hänsyn tas till detta i konstruktionen.
Men har det någon betydelse om man höjer diskanten till ögonhöjd?För då kommer ju den övre basen ovanför huvudet.

Bara en tanke som slog mig.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-03-17 00:02

celef skrev:
grattis! men är det sagt med dom mest kritiska öronen på? jag tycker ljudkvaliten brukar dala kraftigt med spelade minuter - att justera filtret brukar ta lång tid innan iaf jag blir nöjd

dom har varit klara i lite över en vecka nu, jag tycker dom låter kanon.
har testat mot sennheiser hd650, och jag är nöjd än så länge.

när högtalaren var i prototypfas så testades den med exakt ett sånt filter som jag har nu (och många andra varianter) så det får duga. vill även minnas att den där puckeln (upp till 1k) uppkom av nån anledning som hade med rummet el nåt liknande att göra.

tydligen blev det skitskumma mätningar när högtalaren stod rakt, den skulle vinklas lite. vill minnas nåt om nån reflex från golvet men det var länge sen.

funderar på om jag ska vinkla den så diskanten kommer i öronhöjd, det borde bli samma som att palla upp den i öronhöjd.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-03-17 10:27

Ah! En sån läcker färg!! :D :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Återgå till DIY-forum