trötta basar i mirsch OM3-28

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
vin-Tage

trötta basar i mirsch OM3-28

Inläggav vin-Tage » 2008-02-25 23:54

hej ! jag har ett par gamla OM3-28 som jag blivit fäst vid senaste tiden.Tyvärr har det uppkommit skumma distljud,vilket ledde till avtagande av tygfronten då man såg problemet.Vet att många här antagligen tycker att man bör kasta skiten.Men jag tycker dom låter bra och kan tänka mig att rädda dom .Vet någon om något vettigt prisvärt 8" baselement eller kanske omkantning.Vart kan man få tag i nya kanter i så fall inom Sverige?
Någon som kan märke/beteckning/värden på elementet?
Bild

Bild

mvh peo

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2008-02-26 00:12

Uhm. Något säger mig att det borde vara Philips-element i dom där... men det där ser inte ut som Philips alls.

Jmfr med mina 3-27: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=17654
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2008-02-26 00:53

lutar att det inte är philips ,hmm...hittade en intressant sida med en tids googlande.

http://www.minhembio.com/Lust/86216

någon aktör härifrån?

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2008-02-26 11:42

Lust är aktiv här. Sök på användare så hittar du honom. Även Olle Mirsch är själv lite aktiv.

Angående elementet tror jag det först var ett Peerless som sedan mot slutet av tillvärkningen byttes ut emot ett Philips.

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2008-02-26 13:21

vin-Tage skrev:lutar att det inte är philips ,hmm...hittade en intressant sida med en tids googlande.

http://www.minhembio.com/Lust/86216

någon aktör härifrån?

Vilken seriös omkantning :lol: :lol:
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-02-26 15:22

Det där är den s.k. "Eskilstunabasen".Något större än en vanlig 8-tummare,så det kan var lite svårt att hitta passande kanter.Henriksch har brottats med den där-bl.a här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... =henriksch

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-02-27 00:10

Hej
Jag hittade aldrig några skumkanter tyvärr. Det var innan jag gett mig på att leta och kanta själv. Har ett par OM3-28 kvar. De har utbytta basar till Philips från ett par nyare Mirsch, säkert helt fel men de låter vettigt. Dock mycket trevligare med orginalbasar såklart.
mvh
Henrik

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-02-27 00:27

...förresten, de är väl värda lite besvär, OM3-28:or...

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-02-27 01:18

Det är Eskilstuna-element i dom och inte Peerless eller Philips.

Det står i texten på sidan som det länkats till var jag fick tag i passande kanter till dom elementen (efter många om och men).

Lycka till!

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2008-02-27 12:57

Otroligt vad ni kan !
Jag är glad över att ingen frågade mig, men jag kan bara bekräfta att jag under de första åren använde främst Philips, senare Peerless och sedan många från Albeka i Eskilstuna. När det gäller 8-tummare, alltså.

Senare, när jag insåg fördelen med att reducera storleken på baselementet blev det mest bara Peerless, KP65, i huvudsak med skumkant. Det var samma element som Peerless övertog som egen standard när avtalet om specialelement för Sonab upphörde.

Vad gäller omkantning eller framför allt reservelement, kan jag bara hänvisa till Hifi-Kit i Stockholm. Jag överlämnade allt om reservdelar till både Sonab och Mirsch till dem när jag upphörde med egna högtalaraktiviteter år 1997.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-27 13:43

ollemirsch skrev:Vad gäller omkantning eller framför allt reservelement, kan jag bara hänvisa till Hifi-Kit i Stockholm. Jag överlämnade allt om reservdelar till både Sonab och Mirsch till dem när jag upphörde med egna högtalaraktiviteter år 1997.

Det här är sådant som får iallafall mig djupt berörd!

En tillverkare som tänker på sina kunder även efter det att verksamheten upphör.

All heder till dig Olle!!

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2008-02-27 20:15

Jag tackar för alla svar!,får se om jag tar tag i detta...lite prisberoende är det allt iaf.Lådorna är inte i helt perfekt skick då gubbf-n som slängde ena lådan i containern gjorde så att feneret är mycket risigt på ett ställe :cry:
Men dom låter bra enligt min bedömning så någon form av element kommer iaf hitta dit orginal eller ej.Dom fula philipsbasarna verkar lättare att hitta,nån som har koll på om man bör ändra filtret isf ?
Tror jag senast i lördags sprang på ett par dux hifi-sound-projekt lådor med väldigt lika basar,troligen med slavbas (?) i undre... jaja

mvh peo

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2008-02-28 00:33

Efter en stunds ikväll funderande och flashbacks så kom jag på att det kunde finnas något kvarglömt hos stackars föräldrarna.Jodå,hittade två Philipsbasar,en till utseendet lik ,men denna måste varit någon sämre liknande modell då den kändes lite väl smäckig.. Hittade istället två glömda Alfa-lådor med isophon-basar.. 4ohm 30-35liter ..njae,nästan perfekt, vad mer behöver en lekman som jag veta? vid visst modifierande av monteringsöglor och tätande låter mina 3-28 faktiskt bra.Jo faktiskt,så var det med det .Alltså inga vetenskapliga tester har gjorts med mätutrustning förutom med mina öron då :wink: Tog lite bilder från mitt botaniserande,bilder är kul:) hoppas jag inte tråkar ut folk nu bara med mina amatörmodifieringar.
Bild
Bild

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2008-03-05 12:24

Alltid trevligt med bilder.

Återgå till Vintage-hifi