Vinyl spelare för upp till 5500:-

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Pitts

Vinyl spelare för upp till 5500:-

Inläggav Pitts » 2008-02-25 20:33

..Hejsan....

Är ute efter en vinylare för upp till 5500:- och har spanat på Thorens TD190 och TD240. Även Pro-Ject RPM5 har kollats. Finns det några fler som är investeringsvärda för motsvarande slantar..???

Som RIAA hade jag tänkt köpa en Vincent som verkar ha bra prestanda för vettiga slantar, rätta mig gärna om jag har fel.

Ni som är i vinylköret kan väl lägga några "inputs" och Era åsikter och ideér.
...MVH:// Harry S, Arboga.

**What goes up must come down**

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-02-26 21:14

.......ingen har något förslag eller kommentar till mina funderingar..???? :cry: ..

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-26 21:54

Är dom 5500kr med riaa och pickup eller endast spelaren?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-02-26 22:09

...Hej... :wink:

Budgeten ligger på runt 5500:- utan RIAA steget men med den ev. medföljande PU:n.

Tackar för att någon svarat på min frågeställning, blev nästan nervös över att ingen svarat igår.... :oops:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-02-27 00:22

Har sagt det förut o jag säger det igen ! :)

I det prisspannet så skulle i alla fall jag överväga
en Technics SL-12xx med tex. en Denon DL-160
pickup. Om du köper pickupen på Hi-Fi klubben o
spelaren på "nätet" så bör du klara din budget
på ett par hundringar när.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-27 00:40

Ja, det är ett mkt bra tips, det andra tipset vore att leta efter en beg Rega P3, den armen på spelaren är GRYM!
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-02-27 17:01

...Hej och tack för Era kommentarer.... :)

Ska kanske tillägga att beg. inte är en option för min del, hade tänkt att köpa nytt som då kommer att spela det mesta av mitt liv som återstår (hoppas jag)... 8)

Technics SL-P12xx är en bra spelare men vill nog ha en kanske bättre i mina egna ögon, men tackar för tipset Laila... :wink:

Övrig utrustning som finnes på plats:

- Marantz 5600 Bio receiver (försteget i denna)
- Marantz DV6600
- Advance Acoustic MA A405 slutsteg
- Dynavoice 5.0 system (hade tidigare Vifa Blue Spark men fick akustikproblem när jag vände på lyssningsrummet)
- Velodyne CHT 10 subwoofer

Kablage:

- Harmonic Tech koaxkabel digital
- Chord Cobra analog kabel mellan för och slutsteget
- Chord Odysey 2 högtalar kabel

Kommer framledes att byta digi-kabeln till en Audioquest VDM-1 eller VDM-3. Problem bara att hitta denna på nära håll och kunna provlyssna denna i hemmiljön för att kunna utröna vad för nytta den kan göra för mitt system.

Miles

Inläggav Miles » 2008-02-27 17:56

kan bara hålla med om Technics 12XX.

Ett test: http://www.tnt-audio.com/sorgenti/techn ... 200_e.html

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-02-27 20:10

...Hej Igen... :)

Vet inte hur jag ska lägga upp detta men säger så här, om jag inte vill ha en SL 12xx eller något begagnat, vad kan rekommenderas att kolla på i sånt fall..?

Har som nämnts tidigare kollat på Thorens och Pro-Ject men undrar om det kan finnas nåt mer som kan vara värt dom slantera som det är frågan om dvs. 5500:- + RIAA steget ifrån Vincent.

Skall även nämnas att ingen av spelarna som jag nämnt har provats av mig personligen men gissar att dom låter helt 'ok' för slantarna det är frågan om. :)

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-02-27 22:51

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2011-09-28 14:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-02-28 08:30

Kan hålla med om Technics sl1200 och 1210, mkt spelare för få penningar. Man kan köpa lik för småpengar för det finns reservdelar på lager i nästan stort sett varje musikaffär, alt beställningsbara till rätt små priser också. Dock kan slitna exemplar svaja en del, men då har de levt ett hårt liv. Numark och Stanton gör hyggliga versioner på samma tema, men där får man titta efter att man får ett S-format tonarmsrör.

Rega P2/P3 är också klipp, titta efter armar med fjädertryck isf motviktstryck på nålen.

