Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-01 02:25

Lennartj, jag hade definitivt inte byggt förstärkarna. Jag tror inte Perka byggde med trioder på den tiden. Det kom senare. Undrar om det var ett par slutsteg jag hade som Be Yamamura hade byggt? Dom hette Air. Så småningom får du se en liten bild ur en annons på dessa slutsteg. De hade ingen stor uteffekt och jag hade inte dessa under lång tid.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
lennartj

Triodförstärkare

Inläggav lennartj » 2008-03-01 02:46

När du nämner Be Yamamura och Air vaknar ett vagt minne, :roll: det var nog i februari/mars 1984.

Användarvisningsbild
mrvodka

Inläggav mrvodka » 2008-03-01 11:27

Bra jobbat Peter. Det verkar som Peter har en förmåga att underhålla på rätt sätt. Kul med historia.

Lars Douglas
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-03-01 11:34

Kanske lite sent att komma med korrektur men i NAD/Yamaha-annonsen står det "Carlssonpaktetet".

I övrigt underhållande som vanligt!

Tärnström
Sonos för hela slanten.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-03-01 12:10

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2010-12-18 22:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-01 12:20

Korrektur? 8O Vadå korrektur? 8O

JTarnstrom, jag ser att du nu 16 år senare har ställt dig i kö för att köpa Carlssonpaktetet. :D :roll: Men jag måste tyvärr meddela att Carlssonpaktetet såldes slut för 16 år sedan. :D Tihi, jag har inte ens observerat stavfelet förrän du nämner det. Hädanefter tar jag mig den friheten att du får korrekturläsa allt jag skriver. :D 8) Basta! Fast det finns ju automatisk M-soft förståss i brist på JTarnstrom.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-03-01 12:30

petersteindl skrev:Korrektur? 8O Vadå korrektur? 8O

JTarnstrom, jag ser att du nu 16 år senare har ställt dig i kö för att köpa Carlssonpaktetet. :D :roll: Men jag måste tyvärr meddela att Carlssonpaktetet såldes slut för 16 år sedan. :D Tihi, jag har inte ens observerat stavfelet förrän du nämner det. Hädanefter tar jag mig den friheten att du får korrekturläsa allt jag skriver. :D 8) Basta! Fast det finns ju automatisk M-soft förståss i brist på JTarnstrom.

Väl mött
PS

Korrläsning ingår i mitt arbete som översättare. Utan att skrävla har jag ett jäkla öga för korrektur men trots det är det märkligt hur ofta små fel slinker igenom. De böcker som jag översätter genomgår säkert tre, fyra läsningar, ibland av upp till tre personer, och ändå åker ett fel med på hela resan till färdig bok. Detta trots användning av rättstavningsprogram.

Fel i annonser är synnerligen irriterande, inbillar jag mig. De kan ta fokus från det viktiga och kosta större pengar än vad man kanske tror.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-03-01 12:43

petersteindl skrev:
Bengan är den som skyndar på Faktiskt. You better …… tomorrow’s Christmas Day.

Nå, vem är han, denne Bengan? Svaret ges vid nästa Skottårsdagstillfälle.

Bengan = Harryup?

Tack för en i övrigt mycket trevlig historisk läsning!

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-01 12:47

JTarnstrom skrev:Fel i annonser är synnerligen irriterande, inbillar jag mig. De kan ta fokus från det viktiga och kosta större pengar än vad man kanske tror.

Tärnström
Håller meed, men nog läste jag andra vässentligheter i annonsen istället :)

Användarvisningsbild
mrvodka

Inläggav mrvodka » 2008-03-01 13:17

Gommorra alla

Har just tagit en banan och ska ge mig iväg till båtmässan, Kundbesök.
Hur låter de där OA51'orna

Peter! vi har ändrat till 19:00 ikväll för det är ju schlagerfeber.

Hälsningar

Lars Douglas
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-01 13:52

johanrohm

Hur vi upptäckte NAD 3020? Njaa, det var nog så att NAD 3020 upptäckte oss. :) Det gick förbi en NAD och tittade in genom fönstret o sa: "Vilken fin butik, här vill jag bo." Knack, knack, hej på er därinne, Jag heter NAD 3020, får man bo här?

Jaha, :? hmm, ok då, :) det går väl bra. Du kan sätta dig på hyllan där borta. :D Vad gillar du för krubb? Jaaa, Van den Hul e gott o mumsa på! :) Eller vare Audio Note? Goldring till förrätt kanske. Och såna där Carlssonger till efterrätt. :-)

Så kopplade vi in den med Van den Hul, eller vare Audio Note? :? :)

Nåväl, skämt åsido, jag kommer faktiskt inte ihåg hur det var. Jag undrar om det inte var så att från begynnelsen, i Sverige alltså, var det Tomas och Jerker på Radiolagret, Perka på Dalaljud och Göran Rudling på High Fidelity som upptäckte denna tingest. Sen gick det av bara farten liksom. Hifi & Musik skrev om den, fast det riktiga skriveriet kom egentligen först senare om jag inte minns fel. Jag har för mig att starten var rätt trevande, det var ju inga stormarknader som sålde NAD, gudskelov.

Yamaha som ersättare till NAD? Sonab hade ingen direkt betydelse för vårt beslut men möjligtvis en indirekt betydelse eftersom det borde ha påverkat kvalitetstänket hos Yamaha en smula. Som butiksägare handlar det om tillgänglighet, kvalitet, marginaler och sist men inte minst på personkemi d v s hur man trivs att jobba med leverantörer och deras säljare.

Den viktigaste faktorn var priset, nämligen 995 spänn. Det var priset som var inarbetat tillsammans med märket. Jag vågar nog påstå att 1200 spänn för en större och bättre NAD skulle aldrig ha dugt, inte ens om apparaten var 5 gånger så bra. Märkligt hur det var. Man ville helt enkelt att just den NADen skulle låta bra och man förlät den dess svagheter. En typisk ”Hot Cake”, som jag kallar det för. Idag heter Hot Caken Tivoli. iPod är en annan Hot Cake. Vissa Apple modeller är det också.

Harman Kardon hade inget alternativ. Dom klarade inte 995 spänn. Jag gillade inte ens ljudet.

Yamaha NS-10. Nej tack, inget för mig. Dom går säkert att modda. Däremot sålde vi Yamaha NS-2000. Vi sålde inte NS-1000! Vi var först i Sverige med att dema NS-2000 och samtidigt var vi även först i Sverige med att ha en demo med CD-mediet på högtalare.

På den tiden var det stereopaket som gällde på märkessystem. Ni vet, 1995 eller 2995 eller 3995 eller möjligtvis 4995. Det var fortfarande priset som var den inarbetade parametern. Vad som stod på paketet var inte så viktigt.
Vårt stereopaket med olika produkter och en prislapp på 9995 var som att skjuta från höften. Vi kallade det för Carlssonpaketet. Mig veterligen fanns det inga stereopaket för 9995. Kunden fick inte ens med ett kassettdäck och ingen radio heller. Det ni, men vi sålde och gjorde en vinst i Ljudbutiken det året tack vare Carlssonpaketet. Vad hände sen? Det får ni veta så småningom.

Bättre märkessystem var B&O och dessförinnan fanns även Sonab. Inte ens Quad hade full range d v s även skivspelare. SONY hade rubbet. Braun kanske också.

Hur var det då med Linn? Dom hade inga förstärkare på den tiden. NAIM var alternativet.

Väl mött
Peter Steindl

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-01 13:56

Lars Douglas

Putte ska inte ha några kulor. Putte ska ha en banan. :D

Bra.

See ye kl 19:00. Schlager? 8O Har ni pröjsat TV licensen?

PS

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-01 14:12

Screen, Harryup? Funkar det?

Let’s scrutinize. You better Hurryup tomorrow's Christmas Day. Tjaa, inte så tokigt. Verkar funka.

Den som skyndar på Faktiskt? Hurryup, Tjaa, inte så pjåkigt. Verkar också funka.

Missa inte den spännande lösningen. Är detta det rätta svaret?

To be continued next Skottårsdag. Återkommer om 4 år. 8O :-)

Väl mött
Peter Steindl

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-03-01 15:16

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2010-12-18 22:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-01 15:37

1984 eller 1985 började vi sälja H-K receivrar i Ljudbutiken. Då lät dom bättre än 1982 och priset 995 var överspelat.

Väl mött
PS

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-03-01 15:52

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2010-12-18 22:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-01 16:39

johanrohm

Spectrum och Goodman högtalare var efter min tid på Ljudbutiken. Jag vill uppmärksamma på att tråden heter Peter Steindl och inte Ljudbutiken. 1986 sålde jag Ljudbutiken. Vad som därefter hände med Ljudbutiken är en helt annan sak. Vad som därefter hände i mitt liv kommer det mer om i denna tråd.

Väl mött
PS

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-03-02 00:46

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2010-12-18 22:32, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-02 00:49

Så många frågor så lite tid :)

Kanske bäst att låta herrn själv bestämma tågordningen, vill inte gå för snabbt fram och missa "godbitarna". Vi är många nyfikna - på många olika saker - inte bara ljudbutiken ;)

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-03-02 00:56

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2010-12-18 22:30, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-02 01:00

Jag är bara så in i norden nyfiken! :)

Det är fantastiskt att ta del av såväl den här berättelsen, som den som Olle Mirch lagt fram.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-03-03 10:36

Jag med! Nyfiken alltså. Ska bli riktigt kul att läsa fortsättningen! Jag måste säga att du skriver väldigt medryckande och bra, Peter!

Densen

Inläggav Densen » 2008-03-04 19:09

Det kanske är dags att skapa en underrubrik med något i stil med.

Svenska ljudprofiler.

De av dem som inte figurer här skulle man kunna bjuda in, om intresse finns att skriva lite om sig själva.

Trådar som denna riskerar annars succesivt att sjunka tillbaks eftersom nya trådar skapas. Nu är ju Peter S. en flitig skribent så nu klarar han sig ju trots allt alldeles utmärkt att ligga på "topp".

Låt inte tangentbordet svalna, utan fortsätt gärna på den inslagna vägen, som verkar intressera många, mig inkluderat.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-11 01:50

Nu hade jag tänkt att antingen fortsätta på 80-talsresan eller USA resan men jag kör Kristianstad resan istället. :D 8O Under hifimässan i Kista blev Bertil å jag inbjudna av Ola och Kristianstadgänget helgen den 8e mars att äta mat och lyssna på Olas högtalarsystem. Det var bara att plocka fram almanackan och börja planera.

Snart nalkades dagen då Bertil Alving å jag skulle åka ner till Kristianstad för att få oss en skymt av skådisarna och de världsberömda TV celebriteterna: Lars Nyström alias Storhövding å Ola Ericson alias Sista Ordet. Dagen till ära vare ju bara å införskaffa en bil. Åka tåg eju ba löjligt med dagens nya priser. :(

Jag har varit utan bil sedan 27 december, 2006. Förfärlig upplevelse. Det blev i alla fall en Volvo V70 D5 automat, årgång 2007. :) Inte så dumt. Jag fick hämta den i torsdags då banken slutgiltigt sagt sitt, å sen vare bara till å tjacka en sån där Garmin Nüvi 760 på El-giganten så att vi kommer fram utan å behöva snurra runt i Kristianstads omgivning i partiåminut som en viss annan herre gjorde. Ni vet, dom där Götarna hajar inte såna däringa nymodigheter. Åkejrå, han har ett par Larsen sexor till sitt försvar för dom eju nya.

Onsdag, Mail i lådan – Berra ballar ur – virusmojänger i luften å speciellt i luftrören. :(

Men jag ger inte upp, han ska fan med. Inget kul att åka ensam. Telefonen ringer strax därpå. Hej det är Bejltil, host, host, eländig stämma, snyta, snyta, snyta. Jamåljäddedålig. Jag kan nog tyvärr inte åka med. 8O Nähä, men kan vi inte bestämma det i morgon istället. Det finns ju i alla fall en viss liten möjlighet. Chansen finns ju att du kan bli bättre. Å är du inte bättre imorgon så har vi ju alltid fredagsmorgon på oss innan beslut. Seså, hoppisäng nu.

På torsdag, d v s dagen efter – ringa, ringa – ja hej det är Bertil, mål fojdfalande uselt, ingen bättling, kan nog inte imojjon. Nähä men vi kan ju höras i morgon på fredag för att checka läget liksom. Vi behöver inte bestämma nu. :roll:

Min taktik var att lämna saken öppen så att Bertil inte förbereder sig på att inte åka. Ok vi hörs vid 11 tiden. Fredag klockan 11- ring, ring – Hej det är Bertil, var håller du hus nånstans? Vi skulle ju åka ner till Kristianstad idag. Bertil låter frisk på rösten och är kurerad. :D Hurra. Han har sina små metoder, den där Bertil. Vad har han i sina blomkrukor egentligen? 8O :-) Undrar ni vad Bertils taktik var, kan jag berätta, att det var nåt med malört å orientalisk vitlök å sånt där.

En gång i tiden brändes kärringar på bål för mindre. Nåväl, klockan två skulle det äntligen bli av – den där resan till nördarnas paradis. :-)

Klockan tre åker Bertil och jag och Garmin som är fullspäckad med behövliga adresser. ”Rutten räknas om” hördes det stup i kvarten ur lådan och snart var vi uppe på motorvägen på väg in i tunnlarna för att komma upp på E20? Ja, så sa Garmin o då måste det vara sant. Garmin e en tjej förresten o hon sitter i en liten låda. För mig har det dock alltid rört sig om E4an, då man åker från Stockholm till Södertälje. Det står ju så på alla skyltar även om E20 och E4 delar sträcka just där. Nåväl, hon, den där Garmin har trevlig röst i alla fall.

Nu dj-ar ere äntligen åka av, vi skulle nu till hjärtat av nördarnas paradis därnere i Skåne. :-) Vädret var fantastiskt – utom i Småland förstås – där regnar det ju alltid och är alltid mörkt oavsett dygnstid. Sälj sk-ten till Tyskarna.

Vi kommer fram till Ola och klockan är runt 21 draget. Mat skulle det bli.

Ska re behövas vara så djävla mörkt i den här stugan? Vadå, vi ska väl ha mysigt. Ok då, jag får väl plocka fram blixten till kameran.

Bild

Det blirrr pytt Rrrydberrrg ärrran till dagen, sa en nöjd Ola på det där skånska sättet med rullande rrr. Festen börjar på fredagskvällen, men lite trevande. Så småningom vågar sig lillhövding förbi. Han var så liten så han fastnade inte på linsen. Pytt i panna med oxfilé och en rå äggula blev kvällsmaten. Som sagt, Rydberg var namnet.

Bild

Det var lite trevande så där i början men annat skulle det bli.

Bild

Gubbröra, va, är jag helt plötsligt gubbe? Snyft, börjar man bli gammal? Malörtsbrännvin, namnam.

Bild

Mmmm, det här är jättegott. Rydberg? Javisst ja, gubbröran kommer inte förrän imorgon. Va fint, då är man ju ung å vital en dag till. :-) Bäst att käka mer.

Bild

Man kanske skulle våga sig på lite mer tilltugg så man kan dricka mer malörtsbrännvin. Skål, ahhhh, kittlar dödsskönt i kistan (klassisk Baloo kommentar).

Bild

Stefan, AVR 7000 tänker djupsinnigt och eftertänksamt, tänk om dom ställer mig mot väggen? Det är nog bäst att sitta ner här vid väggen.

Ska vi lyssna på dom där OA51 med Olas subbar? Endast tomten e vaken.
Bild
Snygg slips förresten. Lever Gargantua och Pantagruel? Det är så basarna heter om jag förstått det rätt.

EXTRA, EXTRA. Read all about it. Hur låter högtalarna? Hur smakade maten? Vad hände in på småtimmarna? Hur var middagen på lördan? Larsensexorna, inte bara en sexa Cognac.

Läs den spännande fortsättningen som följer, om ni törs. :mrgreen:

Beware
:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: Bild

Väl mött
Peter Steindl

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-03-11 02:46

Jag bävar :wink:

Väldigt vilka röda ögon man får av Olas Malörtssnaps :?: :roll: :wink:
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2008-03-11 03:01

Kul att få se denna återblick från den trevliga kvällen och friska upp minnet. Ööhh, vilket då minne, hade jag kul? :wink:

Om ni tittar noga så ser snapsglasen med malörtsbrännvin orörda ut på varenda bild, man kan då kanske lätt dra den förhastade slutsatsen att de bräddfulla glasen bara stod där som prydnad, eller vad tror ni :?: Men icke, det beror på att Ola var mycket flink på att fylla på alla glasen efter varje urdrucken snaps, tills den av Ola egenhändigt kryddade snapsflaskan var tömd. Förbålt gott och välbalanserat malörtsbrännvin för övrigt!

Undrar om det här med malörtbränvinet var en ren tillfällighet eller om ryktet om min tillfriskningskur (bestående av en halv sexa superkoncentrerat extrakt av malörtsblommor plus resten rent 40%) nått ner till Kristianstad via Peter :roll:

Användarvisningsbild
mrvodka

Inläggav mrvodka » 2008-03-11 08:27

Var det Bellmanspytt på tallrikarna och OP i struparna
Ser gott ut. En annan var ju i franska kusten och drack en massa vin tillsammans med pan och brie.

Hälsningar

Lars Douglas

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-03-11 11:53

Malörtssnapsen var mycket spännande! Speciellt som den lyckades smaka på olika sätt för varje nytt glas :)

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Greensleeves

En tråd för varje resa..?

Inläggav Greensleeves » 2008-03-11 14:34

petersteindl skrev:Nu hade jag tänkt att antingen fortsätta på 80-talsresan eller USA resan, men jag kör Kristianstad resan istället. :D 8O ...

Ursäkta om jag är världens glädjedödare och så, men... dels kan det a) ligga ett värde i att hålla isär två av varandra rätt olika händelser, ex en USA-resa kontra en Kristianstad-resa, dels b) är den här tråden redan tämligen lång. :wink: :)

Varför inte starta en ny tråd som speglar just dina intryck av Kristianstad-resan, kanske även med diverse skildringar av vilka avtryck du ev gjorde..? 8) :)

Genom denna särskiljande, beskrivande, metod, kommer information och läckra episoder rörande de två resorna, som med tiden måhända blir smått mytiska, att bli lättare att återfinna. Det senare kommer nog att ha en viss betydelse med tiden, speciellt sedan det har gått något år sedan trådarna startades.

Det vara bara dessa stillsamma tankar jag ville framföra, hoppas ingen tog illa upp, ty ni äro alla värdefulla hifi-hjältar i mina blå, naivt betraktande, ögon... 8O :)
Senast redigerad av Greensleeves 2008-03-11 19:04, redigerad totalt 1 gång.
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-11 15:28

Peters berättelse kommer rendera en särskilld sammanfattning.

Låt kreativiteten flöda Peter! :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi