Mätningar på Inohögtalare

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-26 12:56

jag spekulerar att en höjning av avstämningsfrekvensen ger mer nivå i den höga basen men lägre nivå i låga basen
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-26 13:12

phon skrev:piP-resonanser :lol:

Om jag laborerar och härjar fritt, som jag har gjort i min ena piPs, så kan det kanske se ut så här efteråt:

Bild

Sedär, en piP-modd som mejkar sens... Den är kanske inte riktigt gångbar i den produktifierade piPn, men som DIY...

phon skrev:Med högre avstämning får man mer bas, det syns också*. Inte mindre bas som många intuitivt tror. Däremot tappar man lite i de lägsta frekvenserna istället.

Lazyworm skrev:Jag tycker att det är lite väl generellt att säga att man får mer bas vid högre avstämning :)

Har man t.ex en låda med ett element som klarar att driva en 25Hz avstämmning bra (åtminstone en 15dB svacka på elementets närfältsmätning :) ) så kommer den kanske inte orka driva på porten alls lika bra om man stämmer av lådan till 15Hz men den kanske driver på porten exakt lika bra vid 35Hz men om man då stämmer av vid 35Hz istället så har man tappat väldigt mycket under 25Hz på lådans helhetsfunktion.

Hmm, säger ni inte samma sak egentligen? I alla fall så håller jag med :lol: .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-02-26 13:28

Hur har vi det med fasen från porten? 4:e ordningens basreflex torde väl innebära 180º. Tillkommer 180º från att det är elementets baksida som lirar eller är det samma?

/Jocke

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-26 13:37

Från avstämningen och uppåt spelar signalen från basrefexmynningen i fas med baselementets.

Som du skriver så ger LP-funktionen som porten bidrar med, upphov till en fasvridning om -180
grader, vilket kompletterat med att den har sitt ursprung i baselementets membranbaksida gör
+180 grader (egentligen kan den sista anges som endera + eller - 180 grader, det är ju en fas-
vändning, och inte en fasvridning).

Summa noll grader = elementet arbetar i fas med portens utputt. :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-02-26 19:03

Lazyworm skrev:Jag tycker att det är lite väl generellt att säga att man får mer bas vid högre avstämning :)

Har man t.ex en låda med ett element som klarar att driva en 25Hz avstämmning bra (åtminstone en 15dB svacka på elementets närfältsmätning :) ) så kommer den kanske inte orka driva på porten alls lika bra om man stämmer av lådan till 15Hz men den kanske driver på porten exakt lika bra vid 35Hz men om man då stämmer av vid 35Hz istället så har man tappat väldigt mycket under 25Hz på lådans helhetsfunktion.

Inte vid 25 Hz kanske, men man har antagligen tjänat en massa i nivå vid 50 Hz. :)

Men det är klart, varje högtalarmodell har ju sina egenskaper, det har du rätt i. :)

celef skrev:jag spekulerar att en höjning av avstämningsfrekvensen ger mer nivå i den höga basen men lägre nivå i låga basen

Ja precis så menade jag.

edit: en massa onödig text ......
Senast redigerad av phon 2008-02-26 22:42, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-02-26 19:10

Svante skrev:
Sedär, en piP-modd som mejkar sens... Den är kanske inte riktigt gångbar i den produktifierade piPn, men som DIY...

.

Ja, det är ju inte helt säkert att det mejkar sens förstås .... 8)

Det blir något annorlunda, men bättre ..... ? :)

piP är nog rätt så väl genomtänkt som den är, men det är alltid kul att labba lite .... :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-02-26 19:52

phon skrev: med ett dämpat Svante-hål mitt på.

Hur stort är hålet?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-02-26 20:03

Har bilder på mätningar innan/efter nivåjustering/Q-justering/placering etc.
från mitt rum med i28 + prof X-4 som jag skulle kunna posta i tråden om
Ingvar tycker det är OK.

Jo, om någon tycker det är intressant alltså. :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-26 20:56

Jo, om någon tycker det är intressant alltså.

nja, få se först vad du har
Bikinitider

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-02-26 22:37

Wolfie skrev:Har bilder på mätningar innan/efter nivåjustering/Q-justering/placering etc.
Ingvar tycker det är OK.

Shoot. 8)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-02-26 22:44

paa skrev: Hur stort är hålet?

Det kommer jag inte alls ihåg, men kanske runt 4 mm? Det kan vara två hål också, jag kan försöka titta in i röret. det var ett år sen ..... :o

Användarvisningsbild
Neil_Peart

Inläggav Neil_Peart » 2008-02-26 23:01

Wolfie skrev:Har bilder på mätningar innan/efter nivåjustering/Q-justering/placering etc.
Ingvar tycker det är OK.

klart vi tycker det är intressant! 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-26 23:57

phon skrev:
Svante skrev:

.

Ja, det är ju inte helt säkert att det mejkar sens förstås .... 8)

Det blir något annorlunda, men bättre ..... ? :)

piP är nog rätt så väl genomtänkt som den är, men det är alltid kul att labba lite .... :D

Det tycker ju jag också. :wink: (både att det kan vara kul att labba, och att den rådande dimensioneringen trots allt är den jag föredrar.)

Orsakerna till att jag lämnat orgelpipsresoansen som den är, är de följande:

1. Det är en effekt som inte hörs på lyssningslats.

2. Motåtgärden påverkar det dynamiska beteendet negativt, eftersom flödet vid stora strömningshastigheter påverkas.

3. Motåtgärden (justerad så att resonansfrekvensen blir densamma) minskar Helsholtzresonansens effektivitet (Q), vilket kostar nivå vid avstämningsfrekvensen, och i slutändan ger en sämre undre gränsfrekvens.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-27 00:25

Ja, det mejkar ju också sens.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-27 04:04

Kan ju nämna att Faktiskt.se just nu befolkas av sedvanligt vettiga människor :) , och det gör att jag
tyckte det kändes mindre obehagligt än vanligt att utsätta sig för den risk för spekluationer och miss-
tolkningar som kan bli följden när man lägger ut mätningar, men tyvärr hjälpte det inte. :cry:

http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... enumber=14

Ingen del av internet är ju en sluten värld.

Kanske är det som så, att min normala praxis - alltså att ENDAST diskutera mätningar i slutna sällskap
där missförstånd kan undvikas genom att det då ju alltid finns möjligheter att de och spekulationer (i
synnerhet de ondsinta) kan utredas på plats och i detalj, är något jag borde återgå till, och något jag
aldrig skulle ha lämnat. :?

Vh, iö

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-02-27 04:17

Jag tycker du gör helt rätt. Du har ju knappast något att skämmas för, minst sagt.
Dessutom är det ju bättre att materialet kommer från dig, vare sig det är bra eller dåligt. Det visar ju än mer på ditt ärliga uppsåt. Något jag tror att alla utom de mest "illvilliga" förstår tämligen omedelbart.
Information är aldrig fel. Speciellt inte om man kan, och törs stå för den. 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-27 04:45

Problemet är att de allra mest illvilliga ju finns dom också, och de kan sprida sin svavel var som helst. Att jag råkade se
Patrikfs nya övergrepp var ju bara av en slump mer eller mindre, jag hade inte tänkt att skriva något mera på diy-
forumet när jag råkade se att han dök upp.

Det känns som om det enda man kan göra att minimera skadan från i sanning illvilliga och onda människor, är att inte
ge dem något bränsle överhuvudtaget.

Vh, iö

Nu kan inte Patrikf kommentera eller argumentera här mot dig IÖ och därför är det synnerligen osnyggt av dig att komma med dessa anklagelser oavsett hur sanna de kan tänkas vara. Vår praxis är att man får inte angripa på något sätt de som inte kan försvara sig. D v s de som är permanent inaktiverade och de som har temporär semester. Alla andra kan få tåla mer.

Jag ändrade bort Patriks efternamn och skrev hans vanliga nick istället.
/naq

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-02-27 04:55

IngOehman skrev:Problemet är att de allra mest illvilliga ju finns dom också, och de kan sprida sin svavel var som helst. Att jag råkade se
Patrikfs nya övergrepp var ju bara av en slump mer eller mindre, jag hade inte tänkt att skriva något mera på diy-
forumet när jag råkade se att han dök upp.

Det känns som om det enda man kan göra att minimera skadan från i sanning illvilliga och onda människor, är att inte
ge dem något bränsle överhuvudtaget.

Vh, iö

Bränsle för konflikter finns ju alltid tillgängligt om man letar tillräckligt noga, eller rentav vinklar tillgänglig information. Som sagt, det är bättre att göra som du gjort nu och publicerat just den bilden själv.
I mina ögon ser han ut som en idiot som kommer med den - den saknar ju helt relevans för diskussionen som pågår.

Vill man vara helt trygg ska man ju varken synas eller höras överhuvudtaget...men det är ju så jävla tråkigt. ;)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-02-27 08:59

IngOehman skrev: ..... jag hade inte tänkt att skriva något mera på diy-
forumet när jag råkade se ..........

Vh, iö

Men det var ju ändå bra att du gjorde det, det där HRTF-dokumentet någon länkade till var ju rätt intressant. :)

Inget ont som ...... :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-27 09:28

Alltså, det enda man kan göra är ju att försöka sprida kunskap. Man kan aldrig komma ifrån att man har kritiker som skriver saker som man inte instämmer med. Man kan välja att bemöta kritiken med olika mängd arbetsinsats, man kan låta bli att bemöta kritiken och man kan låta bli att lämna ut några data alls.

Jag tycker det sista är det sämsta.

Sen tror jag att man gärna underskattar läsarna också. Bara för att någon skriver något negativt, betyder det inte att han måste bemötas på varje punkt med timmar av arbetsinsatser. Läsarna fattar. Och skulle det vara någon som inte fattar så går inte världen under för det.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-02-27 09:33

IÖ: Jag tror inte att du behöver att vara orolig för att PF skulle kunna misskreditera dig och dina meriter genom sina inlägg. Jag är ganska ny på detta forum och en genomläsning av era tidigare förehavanden har i mina ögon bara orsakat honom själv dåligt anseende. Att han fortsätter tyder dessutom på dåligt omdöme.

På samma sätt märker jag hur personerna på DIY reagerat efter att du själv började skriva i tråden. Från att ha varit väldigt skeptiska till ljudtryck etc på den lilla Guru-modellen har de nu vänt och skriver att det verkar vara en väldigt vettig konstruktion.

Jag anser dock att vi andra ska passa oss för att lägga oss i diskussionen på DIY för mycket, eftersom vi inte kommer att kunna svara lika vettigt som du på några av de frågor/skepticismer som uppkommit där.

Du kan säkert framstå som provokativ för många läsare, i det att du utan undantag skriver exakt det du tycker/vet, men jag har kommit att förstå att inget du skriver om högtalarkonstruktion saknar underbyggda teorier/undersökningar. Tongångarna på DIY gör mig bara ännu mer sugen på en kväll i Lahäll. :-)

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-02-27 09:58

Fina kurvor på Pi60 måste jag säga. Har aldrig hört sådana. Däremot har jag hört piP några gånger och blivit rätt så impad av dem fast de ser så himla ynkligt fjuttiga ut.

IÖ, läsarna även på DIYAudio är nog tillräckligt förståndiga för att inse vad PatrikF:s inlägg går ut på. Han skadar sig själv, inte dig. Ditt inlägg där var väldigt klargörande.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-27 17:13

vad är det som den där patrikf kritiserar, jag begriper inte?

jag vet ju förstås inte hur det känns att bli kritiserad som hobbytillverkare av högtalare för jag är ju ingen tillverkare, men jag förstår ändå inte vad som behöver motbevisas - högtalarna tycks ju mäta exemplariskt och skaran av inoiter tycks bara växa och kön för att få köpa högtalarna verkar ju lång - vad betyder då att nån beter sig barnsligt?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-02-27 19:56

Lägger gärna ut mätningen om det är OK för Ingvar, annars inte.
Jag respekterar hans första önskan (som var att inte lägga ut
mätningarna) om han inte ändrat sig sedan han var här senast.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-02-27 21:17

celef skrev:vad är det som den där patrikf kritiserar, jag begriper inte?

Att Ingvar har kommit på saker han själv inte hade kommit på, tror jag...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-02-29 21:04

Och den här kurvan (mätt på lyssningsplats, rätt långt ifrån högtalarna) mätte jag själv upp från ett per i56 + profYs-2 hos en snubbe i Nacka:

Bild

Basnivån har dragits ned en smula sedan dess. :wink:

Vh, iö[/quote]

Den "snubben" är rätt nöjd nu skall du veta :D men "snubben" i fråga är mycket nyfiken på vad som hänt nu efter diverse moddningar av rummet,mer moddningar på gång så kanske vi kan ta en mätning igen när "snubben" känner att han tagit i för kung o fosterland :D

Mvh Nicke aka "snubben" :D

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-03-01 21:24

Wolfie skrev:Lägger gärna ut mätningen om det är OK för Ingvar, annars inte.
Jag respekterar hans första önskan (som var att inte lägga ut
mätningarna) om han inte ändrat sig sedan han var här senast.

Ingvar, vi väntar spänt på ytterligare grafer. :P

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-03-04 08:48

Jo, om IÖ bara säger bu eller bä så slipper du i alla fall vänta Karl IX :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-03-04 14:25

Wolfie skrev:Jo, om IÖ bara säger bu eller bä så slipper du i alla fall vänta Karl IX :lol:

Jo, jag vet Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-04 17:38

jag är något förbryllad angående detta men vad händer om någon laddar upp mätgrafer utan att först fråga iö, gör den sig osams med iö då?

ingår det nån form av restriktion angående publicering av mätgrafer vid köp av ino-högtalare? jag kan förstå om så är fallet om iö själv har mätt, men om ägaren gör sina egna mätningar? men om man har ingått ett avtal så har man, att bryta ett sådant ska man inte göra
Bikinitider

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino