Laga baselement?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fackamato

Laga baselement?

Inläggav Fackamato » 2008-02-28 19:22

Hojt,

Jag har ett gammal subbaselement som inte fungerar som det ska. Det ser ut att vara helt, optiskt sett alltså. Men det är det inte.. elementet låter som om det distar något ofantligt när man spelar på låg volym. Om man dock håller fingret mot konen och pressar lite så spelar det som det skall, dvs det låter bra. Sladdarna som går ifrån terminalen på elementet och in i själva högtalaren har jag provat att pilla på, och det verkar som att det är glapp där inuti högtalaren eller något, för när jag pillar där på sladdarna så får jag olika ljud.

Någon som har någon idé om hur jag kan laga elementet? Jag tänkte att man kanske kunde skära hål i pappen där sladdarna går in, och kika in i själva högtalaren där. Om man kan laga nåt där inne via detta hål dock vet jag inte, ej heller hur man bäst skulle täppa till det hålet sen, och vad för effekter det skulle ha på ljudet/prestandan...

Förslag mottages tacksamt! :)
DIY subs: Harbottle Audio 24UHT x2 slutna. MiniDSP
DIY main: JBL 2226H 15" bas + B&C DE250 med horn (Four Pi clones)
Crest Pro-Lite 7.5 for subs, Rotel RB-981 for JBL, AMP100 for horns

Användarvisningsbild
zapanasta

Re: Laga baselement?

Inläggav zapanasta » 2008-02-28 19:46

Fackamato skrev:Hojt,

Jag har ett gammal subbaselement som inte fungerar som det ska. Det ser ut att vara helt, optiskt sett alltså. Men det är det inte.. elementet låter som om det distar något ofantligt när man spelar på låg volym. Om man dock håller fingret mot konen och pressar lite så spelar det som det skall, dvs det låter bra. Sladdarna som går ifrån terminalen på elementet och in i själva högtalaren har jag provat att pilla på, och det verkar som att det är glapp där inuti högtalaren eller något, för när jag pillar där på sladdarna så får jag olika ljud.

Någon som har någon idé om hur jag kan laga elementet? Jag tänkte att man kanske kunde skära hål i pappen där sladdarna går in, och kika in i själva högtalaren där. Om man kan laga nåt där inne via detta hål dock vet jag inte, ej heller hur man bäst skulle täppa till det hålet sen, och vad för effekter det skulle ha på ljudet/prestandan...

Förslag mottages tacksamt! :)
hej,skär bort dammkåpan i mitten,det brukar gå att få lös om man tar det lungt(sen är det bara att limma tillbaka den),då ser du trådarna som går ner i talspolen.Har du tur kan det va nåt brott där som du kan löda.Mvh.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2008-02-28 20:22

Så här ser det ut:

Bild

Bild

Det ser inte ut som att man kan göra något där, eller?

edit: man kan ju inte länka bilder i detta forum, här är direktlänkar till "högupplösta" versioner: http://img5.imagevenue.com/img.php?imag ... 1133lo.JPG && http://img181.imagevenue.com/view.php?i ... _156lo.JPG
DIY subs: Harbottle Audio 24UHT x2 slutna. MiniDSP
DIY main: JBL 2226H 15" bas + B&C DE250 med horn (Four Pi clones)
Crest Pro-Lite 7.5 for subs, Rotel RB-981 for JBL, AMP100 for horns

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-02-28 21:07

Hej,ser ut som det är nåt vitt kletat på trådarna som går ner i spolen,kan nog va riskabelt att skrapa bort det.Kolla om dom går fria precis när dom försvinner ner,är dom det så koppla hägtalarsladden + ock- direkt på där,låter det illa i alla fall ligger felet i talspolen,låter det bra är felet mellan spolen plintarna där du sätter fast kablarna.mvh.Ps förmodligen ligger felet mellan plintarna ock där trådarna försvinner in i basen.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-02-28 21:23

Jag tänkte att det var spolen, eller bobinen spolen är lindad på, som skrapar i magnetpolen i mitten. Det låter nästan så på beskrivningen, när man trycker lite på ena sidan så går spolen fritt igen.

Elementet kanske har bottnat och då kan bobinen bli lite stukad längst ner. Det kan gå att rädda genom att stoppa in ett lagom styvt pappersark mellan spole och mittpol och föra ner det för att försöka "vika ut" skadan igen.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Återgå till DIY-forum