Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-02-24 02:20

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2011-09-28 14:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Stående ägg..?

Inläggav Greensleeves » 2008-02-26 15:08

Tänk om det kunde komma golvstående ägg från den gode Steindl...
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-02-26 23:21

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2011-09-28 14:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
n-puh

Re: Stående ägg..?

Inläggav n-puh » 2008-02-27 00:45

Greensleeves skrev:Tänk om det kunde komma golvstående ägg från den gode Steindl...

Stående i äggkopp? :)

Användarvisningsbild
Greensleeves

Ett klargörande av min anspråkslösa önskan...

Inläggav Greensleeves » 2008-02-27 16:26

Ja, alltså... med min tidigare utsagda önskan om att det skulle "... komma golvstående ägg från den gode Steindl...", menade jag helt enkelt att Steindl, utifrån sina samlade högtalarerfarenheter, lite käckt och tämligen omedelbums, skapade högtalare som låter suveränt i vanliga vardagsrum, med ett ljud som inte kräver en perfekt lyssningsposition, som kan stå för sig själva på golvet alt. vara någon slags stativare, och är ett under av naturnära, skön estetik. :wink:

Mer än så, har jag aldrig önskat... 8)
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-27 17:01

Greensleeves, vad sägs om att sätta ihop ett par ägg rygg mot rygg för att få en fristående högtalare.

Jag jobbar på en sådan ”hopsättningsanordning” som även kan användas som stativ och det skall helst vara genomskinligt så att det inte skymmer utsikten om man har en fönstervägg.

Jag hade möjligtvis tänkt inkorporera en ögla högst upp så att man kan hänga upp paketet om två ”halvägg” i taket :) i vardagsrum eller i offentlig miljö. De blir då varandras spegelbild så att säga.

Det finns mycket man kan göra. Jag återkommer med info om varför jag helst vill ha väggplacering.

Äggkopp :?: Hmmm, då skulle kaffekoppen må. :D

Väl mött
Peter Steindl

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-27 17:24

petersteindl skrev:Äggkopp :?: Hmmm, då skulle kaffekoppen må. :D

Kokt ägg är gott.

Tillsammans med Lindroos kaffe skulle kaffekoppen lätt kunna avnjuta en sådan frukost om den kompletterades med färskpressad juice, mörkt bröd medelst en ostskiva och en tallrik yougurt med müsli.

8)

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-02-27 17:27

Jag kör smoothie (med frukt & grönt) istället för juice. Testa det koppen. Annars verkar du vara på rätt spår :)

Användarvisningsbild
Greensleeves

Mycken verksamhet pågår inom hifi-världen...

Inläggav Greensleeves » 2008-02-27 18:24

petersteindl skrev:... Det finns mycket man kan göra. Jag återkommer med info om varför jag helst vill ha väggplacering...

Det finns sannerligen mycket att göra, inte minst inom hifi-världen. Lycka till med alla dina projekt!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-27 18:33

KK o Martin, Va, finns det hifibögar som inte dricker vodka på morron? 8O Vad skall ni med juicen till? :D

Greensleeves, en sak i sänder, först blir det ägg o sen får vi se. Tackar för lyckönskningar.

PS

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-02-27 19:02

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2011-09-28 15:13, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-27 19:38

johanrohm skrev:HEJ!

Vad har hänt i mitt inlägg inlägg: 52 ?!

Varför?

Jag vill lära mig när sånt händer. Så att det inte ska behöva hända igen.

Med vänlig hälsning
JR
Din länk är nedkortad bara.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-02-28 00:02

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2011-09-28 14:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-02-28 08:38

johanrohm skrev:Var på bokrean i dag.
Måste ju ha nåt annat än hifi-tidskrifter att läsa... :wink:

JR

Hade de High fidelity??? :D
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-02-29 00:21

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2011-09-28 14:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-02-29 01:11

Och jag saknar det Peter började på om NK. :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-02-29 21:07

Nu börjar man så smått bli sugen på 80-talet, och dess vendettor/skrönor ? 8O
Hur ligger det egentligen till ? Kunde man verkligen " marschera " bättre till Lp-12.an, som Göran Rudling påstod, eller var det så att " Pink triangle " var, och är, världens bästa skivspelare, som det påstods, av Peter S. ?
Tja, endast Peter Stendl vet svaret på detta. Jag antar att det är fler än undertecknad som vill höra 80-90-talets bravader inom hifisfären, såsom det begav sig enligt Peter Stendl...
Vad var marknadshype och vad var sanning ?

Jag ser fram emot den spännande fortsättningen.

H. Richard.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-29 22:44

Nu ska vi se vad som finns på Faktiskt. Hmmm, det verkar ju lite avslaget det hela. :? Sitter alla o dricker kaffe o myser framför TVn i stugorna? Vilken sörja. Det är nog bäst man fortsätter storyn så det inte blir aldeles för mycket OT på tråden. :-) Tittarsiffrorna är ju förfärliga.

Nu kommer lite fortsättning från den 9e december 2007. Tänkte bryta tristessen lite. :)

Ok grabbar, nu har vi passerat lite födelsedagar o annat skrot och lite annan historik från 70-talet. Carlsson högtalarna som marknadsfördes under varumärket Sonab var ett minne blott.

Vakna grabbar!

Hur ska man få gänget ur sin sömn? :?: Nu vet jag :idea: Jag börjar så här. 8)

Jag har en del att ifrågasätta vad gäller Ingvar Öhmans kommentarer på vissa saker. Ska jag ta det nu eller sen? Jag gillar inte att hålla på med gammalt skit som egentligen inte leder utvecklingen framåt. Att reda ut missbegrepp eller missförstånd är för mig tråkigt och dåligt använd tid, inte desto mindre behövs det redas upp och det kommer så småningom då andan faller på. 8) Det får således bli sen.

och räcker inte detta så borde den här länken till Svantes fantastiska testtråd göra susen;
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=9047&start=630

Så där ja, nu har grabbarna äntligen vaknat till liv i stugorna. :D Feta rubriker slår alltid.

Nu d v s kring 1980 höll Stig Carlsson på med 3-vägarna och en liten rackare som skulle sitta monterad på vägg. :-) Dome högtalare var numera rumsrena, ja en gång i tiden ansågs dom som skrot, både en- och två-tummarna. Peerless och Philips var nu innemärkena. Stig hade sina egna speciella kriterier när han godkände högtalarelement. 3-vägarna skulle ha domediskanter med ett litet horn. Det skulle vara en för direktljudet och en eller möjligtvis två stycken för det reflekterade ljudet. Stig hade inte bestämt sig. Han skulle bestämma sig då högtalarens direktljudsarrangemang var klart. Han beskrev vilka riktningar han prioriterade på det reflekterade ljudet. Sen var det förhållandet mellan direktljud och reflekterat ljud som skulle spikas. Kravet var att diskanten/diskanterna för det reflekterade ljudet inte skulle inverka på direktljudets tonkurva vid en ekofri mätning.

Jag fick lyssna några gånger på 3-vägaren men vilken besvikelse. Jag minns första lyssningen på 3-vägarna. Nu skulle det fan bli ordning på torpet tänkte jag. :) Nya Carlssonhögtalare och häftigare än någonsin. Man intog sin sedvanliga position i fåtöljen till vänster om mitten. Förväntansfull var bara förnamnet. Stig började lira, jag minns inte vilken skiva det var, men…… Den där dj-a tvåtumsdomen lät som en tratt. :( Man hörde den hela tiden. Det var första gången som jag tyckte att man klart och tydligt hörde högtalarelementen i Stig Carlssons konstruktioner d v s raka motsatsen mot tidigare. Stig var förväntansfull och ville naturligtvis ha kommentarer. Vi visste alla förutsättningarna, nämligen att det fortfarande var under arbetets gång och därför fanns det mycket kvar att göras. Dessutom var det en första prototyp. Men vad säger man till Stig? Hur ska jag förklara? Ehhh, kanske mellanregistret skulle kunna snyggas till. :roll: För mig var det en total flop och nu var det till att leta nya tvåtumsdomer för mellanregistret. Diskanten var ok och basen likaså. Jag gillade aldrig tvåtumsdomen men det kan även ha varit i kombination med delningsfiltret som det spökade. Den användes i ett snävt område och då är det lätt att få ”resonans” mellan LP och HP länkarna. Stig ville ge en första lyssning i ett tidigt skede. Stig såg efter några skivor själv inte helt nöjd ut. Han avslutade spelningen tämligen snabbt. Vi kollade tonkurvor och mätningar och diskuterade högtalarelement istället för fortsatt lyssning. Stämningen var trots allt bra. Vi trodde ju alla att högtalarna snart skulle färdigställas och komma fram och även låta väldigt bra men historien talar sitt tydliga språk, dom färdigställdes aldrig.

Bashögtalarna som Stig hade hittat var ett kapitel för sig. Stig hade funnit Nirvana i Hitachis bashögtalare med en speciellt räfflad och veckad upphängning. Dom mätte synnerligen låg distorsion. Efter nåt år slutades de tillverkas och nu var Stig utan basar och med en i mitt tycke icke ”rumsren” tvåtums mellanregisterdom. Nu insåg man att det som tidigare hägrade var just en hägring. Det var långt kvar till färdig produkt och mycket arbete var förgäves.

Samma dag, nämligen den 26 november 1981 lämnades två patentansökningar in på både den högtalare som skulle heta OA-51 och på 3-vägarna. I backspegeln så verkar ju patentet på 3-vägaren något bortkastat men det är inte desto mindre ett värdefullt dokument ur flera aspekter. Tiden går fort. Patent varar inte i evighet. Time to market is essential. En sak känner jag mig övertygad om. Dom hade blivit Stig Carlssons bästa högtalare och kronan på hans livsverk. Jag återkommer till dom för på 90-talet dammades dom av igen. Då hittade jag en tvåtummare till Stig.

Vid ett tillfälle kring 1980 samlades det gamla Sonabgänget med de fornstora höjdarna närvarandes. Nu skulle Stig Carlsson dema OA-51 för dessa hifi-intresserade herrar. Ersättaren till 70-talsserien var framme. Med pukor o trumpeter, tatarataaaaa, skulle herrskapet falla som käglor och investera multum för att ånyo erövra världen med Carlssonljudet. Dom kom från öst o väst, nord o syd d v s från Fjärran Östern, London och Paris å från Gud vet vad. Sedan satte herrskapet sig på plats i salongen. Stig, var är högtalarna? Va, är den så liten? 8O Kan det bli nåt ljud från en sån? Var sitter basen? Ere inga 3-vägare? Vad konstig den ser ut? Är det elektrostater i dom där fyrkantiga plastmojängerna? Nähe? Måste dom där plastmojängerna vara där? Skall dom där kunna återge en hel orkester?
Det var helt enkelt så att man i denna lilla högtalare såg ersättaren till OA-2212 och med sådana högt uppskruvade förväntningar var investeringslustan som bortblåst. Det gick inte som Stig Carlsson hade tänkt sig men en av dessa herrar, nämligen Nils Mårtensson ville dock göra ett tappert försök.

Han hjälpte ett företag i småland som hette Stilexo eftersom de sålde stativ till TV och video. Han var då stationerad i Paris. Kanske Stilexo kunde hjälpa till med att bygga högtalare? Glen Johansson som var en av ägarna till Stilexo var positiv och den där snubben ni vet, han som jobbade på Stilexo fick hjälpa till. Den där snubben heter för övrigt John Larsen. 8O :D Känns det bekant på nåt sätt? :roll: :) Nu skulle man kunna skriva en mycket lång historia om det här också men det kanske kommer så småningom. Jag har lite brännbart i mina anteckningar som ligger nånstans å skräpar.

Nu skulle det smidas planer på ”miljoner” högtalare :-) Nåväl det var inte miljoner men det var en himla mängd OA-51er.

… 1982 drev jag både Ljudbutiken AB och importföretaget Bremen Dynamics AB.
Jag börjar nämna importbolaget Bremen Dynamics AB som jag till 100 % ägde själv. Det kom till strax efter Ljudbutiken AB men det var efter en lustig händelse.

Jag vill dock först passa på att berätta lite om bildandet av Ljudbutiken AB. 1980 fick jag ett erbjudande av Erik ”Perka” Andersson att överta och driva vidare den stockholmsbutik som han drev. Jag kände Erik sen 1976 då han hade en fantastisk mässa i Smedjebacken i Dalarna. Hans hifibutik var känd under namnet Dalaljud. På den tiden hjälpte jag LEAB som importerade bl a GAS, Cerwin-Vega, Threshold och Accustat elektrostathögtalare.

Nåväl, bland en himla massa utställare ställde även LEAB med Wille Lilliehöök ut och där till allas ve o fasa introducerades Cerwin Vegas basmodul som den Norska Cerwindistributören så vänligt hade tagit med sig. Han heter Bolse Solheim och grundade även butiken Oslo Hifi Center. Bolse är idag en av mina goda vänner. Vi spelade med stark betoning på bastryck. Det var ett förfärligt oväsen och alla stackars intilliggande utställare var synnerligen missnöjda med bastrycket eftersom vi störde resten av gänget. Kommer någon ihåg Thore Wallenstrand? Han ställde också ut där. Thore finns inte heller med bland oss.

Smedjebacken, håhå jaja. :roll: På kvällen, efter mat å öl blev det vilt slagsmål. 8O Dalahuliganerna var på krigsstigen och Bolse var rätt slängd i käften. Det är han fortfarande förresten. Huliganerna provocerade och Bolse var inte sämre. Vi gick på gatan från restaurangen till hotellet med huliganerna hack i häl. Då stämningen byttes ut från glåpord till knytnävar la vi benen på rygg och sprang till hotellet som hade låsta glasytterdörrar i dubbel bemärkelse med mellanrum dem emellan. Där stod vi och kände oss jättetrygga 8) innanför dubbla glasytterdörrar som båda var låsta. Nu kunde vi ju grimasera och skrika ännu värre skällsord, ja, med vi menar jag norrbaggarna. Huliganerna stod skriandes utanför och sparkade vilt mot glasdörrarna. Då de första glasdörrarna sparkades in, ja då djävlar vare hotfullt. Då nästa par sparkades in var det fara å färde. Jag var kvar i hotellfoajén medans alla andra sprang upp på sina rum. Det var bara en huligan som tordes gå in på hotellet vad jag minns. Han sparkades lite men jag kunde parera. Det var Norrbaggarna han ville åt. Då han sprang efter dem passade jag på att dra upp på rummet. Jag minns inte om Perka var med då men jag tror inte det. Huliganen överlevde ju. :-) Nåväl, jag klarade mig med blotta förskräckelsen. Några månader senare var det bara att ta tåget upp till Smedjebacken för att i domstol vittna mot den där Dala-ökändisen. Då träffade jag Perka för andra gången. Sedan efter nåt jordbävningsdemo har det blivit fler gånger. :)

Vem har sagt att det är fridfullt att vara hifi-försäljare? :-)

Undrar om inte Perka trots det förfärliga oväsendet på hifi-mässan såg dollartecknet flimra förbi i ögonvrån, det var ju trots allt säljbart med Cerwin. Det var ett skojigt ljud. På den tiden hette högtalarlådan kassaskåpet, en femtontummare och två små horndiskanter i en förfärlig gråmålad och skrovlig kassaskåpsstor låda, men alla gillade den eftersom den hade på nåt sätt en positiv karaktär och på den tiden var det disco som gällde :-). Donna Summer var ledstjärnan. Jag minns en superdiskolåt där man sjöng ”ring them bells”. Jag kommer inte ihåg tjejartisten, men låten var oerhört populär. Gör er inget besvär med att googla, det var varken Bob Dylan, Joan Baez eller Liza Minelli som har en lite mer gospelbetonad version :-). I diskolåten fanns ett slags diskantljud som skulle låta som en triangel men det var mest fräsande distorsion. Men det var skojigt ändå. Det var tider det.

Efter några år flyttade Erik från Dalarna till Stockholm och fortsatte sin butik på Kungsholmen istället för i Borlänge. Därifrån skulle sedan turen gå mot större vyer i Los Angeles. Dalaljud var ju inte ett så passande namn för en hifibutik i Stockholm, närmare bestämt på Kungsholmen så Ljudbutiken föddes på Scheelegatan 9 av Erik. Just denna lokal har gamla anor som Radio & TV affär. En gång Kaminsky och sedan Regina Radio & TV.

En dag ringde Erik och frågade om jag ville överta Ljudbutiken. Tjaa, det kändes lite för okänt och stort att själv hoppa på något sådant. Erik sa att det fanns en snubbe som hette Bengan och som hade hjälpt till med att sälja LP-skivor på Perkas mässa på Piperska Muren och även hjälpt till som säljare hos Perka. Bengan var juste och han och jag kanske kunde driva det tillsammans.

Sagt och gjort, vi åkte ut till denne Bengt ”Bengan” Andersson som bodde utanför stan. Vi ringde på och Bengan öppnade. Oh nej, en lockhårig typ var det första jag tänkte. Gudars, hur skall det här gå. Snacka om man hade förutfattade meningar på den tiden. Det visade sig att denne Bengt var en av de absolut trevligaste personer jag nånsin stött på. Jag tror inte det tog mer än en halvtimme innan Bengan o jag var helt överens. På nåt sätt fann vi varann direkt. Ni skulle bara veta vem denne Bengan är :-)

Vi nappade på Eriks erbjudande och Bengan och jag kom överens om att registrera Aktiebolag tillsammans. År 1980 var det lägsta Aktiekapitalet 5000 spänn. Jag fixade ihop 3500 och Bengt fixade 1500 d v s jag hade 70 % av aktierna och Bengt 30 %. Vi köpte ett redan registrerat Standardbolag genom min advokat Raoul Smitt. Sedan kom namnändringen från Standardbolag 56892 AB (eller vilket nummer det nu var) till Ljudbutiken i Stockholm AB och så föddes Ljudbutiken AB. Vi fick en liten checkkredit på Handelsbanken.

Erik flyttade till ett nytt liv i USA-Kalifornien-Los Angeles-Redondo Beach och Bengan och jag drev Ljudbutiken AB. Vi hade mycket skojigt på den tiden. Det har man med Bengan. Det finns så många roliga minnen från den tiden och jag inte kan dra alla. Så i viss mån kan man ju säja att även Bengan fanns på Ljudbutiken innan jag kom in men bolagiseringen till Ljudbutiken i Stockholm AB var på mitt initiativ.

På den tiden sålde vi NAD 3020. Ni vet, den där lilla billiga 20 wattarn för 995 pix. Ljudet var helt ok för pengarna men byggkvalitén var inte riktigt i paritet. Suck, dom brummade i nättransformatorerna och knappsatserna krånglade d v s då man tryckte in den ena knappen flög den andra ut på golvet, och Gud vet vad vilka ytterligare fel det fanns. Kunderna kom tillbaks på löpande band för att byta ut sina NADar mot nya exemplar. Jag minns speciellt vid ett tillfälle då vi hade två kunder inne samtidigt med olika fel på sina NADar och vi hade tillfälligt slut på NADarna så kom Bengan på den lysande iden :idea: att kunderna kunde ju byta sina NADar med varandra. 8) Jösses tänkte jag och vågade knappt vara kvar i rummet :roll: . Men de bytte snällt apparat med varandra och accepterade det hela. Dom såg t o m nöjda ut. Dom var väl i nåt slags chocktillstånd? Ingen av dom kom åter för att klaga så dom var väl nöjda? Sån var Bengan, han vågade föreslå udda och till synes tokiga lösningar.

Sen kom chocken. Det damp ner ett litet kuvert i brevlådan. NADimortören Septon hade lite News och en hälsning. Ett nytt bolag hade bildats, Hifi klubben. Va fint, en hifiklubb. Va glad jag blir :-) Ska dom konkurrera med LTS? Få se, vad står det mer. NADarna skulle nu säljas direkt till konsument och samtliga butiker som sålde NAD skulle nu inte mer få leveranser. Det var ingen rolig läsning :( Det var ett hårt slag för oss specialbutiker som drevs av entusiaster. Grabbarna på Septon var nu hatobjektet. Hata, hata, hata. Det blev ett ramaskri från återförsäljarna runt om i landet och Hifi-klubben fick backa litet och bestämde sig därefter att vissa butiker fortsättningsvis skulle få sälja fast med låga marginaler och under bestämda premisser. Ljudbutiken var inte med bland dessa butiker men däremot en annan butik som var en bland de sista återförsäljarna som hakade på för att få sälja NAD nämligen Ljudmakarn.

Vad hände med Erik? Som alla vet, åtminstone borde veta, kom Erik tillbaks till Sverige, sen blev det England fram och tillbaks i omgångar. Erik bygger rörförstärkare sen 80-talet och det har väl ingen kunnat undgå. De senaste 2-3 åren har väl varit lite lugnt men en fågel har viskat i mitt öra att det är nya häftiga grejer på G. Vänta bara. Än lever björnen :-)

Vilka ersättare fanns det till NADen? Yamaha hade en liten förstärkare. Suck, den får väl duga i brist på annat. Vad gör man? Nåväl, vi modifierade NAD förstärkare och annonserade om detta. Vi kallade modifieringen för Kindellmodifieringen, vad jag minns hittade vi på namnet för själva modifieringen fixade vi själva dock tror jag att Kindell faktiskt existerade som en som modifierade saker i USA. :-) Hifi klubben gillade inte riktigt att vi annonserade med modifieringar på NAD 3020. Om jag inte minns fel kom det så småningom ett argsint brev från Semko. Nu var måttet rågat. Motattack.

Vi fixade en liten annons som skulle vara en helsida i Hifi & Musik. ”Byt in din gamla NAD innan den går sönder” var rubriken. Texten i annonsen var totalt heltokig och dräpande. Vi hade väldigt roligt då vi skrev texten. Nu dj-ar skulle dom få. Erik och jag åkte upp till Hihi-müsli som vi kallade tidningen för. :-) Vi räckte över annonsen och den ansvarige utgivaren lusläste. Han satt på andra sidan skrivbordet, tittade djupt ned i pappret, svetten rann, han rättade till glasögonen och såg helt förskräckt ut. Han var likblek. Perka o jag log ett förnöjt självgott och odrägligt leende fast Perka vill nog helst förtränga hela denna pinsamma situation. Efter ett tag lyfte han blicken o frågade: ”Är detta annonsen som ni vill publicera?” Han trodde nog vi skämtade. Kör hårt, publicera den sa jag. Det här kan vi inte publicera fick vi som svar. Ni måste skriva om den. Tidningen kommer att bli stämd. Ok då, vi snällade till den och sen gick den i tryck.

Bild
Högupplöst: http://user.faktiskt.io/petersteindl/Du%20f%e5r%20700%20KR.jpg

Ljudbutiken var 1982 den enda butiken i Sverige som i mängd sålde Carlsson OA-51 vilket då var den enda Carlssonhögtalaren på marknaden. Då vi började köpa OA-51 från Skillingaryd fanns det ingen säljare. Jag beställde högtalarna från Glen på Stilexo. Sedan blev Olle Sunesson som sålde Scan-Speak involverad i försäljningen av Carlssonhögtalare. Olle hade egna högtalarmodeller så jag förstod inte kopplingen till Carlssonhögtalare men Olle var tekniskt kunnig. Frågan är om inte säljare snarast skall ha entusiasm för det dom säljer. Det är svårt att vara tekniskt kunnig och säljare samtidigt och speciellt då man skall sälja andra produkter än sina egna. Så här såg en Carlssonannons ut 1982.

Bild
Högupplöst: http://user.faktiskt.io/petersteindl/En%20ny%20Carlsson%20OA51.jpg

Som sagt, det var många butiker men få som sålde. Det som ni också kan se att Alingsås med Hifi Consult och Olle Mårtensson fanns ännu inte på Carlssonkartan. Dom kom in i bilden långt senare. Olle finns ej heller med bland oss.

Detta var innan LEAB och Wille hade distributionen. Under hösten 82 sålde vi minst 50 par som ingick i vårt stereopaket som vi kallade Carlssonpaketet som kostade 9995. Som sagt, Carlsson OA-51 med den lilla Thorens skivspelaren med monterad Goldring G 920 IGC och den lilla Yamaha förstärkaren. Sista Carlssonpaketet sålde vi på Nyårsafton vid åttatiden på kvällen. Sen var både Bengan och jag helt slut men vi var nöjda och firade därefter ett Gott Nytt år.

Efter 1½ år hotades det med nedläggning av Carlssonhögtalarna eftersom det var ringa försäljning av OA51 i Sverige. Glen Johansson på Stilexo hade luskat reda på vem Wille var och de hade snackat lite. Wille och jag diskuterade saken och han ville prata med Stig angående saken men av någon anledning ville han inte kontakta Stig själv. Då organiserade jag ett möte med Wille och Stig på Restaurang Cattelin med målsättning att Wille skulle distribuera Carlssonhögtalarna i Sverige och få igång försäljningen. Jag vet att både Stig och Wille var nervösa inför mötet. Båda ville så mycket och hade djup respekt för varandra. Wille visste ju även att han måste ställa krav på fler modeller. Mötet blev extremt trevligt. Tyvärr hade Cattelins kök redan då chanserat så käket var inte på topp. Wille krävde att en hel serie Carlssonhögtalare måste fram om han skulle ta hand om distributionen i Sverige. Wille visste också att för att lyckas måste även exporten fungera och det kunde den bara med en högtalarserie.
Sen gick allt fort och Stig utvecklade OA 50 och OA 52 inom loppet av några månader vilket måste vara rekord för Stig. John Larsen hade 1983 en svettig sommar med prototyptillverkning. Lars Lallerstedt var i vanlig ordning tvungen att hyfsa till designen och allt detta åstadkoms enkom via telefonsamtal.
Så, lite nytta har väl LM Ericsson även gjort inom hifi :-)

Nå, vem är då den där lockhårige [s]dj-eln[/s], Bengan? Vad gör Bengan nu?

Tja, nu kommer Skottårsdagsrebusen.

Bengan är den som skyndar på Faktiskt. You better …… tomorrow’s Christmas Day.

Nå, vem är han, denne Bengan? Svaret ges vid nästa Skottårsdagstillfälle. 8O

O du, glöm inte. I'll be back! 8) Förhoppningsvis före nästa skottårsdag.

Undertecknat
Peter Steindl

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-29 23:36

Tänk vilka minnen som kan väckas till liv på de mest underligga sätt.

Var det verkligen så att Ludkällaren på Victoriagatan i Göteborg hade ett iordningställt rum, eller var det något som bara sades? Jag minns det som att alla möjliga högtalare stod uppställda som en högtalarvägg.. men minnet kn ju bedra..

Bytte in någon Gerard skivspelare och kom hem med ett Sharp kassetdeck där 1983...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-03-01 00:02

Tror kaffekannan precis kokat upp. :)
Den som vet mest, tror minst.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-03-01 00:04

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2011-09-28 14:46, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-03-01 00:05

För att använda ett känt citat: "Äntligen!" :)

Mycket intressant läsning från början till slut! Hoppas att vi snart får läsa den spännande fortsättningen!

/Erik

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-03-01 00:14

Grymt trevlig läsning!

Man kan föreställa sig hur det var med den där lanseringen av OA51 :?
Församlingens förvåning var ju inte så förvånande med tanke på föregångaren 2212 8O :)

Å angående 3-vägaren.... det är ju inte försent ännu!

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2008-03-01 00:17

trevlig läsning som vanligt!!

den enda Discodängan jag kommer på som ens närmar sig det du inte riktigt kom på Peter är: Anita Ward - Ring My Bell (1979).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-01 00:23

Där satt den. Tack 80-talet. Lyssnade just på Amazon. Fin låt. :D

PS

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-03-01 00:43

Tack så mycket för inlägget, har haft stort nöje med att läsa det.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
lennartj

Carlssonåterförsäljare i Göteborg

Inläggav lennartj » 2008-03-01 01:20

Såvitt jag minns från början av 1980-talet var det bara Ågrens som hade vettig uppställning av Carlssonhögtalarna i Göteborg och visade en positiv inställning. Övriga hade nog bara tagit in ett par OA51'or för att Carlsson trots allt var ett begrepp, men gjorde knappast något för att framställa dem i positiv dager jämfört med andra.
Radiolagret var ju stora på QLN, med helt andra ideal, och Stridbeck har väl mest varit känd för sina TL6 och hade även andra egna enligt engelska ideal. Ljudkällarn krängde helst Infinity.
1982 flyttade jag till Stockholm och på julafton 1983 blev mina B&W DM4 som jag köpt av Stridbeck, och många andra hifi-prylar stulna, dock inte mina rullbandare och rörförstärkare. Jag hade turen att få en skadereglerare som varit LTS-medlem på 1950-talet och gjorde en mycket frikostig bedöming av värdet på mina prylar, men fick inte kontanter utan fick ta ut prylar hos Ljudbutiken. Jag lade lite emellan och det blev ett par OA52, Tandberg 3011 + 3002 samt Systemdek IIS med Helius Standard arm (inte den simpla Scorpio) och Goldring Electro II. Har kvar och spelar på allt idag, utom tunern som väntar på servce.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-01 01:29

Lennartj, det är tveklöst så att Ågrens var bästa butik i Götet vad gäller Carlssonhögtalarna. Jag kommer inte ihåg när Lasse kom in i bilden på Ågrens. Nu är han inte delägare längre vad jag hörde på mässan i Stockholm, men förhoppningsvis är Lasse kvar.

Jag har ett svagt minne angående din affär med Ljudbutiken. Hoppas du får din tuner snart.

MvH
Peter Steindl

Användarvisningsbild
lennartj

Ljudbutiken

Inläggav lennartj » 2008-03-01 01:44

Kul att du minns mig!

Ett djupt minne för mig är LaFolia uppspelad på Beveridge i butiken drivna av triodförstärkare med 805 eller 845? Magiskt!
Hade du eller Perka byggt förstärkarna, jag minns inte.

Glada hälsningar,
Lennart

Edit: var lite kortfattat oartig.
Senast redigerad av lennartj 2008-03-01 02:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2008-03-01 02:04

petersteindl Tack för underbar, underhållande läsning!

Mer! tack :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi