IngOehman skrev:Det håller jag inte med om.
Ser inget hinder för att var och en som vill det skall få ha en bil. Men självklart skall det vara en bil som håller LÄÄÄÄNGE och som kan repareras i all oändlighet. En som går på el, och självklart skall elen gå på vattenkraft eller andra sorters solenergi!
"I den bästa av alla världar", jo, där kör alla människor den perfekta miljöbilen. Men det var liksom inte poängen.
Liknelsen med bilar gjordes för att bilar som företeelse - idag - utgör en enorm miljömässig belastning globalt sett, något man totalt bortser ifrån eftersom alla egentligen helst vill köra en så fin och bra bil som möjligt och kan motivera det med att de har ett transportbehov. Lite gröna däck för att döva samvetet.
Likaså kan man säga att man inom hifi oftast totalt ignorerar miljömässiga aspekter, det enda som spelar roll är att det låter så bra som möjligt så ingen lär fråga om hur mycket plast eller flamskyddsmedel som använts, om tillverkningen skett med miljöhänsyn i ursprungslandet, eller om returmaterial använts. Man har ju ett musikbehov som måste tillfredställas.
Det enda verkligt miljömedvetna tänkandet jag öht sett i hifisammanhang är Repsams grundidé, återanvändning. (All heder åt dem för detta.) Plus möjligen denna tråd, (all heder åt intentionerna här också).
Jag har inga förhoppningar om att folk ska börja kompromissa bort finliret av miljöhänsyn, lika lite som jag tror att BMW frivilligt kommer att effektbegränsa alla sina statusmodeller till 175 hk (eller nåt sånt) för att rädda miljön.
Kanske att folk som besöker mässor skulle börja gå fram och fråga tillverkarna om hur miljövänliga deras produkter är jämfört med konkurrenterna?

De skulle nog bara stå och svamla nåt förvånat...
Edit: I mer positiv anda, ett par ekologiska tankar/förslag:
- högtalarlådor som "patineras" - dvs undvika en finish/låda som vid minsta repa eller stöt måste målas om. Det vore coolt. En högtalare man inte måste vara rädd om. Antikrundan år 2232: "Denna låda är helt i original och signerad "I.Ö."...."
- alla delar reparerbara och utbytbara i möjligaste mån
- minimera giftutsläpp hos underleverantörer (så lite plast, gitftigt lim eller färg som möjligt)
- whatever