Hej, jag är omvänd. Nu gillar jag Uffe.

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Falkis
Forumpoet

Hej, jag är omvänd. Nu gillar jag Uffe.

Inläggav Falkis » 2008-02-24 15:45

Jag har alltid haft svårt för Ulf Lundell, han var på tv en gång när jag var kring 16 bast "2000-01", och vad jag såg var en brölande a-lagare ungefär, kollade kort och ointresserat, slog säkerligen av tv:n...

Men nu hittade jag "Kär och galen" från 82? eller nåt, i bland farsans skivor, som jag förvarar under sängen.

Jag är såld. "Aldrig din clown" :D Yeah yeah!

Jag är på sista låten på sida A och hittills har jag gillat allt, någon låt mer än någon annan, förvisso. men trevligt är det...

(Han har säkert spelat in en hel massa, en del bra, en del dåligt, men jag är newbie på lundell-området, och jag gillar vad jag hör).

En sak; visst är det otroligt med en skiva från 1982 som har sättningen: hammondorgel, gitarr, trummor, bas, och piano. Vart är dx9:orna undrar jag raskt, men sakna dem? Icke.

:D :)

(Jag tycker att mystiska synthljud hör hemma i musik där de passar in, men inte i rock'n'roll eller som substitut för stråkar, synthar är i sig inget problem, menar jag. Tänk bara min gamla musiklärare som alltid "splittade" sin synth i kontrabas/piano, det lät fylligt och fint).

Kan någon som var med när det begav sig tipsa om något annat lundell-album eller kanske rent av någon annan trevlig svensk artist, som man skulle kunna upptäcka? Eller från nånannanstans, rymden, eller utlandet går bra

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Hej, jag är omvänd. Nu gillar jag Uffe.

Inläggav Max_Headroom » 2008-02-24 18:03

Falkis skrev: En sak; visst är det otroligt med en skiva från 1982 som har sättningen: hammondorgel, gitarr, trummor, bas, och piano. Vart är dx9:orna undrar jag raskt, men sakna dem? Icke.

Kan bero på att DX9an inte hade börjat säljas 1982...

Jag köpte "kär och galen" för några år sedan. Väldigt ojämn tycker jag. Men det var när jag hörde "Öppna landskap" hemma första gången som jag insåg att den borde bli Sveriges nya nationalsång.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2008-02-24 18:04

Ja äldre Lundell är trevligt. Det har kommit ut två best of samlingar en med lättsammare och en med nedstämda låtar.

Kär och galen är nog Lundells bästa!

Annars är Lars Winnerbäck bra tex skivan "Söndermarken" påminner en del om Lundell.

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2008-02-24 19:41

Leta efter Eldkvarn på vinyl,många bra texter.

Återgå till Musikstugan