Hjälp med subbasbygge på Sonic 12"a

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pderiksson

Hjälp med subbasbygge på Sonic 12"a

Inläggav pderiksson » 2008-02-24 12:24

Hejsan på er!

Jag undrar om ni tror det går att göra någon vettig hembiobas av detta element!? Basen är nog en bilbas egentligen! Det är Monacors Sonic 12"
Jag förstår att det knappast är ett så optimalt element att bygga på men jag har redan basen och ekonomin tillåter inte ett nyköp tyvärr:(

Kan ni hjälpa mig med lite uträkningar av lådvolym ev rörlängd etc! Jag kan tyvärr ingen ting om hur man ska tyda grafer och frekvenser!

Rummet är ca: 4.5x6m och 2,40m i tak och jag ska använda mitt Zachry dsw400 substeg, steget ska lämna ca: 400w i 4Ohm, kopplar basen alltså i 4Ohm..

Info om basen:

Impedance (Z) 2 x 2Ω
Resonant frequency (fs) 27Hz
Max. frequency range f3-300Hz
Music power 2 x 600WMAX
Power rating (P) 2 x 350WRMS
SPL (1W/1m) 85dB
Suspension compl. (Cms) 0.14mm/N
Moving mass (Mms) 250g
Mech. Q factor (Qms) 11.2
Electr. Q factor (Qes) 0.49
Total Q factor (Qts) 0.47
Equivalent volume (Vas) 51 l
DC resistance (Re) 2 x 1.9Ω/1 x 3.8Ω
Force factor (BxL) 19Tm
Voice coil induct. (Le) 2 x 0.7mH/1 x 2.8mH
Voice coil diameter Ø 75mm
Voice coil former Kapton
Linear excursion (XMAX) ±25mm
Eff. cone area (Sd) 511cm2
Magnet weight 180oz.
Weight 15kg

Mvh:Danne

Bild

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-02-24 14:03

runt 100 liter låda med 20hz avstämning verkar rätt ok tycker jag.

ovanligt rimliga parametrar för ett bilelement tycker jag

edit: blir väl ett 4 tums rör på 50 cm ungefär
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-02-24 15:48

40 liter slutenlåda 50-60% fyllning typ vitt fluff (inte fårull stenull eller glasull).
Jag antar att de skall spela i ett rum....
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-02-24 16:11

skrutten skrev:40 liter slutenlåda 50-60% fyllning typ vitt fluff (inte fårull stenull eller glasull).
Jag antar att de skall spela i ett rum....

Intressant att du rekommenderar vitt fluff (polyestervadd, dacron eller Acusto-Q). Många här menar ju att det inte finns någon anledning att använda något annat än mineralull. Hur resonerar du?

/Jocke

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-24 16:13

Isotermisk funktion

Användarvisningsbild
pderiksson

Inläggav pderiksson » 2008-02-24 16:26

Hej!

Tack för snabba svar! Vad tror ni är att rekomendera, portad vs sluten till denna bas!?
:roll:
Det är i ett 4,5x6 meters rum, och 80% till hemmabio 20% musik, den ska användas!
//Daniel från Piteå

Användarvisningsbild
pderiksson

Inläggav pderiksson » 2008-02-24 16:27

Vad är Isotermisk funktion!?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2008-02-24 16:33

Kaffekoppen skrev:Isotermisk funktion

sotermisk
isote´rmisk, vid konstant temperatur. Termen används för fenomen och processer där temperaturförloppet är av betydelse och där man vill ange att temperaturen varit konstant.
och vad har det med ett h- bygge att göra

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-02-24 16:49

Isotermisk kompression betyder att luften utbyter värme med omgivningen och på så sätt inte ökar i temperatur vid ökat tryck. Vid Adiabatisk kompression har inte luften något värmeutbyte och ökar då i temperatur när den komprimeras och trycket ökar då mer för en viss volymminskning. (och tvärtom för volymökning)

Har man en högtalarlåda utan fluff blir det nästan adiabatisk kompression, med fluff blir kompressionen mer isotermisk. En låda med fluff kommer därför att bete sig som en lite större låda än en till måttet lika stor låda utan fluff (krävs lite mindre tryck för att minska luftens volym än för en låda utan fluff)

Blev det förståeligt?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-02-24 17:14

Exactimo volymökning "utan" dämpning. Den där bilbasen var inte såå pjåkig eller så fick mitt beräkningsprogram bara frispel 8O

Å ja trodde att ni skulle racka ner på frekvensgången på mitt förslag :lol:

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-02-24 17:37

norman skrev:Isotermisk kompression betyder att luften utbyter värme med omgivningen och på så sätt inte ökar i temperatur vid ökat tryck. Vid Adiabatisk kompression har inte luften något värmeutbyte och ökar då i temperatur när den komprimeras och trycket ökar då mer för en viss volymminskning. (och tvärtom för volymökning)

Har man en högtalarlåda utan fluff blir det nästan adiabatisk kompression, med fluff blir kompressionen mer isotermisk. En låda med fluff kommer därför att bete sig som en lite större låda än en till måttet lika stor låda utan fluff (krävs lite mindre tryck för att minska luftens volym än för en låda utan fluff)

Blev det förståeligt?

Skulle "fluff" vara bättre än mineralull i det avseendet?

/Jocke

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-02-24 17:44

Jocke skrev:
norman skrev:Isotermisk kompression betyder att luften utbyter värme med omgivningen och på så sätt inte ökar i temperatur vid ökat tryck. Vid Adiabatisk kompression har inte luften något värmeutbyte och ökar då i temperatur när den komprimeras och trycket ökar då mer för en viss volymminskning. (och tvärtom för volymökning)

Blev det förståeligt?

Skulle "fluff" vara bättre än mineralull i det avseendet?

/Jocke

I rena baslådor som inte får problem med ståendevågor är fluff att föredra vi behöver inte dämpningen utan bara storleksökning. Bakom en bas eller ett mellanregister som har problem med ståendevågor är det som glas eller stenull kommer in i bilden som överlägsna material.

Återgå till DIY-forum