PekkaJohansson skrev:Av ren nyfikenhet: byter ni plats mellan högtalarna varje gång ni växlar? De bör stå på samma ställe om resultatet ska bli jämförbart - annars lyssnar ni också deras olika placering i rummet.
Med vänlig hälsning
Pekka
Tyvärr inte, det var lite snålt med tid och rum för det. Tror att Sony högtalarna förlora lite på det eftersom dom har två stora porta bakåt och är "väldigt" djupa, runt dubbelt så djupa som pi60.
Min uppfattning av denna lilla test är att både SS-M9 och Pi60 har den bästa bas jag någonsin hört. Den är djup, fast och akkurat återgiven. Nästan alla högtalare jag hört innan har haft en bas som kan låter "häftig" och imponerande men efter ett tag så känns det som en loudness effekt, där basen överdrivs istället för vara korrekt och där detaljer grötar ihop sig i basen.
Basmässigt kunde inte jag skilja dom åt, dom kändes väldigt identiska. Möjligt att man kunde höra någon mindre skillnad med bättre uppställning på högtalarna och framförallt snabbare byten mellan dom. Det som kanske var lite skillnad är att Sony'n kunde spela lite högre, inte konstigt med tanke på att den har dubbla 8:or mot pi60 en. När Martin var uppe med barnen så spelade jag Nitin Sawhney låt Anthem Without Nation så högt med Sony'n att ljudtrycket från basen slog till mig i ansiktet!
Nedre mellanregistret verkar också rätt så lika utan skillnaden blev främst från övre mellanregistret och främst diskanten. Vid bra inspelad musik så lät det väldigt bra från båda, men vid nyare musik till exempel Sophie Zelmani, som är inspelade med mer energi i diskanten (hissad) så kändes Sony'n mer ljus och lite påträngande vid hög volym medans pi60 kändes mer dämpad. Så vid James Taylor så lät det kanon med Sony men med Sophie så lät pi60 bättre.
Sen tyckte jag att musiken kanske släppte lite bättre från pi60 än Sony'n.
Annars så är ju pi60 mycket mer lättmöblerad eftersom den inte alls lika djup, har porten på framsidan medans Sony har två st på baksidan och så väger pi60 klart mindre (ca 60 kilo st för sony).
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.