Lagade midddag för 10 personer samtidigt
Kom bara 5 minuter för sent till jobbet också!
Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:meanmachine skrev:Sällan ute beggade
Öppnar du pungen så finns det ett par ät dig ska du se.
meanmachine skrev:Törs man handla av dig då? Det är ju körda med så mycket metall att konerna kommer att lira maiden hur jag än väljer musik.
KarlXII skrev:Det gick fort att fundera.
Chris_Lymme skrev:Den uppenbara kommentaren är att ni inte lyssnade blint och att det därför är helt ointressant vad ni tyckte att ni hörde.
Naturligtvis färgades ni av en oemotståndlig placeboeffekt i er öppna lyssning.
Det är ju ytterst beklämmande att okunskapen, subjektivismen, anti-vetenskapen och öppna lyssningar sprider sig även till detta forum.
Some people!
![]()
![]()
Chris_Lymme skrev:Den uppenbara kommentaren är att ni inte lyssnade blint och att det därför är helt ointressant vad ni tyckte att ni hörde.
Det är ju ytterst beklämmande att okunskapen, subjektivismen, anti-vetenskapen och öppna lyssningar sprider sig även till detta forum.
Some people!
![]()
![]()
matereo skrev:Och så anser jag att ni bör göra om det hemma hos subjektivisten med, för att kunna jämföra sjysst.
Intressant detta! Men det är klart att en välkonstruerad fyrvägare återger mellanregister och diskant klarare än en likaså välkonstruerad tvåvägshögtalare.
Ska en tvåvägare gräva djupt i registren så blir det ju alltid något register som är lite kompromissat.
Uppenbarligen är pi60 anmärkningsvärt kompromisslösa för att vara en tvåvägare.
Some people!
![]()
![]()
dimitri skrev:Chris_Lymme skrev:Den uppenbara kommentaren är att ni inte lyssnade blint och att det därför är helt ointressant vad ni tyckte att ni hörde.
Some people!
![]()
![]()
mkt insiktsfullt
IngOehman skrev:matereo skrev:Och så anser jag att ni bör göra om det hemma hos subjektivisten med, för att kunna jämföra sjysst.
Intressant detta! Men det är klart att en välkonstruerad fyrvägare återger mellanregister och diskant klarare än en likaså välkonstruerad tvåvägshögtalare.
Jasså?
Varför? Jag frågar eftersom jag inte känner till de samband som säger att det är självklart att så är fallet.
(Däremot finns det självklart en massa fördelar med fyrvägssystem sett ur ett konstruktionsperspektiv. Det är ju mycket enklare att konstruera högtalarelement för ett fyrvägssystem, eftersom registret som respektive element skall arbeta i är så mycket mindre (typ mindre än hälften, om rimligt branta filter används).
. . . Men tumregeln att skillnaden mellan fyrväg och tvåväg skulle vara entydigt, och kunna beskrivas som "en större klarhet i mellan och diskantregistren" från fyrvägaren förstår jag inte alls vad den kommer ifrån.![]()
Uppenbarligen är pi60 anmärkningsvärt kompromisslösa för att vara en tvåvägare.
IngOehman skrev:Jag tror inte på kompromisstänkande överhuvudtaget. Om jag känner att jag behöver kompromissa så lägger jag alltid ned projektet istället. Tror inte att kompromiss är en väg till framgång - man skall leta synergier.
Fast eftersom jag gärna ser på fysikaliska ting som energisatts såsom levande (tro't eller ej!) så är det i min inutiva värld faktiskt sybiotiska relationer mellan alla de ingående organismerna (i en högtalare) som jag söker.![]()
Nu har jag ju inte varken sett eller lyssnat på de där Sony-högtalarna, men jag tror nog att de är gjorda med rätt stor ovilja att kompromissa från konstruktörshåll de också. De har ju emottagits med MYCKET hurrarrop.
Vh, iö
matereo skrev:IngOehman skrev:matereo skrev:Och så anser jag att ni bör göra om det hemma hos subjektivisten med, för att kunna jämföra sjysst.
Jasså?
Varför? Jag frågar eftersom jag inte känner till de samband som säger att det är självklart att så är fallet.
(Däremot finns det självklart en massa fördelar med fyrvägssystem sett ur ett konstruktionsperspektiv. Det är ju mycket enklare att konstruera högtalarelement för ett fyrvägssystem, eftersom registret som respektive element skall arbeta i är så mycket mindre (typ mindre än hälften, om rimligt branta filter används).
. . . Men tumregeln att skillnaden mellan fyrväg och tvåväg skulle vara entydigt, och kunna beskrivas som "en större klarhet i mellan och diskantregistren" från fyrvägaren förstår jag inte alls vad den kommer ifrån.![]()
Jag kanske inte uttryckte mig helt klart men här både ställer du ju frågan och svarar på den på samma gång, om än kanske lite vagt. Jag har aldrig skrivit eller menat at skriva att absoluta priciper för eller emot gäller, verkar det så så var det givetvis en miss. Men självklart finns det styrkor och svagheter med en, två och ännu flervägssystem. Hur du uttrycker det är en sak, jag har läst och hört andra konstruktörer klä för och nackdelar i annan meningsuppbyggnad och annan grammatik... själv kallar jag det för retorik.
matereo skrev:Uppenbarligen är pi60 anmärkningsvärt kompromisslösa för att vara en tvåvägare.IngOehman skrev:Tack. Ja, jag tror inte på kompromisstänkande överhuvudtaget. Om jag känner att jag behöver kompromissa så lägger jag alltid ned projektet istället. Tror inte att kompromiss är en väg till framgång - man skall leta synergier!
Fast eftersom jag gärna ser på fysikaliska ting som energisatts såsom levande (tro't eller ej!) så är det i min inutiva värld faktiskt symbiotiska relationer mellan alla de ingående organismerna (i en högtalare) som jag söker.![]()
Nu har jag ju inte varken sett eller lyssnat på de där Sony-högtalarna, men jag tror nog att de är gjorda med rätt stor ovilja att kompromissa från konstruktörshåll de också. De har ju emottagits med MYCKET hurrarrop.
Jag förstår vad du menar, och det är klart uppskattat när en konstruktör innom vilket område det än månde vara går in med en kompromisslös inställning(de allra flesta gör nog det). Tror på ditten och datten gör man dock i kyrkan, och verkligheten hinner ikapp. Du bygger ju inte bara envägssystem, tvåvägs eller tre-fyra och jag tror inte att du eg. anser att någon princip enkelt kan utses till generellt bäst, utan att alla har för och nackdelar i allt från material och kostnad till ljud och yttre estetik.
Kaffekoppen skrev:Är de dåligt konstruerade menar du?
IngOehman skrev:PS. Kan tillägga att jag gjorde en hel del ansträngningar för att övertyga Subjektivisten, om att det faktum att han inte var säker på om det fanns något han saknade hos Sonyhögtalarna - var ett klockrent argument för att inte göra den där jämförelselyssningen!![]()
Utan jag tyckte att han helt enkelt skulle behålla Sony-högtalarna och satsa pengarna på en massa bra musik istället!![]()
Some people!
![]()
![]()
Callisto skrev:Kaffekoppen skrev:Är de dåligt konstruerade menar du?
Nej, jag tillhör inte de som påstår att en högtalare är felkonstruerad bara för att impedansen kan sjunka neråt 2-3 ohm. Däremot brukar flera andra påtala att det är felkonstruerat ifall det är fallet.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Imperial-Blomman och 47 gäster