Moderator: Redaktörer
Merkurius skrev:Hör med patrikf han har nog en del mätningar på piP.
KarlXII skrev:Merkurius skrev:Hör med patrikf han har nog en del mätningar på piP.
Var det där en slamkrypare, eller?
Med tanke på under- och övertonerna i den här tråden kanske det är fel person att fråga?
Ingvar måste väl ha släppt mätningar själv?
Merkurius skrev:KarlXII skrev:Merkurius skrev:Hör med patrikf han har nog en del mätningar på piP.
Var det där en slamkrypare, eller?
Med tanke på under- och övertonerna i den här tråden kanske det är fel person att fråga?
Ingvar måste väl ha släppt mätningar själv?
Jag var bara lite sarkastisk, samt lite djärv eftersom jag valde att inte sätta en smiley bakom mitt inlägg
celef skrev:och vad tror ni att ni ska kunna utläsa ur dessa mätningar? dom mätningar som redan visats på pip60 och pip visar ju inget märkvärdigt eller konstigt. isåfall vore det intressant att sätta en modell under "fullständig" mätprecedur likt nrc eller stereophile
Svante skrev:Jag håller med om att det vore roligt att se kurvor på även INO-högtalare. Jag tror att folk som har mätt är lite rädda att visa kurvorna, eftersom de vet att de kommer att granskas väldigt noga. Det tycker jag är synd.
Mätkurvor visar inte bara egenskaper hos mätobjektet, de är även en utmärkt grund för diskussion om mätteknik. Vad vore bättre än att diskutera kurvor från högtalare som är erkänt goda återgivare? Alla kommer inte att mäta rätt, och alla kommer inte att dra rätt slutsatser, men det är ju det som är det fina med forum, inget sånt får stå oemotsagt.
Och just sägandet och motsägandet tror jag är väldigt utbildande.
Lazyworm skrev:Jag har sett mätningar på många inolådor och även gjort några själv, de mäter väligt bra och jag skulle nog säga att man inte får så mycket bättre referens än Pi60 om man ska tillverka en låda.
De är extremt raka och psykoakustiska saker som Invar implementerat på är ju inte direkt dippar om 10 tals decibel.
Om Ingvar velat att kurvorna skulle ligga på nätet hade han nog lagt upp dom själv, när GURU lådan kommer i Stereophiletestet så kommer du ju se hur den kurvan är mätt i deras miljö och kan således jämföras relativt bra med andra stativare dom gjort mätningar på.
Jag kommer lägga ut mätningar på min å Morellos 3-vägare när den börjar bli klar, förhoppningsvis kommer den också ge en bra referenskurva.
IngOehman skrev:De här mätningarna är gjorda på studiomonitorn pr18:
Det är på sätt och vis en rätt atypsik Ino-högtalare. Den skall snaraste ses som en konventionella högtalare.
IngOehman skrev:Och den här kurvan (mätt på lyssningsplats, rätt långt ifrån högtalarna) mätte jag själv upp från ett per i56 + profYs-2 hos en snubbe i Nacka:
Basnivån har dragits ned en smula sedan dess.![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Den här mätningen har en kille i Lidköping (eller var det linköping![]()
) gjort, på sina pi60s i ett relativt odämpat rum om jag förstått det rätt.
Svante skrev:Jag håller med om att det vore roligt att se kurvor på även INO-högtalare. Jag tror att folk som har mätt är lite rädda att visa kurvorna, eftersom de vet att de kommer att granskas väldigt noga. Det tycker jag är synd.
Svante skrev:Några frågorIngOehman skrev:De här mätningarna är gjorda på studiomonitorn pr18:
Det är på sätt och vis en rätt atypsik Ino-högtalare. Den skall snaraste ses som en konventionella högtalare.
Kurvan i mitten, jag antar att det är närfältsmätningar, åtminstone på bas och port. Men varför ligger diskanten så mycket lägre, är den mätt på större avstånd?
Svante skrev:Pipresonansen i porten vid dryga 1 kHz, syns det lite spår av den i 25cm-kurvan?
Svante skrev:IngOehman skrev:Och den här kurvan (mätt på lyssningsplats, rätt långt ifrån högtalarna) mätte jag själv upp från ett per i56 + profYs-2 hos en snubbe i Nacka:
Basnivån har dragits ned en smula sedan dess.
Nyfiken: Vad orsakar bashöjningen? Den börjar så högt upp tycker jag, redan vid 2-300 Hz. Är det 50dB-axeln som är aktuell?
IngOehman skrev: Ja, det stämmer bra det. Det är bara de största fullregisterhögtalarna jag gör (pi60, pi60s och pi60es) som är helt befriade från denna artefakt (pipresonansen exiteras nämligen inte alls i dessa konstruktioner).
IngOehman skrev:
Hos piP exiteras den fakttiskt något mera än hos pr18, men skillnade är inte så stor. På grund av den förhållandevis höga frekvensen (vid 1 kHz är våglängden 3,4 dm, och en kvarts våglängd är sisådär 8 cm) adderas portens bidrag i olika faslägen beroende på utstrålningsvinkel, så i praktiken märks den nästan inte alls när man kommer bort en liten bit ifrån högtalaren i ett normalt lyssningsrum.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster