Nu hade jag tänkt att antingen fortsätta på 80-talsresan eller USA resan men jag kör Kristianstad resan istället.

Under hifimässan i Kista blev Bertil å jag inbjudna av Ola och Kristianstadgänget helgen den 8e mars att äta mat och lyssna på Olas högtalarsystem. Det var bara att plocka fram almanackan och börja planera.
Snart nalkades dagen då Bertil Alving å jag skulle åka ner till Kristianstad för att få oss en skymt av skådisarna och de världsberömda TV celebriteterna: Lars Nyström alias Storhövding å Ola Ericson alias Sista Ordet. Dagen till ära vare ju bara å införskaffa en bil. Åka tåg eju ba löjligt med dagens nya priser.
Jag har varit utan bil sedan 27 december, 2006. Förfärlig upplevelse. Det blev i alla fall en Volvo V70 D5 automat, årgång 2007.

Inte så dumt. Jag fick hämta den i torsdags då banken slutgiltigt sagt sitt, å sen vare bara till å tjacka en sån där Garmin Nüvi 760 på El-giganten så att vi kommer fram utan å behöva snurra runt i Kristianstads omgivning i partiåminut som en viss annan herre gjorde. Ni vet, dom där Götarna hajar inte såna däringa nymodigheter. Åkejrå, han har ett par Larsen sexor till sitt försvar för dom eju nya.
Onsdag, Mail i lådan – Berra ballar ur – virusmojänger i luften å speciellt i luftrören.
Men jag ger inte upp, han ska fan med. Inget kul att åka ensam. Telefonen ringer strax därpå. Hej det är Bejltil, host, host, eländig stämma, snyta, snyta, snyta. Jamåljäddedålig. Jag kan nog tyvärr inte åka med.

Nähä, men kan vi inte bestämma det i morgon istället. Det finns ju i alla fall en viss liten möjlighet. Chansen finns ju att du kan bli bättre. Å är du inte bättre imorgon så har vi ju alltid fredagsmorgon på oss innan beslut. Seså, hoppisäng nu.
På torsdag, d v s dagen efter – ringa, ringa – ja hej det är Bertil, mål fojdfalande uselt, ingen bättling, kan nog inte imojjon. Nähä men vi kan ju höras i morgon på fredag för att checka läget liksom. Vi behöver inte bestämma nu.
Min taktik var att lämna saken öppen så att Bertil inte förbereder sig på att inte åka. Ok vi hörs vid 11 tiden. Fredag klockan 11- ring, ring – Hej det är Bertil, var håller du hus nånstans? Vi skulle ju åka ner till Kristianstad idag. Bertil låter frisk på rösten och är kurerad.

Hurra. Han har sina små metoder, den där Bertil. Vad har han i sina blomkrukor egentligen?

Undrar ni vad Bertils taktik var, kan jag berätta, att det var nåt med malört å orientalisk vitlök å sånt där.
En gång i tiden brändes kärringar på bål för mindre. Nåväl, klockan två skulle det äntligen bli av – den där resan till nördarnas paradis.
Klockan tre åker Bertil och jag och Garmin som är fullspäckad med behövliga adresser. ”Rutten räknas om” hördes det stup i kvarten ur lådan och snart var vi uppe på motorvägen på väg in i tunnlarna för att komma upp på E20? Ja, så sa Garmin o då måste det vara sant. Garmin e en tjej förresten o hon sitter i en liten låda. För mig har det dock alltid rört sig om E4an, då man åker från Stockholm till Södertälje. Det står ju så på alla skyltar även om E20 och E4 delar sträcka just där. Nåväl, hon, den där Garmin har trevlig röst i alla fall.
Nu dj-ar ere äntligen åka av, vi skulle nu till hjärtat av nördarnas paradis därnere i Skåne.

Vädret var fantastiskt – utom i Småland förstås – där regnar det ju alltid och är alltid mörkt oavsett dygnstid. Sälj sk-ten till Tyskarna.
Vi kommer fram till Ola och klockan är runt 21 draget. Mat skulle det bli.
Ska re behövas vara så djävla mörkt i den här stugan? Vadå, vi ska väl ha mysigt. Ok då, jag får väl plocka fram blixten till kameran.
Det blirrr pytt Rrrydberrrg ärrran till dagen, sa en nöjd Ola på det där skånska sättet med rullande rrr. Festen börjar på fredagskvällen, men lite trevande. Så småningom vågar sig lillhövding förbi. Han var så liten så han fastnade inte på linsen. Pytt i panna med oxfilé och en rå äggula blev kvällsmaten. Som sagt, Rydberg var namnet.
Det var lite trevande så där i början men annat skulle det bli.
Gubbröra, va, är jag helt plötsligt gubbe? Snyft, börjar man bli gammal? Malörtsbrännvin, namnam.
Mmmm, det här är jättegott. Rydberg? Javisst ja, gubbröran kommer inte förrän imorgon. Va fint, då är man ju ung å vital en dag till.

Bäst att käka mer.
Man kanske skulle våga sig på lite mer tilltugg så man kan dricka mer malörtsbrännvin. Skål, ahhhh, kittlar dödsskönt i kistan (klassisk Baloo kommentar).
Stefan, AVR 7000 tänker djupsinnigt och eftertänksamt, tänk om dom ställer mig mot väggen? Det är nog bäst att
sitta ner här vid väggen.
Ska vi lyssna på dom där OA51 med Olas subbar? Endast tomten e vaken.
Snygg slips förresten. Lever Gargantua och Pantagruel? Det är så basarna heter om jag förstått det rätt.
EXTRA, EXTRA. Read all about it. Hur låter högtalarna? Hur smakade maten? Vad hände in på småtimmarna? Hur var middagen på lördan? Larsensexorna, inte bara en sexa Cognac.
Läs den spännande fortsättningen som följer, om ni törs.
Beware
Väl mött
Peter Steindl