Thorens td 160, 166, 316, 318, 320 samt alla andra thorens som ser bastanta ut är klipp. Td160 och 166 levererades vissa exemplar utan tonarm alt med SME 3009 och SME III. Dessa är riktiga kap!
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-02-28 15:34

....Okay, har letat efter beg. spelare men bara funnit dynga sett ur en lekmans ögon, försöker dock att hitta tillbaka till HiFi träsket igen.:oops:

Vars hittar Ni alla dessa godbitar Ni talar om i bra beg. skick om jag får fråga..? Har letat efter bra sidor med annonser men tyvärr gått bet på detta med stort *B*...:cry:

Är dödligt förtjust i Thorens spelare sedan 80-talet då jag "råkade" läsa ett test på en dylik, kommer dock inte ihåg vilken maskin detta var. :oops:

Att sedan Pro-Ject kommit med en härlig design på sina spelare och att dom får bra kritik trots sitt något färgade ljud gör att jag även är intresserad av en dylik. Dom sägs "flirta" med lyssnaren och jag gillar flirtar...hehehe... 8)

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-02-28 17:39

Köp pink triangle skivspelaren med helius arm på veteran hifi vetja! En riktigt bra skivspelare innom de ramar du angett! Pickupen som ingår är inte dålig heller!

http://www.simplyblack.net/VHIFI/index_simplyblack.html

Ska du lägga mer så är ju Raunas Continuo lite utav outstanding
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-02-28 20:13

....Hejsan Matereo.... :)

Har mailat Veteran Hifi ang. denna spelare så får Vi se vad som kommer tillbaka. Önskade fler bilder på maskinen och även en lättare objekt beskrivning... :D

Så jag ber att få tacka för detta konstruktiva tips.... :wink:

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-02-28 21:04

Pitts skrev:....Hejsan Matereo.... :)

Har mailat Veteran Hifi ang. denna spelare så får Vi se vad som kommer tillbaka. Önskade fler bilder på maskinen och även en lättare objekt beskrivning... :D

Så jag ber att få tacka för detta konstruktiva tips.... :wink:

Bara ta den, såpass bra är grejjorna, du blir inte missnöjd jag lovar! Ring imorgon när han öppnat. Jag vet för jag har ägt en, fast med bla annan helius arm(aureus) och den var bättre än Lp12'an jag ägde innan tyckte jag.

Det fina är att man kan uppgradera Lpt (little pink thing) en hel del med. En separat motorstyrning är en rejäl förbättring när du en dag återigen drabbas uppgraderingssjukan.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-02-28 21:20

...Hehehe...bara ta den, har ju en regering som kan sätta käppar emellan ekrarna också, men operation övertalning skall påbörjas snarast... 8)

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-03-01 19:59

Jaha, blev det någon? :)

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-03-01 20:08

...Njaaääeee, hoppar nog över denna tror jag. Hittade en arbetskamrat som säljer nya Dual spelare för rabatterat pris så jag tror att jag hugger en dylik istället: CS 455 M.

Fick ingen mer info om den spelaren som Veteran HiFi hade, tyvärr... :roll:

Men jag tackar för vinken ändå även om det inte blev nån affär i den riktningen... :)

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-03-01 22:06

Okej! Ja Dual går ju att få ljud i skivorna med också. :)

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2008-03-02 03:51

Nu har jag en känsla av att just Dual CS-455, bortsett från utseendet på plinten, i princip är samma spelare som Thorens TD190 eller 240.

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2008-03-02 09:00

Om man bor i Stockholm eller i dess närhet och är intresserad av vinylsvarvning är ett besök hos "Mirre" på VeteranHIFI ett måste. Jag skulle aldrig vara rädd för att köpa något begagnat av honom. Han har ju t ex en TD 160 Super som är en i princip outslitlig pjäs. Har en själv som börjar närma sig sin 30-årsdag och den lirar helt perfekt, har inte sett en "rynka" ännu.
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-03-02 15:02

...Läste någonstans att Dual CS455 M är i stort sett en Thorens TD 240 vilket då innebär att den redan i grundpris är billigare än vad TD 240 är.. :) ...att jag sedan får ytterligare rabatt på denna gör den ju till ett kap i mina ögon.

Thorens TD 240 = 5000:-

Dual CS455 M = 4995:-

Ang. Pink Triangle spelaren så tror inte jag att resten av min elektronik svarar mot denna vad gäller ljudet så därför lägger jag ribban något lägre vad gäller vinylspelare... :oops:

Tror att Dual:en kommer att duga många år för mig, går ju att uppdatera denna till en avsevärt högre standard om man skulle vilja det... :)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-03-02 16:11

Laila skrev:Har sagt det förut o jag säger det igen ! :)

I det prisspannet så skulle i alla fall jag överväga
en Technics SL-12xx med tex. en Denon DL-160
pickup. Om du köper pickupen på Hi-Fi klubben o
spelaren på "nätet" så bör du klara din budget
på ett par hundringar när.

Precis vad jag kör med men jag har även en tonarmsdämpare från KAB-USA monterad. En grym kombination. En mycket viktig faktor är att Technicsen är mycket snabbinställd. Att ställa VTA och allt annat går på ett nafs vilket är kul om man vill byta mellan olika puppor. Dock ska man passa sig för exemplar som har använts ute på discon. Direktdriften har vissa avgörande fördelar enligt min mening. Den främsta är att hastigheten är stabil. Inga tonhöjdsvariationer oavsett friktion i spåret. Hörs ganska tydligt i avklingningar efter crescendon.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-03-02 17:44

JTarnstrom skrev:Direktdriften har vissa avgörande fördelar enligt min mening. Den främsta är att hastigheten är stabil. Inga tonhöjdsvariationer oavsett friktion i spåret. Hörs ganska tydligt i avklingningar efter crescendon.

Tärnström

Det förutsätter ju att man inte använder medföljande slipmat alt att man chuckar fast skivan i tallriken, annars hjälper det ingalunda med direktdrift. Men vad är skillnaden eg mot en remspelare med en tallrik med duktig rotationsmassa?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-03-02 18:02

Vee-Eight skrev:
JTarnstrom skrev:Direktdriften har vissa avgörande fördelar enligt min mening. Den främsta är att hastigheten är stabil. Inga tonhöjdsvariationer oavsett friktion i spåret. Hörs ganska tydligt i avklingningar efter crescendon.

Tärnström

Det förutsätter ju att man inte använder medföljande slipmat alt att man chuckar fast skivan i tallriken, annars hjälper det ingalunda med direktdrift. Men vad är skillnaden eg mot en remspelare med en tallrik med duktig rotationsmassa?

Rent teoretiskt vet jag inte om jag kan redogöra för det (dock har andra gjort det) men i praktiken tycker jag mig ha fått det bekräftat i jämförelse med andra skivspelare med remdrift (Thorens 125 och DUAL Golden One. Dock har Dualen en lättviktstallrik).

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-03-02 18:21

Vee-Eight skrev:Rega P2/P3 är också klipp, titta efter armar med fjädertryck isf motviktstryck på nålen.
Hur ser/testar man detta?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-03-02 20:29

Pitts skrev:...Läste någonstans att Dual CS455 M är i stort sett en Thorens TD 240 vilket då innebär att den redan i grundpris är billigare än vad TD 240 är.. :) ...att jag sedan får ytterligare rabatt på denna gör den ju till ett kap i mina ögon.

Thorens TD 240 = 5000:-

Dual CS455 M = 4995:-

Ang. Pink Triangle spelaren så tror inte jag att resten av min elektronik svarar mot denna vad gäller ljudet så därför lägger jag ribban något lägre vad gäller vinylspelare... :oops:

Tror att Dual:en kommer att duga många år för mig, går ju att uppdatera denna till en avsevärt högre standard om man skulle vilja det... :)

Jamen herregud... varför lägga ribban lägre och inte köpa bästa tänkbara ljudkälla när det i pink-t fallet är fråga om i stort samma pengar, en oerhört bra tonarm och en topp mc pickup och ett riktigt bra verk???? Om du uppgraderar övriga prylar framöver då får du ju ev. köpa ny skivspelare med. Man ska alltid köpa bästa tänkbara ljudkälla för pengarna. Alltså Dualen är även för ett par tusen dyr ju. Du kan få en rega eller projekt för så lite pengar och bara i jämförelse med en sådan spelar dualen snarare muzak än musik.....

.... tycker jag!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-03-02 22:24

Alexi skrev:
Vee-Eight skrev:Rega P2/P3 är också klipp, titta efter armar med fjädertryck isf motviktstryck på nålen.
Hur ser/testar man detta?

Sitter en fjäder på armen som går att justera. Var ett tag sen jag tittade på rega-armarna, så jag minns inte hur det ser ut. Iaf, armen blir mindre känslig för vibrationer då den håller tyngdpunkten i jämvikt, dvs i lagringspunkten.
- Carlsson Illuminati -

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-03-03 08:11

...Beklagar mitt misstag... :oops: ...Dual CS 455 M kostar 4495:-, sen så får jag rabatt på denna så jag ger troligen inte mer än lite drygt 3500-3800:- för denna......ber om ursäkt för detta.

Orsaken att jag inte tar Pink:en är att min elektronik hemma inte svarar emot denna spelare (förmodligen) och att Dual:en kan uppgraderas till en standard nära Pink:en, en fördel med detta är att jag kan göra detta under en längre tid istället för att lägga ner en massa pengar på en gång.. 8)

Som jag skrev ovan i ett tidigare inlägg så har jag en ren budgetsatsning på elektroniken, hade jag motsvarande Copland, Krell eller något annat i den kategorien så kanske Pink:en hade varit ett bättre val men nu har jag tyvärr inte denna kaliber av anläggning så då får Dual:en duga så länge. Dock så finns det ingenting som säger att jag i framtiden inte kommer att satsa lite mer slantar på utrustningen och då specifikt för finlyssning.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-03-03 11:54

Det är få begynnelse anläggningar som motsvarar sin ljudkälla helt, men jag måste säga att jag är tveksam till Dual 455 M's uppgraderbarhet, och kapabilitet. Den ser ju precis ut som gamla tiders dual vilka man inte kunde
göra så mycket åt. Jag tror att planerar man att skaffa en vinylspelare, och den ska kännas meningsfull jämte ens CD spelare så är en rega 2-3 eller liknande ett minimum.

Mvh!

Nästa

Återgå till Köpråd