PS. Man kan lite försiktigt ifrågasätta begreppet "impedansgång".
En impedanskurva kan däremot med fördel kallas
impedansens frekvensgång, på samma sätt som tonkurvan kan kallas
amplitudens frekvensgång. Även de olinjära egenskaperna kan visas med en frekvensgång, nämligen
distorsionens frekvensgång. Men många ord blir det.
Bäst är därför (och det är min alldeles subjektiva uppfattning) att inte använda begreppet "gång" överhuvudtaget, och när man tar bort det kan man ju ta bort ordet frekvens också. Att det är som funktion av frekvensen (som finns på X-axeln), som man anger det som finns på Y-axeln, är ju liksom underförstått.
Så - När man vill visa objektets linjära tonhanterande egenskaper (alltså en kurva där man ser tonens transmissionsstyrka som funktion av frekvens) tycker jag det är rimligt att kalla kurvan för en
tonkurva!
På samma sätt gäller, att när man vill visa objektets linjära belastnings- eller drivegenskaper (alltså en kurva där man ser impedansens storlek som funktion av frekvens) tycker jag det är rimligt att kalla det för en
impedanskurva!
Och vill man visa distorsionens frekvensgång kan man kalla det
distorsionskurva helt enkelt!
Att kalla en amplitudfrekvensgång för en "frekvensgång" är tyvärr rätt vanligt, men det är en
mycket dålig idé eftersom det då inte framgår VAD det är som varieras med frekvensen.
Det är inte riktigt lika illa att kalla en impedanskurva för en impedansgång, eftersom det i varje fall adresserar rätt axel (Y-axeln, det vill säga konsekvensaxeln). Men det är ju inte över impedansen man "går" (gång), utan över frekvensen (och tittar på impedansens variationer).
Kort sagt: Impedans- och tonkurva, liksom distorsionskurva är allihopa bra och entydiga begrepp! Jag rekommenderar användning av dem istället för de mera förvirrade och icke-entydiga begreppen. Har man behov av större tydlighet (vill ange den primära variabeln) får man skriva impedansen, amplitudens respektive distorsionens frekvensgång.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).