Moderator: Redaktörer
Vad är det vi har, ljudanläggning eller musikanläggning?
Åter till Zappa: mostvarar hans Synclavier-genererade musikstycken någon "verklighet"? Hans inspelningar med orkestrar (ofta med ett större antal mikrofoner, så att han får varje stämma att ljuda precis så som han vill), motsvarar de någon verklighet?Är syftet med din anläggning att återskapa en musikalisk upplevelse som motsvarar någon "verklighet"?
Med min fågelskiva stämmer nog det. Samma med Zappa - jag vill nog gärna komma nära originalet (utan att därför veta exakt vad Zappas vision var).Är syftet med din anläggning att återge ljud i rummet som är troget något "original"?
Men om det inte är akustiska instrument, vad är det då för "verklighet" som återskapas? Ett rent elektroakustiskt verk, till exempel?Callisto skrev:Jag röstar B.
---
Jag försöker därför skapa mig de förutsättningar som jag själv anser ligga så nära orginalljudet som möjligt utifrån t.ex hur akustiska instrument återges.
Almen skrev:Men om det inte är akustiska instrument, vad är det då för "verklighet" som återskapas? Ett rent elektroakustiskt verk, till exempel?Callisto skrev:Jag röstar B.
---
Jag försöker därför skapa mig de förutsättningar som jag själv anser ligga så nära orginalljudet som möjligt utifrån t.ex hur akustiska instrument återges.
Intressanta tankar, annars.
lennartj skrev:Hade jag vetat svaret hade jag ju inte behövt ställa frågan
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 36 gäster