Shure SE530 eller Etymotic ER-4S?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hevi
iller

Shure SE530 eller Etymotic ER-4S?

Inläggav hevi » 2008-02-25 11:53

Mina 10+ år gamla Etymotic Resarch's ER-4S börjar sjunga på sista versen så jag funderar lite på vad jag skall införskaffa för lurar härnäst.

När jag köpte Ety'sarna var de helt i en division för sig själva och jag har varit toknöjd med dem, men samtidigt det har ju hänt en del på IEC-lurfronten de senaste 10 åren... Är t ex Shure's SE530 bättre vad gäller neutralt ljud och låg dist, eller står sig ER-4S fortfarande bra i konkurrensen? Någon som vet?

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-02-25 18:54

det va ett tag sen jag kollade lurar men all verkar vara överrens att etymotic saknar bas, vilket även e3c och 4c verkar göra. dom nya shurelurarna är säkert bra allround, själv skulle jag nog inte lägga mer än 2 k på smålurar efterom man lätt kan ha sönder dom om man är oförsiktig.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-02-25 20:47

Funderar du på SE530 så kan du lika gärna köpa ett par E500. Samma lur men billigare, och PTH är inkluderad. Köpte ett par för någon månad sedan. Helt ok ljud måste jag säga.

Du kan säkert hitta intressanta jämförelser på
http://www.head-fi.org/forums/

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2008-02-26 09:51

housemicke skrev:det va ett tag sen jag kollade lurar men all verkar vara överrens att etymotic saknar bas, vilket även e3c och 4c verkar göra. dom nya shurelurarna är säkert bra allround, själv skulle jag nog inte lägga mer än 2 k på smålurar efterom man lätt kan ha sönder dom om man är oförsiktig.

Mja, att ER-4S skulle sakna bas håller jag inte med om. Däremot är dom väldigt neutrala åtegivare och ganska svåra att driva så dom kan uppfattas som en smula tunna i ljudet -speciellt om man inte använder en förstärkare av god kvalitet.

Lyssnade på ett par Shure igår och jag tyckte dom kändes en smula avrullade i diskanten och lite överbetonade i basen. Dock var dom skönare än Ety. Skall se om jag kan provlyssna Ultimate Ears tripplefi 10 också innan jag bestämmer mig...

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-02-26 11:06

Siegfried Linkwitz skriver en del om "öronproppar" på http://www.linkwitzlab.com/reference_earphones.htm.

Återgå till Köpråd