Moderator: Redaktörer
phon skrev:piP-resonanser![]()
Om jag laborerar och härjar fritt, som jag har gjort i min ena piPs, så kan det kanske se ut så här efteråt:
phon skrev:Med högre avstämning får man mer bas, det syns också*. Inte mindre bas som många intuitivt tror. Däremot tappar man lite i de lägsta frekvenserna istället.
Lazyworm skrev:Jag tycker att det är lite väl generellt att säga att man får mer bas vid högre avstämning
Har man t.ex en låda med ett element som klarar att driva en 25Hz avstämmning bra (åtminstone en 15dB svacka på elementets närfältsmätning) så kommer den kanske inte orka driva på porten alls lika bra om man stämmer av lådan till 15Hz men den kanske driver på porten exakt lika bra vid 35Hz men om man då stämmer av vid 35Hz istället så har man tappat väldigt mycket under 25Hz på lådans helhetsfunktion.
Lazyworm skrev:Jag tycker att det är lite väl generellt att säga att man får mer bas vid högre avstämning
Har man t.ex en låda med ett element som klarar att driva en 25Hz avstämmning bra (åtminstone en 15dB svacka på elementets närfältsmätning) så kommer den kanske inte orka driva på porten alls lika bra om man stämmer av lådan till 15Hz men den kanske driver på porten exakt lika bra vid 35Hz men om man då stämmer av vid 35Hz istället så har man tappat väldigt mycket under 25Hz på lådans helhetsfunktion.
celef skrev:jag spekulerar att en höjning av avstämningsfrekvensen ger mer nivå i den höga basen men lägre nivå i låga basen
Svante skrev:
Sedär, en piP-modd som mejkar sens... Den är kanske inte riktigt gångbar i den produktifierade piPn, men som DIY...
.
Wolfie skrev:Har bilder på mätningar innan/efter nivåjustering/Q-justering/placering etc.
från mitt rum med i28 + prof X-4 som jag skulle kunna posta i tråden om
Ingvar tycker det är OK.
Jo, om någon tycker det är intressant alltså.
Wolfie skrev:Har bilder på mätningar innan/efter nivåjustering/Q-justering/placering etc.
från mitt rum med i28 + prof X-4 som jag skulle kunna posta i tråden om
Ingvar tycker det är OK.
Jo, om någon tycker det är intressant alltså.
phon skrev:Svante skrev:
Sedär, en piP-modd som mejkar sens... Den är kanske inte riktigt gångbar i den produktifierade piPn, men som DIY...
.
Ja, det är ju inte helt säkert att det mejkar sens förstås ....![]()
Det blir något annorlunda, men bättre ..... ?![]()
piP är nog rätt så väl genomtänkt som den är, men det är alltid kul att labba lite ....
IngOehman skrev:Problemet är att de allra mest illvilliga ju finns dom också, och de kan sprida sin svavel var som helst. Att jag råkade se
Patrikfs nya övergrepp var ju bara av en slump mer eller mindre, jag hade inte tänkt att skriva något mera på diy-
forumet när jag råkade se att han dök upp.
Det känns som om det enda man kan göra att minimera skadan från i sanning illvilliga och onda människor, är att inte
ge dem något bränsle överhuvudtaget.
Vh, iö
IngOehman skrev: ..... jag hade inte tänkt att skriva något mera på diy-
forumet när jag råkade se ..........
Vh, iö
celef skrev:vad är det som den där patrikf kritiserar, jag begriper inte?
Wolfie skrev:Lägger gärna ut mätningen om det är OK för Ingvar, annars inte.
Jag respekterar hans första önskan (som var att inte lägga ut
mätningarna) om han inte ändrat sig sedan han var här senast.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster