Skärmad elkabel - Enkelt & Billigt alternativ / PROTEC ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LageB

Skärmad elkabel - Enkelt & Billigt alternativ / PROTEC ?

Inläggav LageB » 2008-02-29 12:04

Jag har trångt bakom min förstärkare där nätkablar och högtalarkablar trängs på en liten yta. Jag vet inte om det gör någon hörbar skillnad om man har skärmade nätkablar för att undvika ev. magnetisk påverkan på högatlakablarna. Men, det kan väl inte vara negativt i alla fall ??

I så fall, kanske Potec skyddrör skulle vara ett enkelt och billigt alternativ. Dvs, man bara "drar på skyddsröret" över befintlig elkabel, på de ställen högtalarkabeln och Elkabeln ligger bredvid varandra.

http://www.protec-system.se/pdf/sammanfattning1.pdf

http://www.protec-system.se/english/int ... system.asp

Har dett diskuerats förut? Vad tror ni om detta?

LageB

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Skärmad elkabel - Enkelt & Billigt alternativ / PROT

Inläggav RogerGustavsson » 2008-02-29 20:09

LageB skrev:I så fall, kanske Potec skyddrör skulle vara ett enkelt och billigt alternativ. Dvs, man bara "drar på skyddsröret" över befintlig elkabel, på de ställen högtalarkabeln och Elkabeln ligger bredvid varandra.

Nja, de där rören måste vara anslutna till jord. Det är en skärmad variant av de vanliga VP-rören och knappast något man drar över befintlig kabel. Högtalarkabeln tror jag knappast drar på sig störning från nätkabeln. Det är snarare signalkablaget som kan plocka upp störningar men de är i normalfallet skärmade.

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2008-03-01 13:46

Tack för den information.
Iofs har jag även signalkablar och det kanske inte är omöjligt att koppla rören till Jord. Verkar dock kanske enklare att använda skärmade kablar från början (om man nu behöver det)

LageB

Återgå till Teknikforum